Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
-
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Fietsen heb ik op de dissel. Zware YT van 26,5kg. igt net voor de as. Verplaatsbare spullen achterin. Andere fietsaccu's in de auto.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
https://youtu.be/JeEEC5eVNCk
Dit vond ik nou een leerzaam filmpje.
Vooral stuk gewichts verdeling. Gewicht op de as is het belangrijkste. Nu kan dat eigenlijk helemaal niet in onze caravan. Echt iets om goed over na te denken. Ook de waarschuwing voor teveel kogel druk( niet zonder consequenties maar kunnen blijven plussen) was verhelderend. Kwam in de boekjes tegen dat ik maar 60 kg kogel druk mag gebruiken. Idee is omdat rond de 70kg kogeldruk te houden en een manier dat de rest zoveel mogelijk op de as van da caravan komt. Best nog wel een uitdaging
Dit vond ik nou een leerzaam filmpje.
Vooral stuk gewichts verdeling. Gewicht op de as is het belangrijkste. Nu kan dat eigenlijk helemaal niet in onze caravan. Echt iets om goed over na te denken. Ook de waarschuwing voor teveel kogel druk( niet zonder consequenties maar kunnen blijven plussen) was verhelderend. Kwam in de boekjes tegen dat ik maar 60 kg kogel druk mag gebruiken. Idee is omdat rond de 70kg kogeldruk te houden en een manier dat de rest zoveel mogelijk op de as van da caravan komt. Best nog wel een uitdaging
Geen Caravan.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Er zijn vele van dit soort verhelderende filmpjes Jeffr..
Ook de ANWB heeft op beursen vaak een standje met deze opstelling en kan je het met je eigen ogen zien.
Nu is de ene combi niet de andere... de ene is gewoon meer stabiel dan de andere.
Want..wat in dit filmpje weer niet boven water komt....
Hoe dichter de kogel op de achteras staat hoe stabieler de combi zal zijn.
Heb je een oversteek van een meter zal dat echt anders reageren dan bij 30 cm oversteek..
Ideaal is het nooit want onze auto's zijn eigenlijk helemaal niet gebouwd op dit soort grappen van caravan trekken..
Ze worden, zeker heden ten dagen, bijna compleet ontworpen in een windtunnel..
En dan hangen wij er zo'n aero dramatische caravan aan.... en zijn verbaast over het verbruik.
1 op 7 is bij 100 km/h echt niet gek hoor.
Bij 95 wordt het al een stuk beter en bij 90 nog beter.
Mja... dan is Kroatie wel erg ver weg....
Ook de ANWB heeft op beursen vaak een standje met deze opstelling en kan je het met je eigen ogen zien.
Nu is de ene combi niet de andere... de ene is gewoon meer stabiel dan de andere.
Want..wat in dit filmpje weer niet boven water komt....
Hoe dichter de kogel op de achteras staat hoe stabieler de combi zal zijn.
Heb je een oversteek van een meter zal dat echt anders reageren dan bij 30 cm oversteek..
Ideaal is het nooit want onze auto's zijn eigenlijk helemaal niet gebouwd op dit soort grappen van caravan trekken..
Ze worden, zeker heden ten dagen, bijna compleet ontworpen in een windtunnel..
En dan hangen wij er zo'n aero dramatische caravan aan.... en zijn verbaast over het verbruik.
1 op 7 is bij 100 km/h echt niet gek hoor.
Bij 95 wordt het al een stuk beter en bij 90 nog beter.
Mja... dan is Kroatie wel erg ver weg....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Vandaag de caravan helemaal leeg gehaald water pas gezet en de kogeldruk gemeten via een personenweegschaal uitkomst 37,5 kg.
Daarna zoveel als nu mogelijk( exclusief kleding/handoeken) de vakantie spullen in de caravan zoals wij denken dat een goede verdeling zou geven kogel druk werd na 3x wegen tussen de 77,7 en de 78,2 kg.
We hopen dat dit alles ten goede komt van het rijgedrag.
Fietsendrager achterop de caravan is verwijderd. Zakluifel 13kg geplaatst ( alles meegenomen in de laatste weging. De rest van de spullen willen wij meenemen in de auto boodschappen etc.
1 ding wel de kogeldruk mag volgens de autopapieren maar 60 kg zijn. Daar zit ik dus wel goed boven met ongeveer 78kg.
Daarna zoveel als nu mogelijk( exclusief kleding/handoeken) de vakantie spullen in de caravan zoals wij denken dat een goede verdeling zou geven kogel druk werd na 3x wegen tussen de 77,7 en de 78,2 kg.
We hopen dat dit alles ten goede komt van het rijgedrag.
Fietsendrager achterop de caravan is verwijderd. Zakluifel 13kg geplaatst ( alles meegenomen in de laatste weging. De rest van de spullen willen wij meenemen in de auto boodschappen etc.
1 ding wel de kogeldruk mag volgens de autopapieren maar 60 kg zijn. Daar zit ik dus wel goed boven met ongeveer 78kg.
Geen Caravan.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Kogeldruk staat op het plaatje van je trekhaak.
Autofabrikanten geven een advies. De trkhaakfabrikant bepaalt de maximale kogeldruk. Dit is wettelijk vastgelegd.
Ik ben er al eens om weggehoond maar zo zit het wel.
Ik moet weer even de wettekst opzoeken als je het wilt verifiëren. Maar echt de fabrikant bepaald.
