Dethleffs c-joy

Liesje
Berichten: 18
Lid geworden op: di 3 sep 2019 22:10

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door Liesje » do 11 aug 2022 10:32

dhm00 schreef:
wo 10 aug 2022 18:21
Wij zijn de gehele maand juni met de C Joy door Noorwegen heen geweest zonder enige problemen.
Bij de Anwb kan je een duidelijke kaart krijgen waarop staat aangegeven waar je met de caravan kan rijden en waar het afgeraden word.
Wij hebben geen boot genomen en zijn via Duitsland, Denemarken, Duitsland Zweden, naar Noorwegen gereden. Bij thuiskomst hebben we totaal 7000 km gereden.
Geweldig land ook hebben we een aantal dagen wild gekampeerd

Gewoon doen!
Oke dat is een waardevolle tip. Gaan we doen ..daar was ik wel een beetje bang voor op wegen komen waar je niet met caravan mag komen.
Hebben we ooit in slovenie gehad wil je niet nog een keer meemaken.

Liesje
Berichten: 18
Lid geworden op: di 3 sep 2019 22:10

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door Liesje » do 11 aug 2022 10:39

atria schreef:
vr 30 jul 2021 22:09
We gissen nog steeds naar het type knipoog.gif, maar zo te horen de 410. Zoals eerder gezegd, ik had de Burstner versie hiervan. Mooie caravan maar erg lastig te beladen. Je ontkomt er niet aan extra gewicht achterin te leggen. Ik had met nagenoeg niks onder het bed, twee 11 kilo gasflessen in de disselkast en wat losse spullen een kogeldruk van 75 kilo. Het reservewiel moesten wij in de auto leggen anders werd het teveel voor onze auto (max 75 kilo). De tent ed moesten echt achterin. Geen idee waarom ze de as zover naar achter hebben gezet, maar hierdoor wordt het beladen echt lastig. Nu zijn wij met 2 en hebben verder niet veel bij ons dus het reed prima, behoudens het bonken op de trekhaak waardoor je de caravan veel meer voelde achter de auto. De mega rukmte onder het bed is daardoor eigenlijk onbruikbaar.
Beetje late reactie, maar dit is precies zoals wij het ook ervaren…veel bergruimte onder het bed maar je hebt er niks aan, anders te veel kogeldruk.onze ervaring is inmiddels kogeldruk 70 en niet meer rijd hij het beste.

Gebruikersavatar
ErikDr
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 29 jul 2022 13:38

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door ErikDr » do 11 aug 2022 16:07

Liesje schreef:
wo 10 aug 2022 13:09
Dankjewel voor de reactie. Al deze tips hebben we al gedaan . Reserve wiel en hulpveren..zijn deze zomer naar italie gereden en waren best wel tevreden over de wegligging.. de nieuwe aanpak is de meeste spullen in de auto en niet te veel zware spullen in de caravan en kogeldruk niet meer dan 70 kilo..maar hoe is dat rondreizen met de caravan in Noorwegen ..staat ook op het verlanglijstje maar vroeg me af of je daar goed kunt rijden met de caravan …dat vind ik nog wel spannend…groetjes Liesje
Fijn dat de tips effect hebben. Ik heb zelf graag wel minimaal 80kg kogeldruk, een beetje teveel is niet zo erg, maar dat is natuurlijk mijn onofficiële mening. Het voelt dan stabieler.

Noorwegen is prachtig, en ik begrijp niet goed waar de caravanners-angst vandaan komt. De wegen zijn erg goed, en het zijn allemaal 80km/h wegen, dus al het verkeer rijdt op caravansnelheid, heel relaxed. Kilometers tunnel gehad en het dak zit er nog op geloof ik. Onze auto is nu niet echt de meest ideale trekker op papier met zijn 1.2 benzine, toen ook nog zonder hulpveren. Dus met een Suzuki Cross en een kleinere caravan zou ik me geen zorgen maken.
Er zijn veel camper parkeerplaatsen en campings waar je terecht kan. Maar wij hebben daar maar 1/3 van de nachten gebruik van gemaakt. Voor de rest mooie plekjes in de natuur of aan het water opgezocht.
Het enige spannende stukje was de weg vanaf Josenfjorden langs Gullingen Skitrekk. Op de haarspeldbochten hadden we het geluk geen tegenliggers te hebben. (ik ben al tuuterend naar boven gereden voor het geval dat knipoog.gif)

Dit was onze route:
Noorwegen route.jpg
We zijn niet Noorderlijker geweest dan Odda dus misschien is het daarboven anders.

