Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door Niels83 » wo 24 aug 2022 08:12

Ab schreef:
wo 24 aug 2022 00:16
Niels83 schreef:
ma 22 aug 2022 16:06
In Istrië ga je dit niet vinden.
Iets verder bij Zadar heb je camp Karin, na een tip van Ab zijn onze buren daar geweest. Verwacht alleen geen georganiseerde camping. Camping zou leuk zijn geweest zeiden de buren maar rommelig. Hun reservering betekende eigenlijk nog steeds dat ze een plek kregen als ze geluk hadden.
Dat geloof ik direkt. Bij Camp Karin doen ze nog niet aan reserveren. Nog nooit gedaan, dat is onwennig voor moeders en zeer aardige dochter. knipoog.gif Gewoon aankomen en een mooie plek uitkiezen.
Er is voorlopig nog ruimte zat, zolang ze wegblijven van Acsi en Anwb en zo. Wat ze nog niet van plan zijn om daar geld aan uit te geven.

Rommelig omdat je buren een volstrekt onnodige reservering maakten, waar door moeders niks mee gedaan is..gewoon omdat
het daar zo niet werkt ? Beetje anders dan bij grote kampeerfabrieken, is niet rommelig.
Ik weet, dat als iemand belt of mailt voor een reservering, ze je vriendelijk te woord staan..en daar vervolgens niks mee doen. knipoog.gif Hoeft ook niet, je mag zelf kiezen waar je wilt staan.
Er zijn niet eens genummerde plaatsen.
Geloof me, nog zeker een jaar hoef je nog geen geluk te hebben voor een mooie plaats daar.
Daarna..ook nog niet direkt hoop ik.
Ze zijn flink aan het bouwen en moderniseren. Er is een mooi nieuw zwembad.
Inmiddels is er een manager en de buren hadden zelf betaald voor de reservering. Een bepaalde plek besproken via kennissen die er al stonden. Bij aankomst stond daar iemand anders. De manager loste dat niet zo goed op. De mensen op hun besproken plek mochten gewoon blijven staan. Toen mijn buren dreigde weg te gaan werd het juist weer erg goed opgelost door de dochter. Ze kregen 1 nacht gratis een appartement en 10% korting wat uiteindelijk bijna 50% werd.

Ik denk dat met alle moderniseringen een reserveringssysteem niet lang uitblijft. Al zal dat met de recensies die van afgelopen zomer niet zo positief waren nog niet zo nodig zijn.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door Niels83 » wo 24 aug 2022 08:16

moyzo schreef:
wo 24 aug 2022 07:36
Niels83 schreef:
di 23 aug 2022 13:54
[re.gif] ingekort-
Ik las ergens dat er 4miljoen Kroaten zijn en dat in het hoogseizoen er zo'n 16 miljoen toeristen zijn. Dat land wordt onder de voet gelopen en dat met name de eerste 500 meter vanaf de zee. Kwestie van vraag en aanbod.

Uiteindelijk zal in het dorp waar wij zaten ook steeds meer toerisme komen en zullen de Kroaten ook daar een nep dorp van maken, met restaurants van bedenkelijke kwaliteit tot die tijd komen we daar nog wel een paar keer op de lekker slecht georganiseerde bende. Want ja het is me wel gebeurd dat ik 's nachts stond te plassen en er ineens een paard van de overburen langs liep.
Ze zullen blij zijn met die toeristen: Kroatie heeft verder geen producten in huis waar ze aan kunnen verdienen, geen grondstoffen, geen exportproducten. De beter opgeleide jongeren stromen weg uit de kleine dorpjes naar de paar grotere steden of naar het buitenland.
De huurprijzen in de steden zoals Split en Zagreb zijn abnormaal hoog vergeleken met hun inkomsten.
Veel jongere Kroaten wonen met echtgenoten en evt kids bij de ouders in huis omdat ze geen eigen huis kunnen huren/kopen. De supermarkt prijzen zijn hetzelfde als hier en als je hoort wat ze verdienen.. Ze moeten het echt van het toerisme hebben. Ook de Kroaten zelf vrezen aan de ene kant voor de prijsstijgingen die het invoeren van de euro met zich mee zal brengen. Ik heb regelmatig contact met Kroaten, waarvan een goed Engels sprekende waarvan ik veel hoor over de econmie in het land.
Voor volgende week staat er weer een zak met nog mooie kleding gereed die ik samen met een fooitje regelmatig mee neem voor de dames die het toiletgebouw onderhouden (voor henzelf of de (klein-Kids) in plaats van naar de kringloop hier te brengen. Het is ontroerend om te zien hoe de tranen over hun wangen rollen van dankbaarheid. Je ontkomt er dan niet aan om de volgende dag een tegenkadootje te krijgen in de vorm van vijgen of zelfgemaakte olijfolie. Ik word er altijd stil van, zo weinig hebben en dan nog iets weg willen geven als bedankje.
De Kroaten hebben genoeg om uit te voeren het verkoopt alleen nog niet zo lekker. Denk aan wijn, olijf olie en truffels. De uitvoer van truffels verloopt nu nog grotendeels via Italië die daar weer worden uitgevoerd als Italiaanse truffels. Een aantal van de 10 beste olijf olies van de wereld komt uit Kroatië, maar dat is nog niet ontdekt door de culinaire wereld.

