KIP Sunline KS 41TTZ

TFJ

KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door TFJ » za 6 aug 2022 15:41

Maar even een eigen topic openen voor onze Kip mrgreen.gif

Tot nu toe bevalt hij prima en ook de FJ vindt hem goed te pruimen, want ipv de gebruikelijke 1:6 met de 1800kg Fendt 465 laat de eerste rit zien dat het verbruik met de 1150kg Kip boven de 1:7 ligt.


Afbeelding


Afbeelding

TFJ

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door TFJ » za 6 aug 2022 15:44

Ook even de bijgeleverde voortent snel opgezet om te bekijken, dat is nog de originele en ziet er bizar goed uit voor z'n leeftijd.
Plan is wel om er een zak-luifeltje bij te kopen.


tent-1.jpg

tent-2.jpg

TFJ

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door TFJ » zo 7 aug 2022 14:53

Zo, de Kip bevalt ons boven verwachting goed. blij.gif
Zo goed zelfs dat we erover zitten te denken deze gewoon te houden. Leuk om uit te lenen aan familie / vrienden en wellicht in de verhuur, al zijn we daar nog niet helemaal over uit. Bedoeling is wel om de boel een beetje vrolijk te pimpen. haphop.gif

Wij zijn heel erg te spreken over het interieur, heerlijk licht en fris, daar hoeft echt helemaal niets aan te gebeuren thumbup.gif

interieur.jpg


Bekleding is nog erg netjes, al wil ik van de week wel eens kijken of ik geen tapijtreiniger kan huren om ze een beurtje te geven.

Gordijnen zijn ook netjes, al zouden die wel een ander kleurtje mogen hebben. Verven van de handel schiet wel door mijn hoofd, maar nog nooit gedaan en geen idee of dat wel zo makkelijk is.

Ik had eerst het idee dat de koelkast het niet op elektra wilde doen, maar nu 2 dagen volop op gas gedraaid eens omgezet naar de stroom en hij lijkt het zelfs beter te doen op stroom dan op gas als ik het thermometertje mag geloven wat ik erin heb gelegd. Gas komt niet lager dan 7 graden op de hoogste gas stand en nu op stoom zie ik al 6 graden.
Ik dacht dat gas (50mbar) het altijd beter zou doen als elektra?

Enige minpuntje is dat de vloer bij de entree, voor toiletdeur en keukenblokje wat kraakt. Als ik onder de caravan kijk zie ik dat er wat beweging in de bodem zit als mijn vrouw daar rondloopt, daarvoor ga ik eens op het forum rondneuzen wat de beste manier is om dat op te lossen. Als iemand tips en do's&don't heeft hoor ik het graag.

Zeil op de vloer is ook aan vervanging toe, dat wil ik er ook uithalen en vervangen door nieuw zeil of pvc stroken (wat ben ik nog niet helemaal over uit).
Zou ook mooi zijn als ik er gelijk vloerverwarmingsmatjes onder kan leggen, ga ik ook eens over inlezen of dat tot de mogelijkheden behoort. mrgreen.gif

Ondertussen al een luifeltje, jaja 230 centimetertjes breed, op marktplaats gekocht die ik van de week ff ga ophalen.

Als iemand tips of ideeën heeft horen we het graag aflower.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7993
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door Ron » zo 7 aug 2022 15:43

Leuk kippetje.
Ziet er nog netjes uit.
Hoort de koelkast niet op 30 mBar te draaien ?
Als je de ruimte hebt lekker erbij houden.
Hoewel mijn ouders slechte ervaring hebben met verhuren.
Niet iedereen is zich ervan bewust dat een caravan kwetsbaarder is als thuis.
Is de bodem echt zompig ?
Dan kan je hem opnieuw impregneren.
Als er alleen compleet wat beweging inzit.
Wat schroeven extra of zo.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door stoney33 » zo 7 aug 2022 17:43

Leuk kippetje en doet 't ook leuk bij 't toyotaatje

Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk

Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door WanFie » zo 7 aug 2022 18:48

Leuk... een Sunline.

Ik weet nog goed, omstreeks 1994 reed ik met de ouddirecteur van Homecar naar de Kipfabriek in Hoogeveen. We waren bezig met de voorbereidingen voor een nieuwe productielijn voor wanden en vloeren in de fabriek in Hamont.
Onderweg heb je tijd genoeg en de man vertelde dat Kip binnen de groep een bijzondere plaats in nam. Vanwege het prijsverschil met de Chateau en Homecar caravans, maar ook vanwege de in zijn ogen te lage verkoopcijfers. De man was Belg en vroeg aan mij, "wat moeten we doen om een goed verkopend model te krijgen?" De goedkopere worden vanwege het model minder goed verkocht, terwijl de andere voor Nederlanders gauw te duur zijn.
Ik zei toen, je geeft zelf het antwoord eigenlijk al, maak een caravan met het uiterlijk van de duurdere modellen, maar maak de binnenkant sober. Nederlanders kopen ook vaak voor de buren....
je raadt het al, het jaar er op werd de Sunline geboren. En tijdens de eerste Caravan RAI werden er tientallen verkocht, meer dan alle andere modellen bij elkaar. Dat model heeft nog lang in het leveringsprogramma van Kip gezeten.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

