prijzen gebruikte caravans

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Nic1631
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 6 feb 2022 10:45

prijzen gebruikte caravans

Bericht door Nic1631 » di 20 sep 2022 22:53

Ik heb het idee dat er weinig gebruikte caravans verkocht worden.
Een handelaar bevestigde dit.

Ben op zoek naar een caravan en vraag mij af of het verstandig is nog even te
wachten met de aankoop.

Hoop dat de prijzen nu gaan dalen
.

Nic1631
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 6 feb 2022 10:45

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door Nic1631 » di 20 sep 2022 22:56

Graag eenieders mening hierover thumbup.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door PD » di 20 sep 2022 22:58

Vooralsnog zet de prijsdaling nog niet in; ik was vanochtend bij een caravandealer om de technische details van de nieuw af te leveren caravan van onze dochter door te nemen en de dealer vertelde me dat een willekeurige (wat jongere) 2e hands caravan die binnenkomt, gemiddeld binnen 3-5 dagen erna is verkocht. Slechts een paar incourante indelingen blijven wat langer staan. Caravans met stapelbedden zijn veelal zelfs de dag nadat ze deze op MP hebben gezet alweer verkocht. Kopers komen momenteel van ver buiten het reguliere verzorgingsgebied van de dealer, puur vanuit de schaarste.

Vorige week kregen ze ook 2 nieuwe (voorraad) caravans binnen met queensbed; die waren vóór het weekend ook alweer verkocht aan kopers buiten het reguliere verzorgingsgebied.
Laatst gewijzigd door PD op di 20 sep 2022 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door mrbullmastiff » di 20 sep 2022 23:07

Ik heb vorige week de caravan van mijn ouders verkocht, die was binnen de 24 uur verkocht. Ik heb zeker 25 telefoontjes gehad van geïnteresseerden waarvan 1 uit Duitsland. De belangstelling is nog enorm dus de prijzen zullen voorlopig nog niet echt gaan dalen denk ik.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door deusjevo » di 20 sep 2022 23:29

Van de zomer onze Knaus uit 1996 verkocht voor dezelfde prijs als wij hem 14 jaar geleden gekocht hadden.
Ongezien door de kopers, vanaf de camping in Frankrijk 🇫🇷
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door Ron » di 20 sep 2022 23:44

[re.gif]
Volgens je onderschrift heb je nog steeds een Knaus. mrgreen.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door Hermanus » wo 21 sep 2022 08:05

Wij waren 14 dagen geleden bij onze dealer. Ons viel op dat er weinig gebruikte caravans stonden, maar ook dat er veel lege plekken waren in de showroom.
Hiernaar gevraagd vertelde de dealer dat caravans niet aan te slepen zijn, gebruikte caravans zijn vaak binnen enkele weken weer verkocht, en nieuwe caravans worden nu zelfs uit de showroom verkocht. Dus vergeet voorlopig nog maar een prijsdaling.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door dieseltijger » wo 21 sep 2022 08:17

Hoe wordt dit verklaard, wat zijn de feiten - zo vraag ik mij af. Het lijkt me toch sterk dat veel mensen die altijd in huisjes of appartementen hun vakantie doorbrachten de - toch wel ingrijpende - overstap maken naar een caravan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

prijzen gebruikte caravans

Bericht door Jan van Vijven » wo 21 sep 2022 08:28

De druk is wel een beetje van de ketel, het seizoen is voorbij en veel mensen zijn wat bezorgt over de stookkosten de komende winter.
Dat er niet direct extra tweede hands caravans op de markt komen komt voor een deel omdat er dus ook minder ingeruild wordt, het is een beetje afwachten, als de pijn te erg wordt gaan ze vanzelf verkopen zonder in te ruilen.
Dat de huidige nieuwe nog steeds makkelijk de deur uitgaan is eerder een druppel van de hele handel, wellicht kan er straks weer over serieuze kortingen gesproken worden. De fietshandelaren beginnen al licht te paniekeren.

