Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Beste mensen.
Onlangs hebben we een Kip Grayline Deluxe bouwjaar 2002 gekocht. Onder deze caravan zit een Truma Euro Mover M1. Deze werkte wel en ik heb hem ook een paar keer gebruikt, maar nu doet hij het niet meer.
Als ik de massa (hoofdschakelaar) omzet, hoor je de relais inschakelen, de 3 controlelampjes gaan ook branden, maar na een paar seconden gaat alles weer uit.
De accu heb ik gemeten en deze geeft 13.9 volt met 29 ampère. Hier zou het toch op moeten werken.
Heeft iemand een idee waarom dit systeem zichzelf zo snel weer uitschakeld?
In de handleiding staat dat je de resetknop 5 seconden moet indrukken, maar op mijn kastje zit geen resetknop!
Graag even hulp.
gr. Bert de Haan
Onlangs hebben we een Kip Grayline Deluxe bouwjaar 2002 gekocht. Onder deze caravan zit een Truma Euro Mover M1. Deze werkte wel en ik heb hem ook een paar keer gebruikt, maar nu doet hij het niet meer.
Als ik de massa (hoofdschakelaar) omzet, hoor je de relais inschakelen, de 3 controlelampjes gaan ook branden, maar na een paar seconden gaat alles weer uit.
De accu heb ik gemeten en deze geeft 13.9 volt met 29 ampère. Hier zou het toch op moeten werken.
Heeft iemand een idee waarom dit systeem zichzelf zo snel weer uitschakeld?
In de handleiding staat dat je de resetknop 5 seconden moet indrukken, maar op mijn kastje zit geen resetknop!
Graag even hulp.
gr. Bert de Haan
-
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Het voltage zoo lijkt goed het ampère wat je gemeten hebt hoe gemeten, want die kun je zomaar niet meten.
Meet de spanning op de accu terwijl iemand anders de mover probeerd te bedienen.
Hoe oud is de accu , type accu en lader ?
Meet de spanning op de accu terwijl iemand anders de mover probeerd te bedienen.
Hoe oud is de accu , type accu en lader ?
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Dag Bert,
Hoe weet jij dat de accu 13,9 volt is en 29 ampere is???
Die eerste is niet moeilijk te meten, maar die laatste snap ik niet hoe je daar aan komt.
Ik meet al jaren aan accu's, met heel geavanceerde apparatuur ook... maar de capaciteit in ampere ...heel apart om te lezen.
Doorgaans is de meting met de CCA aanduiding maatgevend
Evengoed... je zegt 29 ampere.
Als je een accu van 30 Ah hebt is dat netjes.
Maar als je een accu van 80Ah hebt is ie echt mortis.
Dus... welk merk/type accu heb je??
De klacht duid er nl echt op dat het wel de accu is...
Zodra er een belasting gevraagd wordt lijkt ie door z'n knieen te gaan.
Als je in mijn buurt woont mag je gerust effe langskomen met die accu, meet ik hem even, ik heb een accutester.
Hoe weet jij dat de accu 13,9 volt is en 29 ampere is???
Die eerste is niet moeilijk te meten, maar die laatste snap ik niet hoe je daar aan komt.
Ik meet al jaren aan accu's, met heel geavanceerde apparatuur ook... maar de capaciteit in ampere ...heel apart om te lezen.
Doorgaans is de meting met de CCA aanduiding maatgevend
Evengoed... je zegt 29 ampere.
Als je een accu van 30 Ah hebt is dat netjes.
Maar als je een accu van 80Ah hebt is ie echt mortis.
Dus... welk merk/type accu heb je??
De klacht duid er nl echt op dat het wel de accu is...
Zodra er een belasting gevraagd wordt lijkt ie door z'n knieen te gaan.
Als je in mijn buurt woont mag je gerust effe langskomen met die accu, meet ik hem even, ik heb een accutester.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Hoi Paul, bedankt voor je reactie. Ik ben geen elektrotechnicus, maar ik heb de spanning gemeten met een multimeter. Deze geeft de voltage en kan ook ampere's meten al weet ik natuurlijk niet of dat correct is.Paul Vingerhoets schreef: ↑di 21 jun 2022 14:37Het voltage zoo lijkt goed het ampère wat je gemeten hebt hoe gemeten, want die kun je zomaar niet meten.