Tot die tijd is er toerisme. Dat zal een hoop geld in het laadje brengen maar de drukte kan dat uiteindelijk ook de das om gaan doen er is gewoon niet veel extra ruimte.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door moyzo » wo 24 aug 2022 09:13

Van wijn truffels en olie zullen ze nooit rijk worden, dat is een habbekrats aan inkomsten, nee echte grondstoffen: ijzer erts, marmer, olie, gas, granen dat hebben ze allemaal niet, of net genoeg om zelfvoorzienend te zijn, een zeer arme bodem waar niet veel uit te halen valt. Alleen die kuststrook brengt geld in het laatje.
Vergelijk het bijv. met Italie, daar is veel meer industrie en export.
Laatst gewijzigd door Ab op di 29 aug 2023 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door Ab » wo 24 aug 2022 09:46

Tja..Ik ken ook iemand in Kroatie, die elektricien is.
Net na de oorlog ging hij net zoveel verdienen als een elektricien in Duitsland. De salarissen werden gelijk geschakeld.
De Kuna vastgekoppeld aan de Duitse Mark.
Hij kocht voor een habbekrats een mooi stuk land aan de kust.
Bouwde er zelf een prachtig huis op.
En kocht een grote boot.
10 jaar na de oorlog werkte hij alleen nog in de winter.
In de zomer gaat ie met toeristen, of alleen of met een maatje, varen, en wat vissen.
Zo ken ik er nog een paar.
Die salarissen bleken niet haalbaar, is wel wat minder geworden.

In die tijd , ca 6 jaar na de oorlog, kon ik daar aan zee een vrijstaand huis kopen met een behoorlijk stuk grond. Tip van een vriend. Moest wel opgeknapt worden.
60.000 gulden. Niet gedaan. Was te druk met andere dingen.
Mijn tipgever kocht het toen maar zelf.
Vorig jaar is het verkocht aan een Italiaan. € 950 K

Er zijn in elk land kansen.. knipoog.gif Ook armoede. In Nederland ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door moyzo » wo 24 aug 2022 10:41

Wat me wel opvalt in Kroatie is dat er nog nauwelijks hotels zijn zoals in andere vakantielanden, enkele steden uitgezonderd zoals Markaska,Dubrovnik, Split.
Maar aan de kust over het algemeen zijn het voornamelijk campings en kamerverhuur waar de toeristen gebruik van maken.
Kamerverhuur of een hele verdieping ( waarbij het gezin in de zomermaanden zelf op de andere verdieping leeft)
We vragen ons wel eens af hoe het er daar over 10-20 jaar uit zal zien.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door Niels83 » wo 24 aug 2022 11:27

Als ik kijk hoe Porec is veranderd on die 15 jaar dat ik er niet geweest was. Het dorpje is veel groter allemaal vakantie appartementen. Niet echt positief voor de toerist voor de Kroaat wel

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door Jaap van Duijn » wo 24 aug 2022 11:34

@Niels83,

Vergeet de Italianen niet, die zijn er in grote getale en al jaren.
Ben ik Pula geweest voor nieuwe schepen bouwen vanaf 2010 en dan ook geregeld met de caravan daar en omstreken heen en veel veranderd in die 12 jaar.
Dan Split waar de meesten van onze machinisten vandaan kwamen - was ik de 1e van de chefs die met hun - moest - gaan varen.
Goede en nog steeds contacten aan overgehouden, harde en vakkundige werkers en ja waarom geen Belgen of Nederlanders = DIE zijn er niet ook in 2000 al niet.
Maar er zijn er nog genoeg hoor kleinere campings en wij hebben veel bij zo een appartementen "boer" gestaan, voor omgerekend 10-15 € p/n en 16ampere prik. En meestal nog eten voor nog minder als in de supermarkt direct van 't land.

