Rijden zonder stabilisator

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door dieseltijger » ma 3 okt 2022 00:39

@Lucas: Verstandig. Ik wist niet dat de verschillen tussen de caravan-trekauto combinaties zo groot waren.

Dus bij een andere auto of caravan is een proefrit dus een must voor mij. Dank!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Niels83 » ma 3 okt 2022 01:41

mrbullmastiff schreef:
zo 2 okt 2022 21:06
Niels83 schreef:
za 1 okt 2022 14:44
40 jaar geleden moest je ook een flinke auto hebben om met 100km per uur door Frankrijk te rijden. Mijn vader was blij als hij de vrachtauto bij kon houden in een midden klasser als een bx of Ford Mondeo. Door de ontwikkelingen en de Turbo motoren gaat dat meet een 3 cilinder 1 liter motor vaak ook prima. Terwijl de vrachtauto's duidelijk sneller zijn.

Ik denk niet dat het verleggen van de grens iets te maken heeft met de stabilisator. Die hadden we 35 jaar geleden ook al.
40 jaar geleden waren de vrachtauto's niet begrensd, hoewel ze niet harder mocht dan nu reden ze het wel.
Maar kropen ze met 40 omhoog..

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Lucas » ma 3 okt 2022 10:41

dieseltijger schreef:
ma 3 okt 2022 00:39
@Lucas: Verstandig. Ik wist niet dat de verschillen tussen de caravan-trekauto combinaties zo groot waren.

Dus bij een andere auto of caravan is een proefrit dus een must voor mij. Dank!
In mijn bescheiden ervaring is het zo dat als het max gewicht van de caravan het rijklaargewicht van de auto niet overstijgt, het met de stabiliteit wel goed zit. Is die verhouding anders, hangt het steeds meer af van de eigenschappen van de auto en caravan of het nog prettig gaat allemaal. De Jeep is geveerd voor terrein en ook solo bepaald geen blok op de weg. Met de XC90 die we ook hadden was dat al stukken beter, maar die was om andere redenen niet geschikt voor een caravan van dit gewicht. Om de vraag van @doubleyou te beantwoorden, inmiddels waren we onverwacht tegen een 15 jaar oude Cayenne Turbo aangelopen (eigenlijk op zoek nog steeds naar een 7-zitter) en dat is qua wegligging etc. wel het andere uiterste. En dat is dus goed te merken onderweg.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door doubleyou » ma 3 okt 2022 19:27

[re.gif]
Die dikke combi vraagt natuurlijk om foto’s :)
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Ron » wo 5 okt 2022 23:06

Bezem.jpg
Bezem.jpg (2.63 KiB) 2578 keer bekeken
Even wat berichten verplaatst.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door JanPunne » vr 4 nov 2022 18:38

Lucas schreef:
ma 3 okt 2022 10:41
dieseltijger schreef:
ma 3 okt 2022 00:39
@Lucas: Verstandig. Ik wist niet dat de verschillen tussen de caravan-trekauto combinaties zo groot waren.

Dus bij een andere auto of caravan is een proefrit dus een must voor mij. Dank!
In mijn bescheiden ervaring is het zo dat als het max gewicht van de caravan het rijklaargewicht van de auto niet overstijgt, het met de stabiliteit wel goed zit. Is die verhouding anders, hangt het steeds meer af van de eigenschappen van de auto en caravan of het nog prettig gaat allemaal. De Jeep is geveerd voor terrein en ook solo bepaald geen blok op de weg. Met de XC90 die we ook hadden was dat al stukken beter, maar die was om andere redenen niet geschikt voor een caravan van dit gewicht. Om de vraag van @doubleyou te beantwoorden, inmiddels waren we onverwacht tegen een 15 jaar oude Cayenne Turbo aangelopen (eigenlijk op zoek nog steeds naar een 7-zitter) en dat is qua wegligging etc. wel het andere uiterste. En dat is dus goed te merken onderweg.
Ook dat eerste hoeft niet altijd zo te zijn.
Ook als het max gewicht van de caravan het rijklaargewicht van de auto niet overstijgt kan dit vervelende consequenties hebben met de stabiliteit.
Hang er maar eens een paar fietsen achterop, of laat te veel gewicht achter in de caravan liggen tijdens het rijden..
En de snelheid niet te vergeten, toch iets wat veel caravanners onderschatten.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 943
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Rodo » vr 4 nov 2022 20:10

[re.gif]
Het hoeft niet alleen aan de caravanbelading te liggen qua stabiliteit. Kijk ook maar eens naar de auto. Overhang, vering/schokbrekers en banden. Dat een auto solo perfect rijd kan ff anders uitpakken met 1200-1500kg aan de haak.
Het is dus iets gecompliceerder om maar te denken dat de gewichtsverhouding auto-caravan alleen bepalend zijn voor een goede stabiliteit.
Spending a fortune to live like a wanderer

