voor- en nadelen van een tandemasser

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re:

Bericht door eurotrotter » do 6 okt 2022 20:48

MarcoR schreef:
do 4 okt 2007 21:27
omdat een tandemasser minder gevoelig voor afwijken met recht achteruitrijden.
Dat ligt niet aan het gegeven dat het een tandemasser is ,dat ligt ,bij iedere aanhanger aan de afstand hart kogel tot hart as.
Bij een tandemasser is het hart het midden tussen de beide wielen.
Een enkelasser of tandemasser rijden ,bij gelijke lengte even gemakkelijk ) of moeilijk achteruit.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door Jan van Vijven » do 6 okt 2022 20:54

[re.gif]
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door JanPunne » za 8 okt 2022 12:20

Wat voor ons erg belangrijk is dat je met zo’n gevaarte niet altijd op de allermooiste plekjes kunt staan.
En juist die plekjes zijn vaak wat kleiner..
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7982
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door VIP » za 8 okt 2022 13:49

Nog nooit last van gehad.
Porsche + Tabbert

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door JanPunne » za 8 okt 2022 14:37

[re.gif] Jullie kunnen vaak niet op een plaats staan waar wij wel op passen met onze 6.05 m lengte incl. dissel.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7982
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door VIP » za 8 okt 2022 15:15

Zulke miniplekjes willen wij inderdaad ook niet op staan.
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door Ab » za 8 okt 2022 15:44

Ik vind een tandemasser eigelijk alleen maar nadelen hebben.
Ik heb liever een enkelasser.
Die zijn er ook, tm ruim 3500 kg.
Ik heb in mijn werkzame leven bovengemiddeld veel met tandemassers, tri-assers, schamelwagens en lange zware hoogwerkers gereden.
Die laatsten hadden maar 1 as, wogen op papier 3500 kg, ( in werkelijkheid beduidend meer)
De enkelassers had ik het liefst. Makkelijker kort draaien, en qua rijeigenschappen geen enkel verschil.
Ook minder onderhoud nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Bospaadje
Berichten: 487
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door Bospaadje » za 8 okt 2022 17:20

Persoonlijk zie ik vooral op tegen de extra breedte die vaak van 230 (standaard ea?) maar 250 gaat. Ik ben niet bang om ermee te rijden, maar de 230 vind ik al uitdagend genoeg en daarmee rij ik op dit moment zonder verhoogde hartslag mee door Europa. Qua lengte zou het mee minder uitmaken. De beperking qua plekken zou wellicht een dingetje kunnen zijn, maar volgens mij op de camping waar wij tot nog toe kwamen had een caravan van 1-2mtr langer ook wel gepast
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8003
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door Ron » za 8 okt 2022 17:34

Welnee 230 of 250.
Maakt voor het rijden geen bal uit.
Dat is aan beide kanten 10 cm.
Ik neem aan dat je bij alles wat je passeert meer als 10 cm ruimte overhoud.
Als je de spiegels op de juiste breedte hebt staan .
Volgt de rest vanzelf.
Ik ben van 215 naar 232 gegaan, en niet eens over nagedacht dat dit breder is.
Vroeger vaak met vrachtwagens van 250 breed gereden.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Lucas
Berichten: 968
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door Lucas » za 8 okt 2022 18:33

250 of 230, die discussie komt hier nog wel eens terug. Moet zeggen dat de stap naar (bijna) 250 voor mij ook enorm meeviel, het maakt inderdaad niks uit tijdens het rijden, mits de juiste spiegels gebruikt worden. Ik had iets heel anders verwacht toen we nog een 230-caravan hadden en aan 250 dachten. Überhaupt vind ik rijden met een caravan, of deze nu 6 of 9 meter langs is en 230 of 250 breed, toch grotendeels op dezelfde principes neerkomen. Het verschil in omvang is buiten de camping, krappe tankstations en piepkleine dorpjes niet of nauwelijks merkbaar. Aan de binnenzijde is dat natuurlijk een ander verhaal.

Wat hierboven wordt gezegd over de mooiste plekjes kan ik als fervent tandemasserkampeerder toch wel beamen; het gaat niet alleen om de plekken die soms wat (te) krap zijn, maar op onze favoriete camping zijn sommige laantjes met een grote caravan (>8 meter) gewoon niet te doen en de prachtige plekken die daar liggen zijn dus tegenwoordig buiten bereik. Helaas, gelukkig zijn er nog genoeg andere plekken over en dat zij dan zo.

