Rem trekkend voertuig

Plaats reactie
EribaTriton410
Berichten: 99
Lid geworden op: za 7 mei 2022 17:33

Rem trekkend voertuig

Bericht door EribaTriton410 » ma 8 aug 2022 09:29

Ik plaats hem even hier, mocht het niet goed zijn dan zie ik wel hoe en wat.
Op de terug weg naar Nederland 1 keer een schrik momentje gehad met de rem van onze Skoda.
Tijdens het klimmen, derde versnelling rond de 3500 toeren wilde ik boven aan de klim remmen ivm afremmend verkeer voor me.
Het rempedaal was keihard, direct doorgetrapt en de rem werkte weer naar behoren.
Op de heenweg, maar ook de rest van de reis nergens last van gehad.
Gisteren de hond opgehaald, tweemaal een uur en een kwartier rijden, nergens last.
Rembekrachtiger werkt, geen lekkage in de hoofdremcilinder voor zover ik met de bestaande trucjes kan testen.
Iemand een idee? Kan het te maken hebben met het klimmen?

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Rem trekkend voertuig

Bericht door wim » ma 8 aug 2022 09:40

Als je rem keihard aanvoelt, dan werkt op dat moment de rembekrachtiger niet.
Dat kan zijn dat er op dat moment geen vacuum is om de rembekrachtiger te activeren.
Er zit in de vacuumleiding van de rembekrachtiger een klepje die het vacuum vast houdt.
Mischien is dat klepje blijven hangen.
Mocht het een diesel zijn, dan kan het een defect aan de vacuumpomp zijn.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: Rem trekkend voertuig

Bericht door Petare » ma 8 aug 2022 09:49

Toch tijdelijk de vacuüm van de rembekrachter er even niet geweest.

Zoals hierboven geschreven, kan inderdaad in het ergste geval een lekkage zijn bij een slangetje of bij een diesel die pomp... Maar denk eerder dat het iets met het langdurig(?) in hoge toeren gereden te hebben.

Is inderdaad even schrikken, sterke benen nodig op dat moment. Ik zou voor nu zeggen, hou het in de gaten.. Gaat het vaker voor komen, of nog is een keer, dan de auto aanbieden voor reparatie.

Ik heb een auto gehad met een een lekkage/lekke rembekrachter, dan merk je iedere ochtend een hard rempedaal tot je de motor start. Daarna nooit geen problemen.
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

EribaTriton410
Berichten: 99
Lid geworden op: za 7 mei 2022 17:33

Re: Rem trekkend voertuig

Bericht door EribaTriton410 » ma 8 aug 2022 10:38

Het is een benzine. Ik vind het op zich al apart dat het zich voordeed na een stuk klimmen in hoge toeren, ik zal het blijven monitoren.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Rem trekkend voertuig

Bericht door dieseltijger » ma 8 aug 2022 11:28

Sorry, maar dit is echt levenslink. In beheersbare situaties heb je de tegenwoordigheid van geest om twee maal te remmen - maar het gaat dus om die paar keer dat het onverwachte zich voordoet. Met prioriteit naar de garage, en niet rusten voordat de oorzaak verholpen is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Rem trekkend voertuig

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 8 aug 2022 12:13

Paniek voetbal is ook voetbal.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Rem trekkend voertuig

Bericht door dieseltijger » ma 8 aug 2022 13:09

Je hebt gelijk. Gewoon even aanzien. Niets aan de hand.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Rem trekkend voertuig

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 8 aug 2022 14:02

Bij eeem hoog toerental van de motor staat de gasklep ver open hierdoor is er weinig onderdruk in het spruitstuk en daar krijgt de rembekrachtiger (bij een benzine motor) nu eenmaal zijn onderdruk vandaan en kan het dus wel eens voorkomen dat de rembekrachtiging wat minder wordt op den duur.
Als het nu 1 keer voor gekomen is niet meten in de stress
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Rem trekkend voertuig

Bericht door WillyL » ma 8 aug 2022 14:03

Niet als de vliegende bliksem naar de garage, maar toch bij tijd en stond... Ik zou niet te lang wachten - je vrouw heeft misschien minder kracht in de benen moest het nog eens voorvallen.
Tweede oplossing, afstand houden en voorzienig vooruit zien, meer dan de auto voor jou (wat je misschien wel reeds doet).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

EribaTriton410
Berichten: 99
Lid geworden op: za 7 mei 2022 17:33

Re: Rem trekkend voertuig

Bericht door EribaTriton410 » ma 8 aug 2022 14:29

Ik ben niet zo snel in paniek, weet hoe ik de bekrachtiger en de hoofdremcilinder kan testen, uiteraard is dat geen volle bak garantie maar toch.
Dat vooruit kijken doe ik zeker, ik ben ook geen hard rijder, heb ze deze vakantie af en toe voorbij zien komen, bizar, echt gewoon slingerende combinaties. Dank voor alle antwoorden zo ver.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Rem trekkend voertuig

Bericht door dieseltijger » ma 8 aug 2022 16:10

Een standaard rembekrachtigingssysteem is oersimpel en hufterproof. Bij een werkende motor heb je *altijd* onderdruk na de gasklep, ook al rijd je plankgas. Dus ik sla aan op een incident welke logischerwijs niet zou kunnen optreden. In de reeks van caravanforum-zekerheid-voor-alles items zou ik een rem die onverklaarbaar een keer niet werkt een notering met stip geven.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Rem trekkend voertuig

Bericht door Niels83 » ma 8 aug 2022 19:19

Onder het rempedaal zit een soort druk veer. Tenminste bij mijn Fabia. Deze geeft wat tegen druk aan het pedaal en zorgt dat hij altijd weer naar boven komt na het remmen. Vroeger waren dit 2 veren aan het pedaal (tenminste bij mijn Swift en Corsa vroeger) die ergens boven vast zat maar veren kunnen breken. Ik zou zeggen dat deze blokkeerde.

Ik heb dacht ik eens zo'n ding vervangen was makkelijk en ik was nog geen 20 euro kwijt.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”