Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door HenkR » za 10 sep 2022 15:30

Na eerdere melding van na verliezen afstandsbediening en nieuwe universele afstandsbediening welke niet in 1 keer goed wilde werken nu een nieuw (voor mij) vreemd probleem.
1 van de 2 motoren wil nog maar 1 kant opdraaien.
Dus eerst kijken waar het probleem nu echt zit en hier mij analyse:
Motoren van de stuurkast losgemaakt en toen zowel links als rechts en voor en achteruit op de beide uitgangen spanning.
Met de betreffende motor erop aangesloten op die betreffend uitgang wel spanning als de motor de werkende kant op draait en geen spanning de andere kant op draaiend.
Beide motoren verwisseld en dan gaat de fout mee naar de andere motor. Fout blijft dus aan zelfde kant van stuurkast.

Dus mijn conclusie de stuurkast geeft op 1 kant maar 1 kant op spanning indien motor is aangesloten.

Wie heeft het ook meegemaakt of een idee!?! scratch.gif
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door Chris » za 10 sep 2022 15:44

In de stuurkast zitten 4 relais voor de motor besturing.
2 voor en 2 achteruit.

Ik steek er niet mijn handen voor in het vuur maar ik ben bijna zeker ( 99,9% ) dat er een relais kuren heeft.
Onbelast zal je dat niet meten, maar als er een kontakt is ingebrand zal dat belast exact zo zijn zoals jij nu ervaart.
Nu heb ik de blauwe stuurkast ook nog nooit open gemaakt maar ik denk dat de gebruikte relais wel te vinden zijn en ook best betaalbaar zullen zijn.
Mijn advies dan ook.... vervang ze alle 4 in een klap.
ALS....als deze kast met relais werkt... het kunnen nl ook power Fet's ipv relais zijn.... dan is er een FET stuk..

Als dat je ding niet is dat solderen in elektronica... wil ik het ook wel voor je doen....nog mn dagelijkse werk..
Alleen de juiste relais opzoeken... daar gaat de meeste tijd denk ik in zitten...

Of... bij Caravanmovershop een andere kast kopen... maar dan schrik je wel effe..

Ook handig voor mij..... ik heb ook een Powrmover mrgreen.gif ....de kast herken jij vast wel..
.
Mover elektronisch.jpg
Laatst gewijzigd door Chris op za 10 sep 2022 15:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door Paul Vingerhoets » za 10 sep 2022 15:47

Een relais kapot in de stuurkast of de electronica die de relais aansturen

Om de motor de andere kant op te laten draaien wordt eenvoudig de plus en min omgedraaid in de stuurkast. Waarschijnlijk zitten er in de stuurkast 2 wisselrelais per motor geplaatst.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door HenkR » za 10 sep 2022 15:54

Heb de kast al open gehad om een paar tikjes op de relais te geven. Er zitten zichtbaar maar 2 relais in. Of er zou onder 1 kap 2 relais moeten zitten.
Tevens zou je met de motor erop ondanks ingebrand contact toch iets van spanning moeten zien (lijkt mij).

Heb net alles maar weer ingebouwd, want we gaan morgen met de caravan weg en dan maar hopen op duw/trekhulp op de camping.

PS had voor de zekerheid al nieuwe YellowTop accu aangeschaft gaf daar al de schuld aan met die gekkigheid de laatste tijd. Was het dus niet. Jammer van de nieuwe accu.
Laatst gewijzigd door HenkR op za 10 sep 2022 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door Chris » za 10 sep 2022 15:56

2 relais... dan zijn het dubbelpolige... kan ook.....en ook die zijn wel te vinden.

Maar je meet onbelast wel 12 volt, belast niet... begrijp ik tenminste...
Dan is het bijna zeker een ingebrand relais kontakt.


Toevallig een foto gemaakt waar je het typenr van het relais op kunt zien???? zou super zijn.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door HenkR » za 10 sep 2022 15:58

Chris inderdaad zonder aangesloten motor spanning en met aangesloten motor geheel niets.