Anderzijds krijg je op sommige campings vanwege je lengte de ruimste plekken toebedeeld (of zoals afgelopen lente in de Ardennen gewoon een dubbele plek) dus dan wordt die omvang weer een voordeel.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door doubleyou » za 8 okt 2022 19:50

Ik ben de afgelopen maanden op campings geweest waar ik met mijn 7m70 al lastig kon manoeuvreren en op de plek die ik fijn vond maar net paste.
Qua rijden vind ik 2.30 of 2.50 breed eigenlijk weinig uitmaken. Ook op de Baustellen op de Duitse Autobahn vind ik het goed te doen.Wat ik wel merk is dat overhangende takken op campings met 2.50 breed nog wel eens lastig te ontwijken zijn, zeker op de wat kleinere campings zijn sommige doorgangen of bochten daardoor krap of te krap. Die zijn niet altijd ingesteld op de wat grotere caravan. Op de Kabe zitten al best wat lichte krassen helaas. Gladde beplating is in dat opzicht zeker geen voordeel.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door Jan van Vijven » za 8 okt 2022 21:23

Groter brengt automatisch beperkingen mee wat plaatsen en manoeuvreer ruimte betreft, het rijden op zich maakt niets uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Lucas
Berichten: 968
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door Lucas » zo 9 okt 2022 12:21

doubleyou schreef:
za 8 okt 2022 19:50
Wat ik wel merk is dat overhangende takken op campings met 2.50 breed nog wel eens lastig te ontwijken zijn, zeker op de wat kleinere campings zijn sommige doorgangen of bochten daardoor krap of te krap. Die zijn niet altijd ingesteld op de wat grotere caravan. Op de Kabe zitten al best wat lichte krassen helaas.
Daarom heb ik altijd een snoeischaartje in de dissel liggen om in een voorkomend geval het campingpersoneel wat te helpen bij het onderhoud van het groen. Al vaker nodig gehad. Als voormalig medewerker terreindienst van een camping is dat in goede handen knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door Ab » zo 9 okt 2022 12:36

Bochten op campings met veel groen en hagen zijn regematig te krap. Meerdere keren heb ik moeten afkoppelen en op de mover de bocht moeten nemen toen ik mijn Fendt nog had.
Of wat omrijden over een veld en vanaf een andere kant de bocht nemen.
Het was niet eens een tandemasser..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7982
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door VIP » zo 9 okt 2022 12:55

Het is maar te hopen dat er geen brand op zulke campings uitbreekt, de brandweer maakt dan geen schijn van kans om op de plek (of in de buurt ervan) te komen whistle.gif
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door Ab » zo 9 okt 2022 13:04

Nee..klopt. Ik snap de eigenaars van die campings ook niet.
Die hebben totaal geen benul van draaicirkels en uitzwaai van een auto- caravan combinatie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Lucas
Berichten: 968
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door Lucas » zo 9 okt 2022 13:27

VIP schreef:
zo 9 okt 2022 12:55
Het is maar te hopen dat er geen brand op zulke campings uitbreekt, de brandweer maakt dan geen schijn van kans om op de plek (of in de buurt ervan) te komen whistle.gif
Dat weet ik nog niet zo. Het manoeuvreren met een brandweervoertuig is een stuk makkelijker is dan met een grote caravan, je hebt immers geen knik en de uitzwaai is ook een stuk beperkter. En bovendien heb je zicht op de uitzwaaiende hoek in de spiegel. Ik spreek bij beide uit eigen ervaring. Verder hoeft je ook niet met het voertuig tot aan de brand te komen (meestal ook niet zo verstandig), er ligt rond de 80 meter direct inzetbare hogedrukslang opgerold op de meeste wagens en wat lagedrukslangen à 20 meter per stuk zijn ook snel gekoppeld indien nodig. De bluswatervoorziening ter plaatse zal meestal de grootste uitdaging zijn.

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door eurotrotter » zo 9 okt 2022 13:55

Ab schreef:
zo 9 okt 2022 13:04
Nee..klopt. Ik snap de eigenaars van die campings ook niet.
Die hebben totaal geen benul van draaicirkels en uitzwaai van een auto- caravan combinatie.
Het vergroten van draaicirkels en uitzwaairuimte gaat ten kostte van het beschikbare terrein wat men kan verhuren. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1352
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door cortrans » zo 9 okt 2022 14:19

VIP schreef:Het is maar te hopen dat er geen brand op zulke campings uitbreekt, de brandweer maakt dan geen schijn van kans om op de plek (of in de buurt ervan) te komen whistle.gif
Ach, die jagen hun truck wel door de bossages hoor, het zelfde als er een auto in de weg staat, die duwen ze zo opzij als het moet
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door PD » zo 9 okt 2022 14:26

doubleyou schreef:
za 8 okt 2022 19:50
Wat ik wel merk is dat overhangende takken op campings met 2.50 breed nog wel eens lastig te ontwijken zijn, zeker op de wat kleinere campings zijn sommige doorgangen of bochten daardoor krap of te krap. Die zijn niet altijd ingesteld op de wat grotere caravan.
Wij bezoeken voornamelijk kleine campings maar deze zijn in mijn beleving juist vaak ruim(er) opgezet. Ik heb dan ook nog nooit hoeven afkoppelen of snoeien 😉

