poorbeek schreef: ↑zo 19 jun 2022 13:50
Dat vindt ik fijn om te controleren.
Ik snap dat je 'in control' wilt zijn maar de manier waarop jij handelt is bij wet verboden

. Hoe je verzekert bent doet er in dit geval ook niet toe. Ik neem aan dat je een aanvulling hebt op je bestaande verzekering die ook schade en of diefstal dekt bij 'particuliere verhuur'. Diefstal is dan sowieso standaard al verzekerd, ook zonder GPS tracking. Een verzekeringsmaatschappij kan jou er niet toe dwingen je huurders via GPS tracking te volgen om de eenvoudige reden dat het wettelijk niet is toegestaan.
In een zakelijke overeenkomst is GPS tracking alleen toegestaan als het 'gerechtvaardigd belang' van de verhuurder juridisch zwaarder weegt dan het 'privacybelang' van de huurder. Daarvan zal in dit geval geen sprake zijn. Het is aan de verhuurder om de bijkomende risico's van verhuur d.m.v. een verzekering en een contract met de huurder af te dekken. Zelfs in het contract mogen geen zaken worden opgenomen die wettelijk niet zijn toegestaan. In geval van een juridisch conflict zal altijd de geldende wettekst worden toegepast. Je kunt een contract niet boven de wet plaatsen.
Als verhuurder heb jij geen enkel juridisch belang bij het kunnen achterhalen of de huurder wel of geen tolwegen heeft vermijdt, 3x of 4x heeft getankt onderweg, boodschappen heeft gedaan bij de Lidl of de Aldi, de caravan 2 weken op een naturistencamping heeft gezet of juist niet. Over die informatie mag jij helemaal niet kunnen beschikken. Door het 'heimelijk' verkrijgen van deze informatie maak je op grove wijze inbreuk op de persoonlijke levensfeer van je huurder. De boetes daarvoor zijn aanzienlijk. Spreek je een huurder aan op het feit dat hij volgens GPS tracking linksaf is gegaan terwijl je had afgesproken dat hij enkel rechtsaf zou gaan, dan heb jij een groot probleem als je huurder aangifte doet vanwege grove schending van zijn privacy.
Ik vind het ook zeer bedenkelijk dat je tracking inzet om je huurder te kunnen controleren. Nice to know rechtvaardigt op geen enkele wijze het gebruik van GPS tracking. Wil je zeker zijn dat de huurder alleen linksaf gaat omdat dit zo is afgesproken, verhuur dan op basis van vertrouwen in je huurder. Is er geen vertrouwen, laat dan je caravan in de stalling staan. Dat gaat je op termijn meer opleveren dan 1x tegen de verkeerde huurder aanlopen die jouw een proces aandoet.