Zou inderdaad ook kunnen dubbelpolig relais. Moet goedkoper zijn dan de 500 die ze voor nieuwe stuurkast vragen.
Heb je idee waar ik zo'n relais zou kunnen kopen, want neem ik mijn sopldeerspullen wel mee naar de camping.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door Chris » za 10 sep 2022 16:01

Helaas... zo'n relais heeft zoveel verschillende.... zoeken bij componenten leveranciers.
Ik kan soms via mijn werk ook bij professionele leveranciers bestellen, daar kom je als particulier niet binnen.
Maar..
Googlen op het typenr... en dan is Conrad zeker niet de 1e de beste...probeer deze eens: https://www.tme.eu/nl/

https://www.tme.eu/nl/katalog/relais-en ... ld=1000011
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door HenkR » za 10 sep 2022 16:29

Ga ik volgende week op de camping de boel er weer uithalen en dan demonteren/desolderen om te zien of ik het relais kan achterhalen.

Wordt vervolgd
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door iemand » za 10 sep 2022 16:33

Maak eerst eens een foto van de opschrift van de relais.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door BertJan » za 10 sep 2022 19:11

laatste ook zo'n probleem gehad, bleek een knop op de afstandbediening niet te werken (zal met een ander type afstandsbediening zijn geweest was ego mover)

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door HenkR » zo 11 sep 2022 16:32

Sta gelukkig nu op de camping. Ik had de mover zover dat hij iedergeval achteruit kon mover om hem goed op straat te krijgen. Na 1 minuut stopte hij er geheel mee en nu knippert de groene led op de stuurkast en kan niet vinden wat dat betekend.
Dus en hulp voor de deur en hulp op de camping en we staan en ik kon ook nog de GP kijken :).

Denk dat ik maar voor een nieuwe stuurkast ga ipv van uitsolderen relais enz.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door Chris » zo 11 sep 2022 16:38

Bel morgen effe met caravanmovershop over de betekenis van die groene knipperende led.
Ik zal effe struinen of ik dat bij de fabrikant in de UK ergens nog kan vinden.


Hier staan wat tips over een groen flashing stuurkast.. : https://www.powrtouch.com/evolution-fault-finding/
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door iemand » zo 11 sep 2022 16:59

Lage accu-spanning, dat is te meten scratch.gif ?

enne ....
Als je toch op de camping staat.
Vraag eens rond, misschien kan je even een mover-accu ergens lenen en testen hoe het dan werkt.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door HenkR » zo 11 sep 2022 18:26

Nieuwe accu en zonder oplader op dit moment 13.46V.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 11 sep 2022 18:31

Controleer meteen ede De kabels van de accu naar de mover zowel de plus als de min en vooral alle aansluitingen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door Chris » zo 11 sep 2022 19:09

HenkR schreef:
zo 11 sep 2022 18:26
Nieuwe accu en zonder oplader op dit moment 13.46V.
Dit meet je onbelast... eigenlijk niet veel zeggend, want je meet het misschien net na laden...
Eigenlijk moet je de accu een of 2 dagen tot rust laten komen en dan meten...dan heb je een betere meting.
Maar..
Belast is de beste meting.... moverend meten dus...
Of...
Rollen niet op de band en beide motoren laten draaien...en dan meten..
Dan moet je zeker meer dan 12 volt overhouden.


Ik zit al een tijdje te denken aan je AB..
De originele was helaas kwijt... en toen kocht je een immitatie...
Daar waren ook verbindings problemen mee toch ??
Heb je nu een originele blauwe of een immitatie...
Want... als het "protocol" van de immitatie niet gelijk is aan wat de blauwe kast uit kan lezen, dan kan je ook tegen deze vreemde storingen aanlopen.
Maar...
Ik meen ook te herinneren dat je na de immitatie een originele kocht... klopt dat??
Die originele moet gewoon werken.
Ik heb ook mijn 2e AB bij de Powrmover, de 1e ging binnen garantie stuk en is heel snel vervangen.... werkt uitstekend.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door HenkR » zo 11 sep 2022 19:43

@Chris,
Ik weet dat de accu pas goed te meten is met allemaal randvoorwaarden, maar voor de spanning op de stuurkast moet het dit voldoende zijn.

