Dethleffs c-joy

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door henkth » zo 25 jul 2021 20:29

Wij hebben een Dethleffs 480 QLK met daarvoor een Ford Focus Rally Edition (150 PK)
As van 1360 kg. Banddruk 4,50 Bar. Kogeldruk 80 kg.
Belading is licht omdat wij alleen een luifel gebruiken (dus geen zware voortent)
Fiets in de caravan en niet achter of voorop.
Geen enkele last van slingeren of wat dan ook.
Rijdt als een trein bij 90-100 km/uur.
Als je wordt ingehaald door een bestelbus met 120 km/uur dan voel je natuurlijk wel wat maar dat is miniem.
Groet,
Henk
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door dieseltijger » ma 26 jul 2021 00:09

Beetje boter na de vis, maar dit illustreert het belang van het maken van een proefrit voordat je een caravan (of auto) aanschaft. Niet verlegen zijn - gewoon vragen. Heb ik ook gevraagd, en dat was geen probleem.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door Conradi » ma 26 jul 2021 08:41

Liesje schreef:kogeldruk is meestal 75 omdat we twee fietsen voorop hebben staan ..
Wat vervelend om te lezen Annelies.
Juiste belading is meer dan max. gewicht of de juiste kogeldruk. Instabiliteit komt meestal door gewicht verder van het middelpunt. Daarom zijn bredere caravans in principe gevoeliger dan smalle!

Je hebt een kogeldruk van 75kg mèt fietsen voorop, dan heb je achterin ook veel gewicht, om dat te compenseren. Probeer eens 75 kg zònder fietsen te bereiken en check hoe dat rijdt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dethleffstrekker
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 16 mei 2018 10:31
Locatie: Gelderland

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door dethleffstrekker » di 27 jul 2021 17:00

Wij hebben ook een C-Joy 480 QLK met een 1500KG as getrokken door een Nissan X-Trail ( 2004 )

In het begin toen wij de caravan kregen, heb ik wel met de kogeldruk zitten spelen.
Tussen de 75 en 80 KG heb ik een heerlijke rijdende combinatie.

Zoals eerder genoemd voel je wel inderdaad de busjes en vrachtwagen bij het inhalen of ingehaald worden, maar niet hinderlijk.
Nissan X-Trail 2.0 4WD 2004 / Dethleffs CJoy 480QLK 2020 /

Liesje
Berichten: 18
Lid geworden op: di 3 sep 2019 22:10

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door Liesje » di 27 jul 2021 19:36

Ff een vraagje hoe kan.ik op bovenstaande berichten reageren..??? Blonde liesje haphop.gif
maar even een reactie op het bericht van de fietsen.wij compenseren de fietsen.door veel gewicht achter in te zetten en de.watertank te vullen...weten niet hoe het anders moet om aan de kogeldruk van 75 te komen ..als een vrachtauto voorbij komt dat voelen we heel goed ..we houden het nu ook bij een snelheid van maximaal 90 km ..en wat we bij de vorige caravan nooit hebben hoeven doen is alle spullen in de auto zoals de gasflessen we hebben niks meer in het service Luik en distel liggen.voorheen kon ik de caravan helemaal in pakken .en hoefde niet alles in de auto

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door Ron » di 27 jul 2021 19:39

Fout fout.
Het gewicht moet rond de as geconcentreerd zijn.
Geen zware dingen achterin.
Desnoods de fietsen in de caravan dan maar.
Geen wonder dat hij niet lekker op de weg ligt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door Chris » di 27 jul 2021 20:05

@ Liesje...


Je hebt dus de grootst mogelijke slinger gemaakt.

Voorbeeld...
Neem 2 emmertjes met een liter of 10 water in je handen, een in elke hand.
Strek nu je armen, met de emmertjes dus maximaal wijd.
Maak nu een draaibeweging om je lichaamsas...dus op je tenen.
Heen en weer... lekker tempo aannemen...
Die emmers gaan flink slingeren als je de draaibeweging omkeert...klotst er bijna overheen.

Nu dat zelfde draaien maar met de emmertjes tegen je lichaam aan gehouden, armen dus naar beneden..

