2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
wboogaard
Berichten: 4
Lid geworden op: di 17 sep 2019 22:05

2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door wboogaard » do 22 sep 2022 16:45

Hallo,

Ik ben Wim, en ben zoekende naar een 2e hands Hobby caravan. In verband met de prijs kijk ik in de prijsklasse rond de €10.000,00, dus bouwjaar rond de 2005. En gezien de indeling en afmeting trekt mij het model de Hobby 540.
Mijn vrouw en ik zijn 66 en 69 jaar, en zoeken een caravan om er gedurende ca. 7 maanden in te wonen i.v.m. nieuwbouw huis.
Nu geef ik de voorkeur aan 2 lengte aparte bedden, maar mijn vrouw denkt aan een frans bed met een toilet naast het hoofdeinde.
Wie heeft de ervaring, en wie geeft de voorkeur aan voornoemde indelingen.

Graag jullie reacties.

Groeten,
Wim

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door RDDR » do 22 sep 2022 16:58

Dit is heel persoonlijk.
Wij vinden ruim liggen op vakantie belangrijk. Thuis heb ik ruimte in bed en op vakantie wil ik dat ook.
Franse bedden zijn ontzetten smal. Bij het voeteinde soms onder de 130 cm. Voor ons daarom de indeling die we per definitie over slaan.

2 enkele bedden gehad en dat vonden we heerlijk.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door Chris » do 22 sep 2022 17:01

Het verschil is vooral s'nachts..
Wij hebben 2 lengtebedden, en als er dan eens s'nachts iemand naar het toilet moet is de ander niet wakker.
JE kan apart uit bed stappen.
Bij een Frans bed moet de "achterste" altijd over de voorste heen tijgeren.
Ben je 30 jaar dan is dat niet zo'n probleem, zij het dat je partner waarschijnlijk ook wakker is.
Maar ben je wat verder in leeftijd kan je partner dat wel eens minder prettig vinden.

Wij hebben 2 aparte lengtebedden met een midden rol-lattenbodem.
Die is ( zoals wij hem gebruiken) niet volledig uitgetrokken en maar met 1 deel tussen matras.... en zo liggen we toch samen maar kunnen ook apart uitstappen.
En...
Ik ga ook meestal in het voorseizoen een weekje met mijn dochter op pad, dan is die rolbodem ingerold en liggen we heerlijk in ons eigen mandje..

Een ander minder bekend "fenomeen" van een toilet in de boeg van de caravan is dat de heren al heel snel moeten gaan zitten om zonder te kliederen een kleine boodschap te kunnen doen.
Heel snel sta je met je kop tegen de "gevel" aan. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door SBerend » do 22 sep 2022 17:14

Een fransbed heeft vaak ook een smaller stuk bij voeteneind. Kan als minder prettig worden ervaren. Ervaring daarmee hebben wij niet. Wij hebben een dwarsslaper voorin, wel 2.0 m x 1,40 m. Enkele bedden is vaak de ene wat langer dan de andere. Op zich moet dat minder problemen geven en is het tussenstuk volledig te gebruiken of zoals Chris schreef voor een deel.
Het toilet. Tja wij hebben aan de linkerzijde in het midden. Stoten geen hoofd. Indien een van ons eruit moet gaat de andere ook vaak. Wij hebben nooit licht aan. Zittend doen wij onze verplichtingen zonder het gespetter op de benen o.i.d.
Indien ik mocht kiezen denk ik dat de langslaper eerder in beeld komt dan het frans bed. Vooral door het versmallende stuk.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 672
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door fredmo » do 22 sep 2022 17:28

Ook wij gaan nu overstappen naar twee lengte bedden ipv Frans bed om bovengenoemde redenen.
Wij zijn beide 55 en ik “mag” natuurlijk aan de binnenkant slapen en ik word gek van dat geklauter elke keer.
Vandaar dus dat we op zoek zijn naar twee enkele bedden met tussenstuk.
Succes met de afweging!
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door moyzo » do 22 sep 2022 17:34