Ze zijn er maar steeds minder dat weer wel - Groet Jaap van Duijn

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door Ab » wo 24 aug 2022 13:00

Hotels komen er toch ook steeds meer..
In een verder vrij onbeduidend dorpje ( Turanj) waren er al 2.
3-4 jaar geleden is er een grote, nieuwe bijgekomen.
Topsegment..Het nadeel, recht voor het hotel lag een lange oud betonnen steiger.
Die is afgebroken, een heel mooie nieuwe gebouwd, vol met ligbedden en parasols. Glijbaantjes het water in, en mooie RVS trapjes.
Geen aanlegmogelijkheid meer. Uitsluitend toegang voor hotelgasten.
Een mooi authentiek Kroatisch restaurantje ernaast hebben ze er ook maar bijgekocht. Gemoderniseerd, van binnen en buiten.
Geen moer meer aan dus.. stom.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Peekel
Berichten: 6
Lid geworden op: za 20 aug 2022 16:36

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door Peekel » wo 24 aug 2022 17:51

[re.gif]

Ik lees overal dat kroatie duur is qua campings
Maar ik kan niet zo goed terug vinden hoe duur. Op de meeste campings sites kan ik de prijzen van dit jaar niet meer zien en volgend jaar is nog niet bekend.

In Frankrijk betaal ik voor 17 dagen meestal rond de 1400 euro. 6 personen.
Een staanplaats met Electra voor een caravan

Hebben jullie enig idee hoeveel je op campings als valsaline, krk, jevezac, omisalj, vestar betaald als je hetzelfde gaat.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door moyzo » wo 24 aug 2022 18:02

kijk dan bij de prijslijsten ipv booking: dan heb je een idee, ik schat dat je op krk voor een standaard plaats met 2 volwassenen en 4 kids tussen 4-15 jaar €118 euro per dag kwijt bent..oeps ik schrik er ook van. Dan heb je nog maar een standaard plaatsje in de kuil zeggen wij ( het middelste gedeelte ) nog niet eens een comfort plaats. Een luxe plaats aan de zee kost dan 57 euro meer per dag.. gaat eigenlijk nergens meer over toch? scratch.gif
https://www.camping-adriatic.com/campin ... price-list
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door henry12 » wo 24 aug 2022 18:35

[re.gif] [re.gif]
Ik stond vorig jaar op park umag op een comfort plek , wat betekend water op je plek en 16a stroom .
Wij waren met 2 volwassenen en en 2 kinderen van 5 en 9 jaar .
Dit koste toen voor 17 dagen 1210 euro .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door Jaap van Duijn » wo 24 aug 2022 18:45

Camping KrK net over de brug rechts,

Betaalden met de camper - 2 personen en een Silver plaats 54.=€ per nacht dit op 4 en 5 juli 2022
Stonden boven aan de muur en tegen we weg aan langs de camping. op zich goed te doen en ja duur?
We hadden er al zovele van en over gehoord moesten dit eens gedaan hebben, dan verder met de fiets eiland over gegaan - niet helemaal scratch.gif
Grtn Jaap van Duijn

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door Chris » wo 24 aug 2022 19:12

Wij hebben voor 2023 geboekt op Porto Sole bij Vrsar. ( Istrie)
Nu hebben we de duurste pitch gekozen..Pitch Superior Sea. ( kan nog in het voorseizoen.)
Kost tot 24-06-2023 € 40,- per nacht
Kost daarna tot 08-07-2023 € 51,- per nacht.
En het hoogseizoen vanaf 09-07-2023 € 74,- per nacht.
Volwassenen in diezelfde periode's... € 9,50 - €10,70 en €12,00

Blij dat ik net voor het hoogseizoen ga.

Ander melkkoetje is een plaatst vastleggen.... € 100,-
Reserveren ook € 100,-
Dus vooraf betaald al € 200 waarvan € 100 verrekend zal worden.

Goedkoop is idd anders.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Peekel
Berichten: 6
Lid geworden op: za 20 aug 2022 16:36

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door Peekel » wo 24 aug 2022 19:32

[re.gif]

Ja dat zag ik ook, een voorkeur aangeven is 100 euro. Dat staat toch niet in verhouding.

