welke stranden (kids) bij kust Toscane

Plaats reactie
Jankees
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 27 jun 2022 20:19

welke stranden (kids) bij kust Toscane

Bericht door Jankees » di 28 jun 2022 08:47

Hallo allemaal!

Aankomende vakantie zitten we op 2 campings nabij de kust van Toscane:
- Valle Gaia - Casale marittimo
- Le Capanne - Bibbona

Toscane is redelijk nieuw voor ons. Nu vraag ik me af waar ik moet zijn voor stranden met kids - tussen Vada en San Vincenzo (evt verder naar beneden indien beter)
- geel zand (geen kiezel)
- zee vlak aflopend
- niet vol met betaalde huur bedjes van clubs/hotels - gewoon relaxt handdoekje leggen
- ook parkeren bij strand is een must; waar precies?

Ik lees dat strand Vada erg mooi is (Spiagge bianche), maar ook vervuild water omdat er naast soda ook arsenicum, kwik en lood in gepompt zou worden? Ook (te) druk en veel verkopers. Wat zijn jullie ervaringen? Evt goede plek om te parkeren?

Andere tips ook welkom.

Bedankt!
Jankees

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1951
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: welke stranden (kids) bij kust Toscane

Bericht door moyzo » di 28 jun 2022 09:09

ik zat toevallig net foto's te kijken van strand vada (spiaggia bianca) waar we verschillende jaren zijn geweest.
inderdaad wit strand en fabriek op de achtergrond rechts en een grote pijpleiding links, daardoor dat helblauwe bijna onnatuurlijk water (soms wit) en witte strand.
spiaggia bianca (7).JPG
Ze zeggen dat het geen kwaad kan, maar dat is niet bewezen. Is wel een dingetje met parkeren, je loopt het risico zeer ver te moeten slepen met je spullen ( onze ervaring alleen uit voor-en naseizoen dus in zomer ws veel drukker)
spiaggia bianca (3).JPG
soms ligt het er vol met troep dus zo schoon is het niet altijd.
Wil je in die regio geen stranden vol met huurbedjes etc dan moet je toch de stranden daarnaast zoeken veelal naast de naaktstranden, deze zijn meestal wel minder tot niet onderhouden, echte natuurstranden dus.
Wij moesten met de honden daar naar toe omdat ze op de verhuurstranden meestal niet mogen komen. Dus ook honden en inderdaad hordes met verkopers die je om de haverklap lastig vallen met verkoopwaar. Vooral verkopers uit Senegal, veel mensen uit Bangladesh etc. met neptassen- zonnebrillen, doeken en andere rommel, ze lopen bijna in file. (zijn best aardig en werken voor een habbekrats illegaal maar ik moet ze niet om de haverklap naast mijn stoel of handdoek met zooi die ik niet wil)
soms maakten we er een spelletje van als ze met een blauwe tas kwamen zei ik dat ik rood mooier had gevonden en ja hoor binnen 10 minuten een andere verkoper met de rode tas)
Niet alleen daar maar aan gehele kust Italie ook aan de Adriatische zeekust proberen ze zo hun kostje bij elkaar te scharrelen.

Ik vind persoonlijk dat de mindere kant van de Italiaanse stranden, elke keer lastig gevallen te worden, ook als je net lekker met je ogen dicht ligt.
Heb je een flinke hond bij je dan willen ze je wel eens met rust laten.
Op de verhuurstranden heb je er minder last van al heb ik het idee dat ze daar iets afdragen om daar te mogen leuren.
vada (41).JPG
Dit was een collectie foto's genomen binnen een half uur van wat er langs kwam.

Zoek je dezelfde schone zandstranden als in NL dan moet je hier blijven, daar veel meer kiezeltjes soms zandstranen waar dan toch wel meer kiezels etc en wat rommeltjes liggen maar ook daar vermaken kinderen zich daarmee hoor het is maar net wat je ze aan biedt.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1951
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: welke stranden (kids) bij kust Toscane

Bericht door moyzo » di 28 jun 2022 10:05

Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: welke stranden (kids) bij kust Toscane

Bericht door Ron » di 28 jun 2022 11:05

Een mooi strand vind je bij Barrati
Net onder San Vincenzo.
Parkeren is overal lastig.
Straat verkopers heb je daar overal.
Hoe het zit met huur bedden weet ik niet.
Op de stranden met huur bedden heb je trouwens ook altijd een vrij stuk.

En er zijn geen officiële naaktstranden.
Dus je mag daar gewoon gekleed gaan liggen als je dat zou willen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Jankees
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 27 jun 2022 20:19

Re: welke stranden (kids) bij kust Toscane

Bericht door Jankees » di 28 jun 2022 11:39

Ook weer ergens gelezen dat er inmiddels niks meer in zee gedumpt wordt (artikel is uit 2016). Iemand enig idee?

Nog meer tips voor andere stranden. Alvast bedankt voor de overige info.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: welke stranden (kids) bij kust Toscane

Bericht door deusjevo » di 28 jun 2022 11:54

[re.gif]

Doe mij een beetje denken aan de stranden bij Port La Nouvelle.
Er is daar ook een Handelshaven en een cementfabriek maar als je de andere kant uitkijkt is het prachtig
.
405FC5E0-7D81-4BFE-8D66-B8E6E734BF3E.png
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1951
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: welke stranden (kids) bij kust Toscane

Bericht door moyzo » di 28 jun 2022 12:57

ronk schreef:
di 28 jun 2022 11:05

En er zijn geen officiële naaktstranden.
Dus je mag daar gewoon gekleed gaan liggen als je dat zou willen.

