opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door perk » wo 14 sep 2022 15:00

[re.gif]
Bij de Fendt 560 SG is dat ook, wel een interresante oplossing
het plasprobleem speelt hier ook bij ons.


ik begrijp dat ieder zijn mening heeft en eigen redenen, 'k vind het zeer waardevol om op een forum zoals dit eens alles te zien passeren. Vaak denk ik niet eens aan de mogelijkheden of opties. (je weet niet wat je niet weet)

Een van de redenen waarom wij een seizoensplaats hebben is dat ik niet genoeg vrije tijd heb om telkens alles op te bouwen, ik wil gewoon in het weekend aankomen en relaxen. Als ik gepensioneerd ben heb ik misschien meer tijd en gaan we dan trekken ? wie weet als de gezondheid het toelaat.
Pensioen is zeker nog 15+ jaar verder.

We houden de opties open en gaan nu nog eens kijken met meer kennis van zake.

ps, rijden met 2.5 m schrikt me niet direct af. Alhoewel daar in Friesland sommige straatjes en bruggen wel echt smal zijn.
Een van onze vorige boten was 2.5m breed en 7m lang, mits opletten ging dat ook. Om weg naar Kroatie liet ik wel de lucht uit de tubes en was ik maar 2.3, ik denk dat anders ik toch wat tolhuisjes of paaltjes meehad.

Een andere aspect is dat de seizoensplaats 10m lang is. De tent is achteraan de caravan altijd wat uitstekend.
Op die plaats moet dan ook nog een schuurtent voor onze 'gehandicapten' fiets. Die is nogal breed om door een deur van de voortent te rijden.
En dan nog een kano van 5m.

Dus een iets kortere caravan dat de 560 SG geeft me ook meer speelruimte op de plaats.

keuzes keuzes scratch.gif

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door Jeroent83 » wo 14 sep 2022 15:06

Als je ruimte zoekt zou ik zeker voor een 2.5Meter breedte gaan. het lijkt maar 20cm (voor jou zelfs 40) maar het maakt heel veel uit. Bij ons kun je tussen de 2 losse bedden gewoon fatsoenljk bewegen en naast elkaar aflopen.

Wij hebben nu een LMC540e nog niet zo heel lang, 2 enkele bedden gezien wij de caravan samen met mijn ouders delen en dit hun wens was. Nu blijkt dat ze niet zo veel gaan en een eiland bed hebben geprobeerd zijn ze daar ook tevreden mee. En wij vinden het toch wel fijn om niet appart te slapen. De LMC staat nu dus ook te koop mrgreen.gif. Ondertussen weer op zoek naar een caravan met Eiland bed.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door Daphne » wo 14 sep 2022 15:08

perk schreef:
ma 12 sep 2022 21:23
Wat ik wel gemerkt heb over seizoensplaatsen is dat het een verplichting wordt (ik 'moet' gaan). En elk weekend met goed weer zijn ze dan weg, ondertussen heb ik niets van mijn andere hobbies gedaan en bestaat het leven uit werken-camping-thuis alles inhalen/bijen-werken-camping
'k vraag me af of anderen dat ook zo voelen, dit stukje vond ik niet zo leuk.
Daarom zou ik zelf geen seizoensplek willen en al helemaal niet zo ver weg van ons sociaal leven. Sinds de kinderen niet meer thuis wonen is het sociale leven alleen maar drukker geworden en worden de vrije weekenden om met de caravan weg te gaan schaarser. Wij werken allebei en daarnaast speelt mijn man nog in een band en zijn er regelmatig optredens geboekt. Maar het belang van een sociaal leven, zoals de relatie met onze kinderen, familie , vrienden, en buren, concert- en theaterbezoek, en dorpsactiviteiten, wegen zwaarder. Thuis vrienden ontvangen, samen koken/eten, borrelen, spelletjes doen, zouden we niet willen missen. Kan op de camping natuurlijk ook maar we hebben ook een heerlijk t()huis.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door perk » za 17 sep 2022 17:27

't is gebeurd... een mens moet kiezen maar de vrouw zag toch o zo graag die Fendts. love.gif

Ik had verlof genomen om deze vrijdag en vandaag een 3-4 tal caravandealers te gaan bezoeken, en Bax voor de voortent.
Bij de eerste dealer stond er daar een Fendt 465 Bianco Selection, modeljaar 2022. As verhoging naar 1800kg, alu velgen, tv beugel en hordeur extra.
Ok, niet de bling en technologie van de Tendenza of Diamand maar zachte kleuren en houtwerk.
Super dikke matras, ik had zo blijven liggen. Veel kastjes en bergruimte, de kleerkast daar kan ik denk ik zelf helemaal in kruipen.

Ook een goed gevoel bij die winkel, de dame spendeerde zeker 3 uur met ons om verschillende modellen te bekijken en dan in detail uit te tellen wat alle gewichten zijn. De uitleg klonk goed, zeer in detail en geen pushy verkoopstoestanden.