Ik denk dat ze het kunnen vragen, mensen komen toch wel. Op de anwb site zag ik dat kroatie 163 campings heeft, dat is weinig in vergelijking met andere landen dus ze zijn zo vol.

Hoe is het verblijf in Kroatië qua prijzen, zijn de uitjes ook duur? En de boodschappen, eten?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door Chris » wo 24 aug 2022 19:37

[re.gif]

Afgelopen jaar gingen wij uit eten bij een mini Tratoria in een achterafstraatje op het eiland Cres.
Geen uitgebreide zoveel gangen dinner maar een voor en hoofdgerecht en drank voor 3 personen.
Afgerekend € 39,- ik voelde me bijna een dief.
Later bij dezelfde tent weer gegeten... nu 3x vis, een salade en drank... € 46,-
Dat is bizar goedkoop vind ik.
Wel een achteraf straatje..maar zo leuk, knus...
Vooraan bij de haven is het massavoer, zoveel mogelijk tafels en stoelen onder de parasols, en duurder...

Supermarkten een beetje vergelijkbaar met NL denk ik.
Volgend jaar is de Kuna gewisseld voor de Euro... dan zal er nog wel wat bij komen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door Ab » do 25 aug 2022 00:02

@ Peekel.
De Anwb weet ook niet alles.
Tel nog maar gerust een paar duizend campings bij die 163.
In plaatsen waar vlgs de Anwb helemaal geen camping is, vindt je er maar zo een stuk of 10 als je er op let.
Toegegeven..daar zijn soms ook heel kleine bij, met maar 4 of 5 plaatsen.
Ook veel van 20 of 30 plaatsen, maar die met 100 of meer tellen ook niet mee als men geen Anwb bordje op de receptiedeur wil betalen.. mrgreen.gif

Wij bespreken nooit. Vorig jaar( in hoogseizoen) op ca 10-12 verschillende campings gestaan, op Istrie, Krk, de kust vanaf ,Crkvenica tot Zadar, overal max 2-3 dagen, en uiteindelijk 12 dagen in Sv Filip Jakov in Dalmatie. Om vanaf daar 10 dagen te gaan varen.
Maar 1 keer geen plaats bij aanrijden, maar dat was op Krk bij een kleine camping, die zo te zien bijna volledig bezet was door langkampeerders. Nog net geen tuinkabouters.. mrgreen.gif
Wel hebben we de gewoonte om rond of net voor het middaguur aan te komen. Dan is er altijd en overal plaats is onze ervaring.
Ook in zeer drukke plaatsen als bijv. Rovinj.
Echt vol is het dus nooit. Vaak wel weer aan het eind van de dag.

Over een paar weken zijn we er hopelijk weer..op de terugweg vanaf Bosnie en Montenegro.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door Niels83 » do 25 aug 2022 02:11

Tsjah wij betaalde dus 38 euro. Onze eisen zijn dan ook niet zo hoog. Schoon sanitair en zwemwater. Schoon sanitair is opvallend goed in Kroatië.

Toen ik 15 jaar geleden voor het eerst met mijn vrouw ging had de camping gids er een kopje aan gewijd dat ze geen cijfers aan het sanitair gaven want dit was overal onvoldoende. Toen we aankwamen op de eerste camping schrokken we ons rot, brandschoon. Al snel werd duidelijk dat de hoog bejaarde moeder van de camping eigenaar van 7.00 tot 20.00 op een tuin stoel naast het toilet zat en begon met opstaan zodra je doortrok om gelijk te gaan poetsen als je weg liep. Ze veegde nog net je billen niet af, hoewel ik heb het niet gevraagd.

We vergelijken nu prijzen met random prijzen van andere landen maar dat is niet helemaal eerlijk. In Kroatië ligt het overgrote deel direct aan zee, vlakbij een dorp met restaurant. Frankrijk kent niet heel veel plekken met die voorwaarde, Spanje wel, Italië ook, maar daar vind ik de camping prijzen ook vrij hoog.

Wij staan dus vaak op kleine camping liefst minimaal 20 en max 50 plekken, maar boven de 100 vinden we niets. Met een simpel zwembadje en een speeltuintje. In Frankrijk vinden we eigenlijk max 30 euro een goede prijs en met dat budget lukt het daar prima.

In Spanje hebben we dat nog niet gevonden. In Italië moest dat budget naar 60 euro en Kroatië moesten we naar 45.