TFJ

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door TFJ » zo 7 aug 2022 20:41

ronk schreef:
zo 7 aug 2022 15:43
Leuk kippetje.
Ziet er nog netjes uit.
Hoort de koelkast niet op 30 mBar te draaien ?
Als je de ruimte hebt lekker erbij houden.
Hoewel mijn ouders slechte ervaring hebben met verhuren.
Niet iedereen is zich ervan bewust dat een caravan kwetsbaarder is als thuis.
Is de bodem echt zompig ?
Dan kan je hem opnieuw impregneren.
Als er alleen compleet wat beweging inzit.
Wat schroeven extra of zo.
Nee, zeker (voor mijn gevoel als leek) niet zompig, maar er zit wat flex in.

Ik heb ondertussen de Permacol 5663 gevonden, en dat is wat ik moet hebben samen met wat deuveltjes als ik het forum goed gelezen heb.
Zit alleen nog even met de afstand, een raster van 10cm of van 15cm?

Alles is 50mbar in de hut, ook het kookstel en de kachel.

TFJ

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door TFJ » zo 7 aug 2022 20:44

WanFie schreef:
zo 7 aug 2022 18:48
Nederlanders kopen ook vaak voor de buren....
Mijn buren vinden dat ik er wel op achteruit ben gegaan met de Sunline knipoog.gif

Maar leuk verhaal, top! thumbup.gif

TFJ

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door TFJ » zo 7 aug 2022 20:46

stoney33 schreef:
zo 7 aug 2022 17:43
Leuk kippetje en doet 't ook leuk bij 't toyotaatje
Zal ik hem verhogen en d'r een paar BF Goodrich AT banden onder gooien? mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7993
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door Ron » zo 7 aug 2022 20:47

Dus je gaat de vloer toch impregneren.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

TFJ

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door TFJ » zo 7 aug 2022 20:57

[re.gif]
Ik denk dat die flex die erin zit eruit moet Ron?
Heb jij er ervaring mee, kom ik een keer met dat ding jouw kant op als dat uitkomt knipoog.gif

Kipke98
Berichten: 554
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door Kipke98 » zo 7 aug 2022 20:57

Let op: flink wat gewicht op de vloer zetten voordat je gaat injecteren.

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk


TFJ

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door TFJ » zo 7 aug 2022 21:01

[re.gif]
Dank voor de reminder, ik had het al op het forum gelezen.
Als ik het doe komt er binnen eerst een plaat 18mm dik met daarop een partij tegels/stenen.

Voor wat betreft die deuvels, die iets langer laten en later met een multitool netjes afzagen en daarna de onderzijde insmeren met....? Suggesties?

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7993
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door Ron » zo 7 aug 2022 21:01

Nee ik heb er geen ervaring mee.
Ik weet alleen de theorie.
De duvels zorgen voor de verbinding met de onderkant.
En zoals kipke98 zegt je moet de caravan vloer volleggen met tegels.
Maar impregneren doe je als hij zompig is.
Alleen maar kraken wil zeggen dat de vloer los ligt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

TFJ

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door TFJ » zo 7 aug 2022 21:10

[re.gif]
Onderzijde is hard naar mijn mening, maar ik zie wel buiten dat er iemand binnen rondloopt, dus het begin van verteren van die tussenlaag in de vloer?
Ik lees van alles, maar nul komma nul ervaring met de materie hier.....

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door WanFie » zo 7 aug 2022 21:13

Ik weet niet hoe die vloer gemaakt is. Er waren namelijk twee methoden binnen de H2 groep. De ene, met een door het bedrijf waar ik werkte omgebouwde hydraulische pers, die stond in eerste instantie in Maasmechelen, maar later in Hamont in de nieuwe productielijn. Daarnaast was er in Hoogeveen een vacuumpers. Deze is later ook naar Hamont verhuist. Dat verhuizen is in 1995 gedaan. Voor die tijd is de Kip vloer waarschijnlijk in Hoogeveen gemaakt (dus vacuumpers). Na die tijd kan het met beide zijn gebeurd.
Waarom dit hele verhaal, Met de vacuumpers is de aandrukkracht over het hele oppervlak gelijk verdeeld, maar nooit hoger dan ca 0,8 kg/cm. Met de hydraulische pers werden de randen vanwege de vering in de stalen constructie meer aangeperst dan in het midden. Maar de druk kon hoger zijn, tot wel 2 kg/cm. Later werd de druk beter verdeeld door matten tussen de vloeren en stalen bovenkant te leggen.

In beide gevallen kan door afwijkende houtdiktes of/en de genoemde vering geen of te weinig perskracht op de vloer zijn gekomen, waardoor de lijm niet tot een vaste laag is samengeperst, maar eigenlijk een schuimlaagje is geworden. Meestal geeft dat geen problemen en kan bij elke caravan ontstaan. Injecteren is dan een prima oplossing.