Dan voel je exact wat je met de caravan belading ook gedaan hebt.... een slinger gemaakt..
De grootste gewichten op de uiteinden van de caravan... de gestrekte armen met emmers..

100x beter wordt het als je de fietsen midden boven de caravan as zal plaatsen.... of nog beter, op het dak van de auto.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door Daphne » di 27 jul 2021 20:07

Liesje schreef:
di 27 jul 2021 19:36
wij compenseren de fietsen.door veel gewicht achter in te zetten en de.watertank te vullen..
Ah hier hebben we de boosdoener. Teveel kogeldruk moet je nooit maar dan ook nooit compenseren met gewicht achterin. En helemaal niet door de watertank te vullen. Dit versterkt de instabiliteit helemaal door het geklots.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door dieseltijger » di 27 jul 2021 20:45

En de fietsen op het dak zijn een aanrader: je hebt weer 40 kg massa verplaatst van de caravan naar de auto, je hebt een lager traagheidsmoment (in gewoon Nederlands: geen slingergewicht meer), je kan de fietsen ter plekke meenemen naar een mooi fietsgebiedje 100 kilometer verderop, en de stroomlijning was met de caravan toch al naar de barrebiesjes.

Eén nadeel: Heb je een SUV dan moet je weer het caravanopstapje of een trapje gebruiken om bij het rottige hoge dak te komen met die fietsen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door Gerrie » di 27 jul 2021 20:50

Ik zou de fietsen liggend op het dak vervoeren. De auto zwaarder en de caravan op normale wijze te beladen
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
atria
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 15 nov 2013 22:06

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door atria » vr 30 jul 2021 22:09

We gissen nog steeds naar het type knipoog.gif, maar zo te horen de 410. Zoals eerder gezegd, ik had de Burstner versie hiervan. Mooie caravan maar erg lastig te beladen. Je ontkomt er niet aan extra gewicht achterin te leggen. Ik had met nagenoeg niks onder het bed, twee 11 kilo gasflessen in de disselkast en wat losse spullen een kogeldruk van 75 kilo. Het reservewiel moesten wij in de auto leggen anders werd het teveel voor onze auto (max 75 kilo). De tent ed moesten echt achterin. Geen idee waarom ze de as zover naar achter hebben gezet, maar hierdoor wordt het beladen echt lastig. Nu zijn wij met 2 en hebben verder niet veel bij ons dus het reed prima, behoudens het bonken op de trekhaak waardoor je de caravan veel meer voelde achter de auto. De mega rukmte onder het bed is daardoor eigenlijk onbruikbaar.
Mazda CX-30 Homura 2.0 E-Skyactiv automaat + Adria Action 361 LH

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door Ron » vr 30 jul 2021 23:24

Ik lees ook gasflessen .
Aan een 6kg fles (totaal 10 kg) doen wij zekere 3 x 4 weken vakantie mee.
Ik begrijp echt niet waarom mensen voor 3 weekjes 22 kg gas bij zich hebben ?
Maak een buiten gasaansluiting als je die nodig hebt voor de BBQ of scottel.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
atria
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 15 nov 2013 22:06

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door atria » vr 30 jul 2021 23:51

Beetje off topic, maar ik heb in het najaar 2 flessen, met 6 kilo inhoud, bij me, maar die wegen met de flessen ongeveer 22 kilo totaal... En als je in het najaar op vakantie gaat naar, bijvoorbeeld, de Alpen met koudere avonden en frisse nachten van 0 graden, is 12 kilo gas echt niet heel veel voor ruim 2 weken om gewoon lekker comfortabel in je caravan te leven als de kachel savonds en heel de nacht aanstaat. [re.gif].