Begonnen met dwars, daarna Frans bed wat van achteren totaal afgesloten was, naar een 2 x eenpersoons gegaan was een verademing. Daarna toch een Frans bed maar deze keer met meer ruimte om achter uit te stappen. In de praktijk viel dat zo teren: 3 jaar slapeloze nachten( smal het geklater van de achterste over de voorste ivm toiletgang) na 3 jaar verkocht en weer terug naar 2 x eenpersoons met tussenstuk matras, ondertussen weer volgende caravan gekocht met weer 2 x eenpersoons waar 3/4 tussendeks standaard ligt zodat er voldoende ruimte is om uit te stappen maar we toch knus en ruim (215 breed) liggen.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door Daphne » do 22 sep 2022 17:35

Hier diverse Frans bed caravans gehad en nog in bezit. Er zijn veel verschillende mogelijkheden, dus als het een Frans bed wordt, kijk dan of het voeteneind (gedeeltelijk) vrij is dan hoeft er ‘s nachts niemand over een ander te kruipen. Ik ga ‘s nachts via het voeteneind eruit zonder de ander te storen, en dat met slechte knieën :wink: Ook de schuine kant scheelt per caravan, wij hebben nooit last ervaren van het schuine deel die bij ons bijna niet schuin is.
Een Frans bed is wel smaller dan wanneer je van 2 aparte bedden 1 maakt. Persoonlijk vind ik de caravans met 2 aparte bedden heel krap. Of je moet een 2.50m brede caravan nemen. Probeer maar eens langs elkaar te lopen als de een voor het aanrecht staat.

Kies de caravan die je aanstaat, en ruimtelijk aanvoelt, zeker als je er in gaat wonen. Wij hebben 11 maanden in de caravan gewoond tijdens de bouw van ons huis. Oh ja, wij zijn beide 55, ik over een paar weken 56. Ik begrijp van het forum dat dit de leeftijd is om over te stappen op 2 aparte bedden awhoea.gif Sorry mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door Gemineye » do 22 sep 2022 17:43

Tja dat is heel persoonlijk. 2 enkele bedden vinden wij altijd “ oude mensen indeling”, wij vinden het veel te gezellig om dicht naast elkaar te liggen. En ik ben nog fris en fruitig en hoef er snachts bijna nooit uit. Maar mocht dat wel het geval zijn dan klim ik heel lichtvoetig over vrouwlief heen. Voor ons geen bezwaar.

Wij hebben momenteel een dwars slaper voorin, maar een frans bed indeling zou ik ook goed mee kunnen leven.

Het probleem van enkele bedden vind ik dat je al zo snel een echt grote caravan nodig hebt want het kost heel veel ruimte. De bedden zijn al zo’n twee meter lang en dan heb je ook nog het toilet midden in de caravan. En het slaapt erg ongezellig vind ik dan.

Ten opzicht van een dwars bed voorin heb je met enkele bedden al een caravan nodig die 50/60cm langer is (140cm breed bed tov 190/200cm lang bed) als de rest van de indeling hetzelfde moet blijven. Dat is voor mij echt een nadeel.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 672
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door fredmo » do 22 sep 2022 17:58

Daphne schreef:
do 22 sep 2022 17:35
Hier diverse Frans bed caravans gehad en nog in bezit. Er zijn veel verschillende mogelijkheden, dus als het een Frans bed wordt, kijk dan of het voeteneind (gedeeltelijk) vrij is dan hoeft er ‘s nachts niemand over een ander te kruipen. Ik ga ‘s nachts via het voeteneind eruit zonder de ander te storen,
Ons bed is dus helemaal ingebouwd door de keuken en het toilet mrgreen.gif echt niet handig!