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door JanPunne » vr 4 nov 2022 20:34

[re.gif]
Uiteraard thumbup.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Jan van Vijven » za 5 nov 2022 05:08

Het enige wat in dit geval de stabiliteit van de auto nadelig beïnvloed is de caravan!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Lucas » za 5 nov 2022 11:13

JanPunne schreef:
vr 4 nov 2022 18:38
Ook dat eerste hoeft niet altijd zo te zijn.
Ook als het max gewicht van de caravan het rijklaargewicht van de auto niet overstijgt kan dit vervelende consequenties hebben met de stabiliteit.
Ja daar heb je vast en zeker gelijk in, maar dat van die bescheiden ervaring was niet sarcastisch bedoeld. Zoveel ervaring met verschillende combi’s heb ik namelijk niet. Maar het is waar dat de effecten van een goede gewichtsverhouding om zeep kunnen worden gehouden door bv. alles inclusief fietsen achter de as te laden.

caravan2022
Berichten: 7
Lid geworden op: do 10 nov 2022 10:27

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door caravan2022 » do 10 nov 2022 12:53

ben nieuw stabilissatorwar zit die hobby 720 prestige?

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Ab » do 10 nov 2022 19:24

Zit overal en bij elke caravan op dezelfde plek.
Op het uiterste voorste puntje van de caravan. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Lucas » wo 16 nov 2022 11:54

[re.gif]
Dat werkt ook wel het beste ja. Er is eens geëxperimenteerd met een stabilisator naast het dakluik, maar dat bleek toch niet zoveel effect te hebben mrgreen.gif

Maar zonder gekheid, het betreft een stabilisatorkoppeling en kan er dan zo uitzien:
Bijlagen
alko-3004-groot.jpg

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Fred G » zo 7 mei 2023 08:50

Welliswaar een reactie op een wat ouder topic.

Ik gebruik de stabilisator nooit. Rijdt prima met max 100 km/h op de navigatie. Auto is maximaal beladen, de caravan rond 1350 kg. Dus een verschil van ongeveer 500 kg. Uiteraard voldoende kogeldruk.

Of ik moet iets gemist hebben, maar wat weegt een gemiddelde rijklare caravan? Tussen de 1500 en 1700 kg? De gemiddelde lengte is rond de 7 a 8 meter inclusief dissel? Nou, dan ligt het zwaarte punt rond de 3,5 a 4 meter van de kogel af.

Dan vind ik het toch knap dat een paar cupjes op een kogel van 5 cm die kracht (gewicht) x arm ( die 3,5 a 4 meter) de caravan op z'n plaats moet houden.

Misschien dat ik een een test ga doen, het komend Hemelvaart weekend, door de stabilisator weer eens een keertje te gebruiken.

Ik kom er nog op terug.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Jan van Vijven » zo 7 mei 2023 08:57

Waarom gebruik je dat nooit? Als die er op zit gewoon aandrukken toch? er zijn geen nadelen.
Die dingen zijn in de eerste plaats comfort verhogend en daarnaast een klein beetje om beginnende slingeringen tegen te gaan, zeker niet om het 100% procent tegen te gaan.

Maar zoals gezegt, ik zie geen enkele reden om het niet te gebruiken.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door dieseltijger » zo 7 mei 2023 09:04

Het is niet knap. Resonantie (in toenemende mate slingeren in de eigen-frequentie) kan prima tegengegaan worden door slechts een klein beetje energie aan het systeem te onttrekken (demping). Dus ja...kleine cupjes volstaan.

Resonantie is wat anders dan wiebelen. Wiebelen ga je inderdaad niet tegenhouden met kleine cupjes - daarvoor lijken de krachten te groot, en daarvoor is het systeem ook niet bedoeld.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Fred G » zo 7 mei 2023 09:04

Hoi Jan,

En ik zie/zag jarenlang enkele reden om 'm wél te gebruiken. Maar het komende weekend dat we weer op pad gaan, van Zoetermeer naar Ootmarsum, ga ik eerst een stuk snelweg rijden zonder stabilisator, zoals ik dus al jaren doe, ff bij een P erop zetten en dan de rest van de route mét stabilisator rijden. Eens evennhet verschil testen. Dus na deze 'test' ga ik ervaren/reageren of er een voor mij merkbaar verschil is.

Ben benieuwd scratch.gif
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Fred G » zo 7 mei 2023 09:07

[re.gif]
@dieseltijger, Als die resonantie zoals jij zegt, er in zit, dan is er iets niet helemaal lekker in de combi, lijkt mij.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Fred G » zo 7 mei 2023 09:09

Maar goed, na de rit op de heenweg zal ik de uitslag van deze spannende test in dit topic melden! haphop.gif
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door dieseltijger » zo 7 mei 2023 09:38

Resonantie "zit" er niet in. Elk ding heeft een eigen-frequentie, en zal pas gaan resoneren in die frequentie als je genoeg energie erin stopt. Zie de gitaar snaar. Alleen een caravan en een auto zijn dusdanig lang en zwaar dat de eigen-frequentie laag is, in de orde van 1 trilling per 2 seconden. Wij noemen dat slingeren.