Ook ik heb tijdens garantieperiode een nieuwe AB gekregen, want de eerste stopte er mee.
En inderdaad vorig jaar mijn 2e originele kwijt geraakt en doordat er op dat moment nergens een originele te koop was gelukkig aan deze universele (voor Truma en Powr) kunnen aanschaffen. Met moeite en vreemde reacties tuusen AB en stuurkast toch weten aan te sluiten/synchroniseren. Heeft het een tijd goed gedaan al waren er altijd hickups. Ik houd het ook nog steeds op een mogelijke AB probleem en zie dat er nu weer originele AB te koop zijn.

Heb al een rondje campung gedaan, maar niemand met een Powr EVO
Ga morgen in overleg met CaravanMoverShop of ik niet beide kan aanschaffen en als het toch alleen de AB is of de kast terug mag.

Wordt weer vervolgd
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door Chris » zo 11 sep 2022 21:27

Jammer Henk dat we mijn AB niet effe kunnen proberen..
De hut staat in de stalling, en komt er pas 23 september weer uit..
We hebben dezelfde mover..

Ik merk trouwens wel heel goed dat de nieuwe AB veel sneller de verbinding heeft met de stuurkast.
Dat vertelde CMS ook, de nieuwe waren elektronisch ook anders.
Die jongens denken trouwens prima mee hoor.
Gimeg, de importeur is voor ons eindgebruikers veel lastiger.

Nu lees ik wel op de site van Powrtouch.UK dat ze niet leveren aan het vaste land.
Of dat ook voor onderdelen geld.... geen idee.
Die britten gooien hun eigen glazen in met het los van de EU gaan..wij hebben daar ook problemen mee op mijn werk.. ( nog)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door HenkR » ma 12 sep 2022 17:32

Mail contact gehad met CMS en steeds snelle reactie. Alles opsturen en zelf uitzoeken wat er is was geen goed idee. Dus nu in oktober met de caravan naar Lelystad. Gelukkig woon ik tegenwoordig in Amersfoort en staat de caravan in Zeewolde. Is het niet zo ver weg.
Ik moet me deze vakantie nog een keer verplaatsen en ga weer vriendelijk lachend op zoek naar helpende mankracht. Tevens op volgende camping weer rondkijken naar een Powr EVO broeder mrgreen.gif
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door HenkR » do 6 okt 2022 13:52

Hierbij het vervolg.
Vanochtend naar Lelystad geweest en de monteur stond al te wachten.
Eerst nieuwe afstandsbediening. Was nog een geduld klusje, want aanmelden moest steeds opnieuw doordat de stuurkast snel in error sprong. Maar na aanmelden bleef de kast weigeren om de motoren aan te sturen en in dezelfde error.
Dus toen nieuwe kast en daarmee was het probleem opgelost. Doordat de kosten toch al hoog waren, maar meteen de nieuwe afstandsbediening erbij gekocht. Als setprijs viel de prijs van de afstandbediening mee.

Heb dus nu een Yellowtop en universele afstandsbediening in voorraad.
Heb ook de oude kast meegenomen en ga eens kijken/stoeien.

Trouwens Powrmover is opgekocht door Truma. Hierbij een foto van de testopstelling. Alles lijkt het zelfde alleen niet meer blauw voor de kast maar grijs. Geldt ook voor de motoren, kappen en afstandsbediening.
20221006_110240.jpg

Voor de geïnteresseerden ook even een foto van een aantal Yellowtops klaar voor de verkoop;
20221006_110232.jpg
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door Chris » do 6 okt 2022 18:58

Fijn dat het weer werkt Henk.
Jammer dat het veel geld kost, maar nog altijd beter dan duwen.
De YT op marktplaats zetten, ben je snel kwijt denk ik.
Hier staat er ook nog een over... voor een liefhebben tegen oud ijzerprijs.
Maar Truma heeft Powrmover opgekocht???? da's bijzonder...
Want op de Powrtouch site staat ie gewoon nog..: https://www.powrtouch.com/evolution-sin ... al-engage/

JE kan weer... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 943
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Nieuw raar probleem met mijn Powrmobver EVO+

Bericht door Rodo » do 6 okt 2022 19:58

https://www.powrtouch.com/about/

Our history. Blijkt dus al 2 jaar van Truma. Ik kan mij vaag herinneren dat ik begin dit jaar het al ergens gelezen had,
Spending a fortune to live like a wanderer

Plaats reactie

Terug naar “Movers”