Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door Morgoth » vr 5 aug 2022 08:44

[re.gif]
Wanneer een EV te warm wordt gaat ie vermogen afknijpen. Dat kan in de motoren zitten maar vooral in het accupakket. Dat zie je duidelijk terug bij de Tesla S Plaid. Daarmee kun je een aantal keren een waanzinnige sprint doen maar na een paar keer knijpt de auto het vermogen en is het uit met de pret.
Mijn vorige auto, een Opel Ampera deed dat ook. Een Ampera is een EV met range extender. Je rijdt dus altijd elektrisch maar als de batterij leeg is gaat een generator zorgen voor de stroom. Ik had in Duitsland een flink stuk vol gas gereden en een paar keer vol geaccelereerd. Toen gaf hij een melding dat ie vermogen ging knijpen ivm warmte. Bij de Kona heb ik het nog niet gezien.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door fendtjeplatin » vr 5 aug 2022 09:21

dieseltijger schreef:
ma 1 aug 2022 23:00


Ik weet niet of er fabrikanten zijn die het koelvermogen vergroten als een auto af fabriek met trekhaak wordt geleverd.
Bij mijn weten in verleden een optie bij bvb Mercedes.
Nog andere Europese merken?
Aziatische is nooit een probleem.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door Morgoth » vr 5 aug 2022 09:37

[re.gif]
Mercedes schrijft het zelfs voor. De dealers die ik echter gesproken heb hierover zeggen dat ze het nog nooit gemonteerd hebben bij het achteraf plaatsen van een trekhaak.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Jekihero

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door Jekihero » vr 5 aug 2022 11:23

[re.gif]

Is niets anders dan een ventilator met 150W meer vermogen. Heb ik in mijn C laten monteren. Was een kostbare grap.

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door princewv » vr 5 aug 2022 14:38

Das nou juist de grap. Dat extra vermogen is dus in sommige gevallen nodig!

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door Hendrik S » za 6 aug 2022 00:51

Ik lees inderdaad dat de Europese merken hier meer problemen mee hebben dan Japanse merken, kan er misschien mee te maken hebben dat de Europese merken gemaakt zijn voor het Europees klimaat en de Aziatische merken gemaakt zijn voor meer tropische temperaturen.

Ps bij mij Mazda zitten er 2 ventilatoren naast elkaar
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door Gerrie » za 6 aug 2022 09:30

De laatste 8 jaar een Suzuki swift 90 pk, Opel corsa 120 pk, een hyundai Kona 120 pk, een Renault captur handgeschakeld 130 pk en nu een captur automaat 140 pk. De swift met een eriba puck, de corsa en kona en de eerste captur met een caravelair 390 en de huidige captur met een sprite 420 sport. Bij al deze auto's nog nooit de temperatuur meter van zijn plaats zien komen. Ook niet in de alpen of op lange autobaanhellingen .
Ik denk dat het veel meer te maken heeft met vervuiling van de radiator of een niet goed werkende thermostaat of sensor. Een radiator vervuild zowel van buiten als van binnen door de jaren heen. Land van herkomst heeft in mijn beleving geen effect op het goed kunnen omgaan met zwaardere omstandigheden van de auto.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door WillyL » za 6 aug 2022 12:00

Niels83 schreef:
wo 3 aug 2022 21:14
[re.gif]

Wij hebben eens de auto van mijn schoonmoeder geleend om hen te verassen op de camping waar ze stond. Ze had hem net een grote beurt laten geven, garage had de koelvloeistof vervangen.
.../...
Hopelijk een 'R' vergeten, want doen wat je schreef mag niet, ook niet met trouwma's 🥴🤔😆 knipoog.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door eurotrotter » za 6 aug 2022 12:37

sjaak109 schreef:
di 2 aug 2022 14:18
ik "denk" dat stationair af koelen van een motor niet goed is.
Dat "denk" je verkeerd.
Zodra je je motor afzet stopt de circulatie van het koelwater ,in de radiateur zal dit nog wel wat afkoelen ,maar in het motorblok duurt dit veel langer.
Vergeet ook niet dat de smeerolie ,die in het blok circuleert niet alleen doet om te smeren zolang de motor loopt ,maar hoofdzakelijk ook dient voor de koeling van vele delen in het blok ,zoals de zuigers en krukas lagers.
Zou je dus de warme motor direct af zetten stop je daarmee ook dit proces.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door Knaus440 » za 6 aug 2022 15:39

[re.gif] klopt, onze C5 had een koelwater en motorolie temperatuur meter. Even afkoelen met stationair deed snel beide temperaturen zichtbaar dalen!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 681
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door Klapzwaan » za 6 aug 2022 15:55

Stigter schreef:Wij zijn ruim een week geleden vanuit Italië door de Gothardtunnel gereden althans dat was het plan.

