Hybride auto laden

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hybride auto laden

Bericht door dieseltijger » do 22 sep 2022 05:14

Klopt. En met de price caps die voorzien worden is het neven-effect bovendien dat als je thuis overgegaan bent naar full electric en zelf geen stroom opwekt mogelijk duurder uit bent dan een huishouden dat gas verbruikt voor verwarming.

Stapje terug: dat is dan maar jammer - gegeven de ontstane situatie biedt het voorgenomen beleid wel verlichting voor heel veel huishoudens - en dat is de hoofdzaak moet je maar denken. We praten over honderden Euro's per maand.

Waar waren we - met het bovenstaande op de achtergrond - ook alweer mee bezig? O ja, Henk of Ingrid die op de camping "van onze centen" hun hybride opladen. Mja.....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hybride auto laden

Bericht door Ab » vr 23 sep 2022 00:55

Ik las een artikel over laden uit een gewoon stopcontact.
De ADAC heeft daar onderzoek naar gedaan.
Wat blijkt: dat kan 30 % verlies aan elektriciteit opleveren.
Door kabelverliezen, maar grotendeels door het omzetten van wissel naar gelijkstroom.
Met 3 fasen laden is een stuk efficienter.
Evengoed ook nog stevig verlies.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hybride auto laden

Bericht door dieseltijger » vr 23 sep 2022 05:02

Goed, diepgaand artikel gelezen in Autobild. Laat ik het zo zeggen: "wij hebben geen haast" om op een EV over te stappen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hybride auto laden

Bericht door Ab » vr 23 sep 2022 12:00

Ik had wel plannen in die richting..
Maar voorlopig hou ik het nog even op Lpg.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Hybride auto laden

Bericht door deusjevo » vr 23 sep 2022 12:35

dieseltijger schreef:
vr 23 sep 2022 05:02
Goed, diepgaand artikel gelezen in Autobild. Laat ik het zo zeggen: "wij hebben geen haast" om op een EV over te stappen.
Linkje?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hybride auto laden

Bericht door dieseltijger » vr 23 sep 2022 13:48

Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Hybride auto laden

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 23 sep 2022 18:27

homeonwheels schreef:
di 20 sep 2022 14:05
De gewone stroomaansluiting is natuurlijk niet bedoeld voor het opladen van EV's. Gelukkig komen er steeds meer campings met laadpaal.
https://campingmetlaadpaal.nl/nederland/
Snap je redenering, maar of je nu 10 ampère uit de camping aansluiting trekt voor de caravan en al de techniek of voor het laden van de accu maakt voor het netwerk niet uit

Een ev kan veel hogere laadvermogens aan dan het camping netwerk aan kan daar heb je gelijk in, die laden ook veelal op krachtstroom (3 fasen)
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Hybride auto laden

Bericht door Jan van Vijven » za 24 sep 2022 13:22

Ik heb thuis 3x25 amp. maar dat gebruik ik nooit continu. 45 amp. per etmaal is eerder normaal.
Waarom zou je dan bewust op de camping wel ineens 240 amp. mogen verbruiken? Omdat het gratis is?
Als je maximaal 4 amp verbruikt kom je op ruim 22 kWh uur per dag en dan heb je de hele dag de airco aan, zonder dat die telkens afslaat in de praktijk kom je dan zelfs maar op 12 kWh, dit is al meer als een doorsnee gezin thuis verbruikt, en dan nu ook nog elke paar dagen gratis “tanken” om je dagtripjes te bekostigen omdat het kan!

Die 10 of zelfs 16 amp. zekeringen zitten er in om pieken op te vangen, niet om continu vol te belasten, doe je thuis ook niet.
Met de huidige energie prijzen zou je dan goedkoper op de camping leven dan thuis.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Hybride auto laden

Bericht door erichendri » za 24 sep 2022 13:29

Campingverbruik is berekend op een fair use tarief.
Ongeacht of het 6A, 10A of 16A.
Hoogte van amperage is eerder een stukje comfort opdat je niet hoeft te denken wat er tegelijk aan kan staan.
Is geen vrijbrief om meer te gaan verbruiken zoals auto laden of de airco of elektrische kachel 24 uur aan laten.
Stond ooit een keer (9 jaar geleden) in Oostenrijk op een camping met stroommeter in de zomer, hoefde niks bij te betalen want zat onder hun dag limiet.
Opbelvilla lees je al een paar jaar bij veel huisjes dat je je auto mag laden maar dat het apart berekend wordt.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Hybride auto laden