“Knip”
Daphne schreef:
do 22 sep 2022 17:35

Ik begrijp van het forum dat dit de leeftijd is om over te stappen op 2 aparte bedden awhoea.gif Sorry mrgreen.gif
awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door ArnoM » do 22 sep 2022 18:41

Wij hebben ervaring met beide indelingen, 5 jaar een 2,50 brede Dethleffs met Frans bed gehad, 2 jaar een tandemasser met Frans bed.
2 jaar een 2,32 brede Fendt met aparte bedden.
In de Dethleffs lag ik op het gedeelte met de schuine zijde aan het voeteneinde, nooit last van gehad.
Maar, zoals al eerder werd gemeld, de vorm van het schuine gedeelte is bij elk merk anders en zeker iets om rekening mee te houden.
Als het een Frans bed caravan moet worden zou ik altijd voor een 2,50 brede caravan gaan, dan is je bed 160 breed.
Persoonlijk moet ik er niet aan denken om over iemand heen te klauteren als ik eruit moet in de nacht.
Mijn voorkeur gaat dus uit naar een enkele bedden indeling, maar idd, dan kom je wat mij betreft altijd in een grote caravan uit, het kost nu eenmaal wat meer ruimte.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door Paul » do 22 sep 2022 18:48

Wij hebben ook getwijfeld tussen enkele bedden en een Frans bed, dit meer omdat ik een bed moet hebben waar ik in pas.
Uiteindelijk toch voor een Frans bed gegaan van 1.60m x 2.00 meter waar aan het voeteneind voldoende plek is om in en uit te stappen zodat je niet over elkaar heen hoeft te klimmen.
Hiervoor een dwars bed gehad waar we wel over elkaar heen moesten klimmen, nooit heel erg gevonden maar dit is veel handiger.

Enkele bedden zijn met tussendeel ook prima als 1 groot bed te gebruiken waarbij je een deel van het voeteneind open kan houden waardoor je er ook makkelijk in en uit kan.Afbeelding
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door Pakkie » do 22 sep 2022 19:16

Hier ervaring met een Frans bed in een Knaus 450 FU maar daar waren we.heel snel klaar mee. Goed slapen is belangrijk en dat lukte ons niet op een 1.40m smal Frans bed nog los van het nadeel van over elkaar heen klauteren. Daarom vrij snel overgestapt naar een 2.30m brede Knaus 500 EU met enkele bedden inclusief middenstuk. In onze ogen een heel fijne ideling en ik herken me niet in het smal zijn thv de keuken door de enkele bedden tov de Franse bedden. Echt ruin wordt dat met 2.30m breedte toch niet.
Inmiddels een 2.50m brede Fendt met enkele bedden en oprolbaar middenstuk en da's toch echt wel een schot in de roos voor ons. Die 20 cm doet echt veel in de binnenruimte.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door PD » do 22 sep 2022 19:40

Wij hebben ervaring met zowel een frans bed als enkele bedden in een 2,30 mtr brede (smalle) caravan. Wij vinden ingeval van een 2,30 mtr caravan de tussenruimte bij keuken en toiletruimte echt veel te krap, je kunt elkaar dan nauwelijks passeren en wij zijn zeker niet stevig van postuur.
Voor enkele bedden adviseer ik dan ook een 2,50 mtr brede caravan.

Wij hadden destijds na een caravan met frans bed een nieuwe gekocht met enkele bedden vanwege mijn rugklachten; zodra die klachten voorbij waren, hebben we de caravan met enkele bedden weer snel verkocht. Wij vinden enkele bedden echt erg ongezellig.....

Inmiddels hebben we een Queensbed in een 2,50 mtr brede caravan; dat is voor ons de absolute Top qua slaap- en in/uitstapcomfort thumbup.gif Wanneer we geen Queensbed meer kunnen kopen, wordt onze eerstvolgende keuze een frans bed in een 2,50 mtr caravan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

TFJ

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door TFJ » do 22 sep 2022 19:47

PD schreef:
do 22 sep 2022 19:40
Wij vinden enkele bedden echt erg ongezellig.....
Dat is alleen in een 250 brede caravan zo, in 230 breed lig je lekker dicht bij elkaar. Heel gezellig knipoog.gif mrgreen.gif