Meet de spanning op de accu terwijl iemand anders de mover probeerd te bedienen.
Hoe oud is de accu , type accu en lader ?
De accu is 4 jaar oud. Ik heb de accu ook even in mijn auto geprobeerd en daar geeft hij geen probleem!
De spanning meten terwijl iemand anders de mover bediend gaat niet, omdat het systeem zichzelf na een paar seconden uitschakelt! Dat was namelijk mijn vraag.
gr. Bert
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Hoi Chris, bedankt voor je reactie.Chris schreef: ↑di 21 jun 2022 15:20Dag Bert,
Hoe weet jij dat de accu 13,9 volt is en 29 ampere is???
Die eerste is niet moeilijk te meten, maar die laatste snap ik niet hoe je daar aan komt.
Ik meet al jaren aan accu's, met heel geavanceerde apparatuur ook... maar de capaciteit in ampere ...heel apart om te lezen.
Doorgaans is de meting met de CCA aanduiding maatgevend
Evengoed... je zegt 29 ampere.
Als je een accu van 30 Ah hebt is dat netjes.
Maar als je een accu van 80Ah hebt is ie echt mortis.
Dus... welk merk/type accu heb je??
De klacht duid er nl echt op dat het wel de accu is...
Zodra er een belasting gevraagd wordt lijkt ie door z'n knieen te gaan.
Als je in mijn buurt woont mag je gerust effe langskomen met die accu, meet ik hem even, ik heb een accutester.
Ik heb met een multimeter het voltage en ampères gemeten. Zo kom ik aan die waardes. De accu is volgens mij prima, want ik zet hem in mijn auto (Golf-5) en hij doet het prima.
Het is een 40 ampère accu van 4 jaar oud, dus volgens mij kan het daar niet aan liggen, maar ik ben geen techneut, vandaar ook de vraag hier neer gelegd.
Ik weet niet waar je woont, maar misschien is even langs komen een optie. Ik woon in Meedhuizen, vlakbij Delfzijl.
gr. Bert
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Dat accu 4 jaar oud is zegt helaas niet zo vreselijk veel, als hij echt leeg getrokken is kan dat heel goed einde accu betekenen.
Echter; Ik lees je post nog een keer. Je zegt dat de mover het wel altijd heeft gedaan, maar nu opeens niet meer. Hoeveel tijd zat daar tussen? Is er in tussentijd iets gebeurd? (lange tijd niet gebruikt, accu leeg geweest misschien?)
Maar ik lees ook; de unit gaat alweer in storing nog vóórdat je begint met moveren, correct? Dus je zet de schakelaar om, de relais klikt, en gaat 3S daarna al in storing. Als dát zo is, dan denk ik eigenlijk helemaal niet direct aan een accu storing, maar een probleem met de mover zélf.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Stom mss, maar wat doet de accu van de golf aan de mover? Mocht dat werl werken, is het vrij zeker de accu.
Wel met een voorgaande reageerder eens, als ie al weer uitschakelt voordat je de mover probeert te gebruiken, lijkt het meer iets in de mover zelf. Accu wordt dan nl nog vrijwel niet belast.
29A gemeten laat ik even voor wat die is. Hoe dan? Kan wel hoor, maar niet even met een basic multimeter er naast. Stroomtang of accutester zijn de aangewezen tools.
Wel met een voorgaande reageerder eens, als ie al weer uitschakelt voordat je de mover probeert te gebruiken, lijkt het meer iets in de mover zelf. Accu wordt dan nl nog vrijwel niet belast.
29A gemeten laat ik even voor wat die is. Hoe dan? Kan wel hoor, maar niet even met een basic multimeter er naast. Stroomtang of accutester zijn de aangewezen tools.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
@ Bert Haan
Hallo Bert..
