Koelkast dometic rs 5330 slechte Koeling onder weg

Tin82
Berichten: 30
Lid geworden op: za 9 okt 2021 13:20

Re: Koelkast dometic rs 5330 slechte Koeling onder weg

Bericht door Tin82 » za 6 aug 2022 23:21

Paul Vingerhoets schreef:
do 4 aug 2022 16:21
Als je hem op 14 volt afregelt is het toch goed de koelkast regels dan zelf hoeveel stroom die gebruikt of mis ik iets
Helaas werkt het niet zo. Ik had de booster afgeregeld op 13.5v. Bij inschakelen van de koelkast viel de spanning terug naar 11.3v dit omdat ik de hoeveelheid stroom die de booster mocht gebruiken teruggeschroefd had. Naarmate het 12v element warmer werd steeg de interne weerstand en begon de spanning te klimmen. Helaas had ik de booster niet goed ingesteld en werd er toch net teveel stroom gevraagd met als gevolg dat de 15a zekering sprong. Ik had geen tijd meer. Dus booster er weer uitgehaald, zekering vervangen, en gaan rijden met een matig werkende koelkast.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Koelkast dometic rs 5330 slechte Koeling onder weg

Bericht door thmeyer » zo 7 aug 2022 12:02


Ervaring wat ik op heb gedaan tijdens mijn laatste vakantie.

Afgelopen vakantie naar Noorwegen geweest, de koelkast tijdens verplaatsingen op gas.
Begon al thuis naar de boot. De koelkast stampvol gedaan.
Het vriesvak vol met diep ingevroren etenswaar en een temperatuur sensor met app op de telefoon.
Reden was: Om de overtocht van 18 uur met de boot van de Eemshaven naar Kristiansand te overbruggen zonder gas of 230 volt.
Na de overtocht de volgende dag was de temperatuur in de koelkast 3,5 ⁰ C.
Tijdens de hele vakantie is de temperatuur niet boven de 6,5 ⁰ C geweest.
Wel wil ik opmerken dat de omgevingstemperatuur van de koelkast in Noorwegen niet extreem is geweest.
Op de terugtocht met de boot een paar flesjes water, ingevroren op de laatste camping in de koelkast gedaan.
De temperatuur is tijdens de overtocht terug, niet boven de 5 ⁰ C geweest. Super !!

Met deze ervaring gaat mijn koelkast van de caravan in de toekomst tijdens verplaatsingen gewoon op gas.

Opmerking: Het gas verbruik is minimaal, ben met 2 volle gasflessen van 5 kg naar Noorwegen gegaan en met 1,5 volle gasflessen teruggekomen.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2034
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Koelkast dometic rs 5330 slechte Koeling onder weg

Bericht door doubleyou » zo 7 aug 2022 17:33

Ik had de boot van Kiel naar Göteborg, een overtocht van 13 uur. Ik had 5 extra vrieselementen in de koelkast gedaan. Ik was vergeten de pakken sap in te vriezen in de compressorkoelbox van de Marco Polo. De vriezer in de caravan zat aardig vol. Voor vertrek op de koudste stand gezet en de meest bederfelijke spullen in de koelbox van de Marco Polo gedaan. Bij aankomst in Göteborg was het in de koelkast iets van 10 graden en in de vriezer nog maar -2. Het sortbetijs was heel erg zacht. Dat kon dus weg. Een paar dingen waren net niet meer helemaal hard bevroren. Wat ik niet vertrouwde heb ik weggegooid.
Het was misschien warmer dan normaal aan boord want het was bij vertrek buiten een graad of 27 en op het parkeerdek voelde het nog warmer. Ik had verwacht dat de vriezer het wel had gered en dat de koelkast minder warm zou zijn. Zonder de koelbox in de camper had ok een probleem gehad. De koelkast had ik aardig gevuld met het oog op de aanzienlijk hogere prijzen in Noorwegen en Zweden.

Ik had me vooraf niet gerealiseerd dat er geen 230v aansluitingen zouden zijn. Vast naïef maar ik ben blij dat ik een dag of 10 van tevoren even heb gegoogled :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Plaats reactie

Terug naar “Caravelair”