afvoer Fendt Saphir 2005 stroomt niet goed door

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Citizen Kane
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 jul 2018 19:50

afvoer Fendt Saphir 2005 stroomt niet goed door

Bericht door Citizen Kane » vr 2 sep 2022 15:38

Hallo allemaal,

Net tweedehands een mooie Fendt gekocht, een Saphir 2005. Bijna alles klopt aan de wagen (en werkt), dus we zijn zeer content.

Waar ik echter als enige niet zo content mee ben is de afvoer van beide wasbakken in de wagen. Deze stromen maar zéér matig door, op sommige momenten lijkt het zelfs alsof ze helemaal niet doorlopen. De wagen is echter zo verzorgd en netjes dat ik náást de mogelijkheid van een verstopping ook de mogelijkheid openhoud dat het in de constructie van de afvoer zelf zit.

Ik heb eerst geprobeerd met een een aantal steradent tabletten en goed warm water de doorloop te verbeteren van zowel de keukenwasbak, als ook de wasbak in de badkamer. Bij beide bood dit helaas geen oplossing.

Daarna ging ik in de kastjes onder de afvoerbakken snuffelen en zag ik dat de afvoerleiding van spiraalslang gemaakt is en ónder de wasbak in een S bocht in een houder geklemd zit om een sifon te maken. Ik heb het nog niet na kunnen meten maar ik vermoed dat dit 25 MM-slang is. (verbeter me als dit niet klopt)

Dat verbaasde me omdat we eerder in de Avento (van 1995) géén slang maar harde buis hadden die zonder extra sifon onder de caravan uitkwam en prima afvoerde. Nooit verstoppingen gehad, ook nooit last van stank oid. Ik dacht dan ook dat de afvoerputjes in de Avento een ingebouwde sifon hadden waardoor die niet los vormgegeven hoefde te worden.

Overigens komt aan beide kanten van de onderkant van de huidige caravan de slang uit op een pvc buis voor huisgebruik, waarschijnlijk omdat een eerdere afvoer tijdens de installatie van de mover in de weg heeft gezeten (zonder dat ik dat echt hard kan maken, zo lijkt het echter vanonder de caravan gezien.) De slang is in de buis gedrukt met enorme dotten kit als afdichting, waarbij het mij lijkt dat dit zo origineel niet opgeleverd is)

Vraag: Zit in de afvoerputjes in de Fendt géén Sifon dan? En wie heeft er gelijksoortige ervaringen met een slecht doorlopende afvoer van een Fendt met 25mm slang en heeft dit weten te verhelpen? En is in een caravan met een open uitvoer van de afvoer boven een externe watertank eigenlijk wel een sifon nodig? Of zit die in de huidige slang omdat die van binnen niet glad is en daardoor water vasthoud en vervolgens zou kunnen gaan stinken?

Alle hulp is welkom.

Reizigers

Re: afvoer Fendt Saphir 2005 stroomt niet goed door

Bericht door Reizigers » vr 2 sep 2022 18:07

Geen Fendt maar wel twee keer een Sprite caravan gehad.
Bij beide liep de afvoer van de douche slecht door.
Het was zelfs zo dat het afvalwater van de wastafel in de badkamer in de douchebak omhoog borrelde.
Ik heb toen op de afvoer, onder de caravan, een beluchting gemaakt.
Probleem opgelost. Alles liep als een speer door.

CeesZ
Berichten: 158
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: afvoer Fendt Saphir 2005 stroomt niet goed door

Bericht door CeesZ » vr 2 sep 2022 18:30

Wat is de functie van een sifon in een caravan? Ik zou beginnen de s-bochten te verwijderen. Hier kunnen vuil/vet/zeepresten alleen maar ophopen, zeker als het ribbeltjes buis is. Overigens werken steradent tabletten niet of nauwelijks bij verstopping. Een scheutje afwasmiddel of gewoon ontstopper vloeistof werkt vele malen beter.