Het is technisch onmogelijk om op die manier met een multimeter Amperes van de accu te meten.
Je hebt eigenlijk mazzel gehad, voor hetzelfde geld was de meter, meetsnoeren of nog erger..de accu in rook opgegaan.
Ik denk dat nu alleen je meter op Ampere stuk is.....misschien een zekering in dat ding maar lang niet alle goedkopere meters zijn gezekerd helaas.
Dus je ampere meting zegt niets, de spanning wel, en die "lijkt" goed.
Lijkt, want de accu kan zomaar toch stuk zijn, en onder belasting kan de spanning instorten waardoor de beveiliging van de moverelektronica in werking komt en de kast uitschakelt.
Ik ben er dan ook niet van overtuigd, helemaal niet zelfs, dat de accu goed is.
Nu woon ik in Hillegom, mijn accutester ook... da's voor jou niet handig dus.
Neem de accu mee naar een autogarage en vraag of zijn hun accutester er even aan willen hangen.
Dan weet je alles.. de accu is n.l. 9 van de 10 keer toch de oorzaak.
Controleer ook eens heel nauwkeurig alle aansluitingen op de moverkast, de accuklemmen, de zware zekering en alle verbindingen die met dikke kabels is uitgevoerd.
Want ook dat is een bekend probleem... slechte kabel verbindingen.
Laatste 2 vragen:
Merk en type accu ???
Merk en type lader ???
Is het set wel goed op elkaar afgestemd??? juiste lader bij de juiste accu??
Hallo Bert..
Het is technisch onmogelijk om op die manier met een multimeter Amperes van de accu te meten.
Je hebt eigenlijk mazzel gehad, voor hetzelfde geld was de meter, meetsnoeren of nog erger..de accu in rook opgegaan.
Ik denk dat nu alleen je meter op Ampere stuk is.....misschien een zekering in dat ding maar lang niet alle goedkopere meters zijn gezekerd helaas.
Dus je ampere meting zegt niets, de spanning wel, en die "lijkt" goed.
Lijkt, want de accu kan zomaar toch stuk zijn, en onder belasting kan de spanning instorten waardoor de beveiliging van de moverelektronica in werking komt en de kast uitschakelt.
Ik ben er dan ook niet van overtuigd, helemaal niet zelfs, dat de accu goed is.
Nu woon ik in Hillegom, mijn accutester ook... da's voor jou niet handig dus.
Neem de accu mee naar een autogarage en vraag of zijn hun accutester er even aan willen hangen.
Dan weet je alles.. de accu is n.l. 9 van de 10 keer toch de oorzaak.
Controleer ook eens heel nauwkeurig alle aansluitingen op de moverkast, de accuklemmen, de zware zekering en alle verbindingen die met dikke kabels is uitgevoerd.
Want ook dat is een bekend probleem... slechte kabel verbindingen.
Laatste 2 vragen:
Merk en type accu ???
Merk en type lader ???
Is het set wel goed op elkaar afgestemd??? juiste lader bij de juiste accu??
Laatst gewijzigd door Chris op do 23 jun 2022 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Chris; even ter lering en vermaak voor alle forumgenoten: Als je Ampere wilt meten en je doet dat op deze wijze rechtstreeks op de accupolen zonder verdere belasting, dan creëer je toch eigenlijk een kortsluiting?
Volgens mij zegt Ampere zelf bij een accu niet vreselijk veel, capaciteit van een accu druk je uit in ampere UUR (AH).
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Klopt helemaal.
Amperes is een serie meting.
Je zet een zeer laagohmige geschakelde meter over een enorm grote voedingsbron.
Dat is dus een schoolvoorbeeld van Kortsluiting.
Dure meters hebben een ingebouwde zekering, vaak max tot 10 ampere DC inzetbaar.
Maar goedkope meters hebben die zekering vaak niet...
En dan kan het goed mis gaan.
Zelf ooit gezien dat een leerling automonteur deze fout ook maakte en de meetsnoeren waren in zijn handen vastgebrand..... zeer zeer pijnlijke leerschool geweest voor die knul.