In de zomer hoef je dat natuurlijk niet mee te nemen (2 flessen) maar dat scheelt nog maar 11 kilo.
Mazda CX-30 Homura 2.0 E-Skyactiv automaat + Adria Action 361 LH

Liesje
Berichten: 18
Lid geworden op: di 3 sep 2019 22:10

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door Liesje » za 31 jul 2021 01:12

Conradi schreef:
ma 26 jul 2021 08:41
Liesje schreef:kogeldruk is meestal 75 omdat we twee fietsen voorop hebben staan ..
Wat vervelend om te lezen Annelies.
Juiste belading is meer dan max. gewicht of de juiste kogeldruk. Instabiliteit komt meestal door gewicht verder van het middelpunt. Daarom zijn bredere caravans in principe gevoeliger dan smalle!

Je hebt een kogeldruk van 75kg mèt fietsen voorop, dan heb je achterin ook veel gewicht, om dat te compenseren. Probeer eens 75 kg zònder fietsen te bereiken en check hoe dat rijdt.
Wij compenseren idd door al het gewicht achtetin te zetten ..zou niet weten hoe dat anders kan.

Liesje
Berichten: 18
Lid geworden op: di 3 sep 2019 22:10

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door Liesje » za 31 jul 2021 01:20

Conradi schreef:
ma 26 jul 2021 08:41
Liesje schreef:kogeldruk is meestal 75 omdat we twee fietsen voorop hebben staan ..
Wat vervelend om te lezen Annelies.
Juiste belading is meer dan max. gewicht of de juiste kogeldruk. Instabiliteit komt meestal door gewicht verder van het middelpunt. Daarom zijn bredere caravans in principe gevoeliger dan smalle!

Je hebt een kogeldruk van 75kg mèt fietsen voorop, dan heb je achterin ook veel gewicht, om dat te compenseren. Probeer eens 75 kg zònder fietsen te bereiken en check hoe dat rijdt.
Wij compenseren idd door al het gewicht achtetin te zetten ..zou niet weten hoe dat anders kan.
atria schreef:
vr 30 jul 2021 22:09
We gissen nog steeds naar het type knipoog.gif, maar zo te horen de 410. Zoals eerder gezegd, ik had de Burstner versie hiervan. Mooie caravan maar erg lastig te beladen. Je ontkomt er niet aan extra gewicht achterin te leggen. Ik had met nagenoeg niks onder het bed, twee 11 kilo gasflessen in de disselkast en wat losse spullen een kogeldruk van 75 kilo. Het reservewiel moesten wij in de auto leggen anders werd het teveel voor onze auto (max 75 kilo). De tent ed moesten echt achterin. Geen idee waarom ze de as zover naar achter hebben gezet, maar hierdoor wordt het beladen echt lastig. Nu zijn wij met 2 en hebben verder niet veel bij ons dus het reed prima, behoudens het bonken op de trekhaak waardoor je de caravan veel meer voelde achter de auto. De mega rukmte onder het bed is daardoor eigenlijk onbruikbaar.
hoi bedankt nogmaals voor de reactie. Ik dacht dat ik het type wel een keer had bericht maar ik zie het ook niet meer maar wij hebben de 410 Ql...maar jullie hebben tus ook de zelfde ervaring moeilijk te beladen ..en.onder het bed ligt idd niks grote ruimte maar je hebt er niks aan...maar we zullen het er mee moeten doen..we overwegen als we naar het buitenland gaan om maar geen fietsen mee te nemen groetjes Annelies

Liesje
Berichten: 18
Lid geworden op: di 3 sep 2019 22:10

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door Liesje » za 31 jul 2021 01:22

Chris schreef:
di 27 jul 2021 20:05
@ Liesje...


Je hebt dus de grootst mogelijke slinger gemaakt.

Voorbeeld...
Neem 2 emmertjes met een liter of 10 water in je handen, een in elke hand.
Strek nu je armen, met de emmertjes dus maximaal wijd.
Maak nu een draaibeweging om je lichaamsas...dus op je tenen.
Heen en weer... lekker tempo aannemen...
Die emmers gaan flink slingeren als je de draaibeweging omkeert...klotst er bijna overheen.

Nu dat zelfde draaien maar met de emmertjes tegen je lichaam aan gehouden, armen dus naar beneden..

Dan voel je exact wat je met de caravan belading ook gedaan hebt.... een slinger gemaakt..
De grootste gewichten op de uiteinden van de caravan... de gestrekte armen met emmers..