Citizen Kane
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 jul 2018 19:50

Re: afvoer Fendt Saphir 2005 stroomt niet goed door

Bericht door Citizen Kane » do 8 sep 2022 23:34

Reizigers schreef:
vr 2 sep 2022 18:07
Ik heb toen op de afvoer, onder de caravan, een beluchting gemaakt.
Check, dat leek mij ook al een goede. Kun je aangeven hoe je dat toen gedaan hebt?
CeesZ schreef:
vr 2 sep 2022 18:30
Wat is de functie van een sifon in een caravan? Ik zou beginnen de s-bochten te verwijderen.
Goede tip. Ik zal in de herfstvakantie eens kijken of de S bochten te verwijderen zijn en de slangen in te korten bij uitvoer onder de wasbakjes. Levert dat soelaas, dan is voor mij wel de volgende stap op de gespiraleerde slang te vervangen door gewapende vijverslang, die is juist wat effener van binnen (waardoor er waarschijnlijk een betere doorstroming is.)

workel

Re: afvoer Fendt Saphir 2005 stroomt niet goed door

Bericht door workel » vr 9 sep 2022 09:50

[re.gif]
Gezien de leeftijd van de caravan en dat is niet vervelend bedoeld zou mijn advies zijn om de waterleidingen en afvoer te vervangen voor nieuw. Denk dat het daar een heel stuk van opknapt.
Als het voor de stalling niet netjes is door geblazen en schoongemaakt dan verwacht ik dat er aardig was smurrie in de water en afvoer zit.

Mooie projectje voor komende winter of voor het start van het seizoen.

Reizigers

Re: afvoer Fendt Saphir 2005 stroomt niet goed door

Bericht door Reizigers » vr 9 sep 2022 18:23

Citizen Kane schreef:
do 8 sep 2022 23:34
Reizigers schreef:
vr 2 sep 2022 18:07
Ik heb toen op de afvoer, onder de caravan, een beluchting gemaakt.
Check, dat leek mij ook al een goede. Kun je aangeven hoe je dat toen gedaan hebt?
@Citizen Kane,
Ik heb je een PB gestuurd.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 784
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: afvoer Fendt Saphir 2005 stroomt niet goed door

Bericht door WanFie » vr 9 sep 2022 20:05

Tijdens de vakantie met twee kleinkinderen ging er wat mis toen ik even naar het toilet was. Daar denk ik nu in dit topic weer aan.

Onze kleinzoon van 4 vond het nodig om de brandweerauto waarmee hij in de zandbak had gespeeld, schoon te maken. Hij had kennelijk aan mijn vrouw gevraagd waar hij dat mocht doen. Maar mijn vrouw was in gesprek met een vriendin en gaf achteloos het antwoord dat hij dit maar bij de spoelbak moest doen. Niet handig natuurlijk omdat kinderen onder de 6 jaar daar niet mogen komen. Plichtsgetrouw als het ventje is, heeft hij toen de brandweerauto maar in de toiletruimte van de caravan schoongespoeld.

Toen ik terug kwam van het toilet vroeg ik aan mijn vrouw... "waar is Duuk?" bij het toiletgebouw..... Niet dus. Ik ging de caravan in en trof daar Duukje met een mooi schone brandweerauto en de spoelbak vol water en modder. En de rest van de toiletruimte was ook behoorlijk modderig en nat. Hij kreeg natuurlijk op z'n donder, maar kon er eigenlijk niks aan doen. Oma had op moeten letten.

Maar de afvoer zat dus kennelijk ook vol zand. Ik heb toen het gaatje van de afvoer schoon gemaakt (er lag ca. 5 cm zand in dat bakje). en toen liep het water weer langzaam weg. Na de modder er uitgeschept te hebben, de afvoer goed schoongespoeld met veel water. In de emmer onder de caravan lag toen ook nog minimaal n cm zand.