Wat is slim? Als het je laatste centen zijn zou ik even wachten, maar hoe lang moet je dan wachten? Handel en aandelen zijn beide niet echt te voorspellen, het blijft gokken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door deusjevo » wo 21 sep 2022 08:41

ronk schreef:
di 20 sep 2022 23:44
[re.gif]
Volgens je onderschrift heb je nog steeds een Knaus. mrgreen.gif
Ahh, m’n onderschrift, dat had ik even gemist mrgreen.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door dieseltijger » wo 21 sep 2022 08:45

Jan, anti-cyclisch kopen. Koop tijdens de recessie, verkoop als het sky high gaat met de economie. Aandelen? Die maken nu een duikvlucht. Kopen verspreid over de tijd dus, en zenuwtabletjes slikken want je moet wel de verleiding kunnen weerstaan om te verkopen bij de zoveelste koersdaling. En over een paar jaar weer verkopen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1266
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door cortrans » wo 21 sep 2022 09:15

De caravan handel is net als de auto handel, de levertijden zijn net zo lang voor nieuw, waardoor de 2e hands handel duur is.
En ja, ik ben ook weer overgestapt van hotel /bungalow vakanties naar de caravan vakanties.
Na de aanschaf prijs zijn de vakanties verder weer veel goedkoper
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door Ad » wo 21 sep 2022 09:37

Nu tweedehands kopen is m.i. het voordeligst. In het voorjaar is er met de vakanties in zicht veel meer vraag en zullen de prijzen stijgen.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

TFJ

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door TFJ » wo 21 sep 2022 11:43

[re.gif]
Heb je wel stallingskosten en eventueel de verzekering die je moet betalen de winter door, dus of dat zoveel voordeliger is betwijfel ik

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door Gemineye » wo 21 sep 2022 12:20

Ik denk dat in het najaar (nu dus) aanschaffen van een caravan eigenlijk alleen bij particulieren wat voordeliger kan zijn, en dat verschil zou dan een paarhonderd euro kunnen zijn; de kosten van een jaar stalling. Ik ben recent met schoonouders op pad geweest om een tweedehands caravan te zoeken en behalve een zooi handelaren hebben we ook bij wat particulieren gekeken. Mij viel echt op; wat een onvoorstelbare zooi wordt er toch aangeboden zeg! Óók (misschien wel voorál) bij handelaren. Ik kreeg een beetje de indruk dat alle nette caravans door de particulieren zélf worden verkocht en dat de troep naar opkopers gaat. Véél caravans met vochtproblemen gezien, maar daarnaast ook uitgeleefde caravans, geen onderhoud, slecht herstelde schades, etc. etc.. Er is zit veel kaf tussen het koren!

Mij viel op dat nette caravans met een courante indeling en goede staat van onderhoud gewoon onverminderd duur zijn. De caravans die wat langer te koop staan of goedkoper zijn, zijn dat ook niet voor niets. De consument kan alweer iets selectiever worden dan afgelopen 2 jaar, maar de prijzen blijven vooralsnog hoog. Het zou wel eens kunnen zijn dat dat de komende twee jaar iets naar beneden gaat afbuigen ivm afgeschafte coronamaatregelen en aangekondigde recessie. Maar ja, wie zal het zeggen?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door Niels83 » wo 21 sep 2022 18:03

Met deze inflatie en uiteindelijk koopkracht daling zullen mensen afwachten wat het voorjaar brengt. Is dit dan nog gaande zitten we ws in een flinke crisis en gaan mensen interen op luxe. Auto, boot, caravan allemaal luxe producten die dan mogelijk weg worden gedaan.

Maar alles zal een beetje afhangen van ene Vladimir. Als hij door blijft vechten of hij drukt op de rode knop zullen de prijzen alleen maar stijgen en de koopkracht blijven dalen. Wordt hij verstandig of meer realistisch vermoord dan kan er snel herstel komen en gaat iedereen volgend jaar weer op vakantie met zijn caravan, en veranderd er weinig

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door BertJan » wo 21 sep 2022 20:10

knipoog.gif voor de penionado's: nu die caravan kopen, overwinteren in spanje, thuis de kachel uit en je vakantie is veel voordeliger dan thuis blijven.
maar ik heb er geen financiele onderbouwing bij.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door dieseltijger » wo 21 sep 2022 20:19

Mijn broer (zzp-er) gaat in januari naar Bali (en de cv gaat uit). Kost 850,- en dat is leuker dan 500,- aan gas betalen. Verdorie....komt er een pricecap...z'n hele businesscase naar de haaien. Voor de eerste keer moet je blij zijn dat een businesscase negatief uitpakt - nietwaar?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door deusjevo » wo 21 sep 2022 20:21