Kogeldruk staat ook Nergens op de officiële autopapieren. Alleen op het plaatje van de trekhaak.
Edit: Artikel 5.18.7 Regeling voertuigen staat dit beschreven.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Heb geen plaatje op mijn trekhaak
Wel dit in het boekje van de auto
Geen Caravan.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Boekje is NIET wettelijk. Lees het bewuste artikel uit de regeling voertuigen. Je mag zonder wettelijk bezwaar 75kg aanhouden.
En nogmaals het staat NIET in de autopapieren.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Gaat mij meer om wat kan dan wel. Heb een weg draaibare trekhaak. Dit staat in het voertuigen boekje niks op de trekhaak helaas. En je er gaat met 78kg niks gebeuren met de haak
Geen Caravan.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Als er geen typeplaatje is, dan geldt wettelijk max 75 kg. Staat ook in dat artikel. (En ach dan is 78 kg ook goed.)
Overigens zou ik toch maar eens verder kijken het plaatje zal er echt wel zijn.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Ben er al paar keer onder gekropen maar nog niet gevonden
Het is een Oris voor gm trekhaak
Geen Caravan.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Nou ivm de rode vlag op silverstone ben ik nogmaals onder de auto gekropen.
Heb geen plaatje gevonden wel een sticker.
Heb geen plaatje gevonden wel een sticker.
Geen Caravan.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
95 it is. Nogmaals boekje is Advies! Plaatje/sticker geldt.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Ik geloofde je wel
Maar deze sticker zit dus helemaal onder de auto op de trekhaakbalk
Geen Caravan.
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
DE fabrikant van de auto beslist wat de maximale kogeldruk op zijn auto mag zijn.Volvodriver schreef: ↑zo 3 jul 2022 14:59
Kogeldruk staat op het plaatje van je trekhaak.
Autofabrikanten geven een advies. De trkhaakfabrikant bepaalt de maximale kogeldruk. Dit is wettelijk vastgelegd.
Ik ben er al eens om weggehoond maar zo zit het wel.
Ik moet weer even de wettekst opzoeken als je het wilt verifiëren. Maar echt de fabrikant bepaald.
Kogeldruk staat ook Nergens op de officiële autopapieren. Alleen op het plaatje van de trekhaak.
Edit: Artikel 5.18.7 Regeling voertuigen staat dit beschreven.
DE fabrikant van de trekhaak beslist wat de maximale last op zijn trekhaak mag zijn.
DE fabrikant van de koppeling (die op de dissel zit) beslist wat de maximale druk op zijn koppeling mag zijn.
( Vooruit,nog een : de fabrikant van de caravan beslist wat de maximale druk op de dissel mag zijn)
En de laagste druk van al deze gegevens is maatgevend voor jouw combi.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
De fabrikant van de auto bepaalt wettelijk NIETS over kogeldruk. Maar dan ook echt niets. Lees het door mij aangehaalde artikel.
Lees daarna de WETTELIJKE autopapieren en je weet dat het zo is. Daar staat namelijk niets in over kogeldruk.
Ik zal nog even neerzetten:
Artikel 5.18.7 1e lid onder g. eerste puntje
g. Indien de lastdrager is bevestigd op een trekhaak aan de achterzijde:
1° mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximale verticale last onder de koppeling niet worden overschreden; indien de trekhaak hieromtrent geen gegevens vermeldt mag de verticale last niet meer dan 75 kg bedragen.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Maar Opel zet dit toch niet zomaar in het boekje?
Is dit niet omdat zij het auto chassis willen beschermen??
Is dit niet omdat zij het auto chassis willen beschermen??
Geen Caravan.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Een trekhaakfabrikant homologeert de trekhaak. Waarom de autofabrikant denkt dat zij hier een stem in heeft weet ik niet.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Volgens mij is het maximaal het door de autofabrikant OF de trekhaakfabrikant opgegeven gewicht, met maximaal het laagste van deze twee. Is er op de trekhaak niets vermeld is het maximale van de trekhaak 75 kg. Als dus de autofabrikant bv 60 kg opgeeft is dit het maximale , geeft deze aan bv 90 kg is 75 kg het maximale.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Ik dacht dat het zo was dat je het laagste toegestane gewicht moest aanhouden van het toegestane Max trekhaakgewicht en wat de fabrikant heeft opgegeven voor het type auto.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Bij het laagste gewicht zou ik dus max 60kg kogeldruk mogen hebben. Ik heb er 78kg teveel maar voor de combi wel beter denk ik zo
Geen Caravan.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Nog één keer Jeffr. mag 95 kg kogeldruk aanhouden. De rest, wat er ook in het boekje staat, doet niet terzake (tenzij de caravan maar 75 kg mag hebben.)
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Nog maar even vraag. De dealer zij dat ik 4.5 bar in de banden moesten houden. Zelf vind ik dit best veel maar ach ik ben een leek .
Zou het zo kunnen zijn dat de druk te hoog is waardoor de caravan want zenuwachtig wordt? Op caravan trekken zou ik op deze maat uitkomen op 3.9 bar.
Zou het zo kunnen zijn dat de druk te hoog is waardoor de caravan want zenuwachtig wordt? Op caravan trekken zou ik op deze maat uitkomen op 3.9 bar.
Geen Caravan.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
De dealer zegt 4,5 bar, die zal het toch wel weten.....
Porsche + Tabbert