Het was een mooie en afwisselende route. De meeste hoogtepunten van Noorwegen hebben we wel gezien. Al heb ik wel het idee dat je je er prima een half jaar rond kan rijden zonder dat het verveelt.
Er is geen land mooier én dichter bij als je de boot vanaf Groningen pakt. Bij thuiskomst hadden we ca 1500km afgelegd. Het is wel prijzig, anders waren we ieder jaar gegaan.
Dethleffs C’Joy 480 QLK van 2022 achter een Peugeot 308SW 1.2 van 2016

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door Weinsberg » vr 12 aug 2022 08:52

[re.gif] jullie zijn inderdaad erg zuidelijk gebleven, daar is het toch wat minder uitdagend dan wat noordelijker. Rauland was bij ons het zuidelijkste deel van de route, bij jullie bijna het noordelijkste deel. Het viel mij op dat vanaf Rauland naar beneden het een andere natuur is dan vanaf midden. Je hebt dus bijvoorbeeld de Trollstigen, Geiranger e.d. niet gezien. Ook de Signefjell Road ( 55 ) is een aanrader. Steig je langzaam, zijn ook 80 km wegen......harder dan 50 kom je niet ivm o.a. verkeer. Op onze route veel haarspeld bochten, tegenverkeer van motoren tot bussen. Noorwegen is prachtig, dus route stippelen is wel een must, zo benut je optimaal je vakantiedagen, je blijft filmen en foto's maken.
Wij hadden de boot gepakt vanaf Copenhagen naar Oslo met DFDS en totaal 4200km gereden

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Dethleffs c-joy

Bericht door doubleyou » vr 12 aug 2022 10:43

Ik heb bijna hetzelfde zuidelijke rondje gedaan. Het is inderdaad goed te doen. Maar toch vind ik het wel van belang te vermelden dat je op doorgaande wegen ook wegversmallingen tegenkomt waar geen ruimte is voor tegenliggers en je afhankelijk bent van uitwijkplaatsen en wegverbredingen. Op de 34 van Tau naar Røldal heb je een aantal stukken waar dat het geval is. Het is gelukkig niet voorgekomen dat ik een bus, caravan of vrachtwagen trof en er iemand echt een stuk achteruit moest. Maar het is niet ondenkbaar.

Op het eerste stuk na de ferry naar Nesvik vind je best een aantal van dit soort versmallingen. Vanaf de ferry had ik eerst een aantal campers en caravans voor mij zodat ik gewoon vrij makkelijk kon volgen. Maar toen die allemaal afgeslagen of gestopt waren heb ik 2 keer heel voorzichtig moeten manoeuvreren en 1 x moest ik even iets achteruit omdat een Noor met een Toyota RAV4 dacht dat zijn auto het formaat van een touringcar had en absoluut niet kon inschatten dat hij nog zeeën van ruimte had. Ik heb dus maar ruimte voor hem gemaakt :).

Mijn combinatie is 13 meter lang en de caravan 2,5 meter breed. Ik vond het in het begin best even spannend. Maar ook met een minder grote combinatie kan je in een situatie terecht komen dat je achteruit moet.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

dhm00
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 11 jul 2021 11:16

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door dhm00 » vr 12 aug 2022 15:43

Het is ook maar net wat je onder het bed ligt en wat je in de dissel opbergt.
Ik snap persoonlijk niet goed wat je met 2x 11kg gas moet, wij nemen 1 5 KG gasfles mee en doen dat 3 weken mee.
Onder het bed liggen de stoelen en een tafel, daarnaast een aantal andere kampeeratributen, koken doen we deels op electra alsmede de verwarming aan laten passen naar Electra met de ultra heat.
Voortent etc nemen we niet mee we hebben een zakluifel, we staan nooit lang op 1 camping.
Je moet ook de caravan uitkiezen voor het doel van je reizen, wij reizen met z'n 2 en de hond.

De kogeldruk hebben wij op 70KG staan in onze C-Joy 420 zwaarder is echt niet nodig en lichter niet wenselijk.


Liesje schreef:
do 11 aug 2022 10:39
atria schreef:
vr 30 jul 2021 22:09
We gissen nog steeds naar het type knipoog.gif, maar zo te horen de 410. Zoals eerder gezegd, ik had de Burstner versie hiervan. Mooie caravan maar erg lastig te beladen. Je ontkomt er niet aan extra gewicht achterin te leggen. Ik had met nagenoeg niks onder het bed, twee 11 kilo gasflessen in de disselkast en wat losse spullen een kogeldruk van 75 kilo. Het reservewiel moesten wij in de auto leggen anders werd het teveel voor onze auto (max 75 kilo). De tent ed moesten echt achterin. Geen idee waarom ze de as zover naar achter hebben gezet, maar hierdoor wordt het beladen echt lastig. Nu zijn wij met 2 en hebben verder niet veel bij ons dus het reed prima, behoudens het bonken op de trekhaak waardoor je de caravan veel meer voelde achter de auto. De mega rukmte onder het bed is daardoor eigenlijk onbruikbaar.
Beetje late reactie, maar dit is precies zoals wij het ook ervaren…veel bergruimte onder het bed maar je hebt er niks aan, anders te veel kogeldruk.onze ervaring is inmiddels kogeldruk 70 en niet meer rijd hij het beste.

