Remmen in de herkansing.

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
eb.berg65
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 jul 2021 09:50

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door eb.berg65 » wo 22 jun 2022 21:03

Niels83 schreef:Ik heb mijn caravan eerst naar van stikvoort gebracht. Eerste klas oplichter. Prijs afgesproken, bij aankomst was het 3x zoveel, ik had toch gebeld.. volgens mij bestaan ze niet meer.

Hierna naar ACR zij hebben ook een sloperij, leek mij handig want 40 jaar oude hut. Maar zij hebben alleen onderdelen tot 20 jaar oud, dus geen meerwaarde.

Nu ga ik naar Cors fijne gasten, en staan hier goed bekend, ze doen ook goed werk in het algemeen.

Alle drie niet merk gebonden, hoewel de laatste wel ook het onderhoud doet voor het naastgelegen vouwwagen bedrijf.

Triorep is nog een optie, zijn volgens mij wel goed in die dingen. Maar ik heb nog maar 4 weken, ik zal er eens langsrijden zonder caravan van de week. Wie weet hebben zij een invalshoek

Ik overweeg ook een tempo 100 keuring te doen, geen idee of dat 'goede' bedrijven zijn. Kan het ook daar nog vragen.
ACR, uit Austerlitz?


Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3697
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door Niels83 » wo 22 jun 2022 23:59

[re.gif] [re.gif]
Het was nu met 28 graden helemaal goed. Remde prima, en trok niet en piepte niet. Ik vertrok met 24 graden in de polder en thuis was het 27 graden.

Ik heb 7 juli een afspraak bij de aanhanger monteur, maar ja als er zich geen probleem voordoet. Hopelijk wordt het vrijdag toch weer erg mooi weer. Dan kan ik nog meer testen.

[re.gif] ja?

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3697
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door Niels83 » do 23 jun 2022 19:31

Vandaag nog een rondje gedaan. Van een klein halfuurtje door stadsverkeer. Wel om 18.00 maar het was nog 33 graden. Daar waar mogelijk wat harder geremd dan nodig. En ook een stukje op het industrieterrein van 80 naar 0 zo snel mogelijk etc. Geen centje pijn, ik denk dat de monteur gelijk had dat het vuil was.

Ik ga het zo laten komt het van de zomer terug ga ik opnieuw kijken.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door Ab » do 23 jun 2022 20:21

Het leek me al zeer onwaarschijnlijk dat het iets met warmte te maken zou hebben.
Dat is theoretisch ook totaal onmogelijk bij 20 graden temperatuurverschil.
Niet bij de ruime passingen waar we hier mee te maken hebben.
Bovendien is het zo, dat alle metalen delen dezelfde uitzetting hebben, hoewel onmeetbaar klein. De passing blijft hetzelfde.
Je praat over miljoensten van een millimeter...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door Unplugged » vr 24 jun 2022 14:52

Staal heeft een uitzettingscoëfficiënt van 12 micrometer per meter staal per graad Celsius.
Op een buis van een doorsnede van 10 cm en dus een omtrek van 31,4 cm praat je dus over een vergroting van de doorsnede van de buis van bijna 4 micrometer.
Ab heeft het over miljoensten van een millimeter. Maar het zijn dus 4 duizendsten van een millimeter. Hééél weinig. Per graad. Dus bij een temperatuurverschil van 20 graden praat je over ca. 75 micrometer.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door VIP » vr 24 jun 2022 15:02

Vergeet de correctie niet van dat deel wat aan de onderkant zit en dus niet in de zon staat knipoog.gif mrgreen.gif
Porsche + Tabbert

Techn

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door Techn » vr 24 jun 2022 15:17

Ja en vermenigvuldig dan de factor rijwind met cos phi in het kwadraat…..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door Ab » vr 24 jun 2022 15:52

Kortom..warmte heeft er niks mee te maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3697
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door Niels83 » vr 24 jun 2022 23:27

Ook vanmiddag was het weer tussen de 25v en 27bgraden. En remde 1 keer heel heftig toen ik vol in de remmen moest omdat ik niet zag dat de auto voor mij stilstond. Daar schrok ik van dus remde heel hard. Toen leek het even of de auto langzamer remt dan de caravan. Piepende caravan banden. Bleek nog ruimte genoeg te hebben dus rem van de auto los en gecontroleerd stoppen caravan kwam gelijk weer netjes rustig tot stilstand. Caravan trok nu dus niet aan de auto maar de remmen grijpen wat harder aan dan de auto. Dit is mijn eerste caravan en die is 40 jaar oud, ik kan dus moeilijk bepalen of niet alle caravans zo reageren op een noodstop?

Dat de caravan haast begint te stuiteren achter de auto is dus helemaal over.

Wally
Berichten: 1275
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door Wally » vr 24 jun 2022 23:53

Niels83 schreef:
do 23 jun 2022 19:31
Vandaag nog een rondje gedaan. Van een klein halfuurtje door stadsverkeer. Wel om 18.00 maar het was nog 33 graden. Daar waar mogelijk wat harder geremd dan nodig. En ook een stukje op het industrieterrein van 80 naar 0 zo snel mogelijk etc. Geen centje pijn, ik denk dat de monteur gelijk had dat het vuil was.

Ik ga het zo laten komt het van de zomer terug ga ik opnieuw kijken.
En wat zou er dan vuil zijn geweest?

