Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Onze smax van 163 pk zou een caravan van 1800 moeten kunnen trekken. De onze is echter 1300. Toch werd de motor op de Simplonpas af en toe qua temperatuur in het rode gebied. Even stoppen en de vin zijn werk laten doen was voldoende voor de nodige afkoeling en we konden weer verder. Ik vraag me af of het aanslaan van de vin ook bij minder temperatuur ingesteld kan worden?
knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Probeer met een hoger toerental te rijden.
Zodat de koelvloeistof wat sneller in de rondte gaat.
En controleer eens of de radiateur niet dicht zit met vuil.
Vliegjes e.d.
Zodat de koelvloeistof wat sneller in de rondte gaat.
En controleer eens of de radiateur niet dicht zit met vuil.
Vliegjes e.d.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Airco even uitzetten.
Scheelt 10% van je motor vermogen.
Scheelt 10% van je motor vermogen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Ja..en de kachel voluit..die maakt gebruik van de hitte van het koelwater, en onttrekt dat eraan..
Alleen is dat niet ecbt zo fijn bij buitentempersturen van 30+
Beter een lagere versnelling kiezen en meer toeren rijden.
Alleen is dat niet ecbt zo fijn bij buitentempersturen van 30+
Beter een lagere versnelling kiezen en meer toeren rijden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
idd kachel voluit en de ventilatoren vrij hoog + vensters open om zelf niet over te koken.
De huidige luxe-generatie os die warmte niet gewoon maar nood breekt wet en die oeroud middel helpt. Beter wat zweten dan een kapotte motor...
De huidige luxe-generatie os die warmte niet gewoon maar nood breekt wet en die oeroud middel helpt. Beter wat zweten dan een kapotte motor...
Laatst gewijzigd door WillyL op ma 1 aug 2022 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Heb je het niveau van de koelvloeistof gecontroleerd? De auto moet flink werken op die hoogte. Dus dat moet er voldoende inzitten. Minder zuurstof, steile hellingen. Hoog in de touren rijden, evt. de airco uit of minder hard laten werken. Kachel aan. Helpt allemaal.
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Ik zorg dat mijn motor dan ook altijd minimaal 2000rpm draait.
Betere koeling voor blok en bak.
Bergie op nog liever 3000 rpm
Betere koeling voor blok en bak.
Bergie op nog liever 3000 rpm
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Welk bouwjaar is je auto en is het een benzine of diesel?
Ik heb het bij mijn auto gehad na aanschaf (VW Touran 1.6 TSI) dat ik 'gewoon' E10 in de tank deed, omdat ik dat zo gewend was van mijn vorige vw (2.0)
Nadat de Touran echt aan het werk moest bleek hij te verzaken,...na enig onderzoek bleek dit aan de E10 te liggen die veel minder vermogen gaf dan de E5 die ik vanaf toen tot nu altijd tank, bijkomend voordeel is dat hij zuiniger loopt op E5.
Wat betreft de temperatuur bleef het bij mij wel constant en koelde die zoals het hoort.
Verstuurd vanaf mijn CPH1931 met Tapatalk
Ik heb het bij mijn auto gehad na aanschaf (VW Touran 1.6 TSI) dat ik 'gewoon' E10 in de tank deed, omdat ik dat zo gewend was van mijn vorige vw (2.0)
Nadat de Touran echt aan het werk moest bleek hij te verzaken,...na enig onderzoek bleek dit aan de E10 te liggen die veel minder vermogen gaf dan de E5 die ik vanaf toen tot nu altijd tank, bijkomend voordeel is dat hij zuiniger loopt op E5.
Wat betreft de temperatuur bleef het bij mij wel constant en koelde die zoals het hoort.
Verstuurd vanaf mijn CPH1931 met Tapatalk
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Automaat? Sportstand!
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Het kan voorkomen dat de koelcapaciteit van het koelsysteem onvoldoende is. Avensis 2.0 D4D met een Kip van max 1300 kg erachter: nooit koelproblemen, ook niet bergop rijdend bij haarspeldbochtjes. behalve....hoogzomer, vanuit Montpellier naar Milau. Constante stijging van een paar procent ("vals vlak +"), snelweg. In de buurt van Milau temperatuur in het rode vlak.
Remedie: parkeren en motor stationair laten draaien, dan daalt de temperatuur rap. En dan met lagere snelheid de weg vervolgen. Lagere snelheid betekent minder vermogen leveren, dus ook minder warmte generatie.
Ik weet niet of er fabrikanten zijn die het koelvermogen vergroten als een auto af fabriek met trekhaak wordt geleverd.
Remedie: parkeren en motor stationair laten draaien, dan daalt de temperatuur rap. En dan met lagere snelheid de weg vervolgen. Lagere snelheid betekent minder vermogen leveren, dus ook minder warmte generatie.
Ik weet niet of er fabrikanten zijn die het koelvermogen vergroten als een auto af fabriek met trekhaak wordt geleverd.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op ma 1 aug 2022 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 1110
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Staat in z'n onderschrift:
Ford S-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Bij een automaat dan zeker met de koppelomvormer in een "slip" rijden.