Hier ook enkele bedden, Franse bed is verkocht en volgend jaar caravan met enkele bedden en 230 breed voor de gezelligheid haphop.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door Ab » do 22 sep 2022 20:14

Onze laatste caravan, (een Fendt Diamant 560) was 250 breed.
Wat ik nergens lees, de grootste reden voor ons om 2 lengtebedden te nemen, was het grote gemak om tussen de bedden door helemaal naar voren te kunnen lopen.
Dat geeft veel ruimte, ook makkelijk met opmaken.
Alle kasten links, rechts en aan de voorkant gewoon rechtop staand makkelijk bereikbaar. Zonder op de knieën op een bed te moeten.
Nog een reden, beide bedden hadden een andere topper, door verschillende voorkeur van lekker liggen.
De bedden waren ook breed genoeg. (Ook voor 2 personen voor andere bezigheden dan slapen) love.gif knipoog.gif
Voordien hadden we een Frans bed.
De 2 lengte bedden bevielen veel beter.
Ook om de eerder in dit onderwerp genoemde redenen, (over elkaar heen tijgeren als iemand er uit wil) maar ook omdat we vaak niet tegelijk naar kooi gaan.

Nu hebben we een lengtebed in het midden, een zgn Queensbed.
Met net voldoende ruimte om links en rechts er redelijk goed langs te kunnen. ( de camper is 230 breed)
Gaat ook best goed, omdat er naast het bed geen bovenkastjes zitten. Dat is ook niet mogelijk.
Bij 2 lengtebedden kan dat wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door Knaus440 » do 22 sep 2022 21:12

Jullie gaan 7 maanden wonen in de caravan, dan zou ik sowieso voor minimaal 230 breed gaan. Leefruimte voor langere tijd is echt fijn.
Persoonlijk zou ik voor of 2 bedden of een groot bed gaan. Frans en 130-140 cm lijkt me krap.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

TFJ

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door TFJ » do 22 sep 2022 23:11

Goeie punten Ab thumbup.gif

workel

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door workel » do 22 sep 2022 23:24

[re.gif]
2 caravans gehad met enkele bedden en dat bevalt prima, maken er 1 groot bed van als wij gaan slapen. Overdag als het nodig is kan de topper richting het linker of het rechter bed om zo het looppad vrij te houden.

Ik vind, ik zeg ik vind, een fransbed en queensbed echt verschrikkelijk smal, je verwacht in een caravan van minimaal 2,50 een fors bed en dan max. 1,60 kan echt niet, en vaak is het nog cm smaller. In mijn ogen en no go.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door doubleyou » vr 23 sep 2022 00:55

Een indeling met een Frans bed is veel ruimtelijker dan 1 met 2 enkele bedden. De toiletruimte in het midden neemt veel loopruimte in beslag. Bovendien is die vaak krap. Als je een De zithoek is bij een caravan met enkele bedden vaak ook wat krapper dan bij een uitvoering met Frans bed (uitgaande van een caravan van gelijke lengte).

Zoals Chris opmerkte: bij een uitvoering waar het Franse bed voorin zit heb je inderdaad vaak minder stahoogte toiletruimte die daarnaast zit vanwege de schuin aflopende voorkant. In dat opzicht is een versie met toilet en bed aan de achterzijde handiger.

Op de CaravanSalon in Düsseldorf ben ik in veel caravans gestapt maar elke keer viel mij weer op hoeveel ruimte die 2 enkele bedden innemen en dat je echt minder leefruimte overhoudt.
Bij een grote caravan is dat minder uiteraard maar in een 450 of 460 met enkele bedden is dat echt een wezenlijk verschil.

De 2 bedden voor de helft met elkaar verbinden met een tussenstuk lijkt mij een halfslachtige optie waarmee je nog steeds niet echt naast elkaar kan liggen. Ik zou dan het hele tussenstuk ertussen leggen zodat je echt een volledig groot bed hebt. Maar dan zijn de bovenkanten wel erg onhandig te bereiken. Bij een Frans bed kan je er prima bij.