Maar in onze caravan dus geen ribbelslang.

Ik zou eerst eens beginnen er voorzichtig met een gieter heet water er doorheen te spoelen. Waarschijnlijk zit de slang en afvoerbuis vol met zeepresten en tandpasta.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: afvoer Fendt Saphir 2005 stroomt niet goed door

Bericht door WillyL » vr 9 sep 2022 22:04

[re.gif] en Destop (oid) zoals hoger vermeld is. Dat hielp bij mij.
Afvalwater wel deugdelijk opvangen en niet op grasplein laten lopen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Citizen Kane
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 jul 2018 19:50

Re: afvoer Fendt Saphir 2005 stroomt niet goed door

Bericht door Citizen Kane » ma 12 sep 2022 00:52

Reizigers schreef:
vr 9 sep 2022 18:23
@Citizen Kane,
Ik heb je een PB gestuurd.
Gezien en gereageerd.

Citizen Kane
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 jul 2018 19:50

Re: afvoer Fendt Saphir 2005 stroomt niet goed door

Bericht door Citizen Kane » ma 12 sep 2022 01:07

workel schreef:
vr 9 sep 2022 09:50
[re.gif]
Gezien de leeftijd van de caravan en dat is niet vervelend bedoeld zou mijn advies zijn om de waterleidingen en afvoer te vervangen voor nieuw. Denk dat het daar een heel stuk van opknapt.
Als het voor de stalling niet netjes is door geblazen en schoongemaakt dan verwacht ik dat er aardig was smurrie in de water en afvoer zit.

Mooie projectje voor komende winter of voor het start van het seizoen.
Ik kan helaas niet in de ribbelslang kijken, maar de optie van vervuiling licht nog steeds open. Als ik de Sifonbochten verwijder hoop ik daar achter te komen.

De Watertoevoerslangen zijn nog van de gewapende maar wel semitransparante type, ik zag wel al wat vage "verbruining" op sommige plekken, maar nog niet zo ernstig dat ik direct in actie moest komen. We drinken namelijk niet direct water uit de caravan. Alleen als we dat koken, dus alleen voor Thee en koffie. Het staat echter wel voor de toekomst op de planning, dan pak ik gelijk non-transparante gewapende leiding. Voor nu heb ik na aankoop zelf de tank en leidingen goed schoongemaakt met een paar liter heet water en een halve tube Steradent anti tandsteen tabletten. Wellicht nog een paar keer Chloorhoudend water erdoor en daarna goed doorspoelen. Dan deze winter maar de slang vervangen. Eerst nog op herfstvakantie blij.gif

Er zou inderdaad nog zand van kleinkinderen in de afvoer kunnen zitten, maar ik heb wel in de slangen geknepen, die waren niet zo hard als wanneer er zand of modder in zou zitten. Maar je weet maar nooit! [aschrik.gif]

Destop is ook nog een optie, die houd ik in mijn achterhoofd. thumbup.gif

CeesZ
Berichten: 158
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: afvoer Fendt Saphir 2005 stroomt niet goed door

Bericht door CeesZ » ma 12 sep 2022 11:06

Je wilde de afvoer eventueel vervangen door vijverslang. Let er dan wel op dat deze voldoende temperatuurbestendig is. Met name de keukenafvoer zal nog wel eens gebruikt worden voor heet of kokend water.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: afvoer Fendt Saphir 2005 stroomt niet goed door

Bericht door Ab » ma 12 sep 2022 21:57

Het lijkt misschien niet zo, maar die ribbelslang is gewoon glad van binnen.
Tenminste..die ik heb wel. Ook de losse afvoerslang die ik mee heb is van binnen gewoon glad.
Wij hebben ook een heel traag doorlopende spoelbak gehad in de camper vorig jaar, en vroeg in de zomer.
Even fiks gepompt met een zuignap ontstopper thuis..en weer perfect.
Die zuignap met steel ligt nu achterin. Een maandje of zo geleden nog een keertje gebruikt. Nadien geen probleem meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Citizen Kane
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 jul 2018 19:50