Analoog aan de gitaar snaar gaat de combinatie pas resoneren (slingeren) als je genoeg energie toevoert ,( snelheid). Doe je dat niet, dan merk je niets.

Dus jouw test zal pas een merkbaar verschil opleveren als je de snelheid hoger laat worden dan 100 km/u. Onder die snelheid wiebelt jouw caravan immers alleen maar (=bewegen als gevolg van externe krachten) als je harder gaat rijden dan zal op zeker moment bovendien resonantie (steeds harder slingeren in de eigenfrequentie) optreden. Bij beginnend slingeren zou ik meteen afremmen, omdat het anders snel kan gaan.

Weer analoog aan de gitaar snaar: het geluid wordt volledig gedempt als een baby een pinkje op de snaar legt. De minieme demping van het pinkje is analoog aan het effect van het cupje.

Dat de koppeling zoveel weerstand geeft dat ook het wiebelen minder wordt is bijvangst. Ik waag te betwijfelen of het zoveel uitmaakt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door VIP » zo 7 mei 2023 09:46

Fred G schreef:
zo 7 mei 2023 09:04
Hoi Jan,

En ik zie/zag jarenlang enkele reden om 'm wél te gebruiken. Maar het komende weekend dat we weer op pad gaan, van Zoetermeer naar Ootmarsum, ga ik eerst een stuk snelweg rijden zonder stabilisator, zoals ik dus al jaren doe, ff bij een P erop zetten en dan de rest van de route mét stabilisator rijden. Eens evennhet verschil testen. Dus na deze 'test' ga ik ervaren/reageren of er een voor mij merkbaar verschil is.

Ben benieuwd scratch.gif

Als je gaat testen dan wel zo reëel zijn dat:

De cupjes niet versleten zijn.

Zowel kogel als koppeling en cupjes vetvrij zijn.

En testen in dezelfde rijrichting en met wind van opzij.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Fred G » zo 7 mei 2023 09:51

[re.gif]

Wat een mooie duidelijke uitleg! Leuk
Ben jij natuurkunde leraar of zo thumbup.gif


Ondanks jouw duidelijke uitleg gaat "de test" gewoon door, bij 110 km/h op de autoteller, (moeten wel de omstandigheden verantwoord zijn) en zal m'n bevindingen hier posten.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Fred G » zo 7 mei 2023 10:00

VIP schreef:
zo 7 mei 2023 09:46
Fred G schreef:
zo 7 mei 2023 09:04
Hoi Jan,

En ik zie/zag jarenlang enkele reden om 'm wél te gebruiken. Maar het komende weekend dat we weer op pad gaan, van Zoetermeer naar Ootmarsum, ga ik eerst een stuk snelweg rijden zonder stabilisator, zoals ik dus al jaren doe, ff bij een P erop zetten en dan de rest van de route mét stabilisator rijden. Eens evennhet verschil testen. Dus na deze 'test' ga ik ervaren/reageren of er een voor mij merkbaar verschil is.

Ben benieuwd scratch.gif

Als je gaat testen dan wel zo reëel zijn dat:

De cupjes niet versleten zijn.

Zowel kogel als koppeling en cupjes vetvrij zijn.

En testen in dezelfde rijrichting en met wind van opzij.
Cupjes zijn nog als nieuw knipoog.gif

Bij de "onderstelbeurt" een week of 3 geleden, was dat de conclusie van de monteur awhoea.gif

Er waren wel preventief wat andere onderdelen vervangen en gecontroleerd
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door dieseltijger » zo 7 mei 2023 10:02

Nee, wel een beta achtergrond.

Ik doe de test die jij wil uitvoeren ook met enige regelmaat als de caravan van Zoetermeer naar Hazerswoude in de stalling gaat, of soms op de snelweg als we in NL op vakantie gaan. Doel: onder gecontroleerde omstandigheden vaststellen of er door wat dan ook inherente instabiliteit is. Merk geen enkel verschil.

Ik kijk wel uit om dit op de tolweg in Frankrijk uit te proberen omdat de snelheden daar fors hoger zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Fred G » zo 7 mei 2023 10:09

[re.gif]
Ahhh plaatsgenoot!
Hoe hard rijd je met een kampeer/vakantie-klare combi dan op de snelweg?
Toevallig rijd ik met de caravan ook vaak langs Hazerswoude, maar dan door naar Kouderkerk ad Rijn voor de stalling, en dat zijn geen snelwegen. Soms rijd ik om over de N11. kan daar wel 110 km/h rijden, maar dat is maar een kort stukje.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”