TS heeft dus mazzel gehad... de meter zal gewoon intern ergens een onderdeeltje uitgebrand zijn... geluk..
Precies wat ik hier ook vaak schrijf...
Meten... maar weet wat je meet..
Als je niet weet wat je meet heb je alleen tijd versleten..
En ook vaak het advies aan de minder techneuten onder ons.... gebruik niet de ampere schaal... vergeet die..
Da's n.l. linke soep als je niet weet wat je meet.
Volt meting kan veel minder kwaad... je maakt nl geen kortsluiting, Volt meten is een parallel meting met een hoogohmig geschakelde meter.
Bij 12 volt DC van oa accu's kunnen kortsluitstromen gigantisch zijn... honderden ampere's kortsluitstroom is eigenlijk nog niks...
Bij 230 volt daarintegen zijn de kortsluitstromen veel kleiner... maar ook zeker niet adviseerbaar om te proberen.
Dus... geen ampere meting als je niet precies weet wat je doet..
Accu capaciteit is eigenlijk in meerdere waarde's uit te drukken.
Maar even simpel kort door de bocht....
In Ah...
Maar meer interessant... CCA..
Cold Crancking Amperage.
Die koude... dan moet de accu zichzelf bewijzen... de duidelijkste meetwaarde...valt of staat een accu mee.
Helaas.... zijn er weer verschillende "standaard normen" voor die CCA.... lekker dan..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Er zijn ampère tangen die gelijkstroom kunnen meten.
Maar ik geloof niet dat ts die heeft.
Even naar een autogarage gaan is beter.
Meten is beter,gissen is missen zeggen wij altijd.
Maar ik geloof niet dat ts die heeft.
Even naar een autogarage gaan is beter.
Meten is beter,gissen is missen zeggen wij altijd.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
-
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Ook voor een ampère tang moet er een stroom vloeien en er dus een gebruiker zijn en die is er niet aangezien de mover zichzelf meteen uit schakelt
De startmotor van een golf zal om en nabij de 150 A trekken tijdens starten als het een benzine motor is tenminste
De startmotor van een golf zal om en nabij de 150 A trekken tijdens starten als het een benzine motor is tenminste
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Nee.... dat geloof ik ook niet..
Want als TS met een universeel meter de stroom gaat meten en daar 28 ampere meet..... dan weet ik meer...... meer dan TS in dit geval.
Hij heeft geen DC ampere tang.
Best wel een speciaal ding trouwens..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 419
- Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
- Locatie: Zuid Limburg
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Paul, een amperetang is zelf de verbruiker!
Daarom vloeit er altijd een stroom door die tang. De accu bepaalt zelf hoeveel stroom er geleverd kan worden en de meter geeft dan de kwaliteit van de accu aan.
Dus die amperetang kun je dus gebruiken op een accu die niet aangesloten is op een verbruiker!
Vijftig jaar geleden op school electro, maar nog niet vergeten!
Daarom vloeit er altijd een stroom door die tang. De accu bepaalt zelf hoeveel stroom er geleverd kan worden en de meter geeft dan de kwaliteit van de accu aan.
Dus die amperetang kun je dus gebruiken op een accu die niet aangesloten is op een verbruiker!
Vijftig jaar geleden op school electro, maar nog niet vergeten!
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995
met een Caravelair corail 1995
-
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Sorry maar als ik op ampère tang zoek krijg ik inductieve meters voor ampère metingen
Deze meten het magnetisch veld rond een kabel en zijn dus contact loos
Een accutester wordt inderdaad op de polen aangesloten en hebben een weerstand ingebouwd
Deze meten het magnetisch veld rond een kabel en zijn dus contact loos
Een accutester wordt inderdaad op de polen aangesloten en hebben een weerstand ingebouwd
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
De amperetang is geen verbruiker.
Die doe je om een ader heen.
Als er geen verbruiker in werking is.(mover, koelkast)
Dan meer hij niets 0 A.
De meeste zijn voor wisselstroom.
Fluke heeft ze ook voor gelijkstroom.