In die zin zijn de campings in ons segment in Frankrijk veel goedkoper.

Maar in Frankrijk zijn de supermarkten veel duurder ook door de grote verscheidenheid aan geiten kaasjes, paté en croute en andere veel te lekkere dingen die deze lekkerbek niet kan laten liggen.

Uit eten in Kroatië is echt niet duur, hoewel voor 25 euro met 2 personen veel te veel eten is ook daar voorbij. Maar met 4 man (2 kleintjes) is 50-60 euro heel gangbaar en de porties zijn voor 2 dagen bedoeld. Brood, ijsjes en groente zijn in Kroatië ook goedkoop. Vooral buitenlandse merk producten als Cola zijn duur, maar geen 6 euro voor een fles meer, zoals in 1996 wel was.
Activiteiten zijn ook niet duur, als je op eigen houtje gaat dan. Ticket voor de arena van Pula is 12 euro, in Rome 36. Wij hebben zo'n toeristen vaartocht gedaan, langs een grot, een vuurtoren en zwemmen op een eiland. Dat was voor 5 uur 80 euro incl lunch en onbeperkt fris en wijn voor het hele gezin.
Wij ontdekte get your guide app. Irritante app met pop up reclame, maar je kan heel makkelijk in heel Europa tripjes boeken met korting.

Pensioenopreis
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door Pensioenopreis » di 24 jan 2023 18:23

Niels83 schreef:
ma 22 aug 2022 20:42
[re.gif]
Wat je standaard vind is natuurlijk subjectief.
Maar direct aan zee in Noord Kroatië moet je laten varen.
Op onze camping was genoeg te doen, zwembad, paarden dieren die je kunt knuffelen een groot voetbal veld en in de vakantie voldoende pubers. Maar voor een bar moet je lang zoeken, vertier in de directe omgeving was er ook niet. Wel het echte Kroatische leven met oude mannetjes die van 13.00 hun biertje in de schaduw van de 'super' markt drinken. Het strand daarvoor moest je een kwartier rijden en dan had je tal van stranden met vnl Kroaten en verder nog geen muziek of springkussens.
Maar wel dolfijnen die langs zwemmen.
CustomName.jpg

10 jaar geleden stonden we op Porte sole. Volgens mij groter dan 650 plaatsen maar redelijk overzichtelijk. Toen was er een restaurant, een klein zwembad dat eigenlijk voor de appartementen is gebouwd dus te klein. Wat animatie maar verder niet te gek. Als je de juiste plek heb merk je niks van de vele plekken die wat verder naar achteren liggen. In de baai kon je prachtig snorkelen en heb er ook vele duiken gemaakt. Het strand was niet groot, maar wij gingen meestal met de kano naar een eiland. Als puber deden we dat hangend op een luchtbed.

Je loopt in 10 minuten naar Vrsar wat toen nog redelijk mee viel qua drukte.
Waar heb je die dolfijnen langs zien zwemmen in in welk tijd van het jaar? Toevallig vroeg ik mensen die aL 17 Jaar naar Kroatie gaan en die hebben ze nog nooit gezien :)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door Ab » di 24 jan 2023 18:42

Wij hebben die heel veel gezien in de zomermaanden.
Nooit in de 15 jaar dat we in Istrië waren zo ver ik me kan herinneren. Hoewel ze daar ongetwijfeld ook wel zitten.
In Dalmatie wel heel veel.
In beide streken zaten/zitten we wel bijna dagelijks op het water met een boot. Er zijn veel viskwekerijen op zee tussen de honderden eilanden in Dalmatie. In de nabije omgeving daarvan zitten vaak veel dolfijnen, mogelijk aangetrokken door de enorme scholen vis binnen de netten.
Ik heb wel eens iets van iemand gehoord over een dolfijn die over het net sprong in een van die grote bassins met vis.

Vanaf de kant echter ook wel een aantal keren.
Ooit, in Pakôstane een hele groep op korte afstand vanaf de tegen het dorp gelegen camping.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door Gemineye » di 24 jan 2023 18:49

Dolfijnen hebben wij in Istrië wel gezien hoor! Klein stukje uit de kust, ze zijn er zéker! 3x geweest, 3x gezien!

