mover op de banden laten staan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
M&M
Berichten: 8
Lid geworden op: za 8 mei 2021 20:59

mover op de banden laten staan

Bericht door M&M » di 21 jun 2022 14:33

Voor het eerst hebben wij nu een caravan met volautomatische mover.
Na het spelen op de oprit was ik gisteravond vergeten de mover van de banden af te halen.
Op zich een prima rem, maar ik vraag me af of dit wel goed voor de banden is.

Zijn er mensen die de mover bewust op de banden laten bijvoorbeeld op de keg voor het levellen ?

Groet
Michel
2391

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: mover op de banden laten staan

Bericht door Hobby Linka » di 21 jun 2022 15:08

[re.gif]

Als de caravan voor het huis staat laat ik de mover tegen de banden aan staan. Soms wel tot een week lang. Op de camping gaan ze er wel vanaf.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: mover op de banden laten staan

Bericht door WillyL » di 21 jun 2022 15:19

Ik heb ze eens per vergetelheid meerdere maanden tegen de banden gelaten (winter) en de mover doet het nog. Banden ook maar die zijn ondertussen vervangen (na 6 jaar).
Of het goed is, tja, een deuk in het loopvlak zou wel kunnen maar ze staan ook gewoon ingedrukt door het gewicht van de caravan. Dus voor de bandeen geen probleem.
De mover staat ook wel gans die tijd onder druk, eventueel zelfs een beetje 'gewrongen' (torsie).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: mover op de banden laten staan

Bericht door Vino » di 21 jun 2022 20:59

Laat je de voordeur ook op een kiertje open staan? Wat niet nodig is moet je ook niet doen!Dus er vanaf.

Groet Vino.

Franswa
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 14 dec 2016 19:36

Re: mover op de banden laten staan

Bericht door Franswa » wo 22 jun 2022 07:54

De paar dagen als hij bij het huis staat laat ik de mover er ook op als diefstal beveiliging. Alles helpt om het moeilijker te maken.
Zweedse auto, Duitse caravan.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: mover op de banden laten staan

Bericht door Ab » wo 22 jun 2022 08:36

Mijn mover stond ook bijna altijd op de banden.
Alleen als de stekker van de auto erin ging niet, dan ging die er automatisch vanaf. ( Bij de laatste) Dat was wel handig, de auto trekt de caravan beter als de mover er af is.. mrgreen.gif
Met 2 caravans in 20 jaar geen enkel nadelig effect kunnen bespeuren, met 2 verschillende movers.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: mover op de banden laten staan

Bericht door Rene_13 » wo 22 jun 2022 09:00

[re.gif]

Hahaha lol, dat is mij een keer overkomen.
Ik dacht "waarom wil ie nu niet"
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Pdj
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 5 jun 2022 08:13

Re: mover op de banden laten staan

Bericht door Pdj » wo 22 jun 2022 11:22

[re.gif]
Dat hoort er toch bij? als je een mover hebt die een keer te vergeten? whistle.gif
Je kunt 'm er inderdaad niet per ongeluk op laten staan en naar zuid Frankrijk rijden knipoog.gif

Ik laat 'm er op de camping ook altijd op staan, maar dacht de laatste keer wel wat nu het beste is, idd diefstal is wat moeilijker, maar wat als de elektronica op hol slaat en je 's ochtends wakker wordt en je meteen bij de buren op de koffie bent? mrgreen.gif
Hobby 440 sf uit 1998 getrokken door een Audi A6 4.2 V8 350pk/440Nm

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: mover op de banden laten staan

Bericht door Ab » wo 22 jun 2022 11:36

Tja..als je je daar zorgen over maakt..
Vergeet dan ook de auto niet.
awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Pdj
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 5 jun 2022 08:13

Re: mover op de banden laten staan

Bericht door Pdj » wo 22 jun 2022 19:31

[re.gif]
Die mag zichzelf uitnodigen op de koffie, toch anders als je in de veronderstelling bent dat je je einbestemming al dagen eerder had bereikt en dat toch niet blijkt te zijn.. awhoea.gif
Auto is trouwens een automaat, gaat niet zo snel zelf op pad. mrgreen.gif
Hobby 440 sf uit 1998 getrokken door een Audi A6 4.2 V8 350pk/440Nm

Wum
Berichten: 48
Lid geworden op: do 9 mar 2017 11:51

Re: mover op de banden laten staan

Bericht door Wum » wo 22 jun 2022 19:59

Zet onze Eriba Troll op de camping steeds met de mover op de levellers, indien nodig. Daarna handrem er op, caravan fixeren met witte wielkeggen, mover rollen even er af en handrem los en als de caravan dan stabiel (en waterpas staat) weer de mover rollen weer tegen de band, zodat de mover niet continue de krachten van de caravan hoeft te trotseren. Op die manier extra diefstalbeveiliging.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: mover op de banden laten staan

Bericht door eurotrotter » ma 27 jun 2022 21:24

Pdj schreef:
wo 22 jun 2022 11:22
[re.gif]
diefstal is wat moeilijker, maar wat als de elektronica op hol slaat en je 's ochtends wakker wordt en je meteen bij de buren op de koffie bent? mrgreen.gif
Als je de spanning eraf haalt door de schakelaar om te zetten valt er voor de electronica niks op hol te slaan.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Pdj
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 5 jun 2022 08:13

Re: mover op de banden laten staan

Bericht door Pdj » di 28 jun 2022 15:53

[re.gif]
Die zit er (nog) niet op, Mover staat altijd onder spanning, misschien is dat wel een goed idee om er een schakelaar tussen te zetten.
Hobby 440 sf uit 1998 getrokken door een Audi A6 4.2 V8 350pk/440Nm

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: mover op de banden laten staan

Bericht door nonblond » wo 29 jun 2022 20:02

Bij iedere mover zit toch een rode noodknop? Als je die omdraait kan er toch niets gebeuren.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: mover op de banden laten staan

Bericht door RonvA » do 30 jun 2022 19:04

[re.gif] Als je hem er zelf onder hebt gezet misschien niet.

Bij de onze is door de dealer ook gewoon een knop met 'sleutel' in het baggage ruim gemaakt. Sleutel om en eruit en er staat geen spanning meer op de mover. Overigens is mij door de dealer verteld nooit de mover erop te laten staan, dus dat heb ik ook nog nooit gedaan. Hij staat nooit thuis en op de stalling rijden ze hem vanuit de stalling binnen, dus dat is beetje lastig als de mover erop staat. En op de camping, nee daar staat ie er ook nooit op. Ook niet voor eventuele diefstal. Als ze de caravan weg willen halen op een volle camping, tja dan doen ze dat maar xD. Als ik met die vrees moet gaan kamperen dan stop ik er resoluut mee.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: mover op de banden laten staan

Bericht door Techn » do 30 jun 2022 19:10

Pdj schreef:[re.gif]
Dat hoort er toch bij? als je een mover hebt die een keer te vergeten? whistle.gif
Je kunt 'm er inderdaad niet per ongeluk op laten staan en naar zuid Frankrijk rijden knipoog.gif

Ik laat 'm er op de camping ook altijd op staan, maar dacht de laatste keer wel wat nu het beste is, idd diefstal is wat moeilijker, maar wat als de elektronica op hol slaat en je 's ochtends wakker wordt en je meteen bij de buren op de koffie bent? mrgreen.gif
Tja wat nu als de electronica van je auto op hol slaat….
Of de electronica van de wasmachinewaterstop…
Of de electronica van de….


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”