dhm00
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 11 jul 2021 11:16

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door dhm00 » za 13 aug 2022 13:48

Ik heb de route 55 zonder caravan gereden en met caravan had ik die niet willen rijden dit word ook sterk afgeraden.
Of je moet koning zijn in het achteruitrijden op een smalle weg met een touringcar of vrachtwachten die je wil passeren haphop.gif
Prachtige route was dit.
Weinsberg schreef:
vr 12 aug 2022 08:52
[re.gif] jullie zijn inderdaad erg zuidelijk gebleven, daar is het toch wat minder uitdagend dan wat noordelijker. Rauland was bij ons het zuidelijkste deel van de route, bij jullie bijna het noordelijkste deel. Het viel mij op dat vanaf Rauland naar beneden het een andere natuur is dan vanaf midden. Je hebt dus bijvoorbeeld de Trollstigen, Geiranger e.d. niet gezien. Ook de Signefjell Road ( 55 ) is een aanrader. Steig je langzaam, zijn ook 80 km wegen......harder dan 50 kom je niet ivm o.a. verkeer. Op onze route veel haarspeld bochten, tegenverkeer van motoren tot bussen. Noorwegen is prachtig, dus route stippelen is wel een must, zo benut je optimaal je vakantiedagen, je blijft filmen en foto's maken.
Wij hadden de boot gepakt vanaf Copenhagen naar Oslo met DFDS en totaal 4200km gereden

Liesje
Berichten: 18
Lid geworden op: di 3 sep 2019 22:10

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door Liesje » di 16 aug 2022 18:24

ErikDr schreef:
do 11 aug 2022 16:07
Liesje schreef:
wo 10 aug 2022 13:09
Dankjewel voor de reactie. Al deze tips hebben we al gedaan . Reserve wiel en hulpveren..zijn deze zomer naar italie gereden en waren best wel tevreden over de wegligging.. de nieuwe aanpak is de meeste spullen in de auto en niet te veel zware spullen in de caravan en kogeldruk niet meer dan 70 kilo..maar hoe is dat rondreizen met de caravan in Noorwegen ..staat ook op het verlanglijstje maar vroeg me af of je daar goed kunt rijden met de caravan …dat vind ik nog wel spannend…groetjes Liesje
Fijn dat de tips effect hebben. Ik heb zelf graag wel minimaal 80kg kogeldruk, een beetje teveel is niet zo erg, maar dat is natuurlijk mijn onofficiële mening. Het voelt dan stabieler.

Noorwegen is prachtig, en ik begrijp niet goed waar de caravanners-angst vandaan komt. De wegen zijn erg goed, en het zijn allemaal 80km/h wegen, dus al het verkeer rijdt op caravansnelheid, heel relaxed. Kilometers tunnel gehad en het dak zit er nog op geloof ik. Onze auto is nu niet echt de meest ideale trekker op papier met zijn 1.2 benzine, toen ook nog zonder hulpveren. Dus met een Suzuki Cross en een kleinere caravan zou ik me geen zorgen maken.

Wat een service om de route toe tevoegen ben er blij mee. Ons besluit is genomen volgend jaar naar Noorwegen. Waar dit forum al niet goed voor is.

Dankjwel voor de reacties groet Liesje
Er zijn veel camper parkeerplaatsen en campings waar je terecht kan. Maar wij hebben daar maar 1/3 van de nachten gebruik van gemaakt. Voor de rest mooie plekjes in de natuur of aan het water opgezocht.
Het enige spannende stukje was de weg vanaf Josenfjorden langs Gullingen Skitrekk. Op de haarspeldbochten hadden we het geluk geen tegenliggers te hebben. (ik ben al tuuterend naar boven gereden voor het geval dat knipoog.gif)

Dit was onze route:
Noorwegen route.jpg
We zijn niet Noorderlijker geweest dan Odda dus misschien is het daarboven anders.

Het was een mooie en afwisselende route. De meeste hoogtepunten van Noorwegen hebben we wel gezien. Al heb ik wel het idee dat je je er prima een half jaar rond kan rijden zonder dat het verveelt.
Er is geen land mooier én dichter bij als je de boot vanaf Groningen pakt. Bij thuiskomst hadden we ca 1500km afgelegd. Het is wel prijzig, anders waren we ieder jaar gegaan.