En zoals al vaker is opgemerkt: bij een Frans bed scheelt het als het bed niet helemaal is ingebouwd. De foto van de Fendt van Paul met de bijna vrijstaande onderkant laat de ideale situatie zien. Maar als de helft van de onderkant vrij is stap je ook al makkelijker uit en hoef je minder over elkaar heen te klimmen.

Onafhankelijk van de indeling: als je er 7 maanden in gaat wonen: zoek een 2.50 brede caravan. Dat is echt een aanmerkelijk verschil in wooncomfort.

Enkele bedden of een Frans bed: het blijft echt een persoonlijke afweging en voorkeur.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door yarrah » vr 23 sep 2022 08:10

Wij hebben lengtebedden, maarrrrr ik moet wel elke dag even de bedden opmaken. Engelse caravan. Op vakantie is dat geen probleem maar als ik er 7 maanden in zou moeten wonen dan wordt het toch een ander verhaal. Een frans bed is voor mij helemaal niets te smal!
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door moyzo » vr 23 sep 2022 08:17

Zoals @Ab ook al aangaf ben ik ook dat gemak van het bereik van alle bergruimte vergeten. Bij het Franse bed moest ik altijd op het bed klimmen om ergens bij te kunnen.
Het bed wat @Paul laat zien is een stuk makkelijker qua instap dan beide Franse bedden die wij gehad hebben.... De eerste ,een Burstner 500 TS destijds was een regelrechte ramp om uit te stappen met die achterwand.
onze burstner 500 ts (1).JPG
Frans bed met gesloten achterkant, was zeer moeilijk in uitstappen als er al iemand in ligt.
De tweede, een Eriba Nova 485 GL had een gedeeltelijk gesloten deel ( keukenkastdiepte) maar de hoek was erg afgesneden, met mijn 1.58 lag ik nog met opgekrulde benen in bed en het bed was erg smal.
eriba verkoopfoto's  (3).jpg
Erg smal aan voeteind. Caravan was prachtig maar 3 jaar slecht geslapen.
En toch zouden wij niet voor zo'n Frans bed met volledige uitstap gaan want je moet toch naar het voeteneind toe om er uit te gaan wat niet prettig is ( onze persoonlijke mening- gewoon naast je uitstappen is veel fijner vinden wij)
Qua leeftijd: Onze eerste enkele bedden caravan hadden we toen we onder de 50 waren met een tussenstuk er tussen. Beviel prima, onze kids ,twintigers, die ook wel eens de caravan lenen waren ook weer blij toen er na het Franse bed weer een enkele bedden constructie kwam die met vulstuk tot een reuzebed omgebouwd werd want daarin konden zij ook heerlijk slapen.
Het Franse bed vonden ze een verschrikking.
Frans bed kan wel ruimtelijker aan doen maar zodra de caravan wat meer lengte heeft vind ik dat per merk afhankelijk er toch veel ruimte kan zijn bij 2 enkele bedden rondom het keukengedeelte en niet zoals hiervoor beschreven werd je elkaar niet kan passeren. Wij hebben een LMC 560 gehad met enkele bedden die was enorm ruim in het middendeel.
LMC na facelift (19).JPG
Veel ruimte in midden deel en toch enkele bedden.
Bij de huidige caravan vonden wij het niet echt veel uit maken qua 230 of 250 uitvoering. We hebben uitvoerig het verschil getest omdat we toen twijfelden maar zijn dolblij dat we voor de 230 gegaan zijn na 2 reizen door talloze smalle baustellen afgelopen voor en naseizoen.
Als je de caravan echt 7 maanden moet gaan gebruiken zou ik echt kijken naar eentje waar je nachtrust echt goed kan zijn. Iets smaller rond het aanrecht... het is maar net hoe je alles aan went, elkaar niet in de weg lopen gaat toch automatisch als je eenmaal gewend bent aan de caravanindeling.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

TFJ

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door TFJ » vr 23 sep 2022 08:38

wboogaard schreef:
do 22 sep 2022 16:45
Mijn vrouw en ik zijn 66 en 69 jaar, en zoeken een caravan om er gedurende ca. 7 maanden in te wonen i.v.m. nieuwbouw huis.
Is het eigenlijk de bedoeling om met de caravan op pad te gaan, of komt deze op een vaste plek te staan deze 7 maanden?