Buitentemperatuur 37 graden
Airco aan
Caravan van mtm 1600 kg
Achteraf geplaatste trekhaak
BMW X3 2.0d ging in noodloop geen trekkracht meer

Rechts voor de ingang van de Gothardtunnel ligt een ruime geasfalteerde plaats waar ik 10 minuten heb gestaan om de auto te laten koelen.

Vervolgens zonder airco door de Gothardtunnel gereden (gewoon voor de zekerheid) en daarna de airco weer aangezet en de verdere reis geen problemen meer gehad.

De grenzen van de auto waren bereikt ook goed om te weten.
BMW plaatst bij mijn weten een grotere koeling bij bestelling/montage af fabriek van een trekhaak. Bij achteraf montage heb je de standaard radiator.
Net als in warme oorden zoals het Midden Oosten worden de wagens van grotere radiatoren voorzien.
Laatst gewijzigd door Klapzwaan op za 6 aug 2022 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door troapel » za 6 aug 2022 16:01

Gerrie schreef:
za 6 aug 2022 09:30
De laatste 8 jaar een Suzuki swift 90 pk, Opel corsa 120 pk, een hyundai Kona 120 pk, een Renault captur handgeschakeld 130 pk en nu een captur automaat 140 pk. De swift met een eriba puck, de corsa en kona en de eerste captur met een caravelair 390 en de huidige captur met een sprite 420 sport. Bij al deze auto's nog nooit de temperatuur meter van zijn plaats zien komen. Ook niet in de alpen of op lange autobaanhellingen .
Volgens mij heeft de Captur ook geen temperatuurmeter. whistle.gif
Dan zie je hem inderdaad ook niet stijgen of dalen. mrgreen.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door Gerrie » za 6 aug 2022 17:14

Dan toch nog een keer goed kijken . Op beide een temp meter. Geen cijfers maar vlakjes. Misschien het oudere type niet, dat weet ik niet.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door Ab » za 6 aug 2022 18:54

Auto's moeten ook bij 55-60 graden blijven functioneren.
Als de motor uitvalt door koelingsproblemen midden in de Sahara of in Death Valley ga je dood.
Overbemeten zijn ze dus best wel bij Europese temperaturen.
Maar, goed onderhoud blijft noodzakelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door El1989 » za 6 aug 2022 19:43

In mijn Clio estate zit geen temperatuur meter … dus weetniet wat die doet , ga ervanuit als het te heet word dat die wel een melding geeft . Vorig jaar door de Franse Alpen iniedergeval nergens last van gehad met een buiten temperatuur van 32 graden met airco aan dus zou wel snor zitten .
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door Hans 555 » zo 7 aug 2022 09:48

Maar verder geen reactie meer van TS. Ben nu toch wel benieuwd wat het probleem is/was.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door dieseltijger » zo 7 aug 2022 09:54

Het is geen probleem. Het kan gewoon gebeuren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door Hendrik S » zo 7 aug 2022 12:53

Nog een tip, schakel bij het file rijden de start stop functie uit, zo blijft de waterpomp en koeling verder werken
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door Ron » zo 7 aug 2022 15:17

[re.gif]
Dat regelt de computer van de auto vanzelf.
Die van mij stopt echt niet als hij te warm is.
Of de airco aan wil slaan.
Turbo te heet enz.
Sterker nog hij start ook spontaan de motor wanneer de computer denkt dat het nodig is.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door WillyL » zo 7 aug 2022 17:09