Gebruikersavatar
ErikDr
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 29 jul 2022 13:38

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door ErikDr » di 16 aug 2022 19:57

Weinsberg schreef:
vr 12 aug 2022 08:52
[re.gif] jullie zijn inderdaad erg zuidelijk gebleven, daar is het toch wat minder uitdagend dan wat noordelijker. Rauland was bij ons het zuidelijkste deel van de route, bij jullie bijna het noordelijkste deel. Het viel mij op dat vanaf Rauland naar beneden het een andere natuur is dan vanaf midden. Je hebt dus bijvoorbeeld de Trollstigen, Geiranger e.d. niet gezien. Ook de Signefjell Road ( 55 ) is een aanrader. Steig je langzaam, zijn ook 80 km wegen......harder dan 50 kom je niet ivm o.a. verkeer. Op onze route veel haarspeld bochten, tegenverkeer van motoren tot bussen. Noorwegen is prachtig, dus route stippelen is wel een must, zo benut je optimaal je vakantiedagen, je blijft filmen en foto's maken.
Wij hadden de boot gepakt vanaf Copenhagen naar Oslo met DFDS en totaal 4200km gereden
Goede reden om nog eens terug te gaan! We reizen met twee jonge kinderen, die zijn het rijden na 3 uurtjes wel zat dus vandaar dat we niet heel ver gegaan zijn.


doubleyou schreef:
vr 12 aug 2022 10:43
...
Mijn combinatie is 13 meter lang en de caravan 2,5 meter breed. Ik vond het in het begin best even spannend. Maar ook met een minder grote combinatie kan je in een situatie terecht komen dat je achteruit moet.
Dat scheelt toch 40cm in de breedte ten opzichte van de C’joy!
Dethleffs C’Joy 480 QLK van 2022 achter een Peugeot 308SW 1.2 van 2016

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door dieseltijger » do 18 aug 2022 06:26

Ik lees: "prijzig", los van de overtocht die alles tussen de 1300 tot 1700 kost (retour, 2 personen, combinatie), hoe zijn de kosten voor campings, tanken en levensonderhoud?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

dhm00
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 11 jul 2021 11:16

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door dhm00 » do 18 aug 2022 11:11

Duur, ik heb in Noorwegen benzine getankt op de top voor 2,80,-
Bezoekje aan de supermarkt is ook flink duurder dan in nl.

Maar het is zo een verschrikkelijke mooi land.
Ik wil over 2 jaar weer heen.
dieseltijger schreef:
do 18 aug 2022 06:26
Ik lees: "prijzig", los van de overtocht die alles tussen de 1300 tot 1700 kost (retour, 2 personen, combinatie), hoe zijn de kosten voor campings, tanken en levensonderhoud?

Gebruikersavatar
ErikDr
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 29 jul 2022 13:38

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door ErikDr » di 23 aug 2022 23:07

dieseltijger schreef:
do 18 aug 2022 06:26
Ik lees: "prijzig", los van de overtocht die alles tussen de 1300 tot 1700 kost (retour, 2 personen, combinatie), hoe zijn de kosten voor campings, tanken en levensonderhoud?
Ik vond vooral de overtocht duur, terwijl dat in het voorjaar nog €1130 was voor 2 volwassenen, 2 kleine kinderen, auto + caravan (<10m) en ontbijt.
(ik was per abuis uitgegaan van de caravan lengte <10m maar de bedoelde lengte is die van de hele combinatie. Was verder geen probleem.)

Boodschappen zijn inderdaad duur, maar we hadden de duurdere boodschappen meegenomen. Tanken was niet heel verschillend met Nederland. Gemiddeld was toen €2,10/L net als in Nederland. Maar ik heb ook een keer voor €1,76/L getankt.
Campings zitten tussen €20 en €40 voor ons. Maar zoals gezegd hebben we veel wild gekampeerd.
Dethleffs C’Joy 480 QLK van 2022 achter een Peugeot 308SW 1.2 van 2016

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door doubleyou » wo 24 aug 2022 20:45

De prijzen in de Noorse supermarkt zijn even schrikken 🙀. Alles is minimaal 50% duurder. Campings zijn meestal 30-35 euro (auto, caravan, elektra, 1-pers) . Ik betaalde voor diesel tussen de 2.07 en 2.20. De rekening voor de tol komt over een maand of 2 op de mat. Dat kan ook nog best oplopen. Ook de meeste prijzen van de ferries zijn pittig. Ik betaalde een keer 67 euro voor een overtocht van 35 minuten.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Crosser95

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door Crosser95 » zo 25 sep 2022 17:30

Bij instabiliteit, de banden vervangen voor bedrijfswagenbanden, deze hebben een stijvere wang, denk ook aan de bandendruk van de trekauto, bij de achterbanden de druk verhogen naar ca.3,5 bar.
Ook geen fietsen achterop de caravan, doe ook een trekbandje om de remhandle van de fiets als deze op de dissel staat. Dan staat deze op de handrem, en gaat niet heen en weer. Als laatste zit er wiellood op de velgen? indien niet dan de wielen laten balanceren.

Plaats reactie

Terug naar “Dethleffs”