Truma kachel onderaan niet afgedekt?

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Diky
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 9 feb 2018 20:41

Truma kachel onderaan niet afgedekt?

Bericht door Diky » do 4 aug 2022 22:01

Caravanvrienden,
Ik ben onlangs trotse bezitter van een Adria Aviva 522 PT. Leuke caravan om weg te gaan met kleinkinderen. Maar wat ik mij afvraag is of het normaal is dat binnen in de caravan de Truma kachel (Trumavent) aan de onderzijde er geen afdekking is . Ik kan het moeilijk beschrijven maar hoop dat de foto's het wat duidelijker maken. Naast het vakje waarin de batterij voor de ontsteking zit is het front over de ganse breedte onderaan geheel open. Het gevolg is dat je via twee lipsvormige openingen hierin los door de bodem naar buiten kijkt. Mijn vraag is: ontbreekt hier een afdekking of moet er een dopje of iets dergelijks op die twee openingen horen? Kan ik deze twee openingen gewoon met silicone of zo toemaken?
Bijlagen
IMG_20220724_121808.jpg
IMG_20220724_121714.jpg

PAHVelthuis
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015 09:33

Re: Truma kachel onderaan niet afgedekt?

Bericht door PAHVelthuis » do 4 aug 2022 22:36

Idem bij onze nieuwe Knaus !
Heb mij ook hierover verbaasd, je kijkt zo naar buiten. Volgens mij had onze Hobby, met dezelfde kachel, dit niet.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Truma kachel onderaan niet afgedekt?

Bericht door WillyL » do 4 aug 2022 22:59

Meen je echt naar buiten zien via de bodem? Dus je kunt zo onder de caravan zien?
Dat lijkt me inderdaad heel bizar.
Misschien is de maat van het te zagen gat veranderd bij een nieuwe serie kachels en hebben ze de nieuwe maten niet (correct) doorgegeven aan de machine of man die de gaten zagen in de bodem. Maar dan nog zou de persoon die de kachel plaatst dat toch moeten merken.

Dat de mantel niet gans tot de bodem gaat is wel normaal. Daarlangs wordt de op te warmen lucht aangezogen die dan warm boven de kachel vrijkomt of aangezogen wordt via de trumavent (die vrij hoog staat).

Of met een Airmix zit een buis door de bodem die hoog achter de verwarming een verbinding heeft met de ruimte achter de verwarmingshuis maar dan zie je nog niet naar buiten, hoogstens kan er wat strooilicht binnen schijnen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

PAHVelthuis
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015 09:33

Re: Truma kachel onderaan niet afgedekt?

Bericht door PAHVelthuis » vr 5 aug 2022 12:36

Ja echt. Ik denk dat dit de 2 sleuven zijn die de TS bedoelt, langs de warmtewisselaar is nog een grotere strook te zien. Je kijkt inderdaad zo op het wegdek.
IMG_20220805_121846661.jpg

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Truma kachel onderaan niet afgedekt?

Bericht door sindaco » vr 5 aug 2022 12:43

onze truma 3004 die heeft aan de onderkant ook gewoon doorkijk naar het grasveld.

nog nooit een probleem mee gehad...het zal wel zo horen.
wat ik denk is dat de thermostaat die onderin ligt dan eerder merkt dat het afkoelt en de kachel wat eerder al begint te verwarmen.

onderin is het normaliter het koelst.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Truma kachel onderaan niet afgedekt?

Bericht door iemand » vr 5 aug 2022 18:46

Ik wel, mi kwamen daar de muggen nog door heen. Op zoek naar de warmte en ons weenie.gif

Tja wat kun je ermee... de kachel moet ook aan kunnen (in het voor- en na-seizoen). scratch.gif
En het metaal moet kunnen 'werken'/uitzetten als het heet wordt.
Alu-folie was de oplossing. Dat brand niet zo maar en dat hadden we bij ons thumbup.gif
Van onder af de hele rand vol gestouwd.'
1.PNG
Later thuis nog twee beugeltjes gemaakt zodat het er niet uit kan vallen.
2.PNG
Voor alle foto's; zie mn knutselpagina onder punt 45.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

theotrucker
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: Truma kachel onderaan niet afgedekt?

Bericht door theotrucker » vr 5 aug 2022 21:13

Niet alleen muggen, maar vooral muizen buiten houden!
Het is mijn obsessie geworden.
Als er een pink door kan dan ook een muis.
Roestvrijstalen schuursponsjes heb ik voor elke stroom, water, gas en afvoer doorvoer gebruikt!
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Diky
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 9 feb 2018 20:41

Re: Truma kachel onderaan niet afgedekt?