Het heeft dus vaak niet met een rottende vloer te maken.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

TFJ

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door TFJ » zo 7 aug 2022 21:56

Goede info WanFie. thumbup.gif

Deze is van 1995.

TFJ

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door TFJ » ma 8 aug 2022 20:43

De kip is voorzien van een CERS X-4.
Als ik de diverse berichten lees een potentieel probleem met condensatoren scratch.gif
Nu heb ik er eens in gekeken en degene die ik kan zien staan niet bol. Openmaken is wat lastig want ik zie hoofdzakelijk popnagels.

Wat te doen? Zo laten of preventief zo'n Schaudt CSV 300 erin schroeven?
CERS-X-4-.jpg

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11142
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door dieseltijger » ma 8 aug 2022 21:47

@TFJ: Zie dit draadje. viewtopic.php?t=42214&hilit=salland De revisiekosten zullen inmiddels wel hoger dan 70,- bedragen. Voordeel: je hoeft niets aan je bedrading te veranderen. Aandachtspunt: Een moderne geschakelde voeding is compacter en kan meer vermogen leveren. Mogelijk is de spanning ook iets beter gestabiliseerd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

TFJ

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door TFJ » di 9 aug 2022 07:41

[re.gif]
Revisie ga ik niet doen, dan liever iets meer geld er tegenaan en Schaudt CSV 300 erin is mijn gedachte.
Maar is het nodig?


Kan ook weinig info vinden van de CERS ZIG X4, enige is een bekabelingsplan van een Chateau La car 450 uit 1996.

Ik ga eens uitzoeken in hoeverre als mijn bekabeling hiermee overeenkomt.
Er zitten wel 2 halogeen lampjes in mijn kipje, vraag me af of dat gelijkstroom of wisselstroom is maar dat ga ik even uitzoeken.


Verkabelungsplan_Chateau.jpg

cers.jpg

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7993
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door Ron » di 9 aug 2022 09:51

Lijkt aardig overeen te komen.
Ben je handig met electra ?
Anders knopen we er een keer een gezellig dagje aan .
Ik heb meet apparatuur.
En de juiste AMP tangen
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

TFJ

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door TFJ » di 9 aug 2022 14:25

Ik ben geen Chris, maar red me aardig knipoog.gif

Ander wild idee wat ik heb ik om de CERS ertussen uit te halen en te vervangen voor een Victron PPP40, zodat ik daarmee onderweg de koelkast kan laten draaien (niet gelimiteerd ben door de jaeger bedrading lijkt me een grote plus).
Maar voordat ik dat ga doen wil ik eerst eens kijken of de koelkast wel wil draaien op 12V.
Lukt het overigens niet dan kan ik die Victron altijd in de toekomst in de/een nieuwe caravan gebruiken, dus die heb ik tzt toch nodig.

Anders eens kijken of we ergens in september een weekendje op een camping bij jullie in de buurt kunnen doen? Wendy was daar ook voor in toch?
Voorlopig werkt alles en kunnen we ermee weg, dus heeft allemaal geen haast.

Wel vandaag even een zakluifel opgehaald die ik via marktplaats op de kop had getikt thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door Chris » di 9 aug 2022 14:54

Duik eens diep met je neus tegen die Zig 4 of CERS 4...

Als je een lucht van rotte eieren of rotte vis bespeurt zijn dat de condensatoren die lekken.
Als je dat niet ruikt.... dus niet... en zou ik hem stiekum laten zitten.
Tenzij je plannen hebt om met LED verlichting aan de gang te gaan...
Dan zeker een Schaudt CSV300 erin knopen.

Koelkast op een PPP40 onderweg...
Bedenk dat een KK ruim 10 ampere trekt op 12 volt.
De PPP 40 zal dat niet lang volhouden.... 3 uur schat ik in... en dan is ie tot op de bodem leeg.
Geen goed plan dus....
Goedkoper is dan een Crash sensor, monocontrol is voldoende, en onderweg op gas gaan draaien.
Want de PPP40... is een behoorlijke portemonee kraker..
Laatst gewijzigd door Chris op di 9 aug 2022 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7993
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door Ron » di 9 aug 2022 14:55

De koelkast op die victron gaat niet.
Ja hooguit een uurtje max 2.
Voor de resterende 12 volt verlichting en pompen heb je toch een omvormer nodig.
Dus als de cers defect is moet je wat anders.
En de victron voor de mover van de Fendt die volgende week besteld wordt awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

TFJ

Re: KIP Sunline KS 41TTZ

Bericht door TFJ » di 9 aug 2022 15:07

Als die Victron het 2 uur vol weet te houden is dat ruimschoots voldoende voor mij.
Kan niet meer terug want de PPP net besteld en betaald whistle.gif
(wel een goede deal gevonden denk ik mrgreen.gif )

Crash sensor gaat sowieso niet gebeuren, dan eerder een losse compressor koelbox.


Die CERS stinkt niet.

Beurs is pas over 14 dagen.....en wellicht valt het wel heel erg tegen en gaat het hele feest niet door awhoea.gif

Plaats reactie

Terug naar “Kip”