Caravan plaatwerk nieuw kopen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 136
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Caravan plaatwerk nieuw kopen

Bericht door cahummel » vr 16 sep 2022 16:13

Tijdens het vervangen van de inlegbiezen van onze Kip Kompakt kwamen we erachter dat het houtwerk van het hefdak goed rot was (verpulverd helemaal). Dit willen we gaan vervangen, maar nu blijkt ook dat het plaatwerk over dat hout heen niet heel denderend meer is. Het roest aan de achterkant, en 1 kant heeft gaatjes van aluminium rot.

Dit willen we misschien ook vervangen als we toch bezig zijn, maar er moeten drie haakse hoeken in gebogen worden, zodat het plaatwerk om het hout heen zit, en om de rand van de dakplaat heen. Is aluminium plaatwerk zo dun dat ik dat zelf kan zonder een zetbank? Ik dacht zelf het aluminium voorzichtig om de houten latten heen te kunnen buigen.

De vraag is nu dus: is het mogelijk om ergens nieuw plaatwerk los te kopen (stucco, hamerslag of glad gecoat maakt me niet zo uit), en dat te laten knippen en buigen, of kan ik dat zelf? Ik had al ergens gelezen dat je het zou kunnen snijden met een scherp stanley mes, blijft het maken van de buigingen over.

Of: is er een andere oplossing voor dit probleem? (En dan niet een nieuwe caravan, mijn geldboom heeft de droogte van de zomer niet overleefd whistle.gif ).
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

theotrucker
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: Caravan plaatwerk nieuw kopen

Bericht door theotrucker » vr 16 sep 2022 19:11

IMG_20220701_133202.jpg
Aluminum snijden gaat prima met een multitool!
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan plaatwerk nieuw kopen

Bericht door Chris » vr 16 sep 2022 19:22

[re.gif]
Dat geld wel voor de sandwitch constructie, maar voor losse plaat is een flinke schaar beter.
t'Spul is dacht ik nog geen mm dik... 3x niks dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Caravan plaatwerk nieuw kopen

Bericht door Ivo » vr 16 sep 2022 19:41

Het snijden zal geen probleem zijn. Zelf plooien gaat nooit mooi lukken. De radius van de plooi gaat te groot zijn zodat het niet mooi oogt en ook niet netjes past. Er zijn op ieder industrieterrein wel firma's die dat voor je kunnen plooien.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

busbart
Berichten: 55
Lid geworden op: do 4 apr 2019 12:41

Re: Caravan plaatwerk nieuw kopen

Bericht door busbart » wo 21 sep 2022 17:43

maar dan moet je weer oppassen met die bubbeltjesplaat, als dat onder een zetbank komt, drukt die de bubbeltjes glad.
overigens heb ik dezelfde caravan als de poster, maar duidelijk een voorganger.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan plaatwerk nieuw kopen

Bericht door Ab » wo 21 sep 2022 19:19

Dat klopt. Vlakke plaat gebruiken kan ook, wordt mooier.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 136
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Caravan plaatwerk nieuw kopen

Bericht door cahummel » vr 23 sep 2022 19:59

@ busbart en ab: daar had ik ook al aan zitten denken. Nu heeft kipje geen bobbeltjesplaat maar stuccoplaat, en dat is wel buigbaar. Ik heb nu een offerte liggen om alle vier de plaatdelen op maat te laten maken, en te laten zetten van 250 euro. Dat lijkt mij een redelijk bedrag.

Enige nadeel is dat dat onbehandelde stuccoplaat is, dus die moet ik dan nog verven. Ik dacht twee lagen algrund, en dan twee lagen aflak in zijdeglans, waarschijnlijk trimetal.

Maar: zou het ook mogelijk zijn om reeds behandelde stuccoplaat te laten zetten, of geeft dat te veel kans op beschadigingen?
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

busbart
Berichten: 55
Lid geworden op: do 4 apr 2019 12:41

Re: Caravan plaatwerk nieuw kopen

Bericht door busbart » za 24 sep 2022 09:33

Nu ken ik stuccoplaat niet, maar als ik het goed heb is de plaat die caravanbouwers gebruiken op de rol en al helemaal voorbehandeld, dwz kant en klaar op de rol, hun hoeven alleen af te knippen en verlijmen.
puntje is; als de aluminium plaat gezet word, rekt die plaat aan de bovenkant, en stuikt ze aan de onderkant, onderkant is meestal geen probleem, omdat die kaal is, bovenkant zit een verflaag op, en doordat je het matreaal daaronder gaat rekken komt de verf daar los gescheurd van het aluminium.

Ik zou je aanraden, voor een eerste laag op aluminium, daar een etsende primer voor te gebruiken, dat maakt de kans klein dat je na verloop van tijd de vellen verf eraf komen.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Caravan plaatwerk nieuw kopen

Bericht door WanFie » za 24 sep 2022 13:22

Ik kreeg indertijd van een vakman om de aluminium plaat met 'n schuurspons van Scotch Brite met Thinner te schuren en dan gelijk Washprimer er op te zetten. Dat werkt prima, maar washprimer mag niet meer en thinner is ook al niet fris meer. Maar bij vliegtuigspuiterijen gebeurd het zo nog wél, immers voorschrift van de vliegtuigfabrikanten.
Werken deed het prima. Nooit geen bladders gehad.
Dat vooraf schuren werkte in ieder geval uitstekend en was snel gedaan. Dat is ook nodig om oxidatie te voorkomen. Verf hecht namelijk niet op aluminiumoxide.

Maar toen ik dat deed, was 30 jaar geleden. Nu zal er wel wat milieuvriendelijkers zijn.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 136
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Caravan plaatwerk nieuw kopen

Bericht door cahummel » wo 5 okt 2022 21:00

Scotch brite ga ik zeker doen! Ik ga daarna allgrund erop zetten (kan goed volgens de fabrikant), daar overheen twee lagen Sigma polyurethaan lak.

Het plaatwerk heb ik gehaald bij metaalwinkel, die hebben het ook gezet. Ziet er erg netjes uit, zetten gaat erg goed bij stuccoplaat. Kostte totaal 240 euro, en dat is het voor ons wel waard.
IMG_20221005_154033.jpg
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Wim1964
Berichten: 2
Lid geworden op: do 31 aug 2017 08:16

Re: Caravan plaatwerk nieuw kopen

Bericht door Wim1964 » vr 28 okt 2022 20:58

Die plaat kun je toch ook gewoon bij Kip kopen. Heb ik in het verleden ook gedaan.

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 136
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Caravan plaatwerk nieuw kopen

Bericht door cahummel » zo 30 okt 2022 20:28

@ Wim: ik heb daar eens geïnformeerd, maar dan had ik naar Hoogeveen gemoeten, wat erg ver is, en het zetten van geverfd plaatwerk is niet echt te doen, de verflaag laat dan los bij het buigende stuk.

Ik heb het inmiddels opgelost, het aluminium laten zetten bij metaalwinkel, ontvet met Sint Marc, goed geschuurd met scotch brite, weer ontvet, en twee lagen allgrund, en twee lagen Sikkens rubbol satura. Resultaat is erg goed, of en hoe het houdt zal alleen de tijd leren.
IMG_20221023_202506.jpg
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”