[re.gif] idem bij MB. Op mijn vorige hield die boordcomputer zelfs meestal de StartStop-functie uit. Vermoedelijk omdat de batterij oud werd (+3jaar?) en we te korte en weinig ritjes deden (batterij te plat en traag opladend). Er is ook een aanduiding wanneer er 'charge' is (bij geen-diesel-geven). Dat is enkel bij gewoon uitbollen en remmen maar niet bij vrijloop-uitbollen in de Eco-stand. Starten deed hij ook automatisch (voor verkeerslicht bv. wanneer hij dacht dat het nodig is).
De huidige is nog vlotter met die St-St.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ad-max
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 16 mar 2022 18:35

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door Ad-max » zo 7 aug 2022 18:02

Zelf rij ik ook een smax tdci, maar dan handbak en 140 pk. Met onze vorige s-max 1x gehad dat hij opliep qua temperatuur en dat was mijn eigen fout. Op een autobahn helling kon ik niet naar links vanwege druk verkeer. De snelheid zakte terug naar 30 km/u vanwege een vrachtwagen die de berg op kroop en ik wilde te snel de snelheid weer omhoog hebben naar 80 km/u. De auto even aan de kant gezet en laten draaien. Temperatuur daalde direct weer. Daarna rustig de boel weer op gang getrokken de rest van de vakantie geen last meer van gehad. Met de huidige s-max handbak, 140 pk tdci de temperatuur niet boven normaal zien komen.

Mijn ervaring met de smax is dat als je op tijd zorgt datje in de juiste versnelling zit en dus boven de 2.000 toeren blijft rijden de auto niet in het rood komt en je nauwelijks snelheid verliest.

In het geval van de pas die je gereden hebt kan ik me voorstellen dat de automaat met het snel weer op snelheid willen komen de reden van het oplopen van de temperatuur was. Ik weet niet of je de autmaat al het werk laat doen of dat je hem in de 'handbak' modus zet, maar dat zou wellicht een oplossing kunnen zijn.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door troapel » ma 8 aug 2022 09:17

Gerrie schreef:
za 6 aug 2022 17:14
Dan toch nog een keer goed kijken . Op beide een temp meter. Geen cijfers maar vlakjes. Misschien het oudere type niet, dat weet ik niet.
Het oude type geeft alleen aan met een blauwe indicator wanneer de temperatuur nog te laag is. Te heet geen idee, maar dat zal hij vast wel aangeven. mrgreen.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door dieseltijger » di 9 aug 2022 07:06

Zojuist in de Volkskrant: De ANWB Alarmcentrale heeft tot nu toe deze zomer 440 duizend telefoontjes ontvangen. Het kan over van alles gaan natuurlijk: huilende baby's, miauwende honden, gebroken kunstgebitten, maar zeker ook - zo valt te lezen - veel gevalletjes met koelproblemen en onheilspellend knipperende lampjes.

Het is zeker nog van deze tijd, oververhitte motoren. Van de winter wellicht de radiateur en het slangenwerk van de avensis preventief vervangen. Deze hebben niet het eeuwige leven immers, en wellicht past er ook een radiateur in met een groter koelvermogen (hoewel: de 1.6, 1.8, en de 2.0 hebben allemaal dezelfde radiateur.) Een naderende 14 jarige verjaardag en 7 keer de aarde rond lijkt mee een prima aanleiding.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door Knaus440 » di 9 aug 2022 09:36

[re.gif] hebben we stuken samen gereden?
Onze honda is 14 jaar inmiddels en bijna, op een paar duizend kilometer na, ook 7 keer de aarde rond.
Doorijders die jappen!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood

Bericht door Ron » di 9 aug 2022 09:41

[re.gif]
Gewoon zo nu en dan de lamellen van de radiateur schoon spuiten.
Koelvloeistof eens in de paar jaar vervangen.
En uiteraard daarna goed ontluchten.

Verder wat de knipperende lampjes.
Als de lambda sonde net buiten zijn specs komt tijdens zware belasting.
Gaat er ook wat knipperen , Dat had ik met de Suzuki ook.
Die ging na een paar normale ritten weer uit , en bleef uit tot de volgende zware belasting.
Het jaar daarop dus met de hut er achter en berg op.

En veel van de meldingen bij de anwb zijn ook lekke banden , omdat we tegenwoordig geen reserve wiel meer hebben.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”