Voor ons geen nadelen aan de tandemasser, hooguit dat je een wat forsere auto nodig hebt maar dat is eigenlijk juist weer een prima excuus 🤗
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Lucas
Berichten: 968
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door Lucas » zo 9 okt 2022 15:03

cortrans schreef:
zo 9 okt 2022 14:19
Ach, die jagen hun truck wel door de bossages hoor, het zelfde als er een auto in de weg staat, die duwen ze zo opzij als het moet
Nee hoor, dat denken mensen vaak maar dat doet de brandweer niet (extreme gevallen daargelaten). Een spiegel van een geparkeerde auto in een smal straatje kan er nog wel eens aangaan. Maar brandweervoertuigen zijn niet gemaakt en geschikt om door dingen heen te rammen of geparkeerde auto’s aan de kant te duwen. We houden het materieel ook graag inzetbaar voor een volgend incident.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7982
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door VIP » zo 9 okt 2022 15:49

Lucas schreef:
zo 9 okt 2022 13:27
VIP schreef:
zo 9 okt 2022 12:55
Het is maar te hopen dat er geen brand op zulke campings uitbreekt, de brandweer maakt dan geen schijn van kans om op de plek (of in de buurt ervan) te komen whistle.gif
Dat weet ik nog niet zo. Het manoeuvreren met een brandweervoertuig is een stuk makkelijker is dan met een grote caravan, je hebt immers geen knik en de uitzwaai is ook een stuk beperkter. En bovendien heb je zicht op de uitzwaaiende hoek in de spiegel. Ik spreek bij beide uit eigen ervaring. Verder hoeft je ook niet met het voertuig tot aan de brand te komen (meestal ook niet zo verstandig), er ligt rond de 80 meter direct inzetbare hogedrukslang opgerold op de meeste wagens en wat lagedrukslangen à 20 meter per stuk zijn ook snel gekoppeld indien nodig. De bluswatervoorziening ter plaatse zal meestal de grootste uitdaging zijn.

Niet zo letterlijk nemen knipoog.gif we begrijpen elkaar toch.

Niemand die mij wijs maakt dat op een camping een 540 wel een bocht om kan en een 650 niet.

Daar tellen meer factoren voor mee.

Een RAM met een 495 heeft een andere curve dan bv een 650 met SUV er voor.

Algemeen: maar zoals vele topics op het forum komt er altijd wel weer iemand met allerlei theorieën of uitzonderingen die in de praktijk zelden tot nooit voorkomen.
Porsche + Tabbert

Lucas
Berichten: 968
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door Lucas » zo 9 okt 2022 20:59

[re.gif] Ja mee eens.

En ik snap zeker wat je bedoelt, ging mij er alleen om dat een brandweerwagen net wat minder ruimte nodig heeft dan een flinke caravan, in tegenstelling tot wat sommigen misschien denken. Maar dat ik dingen te letterlijk opvat hoor ik vaker dus dat verbaast me niks knipoog.gif

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2524
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door SBerend » zo 9 okt 2022 22:57

Vip geeft het duidelijk aan. Iedere caravan kan achter een elk ander soort auto heel anders gedragen. Bijvoorbeeld een Fendt Tedenza 515 (die heb ik niet, maar toch) met een 2000 as of een 1700 as is alleen hoogte verschil, maar kan op bepaalde momenten heel andere hoogtes cq curves nemen. Dat kan in buitenland toch belangrijk zijn. Wij hebben dat in Portugal gezien.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: voor- en nadelen van een tandemasser

Bericht door PD » zo 9 okt 2022 23:03

PD schreef:
zo 9 okt 2022 14:26
doubleyou schreef:
za 8 okt 2022 19:50
Wat ik wel merk is dat overhangende takken op campings met 2.50 breed nog wel eens lastig te ontwijken zijn, zeker op de wat kleinere campings zijn sommige doorgangen of bochten daardoor krap of te krap. Die zijn niet altijd ingesteld op de wat grotere caravan.
Wij bezoeken voornamelijk kleine campings maar deze zijn in mijn beleving juist vaak ruim(er) opgezet. Ik heb dan ook nog nooit hoeven afkoppelen of snoeien 😉

Voor ons geen nadelen aan de tandemasser, hooguit dat je een wat forsere auto nodig hebt maar dat is eigenlijk juist weer een prima excuus 🤗
Ter aanvulling:

Sinds 2017 rijden wij met een ca. 9 mtr lange tandemasser (ca. 25 campings per seizoen) en zijn hierdoor wel tot de conclusie gekomen dat een caravan niet langer dan deze 9 mtr moet worden. Tot deze lengte van 9 mtr ondervinden wij geen beperkingen maar omdat kampeerplekken veelal 10 mtr breed zijn en evt. gescheiden zijn door haagjes, blijft er in de praktijk veelal 9,5 mtr vrije ruimte over en dat is precies voldoende voor een 9 mtr caravan met de juiste mover.
Langer dan 9 mtr willen wij dan ook niet (korter trouwens ook niet).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”