Kleine gemoedelijke campings is lastig vinden in Kroatië. Vooral veel grote campings. Wij waren er ook nooit zo van, maar uiteindelijk toch eens gedaan en viel ons reuze mee. Heeft voor de afwisseling ook best eens iets.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door Ab » di 24 jan 2023 19:13

Kleine campings zijn er meer dan zat. Vele honderden, zo niet veel meer. Langs de kust, soms wel 10 of nog veel meer in 1 klein dorpje.
Je vindt die echter niet in reisgidsen, en meestal ook niet eens op internet.
Je ziet die alleen als je daar op gaat letten.
Lopend, of op de fiets, of op doorgaande wegen langs de kust met de auto op de bordjes langs de weg letten.
Afgelopen september waren wij voor de 4e keer weer op een campinkje bij super aardige mensen. We kwamen daar ooit als gast, we zijn als vrienden weggegaan.
Zij hebben een appartementengebouw, met daarvoor ruimte voor 5 of 6 caravans of campers, pal aan zee, met een prachtig mooie aanlegsteiger, ligbedden, parasols, douchegebouwtje enz.
In de onmiddelijke omgeving waren er zeker nog wel een stuk of 10, de meesten met wat meer plaatsen. 10 of 15 plaatsen zo ongeveer.
Rondom het dorpje ook nog een stuk of 5 wat grotere campings, de grootste met ongeveer 60 tot 80 plaatsen als ik het mag schatten. Sommigen daarvan echter altijd zo goed als vol met Slovenen, die daar al vele jaren staan.

Mijn dochter en haar gezin zat zo'n 100 meter verder in een ander appartementen gebouw. Ook kampeermogelijkheden, aanlegsteiger voor hun boot, enz.
Vrienden van hen, met een camper stonden daarvoor op een grasveldje, vergelijkbaar met onze plek.
Die komen deze zomer op zeker ook weer terug.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door Niels83 » di 24 jan 2023 19:43

Pensioenopreis schreef:
di 24 jan 2023 18:23
[

Waar heb je die dolfijnen langs zien zwemmen in in welk tijd van het jaar? Toevallig vroeg ik mensen die aL 17 Jaar naar Kroatie gaan en die hebben ze nog nooit gezien :)
Wij zaten op een lokaal strandje bij Pula keken uit op Cres. Afgelopen augustus kwam daar een groep dolfijnen vlak langs de baai.

We zagen ze ook in ik denk mei toen we een boottocht naar kornati eilanden maakte. Dit was 10+ jaar geleden.
En ca 20 jaar geleden toen we met de boot van Porec naar Venetië gingen ook in augustus.

Mijn beste vriend zat een paar jaar terug eind augustus te eten in een haventje toen flipper langs kwam. Ook in Istrië. Deze kwam echt even kijken en heeft een half uurtje door het haventje gezwommen.

Er zitten er dus meer dan genoeg je moet alleen wel ook kijken.
Langs de vele stranden met springkussen ed zul je ze ws niet zien.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door Niels83 » di 24 jan 2023 19:49

Wat je schetst herken ik van de Dalmatische kust, in Istrië niet veel tegen gekomen.

Je hebt bij rovinje mon paradis wat niet groot is maar ik dacht net niet aan zee. Die kust is vnl in handen van de grote ketens.

Eric 073
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 19 apr 2023 15:11

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door Eric 073 » wo 19 apr 2023 21:53

Kom al jaren op Camping Orsera in Vrsar.
Kleine camping direkt aan de zee.
Of de wat grotere camping Valkanela ook in vrsar ook een aanrader. thumbup.gif

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: Klleine tot Middelgrote familie campings tips?

Bericht door hisaLenart » di 29 aug 2023 14:44

Ik haak even in op deze topic.
Ik zag ab schrijven, mini camping dicht aan zee. enkele plaatsen. Kan daar wat meer info bij ? :)
Ik ga graag eind deze week er even tussenuit. Vertrek is vanuit Tolmin, Slovenie. Dus campings rond Vrsar zijn slechts 200km. Ze mogen dus gerust nog wel iets verder liggen, al zijn we ook graag snel op onze bestemming na een heel seizoen zelf gastheer te zijn geweest.
Ik zou dus graag op een kleinschalige camping eindigen, waar de kinderen niet als overlast gezien worden en een hond welkom is.
Kleinschalig kan ook zijn : campings die vanaf september best leeglopen. Zo waren we vorig jaar in Zweden rond deze tijd en blijkbaar is dat fin-saison haphop.gif

Plaats reactie

Terug naar “Kroatië”