Tuurlijk mag dat maar ik doel op die vrije afgelegen stranden waar “alles” mag dus ook honden mogen komen en vaak zijn daar ook eigen gecreëerde naaktstukken. Ons stoort het niet maar sommige mensen vinden het verschrikkelijk om hun kids daar onverwacht mee te moeten confronteren.
Op zich overal wel wat te beleven, we hebben aan die kant van Italië allerlei stranden bezocht vanaf de bloemenriviera met de clubstranden waar je lid moet zijn, de natuurstranden onderste deel Toscane tot en met Rome daar had je stranden met zwart zand.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: welke stranden (kids) bij kust Toscane

Bericht door Ron » di 28 jun 2022 14:29

[re.gif]
Klopt wat verder van de dorpen vandaan kan je met de hond het strand .
Ook makkelijker om te parkeren e.d
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Henri Berends
Berichten: 1111
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: welke stranden (kids) bij kust Toscane

Bericht door Henri Berends » di 28 jun 2022 14:40

Fortei de Marni is een fraaie badplaats. Ook voor shopping kan je er zeker terecht in de exclusieve winkels. https://toscane.nl/strand-forte-dei-marmi/
Mooi gelegen nabij Pisa Florence Luca etc.
Laatst gewijzigd door Henri Berends op di 28 jun 2022 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Jankees
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 27 jun 2022 20:19

Re: welke stranden (kids) bij kust Toscane

Bericht door Jankees » di 28 jun 2022 14:48

Henri Berends schreef:
di 28 jun 2022 14:40
Forte de Marni is een fraaie badplaats. Ook voor shopping kan je er zeker terecht in de exclusieve winkels. https://toscane.nl/strand-forte-dei-marmi/
Mooi gelegen nabij Pisa Florence Luca etc.
iets te ver weg voor mij ;-)

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1951
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: welke stranden (kids) bij kust Toscane

Bericht door moyzo » di 28 jun 2022 15:45

Henri Berends schreef:
di 28 jun 2022 14:40
Fortei de Marni is een fraaie badplaats. Ook voor shopping kan je er zeker terecht in de exclusieve winkels. https://toscane.nl/strand-forte-dei-marmi/
Mooi gelegen nabij Pisa Florence Luca etc.
Voor TS best goed te doen qua afstand voor een dagreisje de stranden zijn ook veel exclusief voor “clubleden” het is een aparte beleving op zich om te kijken daar. Ook de designer weekmarkt is leuk om te doen. Maar of dat met kids in het hoogseizoen ook nog leuk is betwijfel ik toch wel.

Ik zou persoonlijk als ik mooie stranden zocht na het avondeten gewoon hier en daar gaan kijken als het niet zo warm en druk meer is in de omgeving en dan nog lekker een ijsje halen met de kids. Wat wij mooi en fijn adviseren kan een ander totaal niet aanspreken en zo ontdek je jouw favoriete strand wel.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Arja75
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 10 aug 2018 18:16

Re: welke stranden (kids) bij kust Toscane

Bericht door Arja75 » wo 29 jun 2022 11:04

Wij stonden een paar jaar terug op camping Montescudaio in Cecina. Wij hebben het meest genoten van het strand waar jullie vlakbij naar de campings gaan. Je parkeert de auto vlakbij en loopt een stukje door een heerlijk koel pijnboombos waar de cicades je luidkeels toezingen (hele bijzondere ervaring!). Mooie stranden met zand. Lange pieren van rotsblokken voor wat avontuur voor de kinderen als je dichter naar Cecina gaat. Wel wat verkopers, maar niet uitgesproken.
En niet hutje aan mutje.
Het strand loopt wel af, maar op sommige plekken sta je al redelijk snel diep.

De ervaring bij Vada was dubbel. Qua waterkleur waan je je in Caribisch gebied, maar de pijpleiding en fabriek op de achtergrond doen de wenkbrauwen fronsen. Wij zijn daar dan ook maar 1x geweest. Was bovendien knetterdruk daar.
Het strand is er wel eindeloos aflopend. Je moet echt een stuk het water in wil je kunnen zwemmen.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: welke stranden (kids) bij kust Toscane

Bericht door SBerend » wo 29 jun 2022 17:27

Marina di bibbona is het druk. Krappe plekken om te parkeren. Strand is smal Vada had in het verleden veel overlast van leurende verkopers. Vorig jaar minder. Ook meer risico op inbraak in auto's al een paar gevallen van campinggasten meegemaakt. Valle Gaia waar wij vorig jaar stonden en dit jaar weer, ligt verder van de kust.
Zelf gaan wij altijd naar het strand net voorbij San Vicenzo. Je hebt daar parkeerplekken aan de straat. Maar iets verder (is wel betaald) heb een parkeerplaats aan de linkerkant van de weg. Sta je ruim. Hoogstens 200 m en je zit op de strand en het strand is ruimer
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Plaats reactie

Terug naar “Italië”