Bericht door Diky » vr 5 aug 2022 23:55

Dank voor jullie reacties. Wij hebben dus niet de enige caravan die dit euvel heeft. Ik vind het toch wel gek die openingen naar buiten toe. En zoals pavvelthuis al aangaf: ook bij onze vorige caravan was er zo geen uitkijk naar buiten toe. Maar die truc met de aluminium fole (of glaswol of zo) lijkt mij wel een oplossing. Ik vraag mij ook af of er door deze openingen en verschil in temperatuur in de winter geen condens zou kunnen optreden.

Frankyboy
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 3 okt 2021 17:45

Re: Truma kachel onderaan niet afgedekt?

Bericht door Frankyboy » za 18 mar 2023 17:36

Hallo, onze Truma kachel is in een Adria Adora ook onderaan open. Onze dealer zegt dat dit open moet blijven voor de zuurstof. Ons probleem is echter dat de kachel, bij wind uitwaait, en telkens opnieuw ontsteekt. De dealer weet geen oplossing daarvoor. Dus bij ons Truma met wind is geen verwarming. Ik kan toch niet alleen zijn met dit probleem?

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Truma kachel onderaan niet afgedekt?

Bericht door Hans1954 » za 18 mar 2023 19:34

[re.gif] Zou eens aan die dealer vragen of hij wel enig benul heeft hoe die kachel werkt.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Truma kachel onderaan niet afgedekt?

Bericht door iemand » za 18 mar 2023 21:18

Dit is de lucht-inlaat van de kachel.

zie ronde perforatie in midden van de foto

Afbeelding

kachel is een gesloten systeem... van onder de caravan de lucht erin en via de schoorsteen verbrandingsgas eruit.

p.s.
Gaat de kachel met beetje wind al uit..

edit....

kzie dat je daar een ander item voor hebt aangemaakt thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Frankyboy
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 3 okt 2021 17:45

Re: Truma kachel onderaan niet afgedekt?

Bericht door Frankyboy » zo 19 mar 2023 11:29

Hallo Erik, nee bij een zucht wind gaat de kachel niet uit maar je ziet goed door het kijkvenstertje dat de vlam beinvloed wordt door de wind.
We hadden in Spanje soms stevige wind met rukwinden zodat ik de kachel moest uitdoen wegens constant gerikketik van de ontsteking.
Bij geen wind, geen enkel probleem. Ik moet wel nog eens onder de caravan zien hoe het er daar uitziet, maar ik zie van binnen ook de grond, zodat de inlaat waarschijnlijk ook open zit. De kachel zit ongeveer in het midden achter het rechter wiel, Adora 572UT, en de schouw zit op het dak naast de bijgeplaatste Thule 6300...
Groeten,
Frank.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Truma kachel onderaan niet afgedekt?

Bericht door Hobby Linka » zo 19 mar 2023 12:58

Frankyboy schreef:
zo 19 mar 2023 11:29
De kachel zit ongeveer in het midden achter het rechter wiel, Adora 572UT, en de schouw zit op het dak naast de bijgeplaatste Thule 6300...
Groeten,
Frank.
Ik heb even op Google gekeken naar schoorsteen verlengers. Ik kwam bij een advertentie de volgende tekst tegen:

Die bestaat uit 3 verlengstukken en een kapje. De lengte van het geheel is 45 cm. Toepasbaar op standplaatsen met extreme wind- of sneeuwomstandigheden.

Misschien heb je last bij extreme wind omdat Thule 6300 zorgt voor wervelingen rond de schoorsteen? Het is het proberen waard.

Het gaat om deze set:
.
truma-verlengset-schoorsteen-skd_47959.jpg
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Frankyboy
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 3 okt 2021 17:45

Re: Truma kachel onderaan niet afgedekt?

Bericht door Frankyboy » zo 19 mar 2023 17:28

Bedankt voor ieders meedenken en antwoorden.
We kunnen verder met enkele goede ideeën.
Zowiezo maakt ik ook de onderkant dicht met alu folie, ik vind dat een echt tochtgat, temeer dat er in de vloer onder de keukenlade en onder 1 bed aan de boiler, ook nog een opening in de vloer is, dmv 2 buizen die vertikaal door de vloer gemonteerd zijn. Ventileren doen we zo al, maar teveel is teveel.
Groeten,
Frank.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”