Bericht door Paul Vingerhoets » za 24 sep 2022 17:06

1 keer de kuga laden komt neer op een 15 kwh incl verliezen als de accu kompleet leeg is onze caravan heeft geen airco of elektrische kookplaat, tv, en schotel en tijdens de zomer nu wordt er geen kachel gestookt en beperkt verlichting gebruikt Led
Hooguit een paar keer per dag een nespresso of een pot koffie met de waterkoker
Denk dat ik dan niet ver boven de fair use policy’s kom..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Hybride auto laden

Bericht door Ron » za 24 sep 2022 17:16

[re.gif]
De meeste campings rekenen 4 kw/h per dag als fair use.
Dan zal 1 keer per week laden naast je gewone verbruik , daar misschien net binnen vallen.
Hoewel je van het gebruik van de absorbtie koelkast best schrikt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hybride auto laden

Bericht door Ab » za 24 sep 2022 18:20

Dat laatste valt best mee toch ?
120 watt, de grotere wat meer.
Maar dat niet continu, bij normale temperaturen van zeg effe 22 graden gemiddeld, naar schatting 50 % inschakelduur.
Dat zou neerkomen op pakweg 1,5 Kwh per etmaal.
Een airco is een veel grotere stroomvreter.. knipoog.gif

Maar ook die staat totaal niet in verbouding tot het laden van auto- accu's..
Zeker nu niet..ik mag al ca 1 euro per Kwh betalen van Green Choice..
Gelukkig heb ik zelf een veel goedmopere bron van electriciteit.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Hybride auto laden

Bericht door hendrik38 » di 27 sep 2022 17:21

Ik zou het prima vinden als je gewoon de kwh uren moet afrekenen die je gebruikt en of je die dan in je auto stopt of in je airco/kookplaat/koelkast/schotel/oplader van je caravanaccu kun je dan zelf weten. Ik rijd niet een electrische auto omdat dat goedkoper is, maar omdat het fantastisch rijdt. Wanneer de kwh uren op de camping meer kosten dan thuis is begrijpelijk.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Hybride auto laden

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 28 sep 2022 20:25

De volgende vraag is dan hoeveel betaald de camping aan een kwh het zijn grootverbruikers dus ze krijgen een veel gunstiger tarief per kwh dan dat wij thuis krijgen.. heb dit jaar 5 campings bezocht waarvan er 1 het laden op de plek niet toestond ook geen auto op de plek trouwens dus toch niet mogelijk, laadpaal zou wel aangevraagd zijn maar wanneer was nog volledig onbekend in fr.

Op alle andere campings gewoon kunnen laden zonder enig probleem.wel een plek uitgezocht zo dicht mogelijk bij de kast om kabellengte te beperken. Ook een paar keer tijdens een uitstapje de zuto geladen aan een openbare paal kosten tussen de 3 en 6 euro afhankelijk van de hoeveelheid kwh. Al is het wel even zoeken naar een paal en of dan de pas werkt.
991F9F2D-1165-411D-ACED-A2E43266D051.jpeg
AE6E5BA0-0BBE-4F3E-9CE8-C02E52A6387D.jpeg
Maar wat je dan op een laadpaal als hier nu mag of niet was mij onduidelijk de paal op zich was in functie en vrij helaas geen duidelijke foto van de brief die eronder hangt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

wolf
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Hybride auto laden

Bericht door wolf » vr 30 sep 2022 17:58

ik ben ook grote voorstander om het verbruik te betalen ipv een forfait.
Dat zou voor ons altijd goedkoper uitkomen (buiten KK en een paar led's in de tussenseizoenen verbruiken wij niks, nothing, rien de knots.)
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hybride auto laden

Bericht door Ab » vr 30 sep 2022 20:49

Paul Vingerhoets schreef:
wo 28 sep 2022 20:25
De volgende vraag is dan hoeveel betaald de camping aan een kwh het zijn grootverbruikers dus ze krijgen een veel gunstiger tarief per kwh dan dat wij thuis krijgen..
Zoveel scheelt dat niet. Het is ook niet belangrijk wat de camping betaald, maar wat er doorberekend wordt.
Het is vrij normaal dat je meer betaald dan thuis.
Kijk er dus niet van op dat er bijv. € 1,20 of meer per Kwh berekend gaat worden aankomend seizoen.
Dat is dan ca € 4,50 per dag als je elektrische kachels, kookplaten, frituurpannen enz. thuis laat.
Of nog veel minder, als je bewust omgaat met stroom.
Een hybride laden zal er op de camping behoorlijk inhakken.
Het is ook goedkoper om op benzine te rijden inmiddels..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hybride auto laden