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door moyzo » vr 23 sep 2022 09:27

Als het echt is om na 7 maanden weer te verkopen dan kun je met een gerust hart in een ruime goed verzorgde caravan van een paar jaar oud investeren, wellicht woon je dan ruim een half jaar gratis als je hem weer verkoopt daarna.
Ik zou dan voor een type vanaf 550 gaan, dan heb je voldoende leef en slaapcomfort.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door Daphne » vr 23 sep 2022 09:35

Even over dat je niet in het toilet kunt staan bij een Frans bed indeling. Wij kunnen prima staan in het toilet, want deze is achterin de caravan gesitueerd.
Er zijn heel wat merken die ook deze indeling hebben met het bed achter en een rondzit voor.

De keuze tussen Frans bed of 2 aparte bedden blijft heel persoonlijk en het is maar net wat je belangrijk vindt. En dan is het wel fijn dat je het samen eens kunt worden welke indeling je wil kopen.

Ben benieuwd of de aanschaf van een caravan alleen is bedoeld om tijdens de bouw in te wonen of dat deze later ook voor vakanties wordt gebruikt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door doubleyou » vr 23 sep 2022 10:02

moyzo schreef:
vr 23 sep 2022 08:17
Zoals @Ab ook al aangaf ben ik ook dat gemak van het bereik van alle bergruimte vergeten. Bij het Franse bed moest ik altijd op het bed klimmen om ergens bij te kunnen.
Dat probleem ervaar ik niet. Ik ben 1.90 en kan er prima bij :). Maar ben je een stuk kleiner dan gaat dat inderdaad niet.
Bij de huidige caravan vonden wij het niet echt veel uit maken qua 230 of 250 uitvoering. We hebben uitvoerig het verschil getest omdat we toen twijfelden maar zijn dolblij dat we voor de 230 gegaan zijn na 2 reizen door talloze smalle baustellen afgelopen voor en naseizoen
Ik zag daar in het begin best tegenop omdat ik daarover meerdere keren opmerkingen over had gelezen. Maar ik vind het enorm meevallen om met 2.50 breed op een Baustelle te rijden. Als de caravan 7 maanden op 1 plek staat heb je er sowieso geen last van.
Frans bed kan wel ruimtelijker aan doen maar zodra de caravan wat meer lengte heeft vind ik dat per merk afhankelijk er toch veel ruimte kan zijn bij 2 enkele bedden rondom het keukengedeelte en niet zoals hiervoor beschreven werd je elkaar niet kan passeren. Wij hebben een LMC 560 gehad met enkele bedden die was enorm ruim in het middendeel.
Als je bv een Kabe 560 GLE met enkele bedden vergelijkt mijn 560 XL met Frans bed dan wordt het verschil in ruimte vrij duidelijk.
-Ik heb een keuken van 1.75 breed. Ik denk dat het bij de 560 GlE minimaal een halve meter minder is. Er past dan ook geen 4 pits gasstel met oven in.
- de GLE heeft minder kastruinte.
- de lange bank van de rondzit is in de XL 175 lang en in de GLE 147.
- de toiletruimte is in de XL iets ruimer.

Het is inherent aan de indeling. Bij enkele bedden moet die toiletruimte moet toch ergens buiten het slaapgedeelte geplaatst worden en blijft er minder ruimte voor de zithoek/keuken en kasten over. Je moet ergens een concessie doen :).
Bijlagen
1E72D85D-0E63-46E6-A574-B1156A1BF8A6.jpeg
D5A154F5-2F42-46F7-B258-A09E9C401AA9.jpeg
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”