Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Chris » do 22 sep 2022 16:51

Wat Erik hierboven schrijft is exact wat een shunt is.

Ik zal proberen om het wat figuratief te maken.

Een moveraccu levert tijdens het moveren heel veel stroom aan de beide motoren.
Zoveel dat een gewone huis,tuin en keukenmeter dat niet kan meten, heel simpel, die verbrand !

Om nou toch te kunnen meten met dat huis,tuin en keuken metertje kan je een Shuntweerstand opnemen in de dikke draad van de accu....in Serie dus.
Die weerstand is een bekende of gegeven waarde... en wanneer je een H,T&K een meter dan parallel over die shunt heen zet kan je toch de stroom meten, mbv de wet van Ohm.
Ik denk dat het wel een goed advies is om dit stukje meting aan een techneut over te laten, een leek zou makkelijk een fout kunnen maken en schade veroorzaken door de hoge stromen die bij deze meetmethode gepaard gaan.

Dan weet je dus de stroom die er gevloeid heeft tijdens het moveren, dan komt de tijdsfactor van het moveren er ook nog eens bij.... beetje rekenkunst.... en dan weet je wat je aan stroom uit de accu getrokken hebt tijdens het moveren.

Andere meetmethode is een Amperetang.
Maar dan wel een voor DC... en die zijn schaars en duur.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door iemand » do 22 sep 2022 17:03

Schaars scratch.gif ...ja ik heb er maar 1. Wel meerdere AVO-meters en soldeerbouten knipoog.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Chris » do 22 sep 2022 17:13

Ja schaars...

Een DC amperetang weet ik maar 1 persoon die zo'n ding heeft.... jij.... awhoea.gif
AC amperetangen vind je meer her en der..
Ik heb geen van beide, wel een simpele Fluke 87 V en een oerdegelijke oude Simpson AVO meter met zo'n prachtig draaispoel instrument erin.
Kan je schitterend potmeters mee meten, of intermittende signalen...de wijzer "fladdert" dan..op een digitale meter niet te zien.
Wel met de memory te registreren.
Die "ouwe troep" is soms zo slecht nog niet. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door SBerend » do 22 sep 2022 17:27

Misschien een stomme opmerking. Ik ben geen techneut. Maar wie gaat er tijdens het moveren bekijken wat het verbruik is of nadien wat die gedaan heeft. Voor mij is het 1 ding. Caravan op de plek waar ik het hebben wil en nadien de pootjes uit. De accu van de auto ga ik ook niet uitlezen wat die gepresteerd heeft. Auto brengt mij van A naar B en geloof het verder wel.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Chris » do 22 sep 2022 17:48

[re.gif]

Doet idd niemand... maar we hadden het over de laadstatus... of die uit te lezen was via de dongle.... nee dus.
En toen sloegen alle stoppen door en gingen we alternatieven bedenken.... awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Daphne » do 22 sep 2022 17:50

SBerend schreef:
do 22 sep 2022 17:27
Misschien een stomme opmerking. Ik ben geen techneut. Maar wie gaat er tijdens het moveren bekijken wat het verbruik is of nadien wat die gedaan heeft.
Ik heb dat 1 x gedaan omdat we meerdere moveracties (3) achter elkaar hebben gedaan zonder bij te laden. Conclusie was dat het 8% capaciteit van de accu heeft gekost, dus onderweg achter de auto bijladen is overbodig en de aanschaf van die dure module (PowerXtreme) dus ook.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door iemand » do 22 sep 2022 20:35

SBerend schreef:
do 22 sep 2022 17:27
Misschien een stomme opmerking. Ik ben geen techneut. Maar wie gaat er tijdens het moveren bekijken wat het verbruik is of nadien wat die gedaan heeft. Voor mij is het 1 ding. Caravan op de plek waar ik het hebben wil en nadien de pootjes uit. De accu van de auto ga ik ook niet uitlezen wat die gepresteerd heeft. Auto brengt mij van A naar B en geloof het verder wel.
Helemaal mee eens, maar ik ben wel techneut. Dus maar eens gemeten.... echt niet elke keer.

