ervaring met tol in Polen

Plaats reactie
schaapT5
Berichten: 2
Lid geworden op: za 9 mar 2019 15:25

ervaring met tol in Polen

Bericht door schaapT5 » wo 17 aug 2022 19:30

Hallo allemaal,
Is er iemand die al ervaring heeft met het nieuwe tol systeem in Polen?
Het gaat mij er voornamelijk om dat ik met mijn auto/ caravan combi een toelaatbaar totaal gewicht heb van meer dan 3500kg, en dus onder de heavy vehicles val.
Je moet dan electronisch betalen, met een kastje of app., en als ik het goed heb begrepen ,moet je ook nog melden wanneer je waar gaat rijden.
Met een voertuig , met een toelaatbaar gewicht van onder de 3500kg, hoeft dit allemaal niet, en kun je ook nog cash betalen.
Om deze reden heb ik Polen snel weer verlaten, wat een onvriendelijk systeem.

Groet; Abele

Rapidewood
Berichten: 67
Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49

Re: ervaring met tol in Polen

Bericht door Rapidewood » di 30 aug 2022 17:32

Ik was hier vorig jaar eind september.
Polen heeft stukken tolweg, grens Duitsland tot Warschau is circa 25 euro tot 3,5 ton meen ik me te herinneren.

Boven de 3,5t MOET je een tolkastje hebben.

Ik probeerde er één aan de grens tussen Lithouwen En Polen te krijgen want volgens de Poolse verkeerspolitie was ik boven de 3,5 ton (foutje bedankt, mijn auto is terug gekeurd zodat ik onder de 3,5t blijf en staan er 2 gewichten op je kenteken).
Maar dat is bijna onmogelijk als je geen Pools spreekt. Ik moest dat kastje in het volgende dorp ergens aan de achterkant van een restaurant/kroeg kunnen kopen scratch.gif maar daar waren ze niet erg behulpzaam.

Boven de snelwegen hangen veel camera’s die vermoedelijk voor de tolkastjes zijn (voor >3,5t) wat de kosten zijn weet ik niet, daar ben ik nooit achter gekomen blij.gif

Edit.
Voor meer info: https://www.anwb.nl/vakantie/polen/reis ... eiding/tol

Edit 2
Polen heb ik ervaren als vriendelijk en behulpzaam, al waren we maar op doorreis.
We gaan er zeker nog een keer terug om het op ons gemak te verkennen mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Polen”