100x beter wordt het als je de fietsen midden boven de caravan as zal plaatsen.... of nog beter, op het dak van de auto.
Dankjewel voor de reactie .moest wel lachen om de emmers water .maar er zit wat in....we gaan kijken of het nog anders kan
Groet Annelies

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door Paul Vingerhoets » za 31 jul 2021 10:03

Je zou de kogeldruk gerust ietsje hoger kunnen nemen denk dan aan 5 tot 10 kg hoger de trekhaak zal echt niet afbreken maar het kan al wel een verbetering geven. Als je dit doet door het gewicht achterin wat naar voren te halen wordt de caravan achter al snel lichter maar voor niet snel heel zwaar meeste blijft dan toch bij de as
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Liesje
Berichten: 18
Lid geworden op: di 3 sep 2019 22:10

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door Liesje » zo 1 aug 2021 14:10

dieseltijger schreef:
ma 26 jul 2021 00:09
Beetje boter na de vis, maar dit illustreert het belang van het maken van een proefrit voordat je een caravan (of auto) aanschaft. Niet verlegen zijn - gewoon vragen. Heb ik ook gevraagd, en dat was geen probleem.
Nooit gewetend dat, dat zou kunnen..heb het wel benoemd zou heel fijn zijn om een proefrondje te maken met een caravan...nu balen we al sinds we deze caravan nieuw hebben gekocht.

dhm00
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 11 jul 2021 11:16

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door dhm00 » do 12 mei 2022 19:08

Wij hebben sinds juli 2021 een nieuwe Dethleffs C’Joy 420 QSH met een as 1360KG
Voor de 420 staat een Opel Astra 1.4 turbo 150PK
we houden 70KG kogeldruk aan.

Al div. ritjes mee gemaakt en hangt stabiel achter de auto ook bij wind.
Over 3 weken gaan we er mee op pad naar Noorwegen, we hebben er alle vertrouwen in.

Belading is het belangrijkste wat je maar in de stabiliteit kan denken, compenseren is nooit goed en moet je ten aller tijde voorkomen.
Verdelen van het gewicht is wel van belang.
De 420 heeft een eindkeuken en een heerlijke grote hoge koelkast in het midden van de caravan.

Ik denk dat zoals al omschreven ook van belang is dat de combi caravan - trekauto moet kloppen.
Een lichte auto kan voordelen hebben maar bij het trekken bij een caravan is het een nadeel.

Weeg de druk op het linker en rechter wiel eens en kijk of je gewichtsverdeling wel oke is?

Liesje
Berichten: 18
Lid geworden op: di 3 sep 2019 22:10

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door Liesje » wo 18 mei 2022 21:30

Dankjewel voor alle reacties.

Vorig jaar met fietsen voorop naar Luxemburg gereden.
En voor het eerst dat hij lekker achter de auto lag .Dit gaf weer vertrouwen.
In principe hebben we niks anders gedaan als anders.

Dus hopelijk blijft het zo

Groetjes Annelies

Gebruikersavatar
ErikDr
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 29 jul 2022 13:38

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door ErikDr » vr 5 aug 2022 15:04

Hoi, een beetje laat misschien maar hier nog een tip:
Je kan het reservewiel uit de disselbak halen en onder de caravan achter net achter de as hangen. Daar kan je een beugel voor kopen.
Dat scheelt een hoop kogeldruk en het gewicht zit dan vlak bij de as.

Wij hebben dit voorjaar de 480 QLK aangeschaft. Ik heb de dealer dit gelijk laten doen. We kunnen de ruimte onder het bed goed gebruiken; er liggen vier comfortabele stoelen en een tafel in. Met de watertank leeg en twee lichte gasflessen kom ik op 80kg kogeldruk. Verder hebben we er schokbrekers bij gedaan, dat was optioneel maar in mijn ogen essentieel. Dat dempt ook het slingeren. We hebben geen actief dempingsysteem.