Dus vandaag terug geweest (7 minuten na de winkel openging whistle.gif ) en de bon getekend.
Extra's zijn een Truman M mover en Ultra Heat elektrische verwarming.

Het zou rond 1335 kg uitkomen zonder gas en water. (en zonder reservewiel).
Da's niet veel ruimte want de auto mag maar 1400kg trekken maar het is doenbaar. We zijn toch maar met 2 dus ik kan de auto ook volladen en ik moet toch een aantal keer naar de seizoensplaats rijden voor de boot ook.

Als voortent gaat het een Unico Milaan 320 met petluifel worden, daar moest de dealer nog wat navraag over doen.

Ik had ook interesse in een Knaus Sport 500 UF die hier in Belgie nieuw stond, super panoramisch dak, veel extra's maar een pak duurder en het maakte toch niet uit want mijn vrouw zag de Fendt graag.

Het voordeel van deze Fendt 2022 is dat het gewicht +/- 60kg minder is dan modeljaar 2023 en dat kan echt wel tellen, en natuurlijk zijn we zeker om de caravan geleverd te zien voor volgend seizoen. De lagere prijs is ook heel goed meegenomen he.

Het afgeronde frans bed is 3 cm smaller dan nu het rechte in de Caravelair en er is minder plaats tussen de muren maar we zullen het ermee moeten doen.
Mijn indruk is dat bij Fendt de afronding van het bed nogal meevalt.

De doorgang naar het WC is wel een pak smaller dan we gewoon zijn, 'k zal toch op dieet moeten.

Het is niet de droomcaravan zoals de 560 SG, maar we hebben gekozen om toch nog mobiel te blijven zonder huurauto's en toestanden.

Levering is voor binnen een paar weken. Volgend weekend gaan we de Caravelair oppikken van de camping, schoonmaken en te koop zetten.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door dieseltijger » za 17 sep 2022 17:40

Well done. Goede verkoopster zo heb ik begrepen? Geniet er van! Enneh...afvallen ....dan ga je vanzelf een stuk gezonder worden en dan kan je weer einden reizen. Nu nog afvallen...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door doubleyou » za 17 sep 2022 19:48

Gefeliciteerd! Verstandig besluit. Ik denk dat jullie aan deze caravan ook heel veel plezier gaan beleven.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door Ron » za 17 sep 2022 21:25

Gefeliciteerd hoor.
Met de nieuwe aanwinst.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

workel

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door workel » zo 18 sep 2022 11:37

Gefeliciteerd met deze mooi aanschaf, prima caravan wij hebben dezelfde gehad maar in de Saphir.

Denk alleen dat je met 1335KG aan de voorzichtige kant zit.

DIe van ons na aflevering bij de dealer, met 1800 AS, reservewiel, bed verbreder, LM velgen op de weegbrug gehad, A28 lichtmis, zit er een die 24 uur te gebruiken is, kom ik toch langs, woog hij 1355KG. Volgens mij is een Bianco net ff wat zwaarder dan Saphir dus je zult net onder de 1400 kg zitten verwacht ik.

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door perk » zo 18 sep 2022 12:35

[re.gif]

>DIe van ons na aflevering bij de dealer

Welke hebben jullie juist? de SFB heeft toch geen optie van bed verbreder?
De dealer is zo overtuigd dat de bestelbon garandeert onder de 1350 kg te blijven.

edit

reservewiel weegt ook 22kg ofzo

volgens de catalogus 2022 is de

465 SFB Saphir = 1289 kg rijklaar
465 SFB Bianco Selection = 1277 kg rijklaar

Hopelijk is er geen typfout in de catalogus
Laatst gewijzigd door perk op zo 18 sep 2022 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

TFJ

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door TFJ » zo 18 sep 2022 12:40

ArnoM schreef:
wo 14 sep 2022 08:21
Anderzijds is het verschil tussen de 550 en de 515 is ook minimaal.
Op het eerste gezicht wel, maar als je je erin gaat verdiepen zijn de verschillen toch behoorlijk naast die 20cm lengte verschil.


@perk
Gefeliciteerd met de aanschaf thumbup.gif

Wellicht heb je hier iets aan betreffende gewichten.
viewtopic.php?p=850333#p850333

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door perk » vr 30 sep 2022 16:44

voor de 'record', de dealer is er vandaag mee langs de autokeuring gegaan en het gezicht kwam op 1320kg, incl mover, excl reservewiel en losse toebehoren.
Ze zat er 5kg over met haar schatting, dus goed gerekend van hun.

We zullen gewoon voorzichtig moeten zijn zolang we met deze auto rijden en de meeste zaken gewoon in de auto laden.
Uiteindelijk met een seizoensplaats rij je toch ettelijke keren heen en weer.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”