Frans

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door Paul Vingerhoets » za 25 jun 2022 09:30

[re.gif] [re.gif]
Het gewicht op de caravan as is wat minder dan bij de auto dus dat de remmen blokkeren bij een noodstop is niet vreemd bij rem lossen zal dit meteen over zijn. Dat je het idee hebt dat de caravan harder remt dan de auto, perfect, kans op uitbreken van de caravan minimaal.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4303
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door WillyL » za 25 jun 2022 10:15

Noodstop, dus oplooprem drukt gans in en met heel het traagheidsgewicht wordt dan op de rempedaal, euh remstang van de caravan geduwd en die remmen hebben geen ABS en blokkeren de wielen dus. Normaal gedrag.
Het wilt ook zeggen dat je auto heel goed remt, ook met een gewicht aan de haak.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3697
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door Niels83 » do 30 jun 2022 00:47

Stommeling dat ik ben. Bij een ritje vergeten de handrem er af te halen. Het waren maar een paar tandjes, na ca 20 km even gestopt omdat ik dorst haven het drinken in de kofferbak lag. Stinken bij de wielen. Wielen waren erg heet.

Laten afkoelen en verder gereden. Caravan remt nog prima. Maar de afspraak van 7 juli maar laten staan voor nee remblokken.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door Unplugged » do 30 jun 2022 10:57

Ab schreef:
vr 24 jun 2022 15:52
Kortom..warmte heeft er niks mee te maken.
Dat was mijn punt ook.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door VIP » do 30 jun 2022 11:57

Ik heb je vorige week aangeboden om hier langs te komen en alles van A-Z te checken en dingen uit te sluiten, dan was je al klaar geweest.

De dikte van de remvoering op de remschoenen checken kun je voor de deur thuis doen, aan de ankerplaat zit een rubber/plastic dopje wat er uit kan en dan kijk je tegen de remschoen aan in de remtrommel, zo kun je zien hoeveel voering er nog op zit.

Ik zou echter de trommels er af laten halen en kijken of er niet een stuk(je) remvoering of klinknagel is losgelaten wat de werking blokkeert tussen de trommel en remvoering,

De afgelopen decennia zitten remvoeringen gelijmd, maar het zou zo maar kunnen dat je nog geklonken originele oude remvoeringen hebt...... dan worden er compleet nieuwe remschoenen gemonteerd met gelijmde voeringen.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3697
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door Niels83 » do 30 jun 2022 18:23

Die zitten inderdaad geklonken dat weet ik.
Ik was ook klaar alleen was ik zo stom om de handrem er op te laten. Daar had een bezoek aan jou weinig aan veranderd.

Wally
Berichten: 1275
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door Wally » do 30 jun 2022 22:59

Ga er toch mee naar een gerenommeerd bedrijf.

Want zo makkelijk is het niet voor je.

Zie je voorgaande post.
viewtopic.php?p=707806&hilit=oploop#p707724

Frans

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3697
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door Niels83 » do 30 jun 2022 23:35

[re.gif] Heb je het topic überhaupt gelezen of wil je vooral even laten horen dat je er bent?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18941
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door Hobby Linka » vr 1 jul 2022 13:14

[re.gif]

scratch.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Wally
Berichten: 1275
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door Wally » vr 1 jul 2022 14:32

Niels83 schreef:
do 30 jun 2022 23:35
[re.gif] Heb je het topic überhaupt gelezen of wil je vooral even laten horen dat je er bent?
Weet je wat het is Niels83?
In mijn ogen ben je nog nooit bij een gerenommeerd bedrijf geweest.
Hooguit om wat info. En ja, die laten het achterste niet van hun tong zien.
Zij hebben liever dat je hun de opdracht geeft.

Verder is het ook geen probleem om hier te vragen voor een oplossing.
Maar als je naar alle tips er nog niet uit bent, dan heb je in mijn ogen er totaal geen verstand van.
En wordt dit een gebed zonder einde.
Vandaar mijn verwijzing naar jouw woorden: "of ik lees dat het heel makkelijk is hier op het forum."

Amen.

Frans
Laatst gewijzigd door Ron op vr 1 jul 2022 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aangepast " schreeuwen" is niet nodig.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7984
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door Ron » vr 1 jul 2022 14:37

[re.gif]
In een van de eerste berichten.
Geeft Niels aan dat hij bij 3 verschillende bedrijven is geweest.
Allen hebben het e.a gedaan.

Wie zegt dat het geen gerenommeerde bedrijven waren ?
Of hoe weet je of een bedrijf gerenommeerd is ?
Dat een onbedrijf bekend is wil nog niet zeggen dat ze niet vakkundig genoeg zijn.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3697
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Remmen in de herkansing.

Bericht door Niels83 » vr 1 jul 2022 14:57

[re.gif]
De eerste was dit niet.

De 2de staat hier in de omgeving goed aangeschreven, maar die wilde mij volgens mij vooral een nieuwe caravan verkopen.

De 3de is in Amersfoort zeer bekend en gerenommeerd, bestaan al jaren en doen gewoon het onderhoud voor dealers. Gewoon BOVAG gecertificeerd hoewel ook niet alles zegt. Maar is gewoon een oud monteur van Erica die na het faillissement voor zichzelf begonnen is.

Wordt een bedrijf gerenommeerd als er een caravan merk boven de deur hangt, of een receptioniste heeft en een schoonmaker die de witte vloer wit maakt. In mijn ogen niet, wel duurder. Overigens bij een Hobby dealer geweest die begon gelijk te steunen en kreunen omdat de caravan zo oud was en zij zich vooral bezig houden met nieuwere caravans.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”