Bericht door dieseltijger » za 1 okt 2022 00:06

....En ondertussen ploinkt er een enquete van de SVR in de mailbox op de digitale deurmat:
Naamloos.png
We hebben het er maar druk mee......
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

leogti16v
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 6 jul 2016 07:04

Re: Hybride auto laden

Bericht door leogti16v » zo 13 nov 2022 21:41

Je kan het ook zo zien: Die stroom aansluiting op je camping is voor je caravan. Niet voor je auto. Ik ben al wat campings tegen gekomen waar er duidelijk staat dat je auto laden verboden is.
2021 VW Golf 8 1.5 eTSI Variant R-line 1999 Homercar Race 44.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18819
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Hybride auto laden

Bericht door Hobby Linka » zo 13 nov 2022 21:46

[re.gif]

Ook airco's, zeker op de wat kleinere campings.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hybride auto laden

Bericht door dieseltijger » zo 13 nov 2022 21:50

Ik zie het zo: Ik verblijf op een camping om van mijn vakantie te genieten (moet je eens proberen - genieten joh) - en niet om iedereen in de gaten te houden, of mij druk te maken over futiliteiten. Ik heb de sch..ft aan zelfbenoemde campingregelneven of andere bemoeizuchtige types, evenals aan spruitjeslucht - tenzij het uit een pannetje of ovenschoteltje afkomstig is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5742
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Hybride auto laden

Bericht door Morgoth » ma 14 nov 2022 10:17

Ik was eens op een camping in Frankrijk en daar kon je per plek kiezen voor 2A, 4A of 10A. Men had daar stekkerbare automaten. Ze drukten de automaat in de kast waarvoor je betaalde. Prima oplossing om ongewenst laden te voorkomen. Veel stroom? Veel betalen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 943
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Hybride auto laden

Bericht door Rodo » ma 14 nov 2022 10:24

Het is met zoveel dingen: de slechte verpesten het voor de rest! Ook met stroom tanken op plaatsen die er niet voor bedoeld zijn. Veel campings hebben al een verbod om op de staplaats stroom te tanken. En vele campings die per kw/u afrekenen zien dit als een goede extra inkomstenbron. Die lachen stiekem als er weer een staat te tanken.
De prijs van stroom op de campings zal de komende jaren alleen maar stijgen en er zal meer verzet komen tegen stroom tanken op de staplaats als er niet per kw/u afgerekend word. Want dat impliceert dat iedere plaats mee betaald aan diegene die staat te tanken. En, zoals vermeld, er zijn van die regelneven die zich daar druk om gaan maken. Nu al, helaas!
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Hybride auto laden

Bericht door Ron » ma 14 nov 2022 10:24

[re.gif] [re.gif]
Zoiets heb ik ook eens op een camping gehad.
6A of 10A waarbij de 10A over de meter liep.
4KW was bij de prijs inbegrepen.
Daarboven betaalde je een bedrag per KW. (€1 per extra KW in 2021 al)
dan heb je zelf de keuze.
Wij namen de 10A vanwege de airco en zo hoefden we niet op de afgenomen stroom te denken.
Na 3 weken kwam er €19 bij de rekening.
Laad je de auto op dan komt die gewoon op je rekening.
Dit vond ik een heel goede oplossing.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5742
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Hybride auto laden

Bericht door Morgoth » ma 14 nov 2022 11:09

[re.gif]
Dat is zeker een hele faire oplossing.

Ik denk (weet) trouwens dat de infrastructuur op de meeste campings helemaal niet bestand is tegen veel opladende auto's. Er liggen relatief dunne kabels in de grond waardoor bij veel zware afnemers de spanning in elkaar klapt en een groot deel van de illegale laders sowieso een laadstoring op hun dashboard krijgen. Het bekabelen van een camping is een enorme kostenpost. En zeker een kleinere camping is al geen vetpot voor de uitbaters. Mijn buurman heeft zo'n 60 plaatsen maar heeft zelf een vaste baan terwijl zijn vrouw de camping runt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Hybride auto laden

Bericht door Ron » ma 14 nov 2022 11:51

Alleen de kabels zijn al een godsvermogen.
Dan hebben we het nog niet eens over de schakelkasten en materiaal.
Er moet voor onze fabriek een nieuwe hoogspannings kabel getrokken worden van 6 km. (60 MW)
Kosten €20.000.000 dan komen daar nog trafo's e.d nog bij
Nu zal dit voor een camping een beetje overkill zijn.
Maar een miljoen voor een complete installatie is niet eens zo heel gek.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”