[re.gif]

CV helemaal uit in januari?
Da’s gedurfd, verder geen maatregelen ter voorkoming van bevriezing?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door doubleyou » wo 21 sep 2022 20:50

Tsja, ik dacht dat mijn Avento via Karsten Caravanmakelaardij wel verkocht zou worden. Na een half jaar en 1500 prijsverlaging is het niet gelukt. Zo oververhit ervaar ik die markt dus niet :). Nu aan het bedenken wat ik ga doen. Op de paar plekken waar ik ‘m zelf te koop aanbied geen reacties. Over 10 dagen vertrek ik weer naar het buitenland. Ik ben er nog niet uit wat ik nu ga doen: Laten staan bij Karsten en met meer verlies verkopen of in de opslag zetten tot het voorjaar en dan opnieuw proberen.
Laatst gewijzigd door doubleyou op wo 21 sep 2022 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door dieseltijger » wo 21 sep 2022 20:58

deusjevo schreef:
wo 21 sep 2022 20:21
[re.gif]

CV helemaal uit in januari?
Da’s gedurfd, verder geen maatregelen ter voorkoming van bevriezing?
Geen flauw idee. Hij is volstrekt a-technisch, maar de meeste kamerthermostaten hebben toch een failsafe vorstbeveiliging toch? (mijn Honeywell in ieder geval wel).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

prijzen gebruikte caravans

Bericht door Gemineye » wo 21 sep 2022 21:03

Doubleyou; Ik heb jouw Avento gezien! Op marktplaats. Ik blijf zelf een enorme zwak houden voor dat model; ik vind het echt een mooi model. Ik schijn daar redelijk alleen in te staan hier want ik hoor maar weinig die dat met mee eens zijn. Die avento’s schijnen een oude mensen imago te hebben ofzo. Ik ervaar dat zelf helemaal niet zo eigenlijk. Daarnaast; jammer dat er geen voortent bij zit.

Verbaast me dat die caravan nog niet verkocht is joh.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door doubleyou » wo 21 sep 2022 21:18

Mijn ervaring is het tegenovergestelde: ik kreeg regelmatig complimenten van mensen. ‘Wat heeft u een mooie caravan’.
Het interieur is qua styling neutraal, zeker niet oubollig. Ik ken veel truttigere caravans uit midden jaren 2000 :).
Zolang er maar Hobby of Knaus opstaat verkoopt het wel. Mijn caravan is kwalitatief duidelijk beter en completer uitgerust. Een Knaus Südwind 500 FU met dezelfde indeling kostte in 2005 zo’n 17.000 euro. De Avento kostte maar liefst 28.000 euro. Tweedehands is die Knaus duurder en wordt wel verkocht. Duidelijk gevalletje ‘wat de boer niet kent dat vreet ie niet’ en ‘onbekend maakt onbemind’.
Laatst gewijzigd door doubleyou op wo 21 sep 2022 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

workel

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door workel » wo 21 sep 2022 21:19

[re.gif]
Jonge caravans is zeker markt voor, reden is dat nieuw bijna niets te koop is, 4-6% korting word gegeven door de dealer (nieuw) en met de prijsstijging voor zowel modeljaar 2021, 2022 en 2023 kun je een prima prijs vragen, gat met een nieuwe word steeds groter.
Onze Knaus van 2022 heeft mij geen geld gekost en is nu meer waard geworden als ik op marktplaats kijk. Onze Fendt van 2023 zelfde verhaal

Als ik kijk naar bouwjaar 1998-2005 word en aardig forse bedragen gevraagd, en die zijn in mijn ogen te duur, Chateau van 1998 op marktplaats voor € 4.500 vind ik aardig fors. Denk dat met een kwaliteit caravan nog wel wat mogelijk is denk aan Kip, Kabe, Polar, rest niet.

Kortom de gekte blijft nog wel even zo, nieuwe word aardig duurder en gebruikt is er niet veel moois te vinden voor een aantrekkelijker prijs. Dealers weten dat ook, particulier is er zeker wat moois te vinden maar dan moet je er wel snel bij zijn en snel handelen.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: prijzen gebruikte caravans

Bericht door Gemineye » wo 21 sep 2022 21:20

Ik schuif hem hier nog even onder de neus van vrouwlief! Zo’n Avento vind ik echt geweldig!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”