Wordt dan wel duidelijk waarom de mover-bekabeling zo dik moet zijn. thumbup.gif

En zoals Daphne beschreef, omdat het kan en je dan wel 'inzicht' geeft.

Daarom controleer ik voor vertrek ook het oliepeil van de auto, kan je dus ook even met je accu doen whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door SBerend » do 22 sep 2022 22:41

[re.gif] en daar blijft het bij...
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Ab » do 22 sep 2022 22:53

thumbup.gif .

Nog effe over opladen.. knipoog.gif
Met het BMS wordt het laden uitgeschakeld.
Dat kan op elk gewenst voltage.
Vaak wordt dit gedaan op 90 % van het maximum.
Hoe hoger het voltage, hoe voller de accu, simpel gezegd.
Een Lithium accu die 100 % vol is, dus wanneer het BMS het laden uitschakelt, kan dus heel goed voor 90% volgeladen zijn. Of zelfs minder.
Meestal is dat ook zo.
Het verlengd de levensduur nogal behoorlijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

TFJ

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door TFJ » do 22 sep 2022 22:58

Ab schreef:
do 22 sep 2022 22:53
Vaak wordt dit gedaan op 90 % van het maximum.
Maar dat zou betekenen dat die 40ah in feite maar een 36ah is scratch.gif

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door princewv » vr 23 sep 2022 08:01

Nee normaal gesproken zit er altijd overcapaciteit in zo’n accu.

TFJ

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door TFJ » vr 23 sep 2022 08:28

[re.gif]
Fabrikanten maken er een gewoonte van om specificaties tot op de laatste druppel uit te wringen, dus ik kan het me haast niet voorstellen dat er meer in zit dan is aangegeven.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Daphne » vr 23 sep 2022 09:26

@TFJ Er zit meer in onze 30Ah accu.

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Chris » vr 23 sep 2022 10:30

TFJ schreef:
vr 23 sep 2022 08:28
[re.gif]
Fabrikanten maken er een gewoonte van om specificaties tot op de laatste druppel uit te wringen, dus ik kan het me haast niet voorstellen dat er meer in zit dan is aangegeven.
Vaak juist wat meer dan opgegeven om zeker aan de specs te voldoen.
Dat zie je bij de PowerXtreme wel erg leuk in beeld gebracht.
Dat heeft de Victron dus niet.

Mijn Optima YT accu had ook veel meer power dan de opgave.....voldeed dan ook aan MilSpecs.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Daphne » vr 23 sep 2022 10:33

Ab schreef:thumbup.gif .

Nog effe over opladen.. knipoog.gif
Met het BMS wordt het laden uitgeschakeld.
Dat kan op elk gewenst voltage.
Vaak wordt dit gedaan op 90 % van het maximum.
Hoe hoger het voltage, hoe voller de accu, simpel gezegd.
Een Lithium accu die 100 % vol is, dus wanneer het BMS het laden uitschakelt, kan dus heel goed voor 90% volgeladen zijn. Of zelfs minder.
Meestal is dat ook zo.
Het verlengd de levensduur nogal behoorlijk.
Vandaar dat onze accu nooit verder komt dan 99%. Vond het al vreemd. 2 x wel volledig geladen zo te zien. 2 cycles in een jaar tijd. Weet even niet hoeveel cycles een accu meegaat.

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Ab » vr 23 sep 2022 11:52

Zo'n 1000 cycles als het goed is...
De eerste 500 jaar zou je dus geen nieuwe meer hoeven te kopen. awhoea.gif awhoea.gif
De helft van de helft lijkt me ook ruim voldoende. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door iemand » vr 23 sep 2022 12:50

Nope, het is zelfs nog meer .. een factor 2, voor de PowerXtreme X20....bron
Levensduur: > 2000 cycli (80% DOD = ontladen t/m 20%)

En voor de Victron PPP 20 alleen dit op blz 19 van de handleiding "Bij normaal gebruik bedraagt de verwachte levensduur 7-10 jaar". scratch.gif


p.s. leuk dat er nu wat schermafdrukken van de App's langs komen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

ArieB.
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 15 apr 2019 10:58

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door ArieB. » vr 23 sep 2022 22:28

"LET OP!! Accu wordt niet opgeladen in de uitgeschakelde stand."