Frans
Frans
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Juist niet....in de lock up en lock down juist..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Beargumenteer dit eens? Slip betekent dat jouw koppelomvormer als een frituurpan gaat acteren. Voorbeeld: 3% slip en hellingopwaarts gaat er een vermogen van 70 kW (90 pk) naar de wielen. Dan wordt er ruim 2 kW aan warmte gegenereerd in de koppelomvormer. Het merendeel wordt afgevoerd door de oliekoeler die gekoeld wordt door het koelwater van de motor. Nutteloos.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Had moeten staan, dan zeker NIET met de koppelomvormer in "slip" rijden.
Frans
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Ah.... Dat klinkt plausibeler.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Het lijkt me raadzaam om eens goed naar de koeling te laten kijken. Ik verwacht dat de radiatoren flink vervuild zijn waardoor er onvoldoende gekoeld wordt
De s-Max zou met 1300 kg aan de haak geen moeite moeten hebben
De s-Max zou met 1300 kg aan de haak geen moeite moeten hebben
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
-
- Berichten: 2665
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Simplonpas is 2km hoog.
Hoeveel vermogen verliest de motor of telt niet meer met een turbo.
Hoeveel vermogen verliest de motor of telt niet meer met een turbo.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Dit heb ik twee auto’s terug ook vernomen. In Oostenrijk op de A10 (Tauernautobahn) is het tussen Villach en de Katschbergtunnel continu ‘klimmen’. Bij mijn 1.9 DCi Laguna liep de temperatuur ook steeds op. Ik hoefde maar even de airco uit te zetten en de temperatuur liep direct terug naar normaal. Dus toen deed ik tijdens het rijden steeds even de airco uit om de motor niet aan de kook te krijgen.Chris schreef:Airco even uitzetten.
Scheelt 10% van je motor vermogen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Onze laatste C5 HdID, automaat 6 bak, klom ook in de temperatuur bergop. Airco uit was dan een oplossing. Was wel bij een graadje of 30 buiten. Caravan van 1200kg.
En over naar sportstand, dus meer toeren maken, dat scheelde ook!
Ik deed beiden bij lange forse klim, dus airco uit, meer toeren. Dan geen probleem. Wel wat warmer maar niet tegen rood aan.
Verschilt ook per auto, onze Honda, benzine motor, maakt het niet uit. De eerdere C5 HDI, mett automaat 4 bak, ook niet trouwens.
En over naar sportstand, dus meer toeren maken, dat scheelde ook!
Ik deed beiden bij lange forse klim, dus airco uit, meer toeren. Dan geen probleem. Wel wat warmer maar niet tegen rood aan.
Verschilt ook per auto, onze Honda, benzine motor, maakt het niet uit. De eerdere C5 HDI, mett automaat 4 bak, ook niet trouwens.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Al mijn auto's hebben nog nooit last gehad van oplopende motortemperatuur.
Ondanks dat ik altijd met caravan reed die tegen het max trekgewicht van de auto zaten.
Altijd benzine , handbak +/- 110 pk en caravan van bijna 1200 kg of zoals nu bijna 1300kg
Met de caravan rij ik ook altijd met 98 benzine naast de lagere of soms zelfs 0% ethanol heeft deze een iets groter koelvermogen op de zuigers.
Maar TS rijd met een diesel dus heeft hij niets aan deze laatste opmerking.
Omdat ik met een handbak kan ik altijd wat hoger in toeren rijden.
Met de turboloze minimaal 3500 rpm en de huidige turbo 2100 rpm deze laatste heeft volgens mij een electrische pomp als ondersteuning.
Bij flinke klimmen de airco uit.
En zo nu en dan bij een wasbeurt met de tuinslang door de lamellen van de radiateur spuiten.
Ondanks dat ik altijd met caravan reed die tegen het max trekgewicht van de auto zaten.
Altijd benzine , handbak +/- 110 pk en caravan van bijna 1200 kg of zoals nu bijna 1300kg
Met de caravan rij ik ook altijd met 98 benzine naast de lagere of soms zelfs 0% ethanol heeft deze een iets groter koelvermogen op de zuigers.
Maar TS rijd met een diesel dus heeft hij niets aan deze laatste opmerking.
Omdat ik met een handbak kan ik altijd wat hoger in toeren rijden.
Met de turboloze minimaal 3500 rpm en de huidige turbo 2100 rpm deze laatste heeft volgens mij een electrische pomp als ondersteuning.
Bij flinke klimmen de airco uit.
En zo nu en dan bij een wasbeurt met de tuinslang door de lamellen van de radiateur spuiten.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Onze vorige auto had er ook last van, de huidige niet, ondanks dat deze minder trekkracht heeft.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- mrbullmastiff
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Een diesel van dit formaat en dan temperatuur problemen met een relatief lichte caravan.
Ik vermoed dat de auto technisch niet in orde is.
Ik vermoed dat de auto technisch niet in orde is.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
VAG en met name Skoda doet dit bij de Kodiaq. Er is een zwaardere koeling voorzien wanneer je trekhaakvoorbereiding besteld.dieseltijger schreef: ↑ma 1 aug 2022 23:00Ik weet niet of er fabrikanten zijn die het koelvermogen vergroten als een auto af fabriek met trekhaak wordt geleverd.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023
Adria Adora 573 PT 2023
Re: Ondanks voldoende trekvermogen toch temperatuur in het rood
Dat denk ik ook. Zo’n wagen moet dit gewoon zonder probleem kunnen.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!