Toen we hem binnen kregen in april hebben we er gelijk drie weken mee rondgetrokken door Noorwegen. Bij wijze van proef vakantie zeg maar mrgreen.gif
Nu na nog drie vakanties (ja we zijn enthousiast knipoog.gif ) kan ik zeggen dat het prima rijdt. Geen enkele keer last gehad van slingeren. Wel hebben we recent nog hulpveren onder onze Peugeot 308sw gemaakt omdat die toch wel een eind doorzakte.
Dethleffs C’Joy 480 QLK van 2022 achter een Peugeot 308SW 1.2 van 2016

Liesje
Berichten: 18
Lid geworden op: di 3 sep 2019 22:10

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door Liesje » wo 10 aug 2022 13:09

ErikDr schreef:
vr 5 aug 2022 15:04
Hoi, een beetje laat misschien maar hier nog een tip:
Je kan het reservewiel uit de disselbak halen en onder de caravan achter net achter de as hangen. Daar kan je een beugel voor kopen.
Dat scheelt een hoop kogeldruk en het gewicht zit dan vlak bij de as.

Wij hebben dit voorjaar de 480 QLK aangeschaft. Ik heb de dealer dit gelijk laten doen. We kunnen de ruimte onder het bed goed gebruiken; er liggen vier comfortabele stoelen en een tafel in. Met de watertank leeg en twee lichte gasflessen kom ik op 80kg kogeldruk. Verder hebben we er schokbrekers bij gedaan, dat was optioneel maar in mijn ogen essentieel. Dat dempt ook het slingeren. We hebben geen actief dempingsysteem.

Toen we hem binnen kregen in april hebben we er gelijk drie weken mee rondgetrokken door Noorwegen. Bij wijze van proef vakantie zeg maar mrgreen.gif
Nu na nog drie vakanties (ja we zijn enthousiast knipoog.gif ) kan ik zeggen dat het prima rijdt. Geen enkele keer last gehad van slingeren. Wel hebben we recent nog hulpveren onder onze Peugeot 308sw gemaakt omdat die toch wel een eind doorzakte.
Dankjewel voor de reactie. Al deze tips hebben we al gedaan . Reserve wiel en hulpveren..zijn deze zomer naar italie gereden en waren best wel tevreden over de wegligging.. de nieuwe aanpak is de meeste spullen in de auto en niet te veel zware spullen in de caravan en kogeldruk niet meer dan 70 kilo..maar hoe is dat rondreizen met de caravan in Noorwegen ..staat ook op het verlanglijstje maar vroeg me af of je daar goed kunt rijden met de caravan …dat vind ik nog wel spannend…groetjes Liesje

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door Weinsberg » wo 10 aug 2022 15:43

Over Noorwegen, wij zijn net terug van 2 weken, maar dan zonder caravan. Ik heb redelijk wat caravan ervaring, maar ik laat hem lekker thuis. Noorwegen is natuurlijk te doen met caravan, maar dan zou ik wel de reis uitstippelen en goed kijken welke wegen je neemt. Je kunt zomaar een weg tegen komen die smaller en steiler wordt en je niet kunt keren, zeker wanneer je de fjorden in gaat. Ik heb er met name campers gezien, en de caravans die je ziet staan op vaste plaatsen om zijn voorzien van een sterke trekker. De wegen zijn goed, daar moet je je niet druk om maken, het zijn meer de tunnels die soms krap zijn, ineens wat steile klimmen, dalingen en haarspeld bochten.

dhm00
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 11 jul 2021 11:16

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door dhm00 » wo 10 aug 2022 18:21

Wij zijn de gehele maand juni met de C Joy door Noorwegen heen geweest zonder enige problemen.
Bij de Anwb kan je een duidelijke kaart krijgen waarop staat aangegeven waar je met de caravan kan rijden en waar het afgeraden word.
Wij hebben geen boot genomen en zijn via Duitsland, Denemarken, Duitsland Zweden, naar Noorwegen gereden. Bij thuiskomst hebben we totaal 7000 km gereden.
Geweldig land ook hebben we een aantal dagen wild gekampeerd

Gewoon doen!

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Dethleffs c-joy

Bericht door Weinsberg » do 11 aug 2022 10:07

[re.gif] ieder zijn ding thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Dethleffs”