Chris, deze zin verbaast me. Mijn PPP staat continu aan de walstroom dmv de 3A netstroomadapter op ingang 2.
Natuurlijk knippert of brandt er dan geen blauw lampje want de batterij is uitgeschakeld.
In de manual en de data staat duidelijk vermeld dat bij het opladen via ingang 1 de led-lamp blauw knippert en continu gaat branden bij accu volledig opgeladen.
Ingang 1 is de ingang voor car/solar.
Ik gebruik deze ingang 1 heel zelden voor een zonnepaneeltje.

Op de walstroom (ingang 2 ) heb ik nog nooit het blauwe lampje knipperend of continu zien branden als de PPP aan staat, wel natuurlijk rood knipperend of rood continu. (natuurlijk wel even 10 x bij uitschakelen)

Benieuwd of het juist is wat je schreef.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Chris » vr 23 sep 2022 22:32

Bij mij klopt het document wat ik van Paul heb overgetypt.

Als ik naast mijn PPP zit lees en speel ik even met jou gegevens.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Erik » ma 24 okt 2022 02:21

@Chris: in het ‘manual’ van mijn PPP 30 staat

• 5 seconden ingedrukt houden:
Het PPP wordt uitgeschakeld (= opslagmodus), de blauwe LED knippert 10 keer.
Zowel de hoogvermogenuitgang als de uitgang ‘domestic’ zijn uitgeschakeld.
De adapter of ingang ‘car/solar’ kunnen nog steeds worden gebruikt om het PPP op te laden.

Laden met de adapter kan dus ook als de accu in de opslagmodus staat. Dit lijkt in tegenspraak mer jouw openingsposting van 20 september. Wellicht heb ik iets gemist?
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD. 😀

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Erik » ma 24 okt 2022 04:23

@Chris 2: bij kort indrukken van de drukknop (bij ingeschakelde accu) wordt de mover-uitgang 30 minuten geactiveerd, de domestic-uitgang is dan permanent aan (ook wel logisch bij gebruik als leefaccu). Citaat:

Drukknop:
• Kort indrukken:
De hoogvermogenuitgang is gedurende 30 min. ingeschakeld en de LED brandt rood. De uitgang ‘domestic’ is permanent ingeschakeld (uitgang ‘domestic’ is niet beschikbaar bij 8Ah- model).
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD. 😀

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Chris » ma 24 okt 2022 07:42

Dat heb ik toch opgenomen in de "Handleiding" ??
In mijn openings topic.... of lees jij dat anders ???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Erik » di 25 okt 2022 03:06

@Chris: ik refereer aan de volgende tekst:
F5AE88D6-895A-4139-B580-A39CE890EC91.png
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD. 😀

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Chris » di 25 okt 2022 07:54

Effe 2x denken of ik jou niet verkeerd begrijp...
Is nog vroeg he..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Erik » di 25 okt 2022 23:24

Chris, hier is het 6 uur vroeger! Ik meende uit de handleiding te begrijpen dat er staat “ de accu kan niet opladen wanneer die in de uitgeschakelde stand staat” . Dat lijkt mij (minstens deels) onjuist: via de 230-Volt adapter kan de accu ook in uitgeschakelde stand opgeladen worden. De handleiding vermeldt ook dat je de adapter gewoon aangesloten kunt laten, maar dat lijkt weer in tegenspraak met de instructies voor “overwinteren”. Ik vind het al met al geen erg duidelijke manual, beetje “sloppy” voor zo’n kwaliteitsprodukt…
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD. 😀

Plaats reactie

Terug naar “Movers”