Re: afvoer Fendt Saphir 2005 stroomt niet goed door

Bericht door Citizen Kane » di 13 sep 2022 01:32

Ik zal er in de herfstvakantienog eens goed naar kijken. Dan sloop ik de slang als eerste eens van de wasbak afvoer af.
CeesZ schreef:
ma 12 sep 2022 11:06
Je wilde de afvoer eventueel vervangen door vijverslang. Let er dan wel op dat deze voldoende temperatuurbestendig is. Met name de keukenafvoer zal nog wel eens gebruikt worden voor heet of kokend water.
Will do. Had gezien dat het meeste van pvc wel tot 60 aan kon, kortstondig zal dat wel iets hoger zijn. Dat wat er nu inzit zal hetzelfde temperatuubereik hebben vermoed ik. Ziet er niet bijzonder speciaal uit of zo.
Ab schreef:
ma 12 sep 2022 21:57
Het lijkt misschien niet zo, maar die ribbelslang is gewoon glad van binnen.
Tenminste..die ik heb wel. Ook de losse afvoerslang die ik mee heb is van binnen gewoon glad.
Ik zie bij Wildkamp een doorsnede o de site staan waarbij dat inderdaad zo lijkt. Das nieuw voor me, want mijn losse robbelslang was eerder niet vlak van binnen. Goed dat je het zegt.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 942
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: afvoer Fendt Saphir 2005 stroomt niet goed door

Bericht door Rodo » wo 5 okt 2022 21:21

Afvoer probleempje ook enkele malen gehad. Lichtelijk verstopt omdat de afvoer horizontaal, zonder afschot, over de hele breedte vd caravan loopt.
Een rubberen ontstopper paste niet voldoende omdat de afvoer gootsteen precies in een hoek zit.
Ontstopper blijven schudden had ik geen zin in. Een jaar later scoorde ik bij stom toeval in de Hema hun versie van de vac-u-vin. Voor de exorbitante prijs van €2.50. Past precies op het afvoerroostertje en werkt!!
Bijlagen
69F71821-A6A0-4AB3-8E78-9D7213FE4876.jpeg
Spending a fortune to live like a wanderer

Citizen Kane
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 jul 2018 19:50

Re: afvoer Fendt Saphir 2005 stroomt niet goed door

Bericht door Citizen Kane » zo 6 nov 2022 00:10

Inmiddels tijdens de herfstvakantie ook uitgevonden waardoor de afvoer van de wasbak in de keuken van de caravan niet goed door wil lopen. nog slechter als de wasbak in de badkamerruimte in ieder geval.

In de oude situatie vóórdat de mover geïnstalleerd werd liep de afvoer onder de caravan vóór de as langs en vervolgens naar achter over de bovenkant van de delta as. De zijkant daarvan ligt binnen de chassisbalken iets lager als het midden dus er was nog enig afschot.

Door de installatie van de mover heeft men op die plek de waterleiding weg moeten halen, deze lag immers op de plek van de mover.

Nu is de afvoer van de wasbak keuken met een reguliere (huis tuin en keuken) rioleringsbuis dwars over de delta as heen gelegd en zit hier eigenlijk "negatief afschot" in, waardoor eigenlijk een tweede sifon / waterslot gevormd word. tevens staat de rioolbuis daardoor in een bocht onder spanning. Een niet zo héél elegante oplossing. stom.gif Bij de aankoop let je daar natuurlijk niet op. Ik heb wel onder de caravan gelegen om de bodem te inspecteren maar dit was me niet echt opgevallen.

Aan mij dus de schone taak om volgend seizoen naast het verwijderen van de sifons onder de wasbakken eigenlijk eerst de afvoer onder de caravan te corrigeren. Leuke klus....

Plaats reactie

Terug naar “Water”