Kost wel een paar centen.
Die doe je om een ader heen.
Als er geen verbruiker in werking is.(mover, koelkast)
Dan meer hij niets 0 A.
De meeste zijn voor wisselstroom.
Fluke heeft ze ook voor gelijkstroom.
Kost wel een paar centen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Dat is bij wisselspanning.Paul Vingerhoets schreef: ↑do 23 jun 2022 20:50Sorry maar als ik op ampère tang zoek krijg ik inductieve meters voor ampère metingen
Deze meten het magnetisch veld rond een kabel en zijn dus contact loos
Een accutester wordt inderdaad op de polen aangesloten en hebben een weerstand ingebouwd
Bij gelijkspanning is er geen magnetisch veld....andere tang dus...
Slimmer...en zoals Ron al zegt.... veeeeeeeel duurder...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Kzou de accu eens verder beproeven. Lijkt dat ie inzakt bij belasting.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Maar hij stopt er al weer mee nog vóórdat er belast wordt…
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Niet helemaal waar.Chris schreef: ↑do 23 jun 2022 22:14Dat is bij wisselspanning.Paul Vingerhoets schreef: ↑do 23 jun 2022 20:50Sorry maar als ik op ampère tang zoek krijg ik inductieve meters voor ampère metingen
Deze meten het magnetisch veld rond een kabel en zijn dus contact loos
Een accutester wordt inderdaad op de polen aangesloten en hebben een weerstand ingebouwd
Bij gelijkspanning is er geen magnetisch veld....andere tang dus...
Slimmer...en zoals Ron al zegt.... veeeeeeeel duurder...
Als de tang met een stroomtrafo werkt, dan is deze alleen geschikt voor wisselspanning.
Als de tang met een hall sensor werkt, dan werkt deze voor zowel wissel als gelijkstroom te meten.
Gelijkstroom induceert ook een magnetisch veld in een kabel, echter altijd dezelfde kant op.
Hobby 440 sf uit 1998 getrokken door een Audi A6 4.2 V8 350pk/440Nm
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
We gaan nu weer verder met de vraag van TS
Zou de accu zo slecht zijn dat de spanning instort bij het inschakelen van het hoofdrelais ?
Of een slecht contact ?
Bij hoofdschakelaar/relais aansluiting accupolen ?
Zou de accu zo slecht zijn dat de spanning instort bij het inschakelen van het hoofdrelais ?
Of een slecht contact ?
Bij hoofdschakelaar/relais aansluiting accupolen ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Dat is heel makkelijk na te gaan, meet de spanning op de accu, schakel de mover in en kijk waar de spanning op uitkomt.
Daarna probeer de caravan te verplaatsen en kijk of de spanning ver inzakt (onder 11V)
Zonder mover aan, zou de spanning (ik ga even uit van een loodaccu) rond de 13.8V moeten zijn, is dit significant lager (bv 12V) dan is de accu gewoon leeg.
Hobby 440 sf uit 1998 getrokken door een Audi A6 4.2 V8 350pk/440Nm
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Belast meten lukte TS niet......
Stond al in het openings topic..
Mijn "grondje" om de accu zwaar te verdenken....
En of ie nou pas of al 4 jaar oud is zegt totaal niets bij een accu.
Keertje diep ontladen geweest betekend nogal eens een Mortis accu.
Zelfs nieuwe accu's kunnen al defect zijn..
Dus ...hup... ding mee naar een garage... of accuboer..
( Enne..mocht ie stuk zijn, de oude is nog geld waard... achterlaten levert de garage ong. 25 euro op aan oud lood... tip van Hobby Linka... Andre )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Hij kan wel meten als hij de mover aanzet, even gaan de lampjes branden en gaan weer uit, als het de accu is, dan zie je dan al dat de spanning inzakt..
Eerlijk gezegd zou ik niet direct de accu verdenken, mover in rust trekt niet zo veel, als de accu dat al niet kan leveren, dan moet je ook al een flink lagere spanning zien als de accu een kwartiertje van de lader af is (kun je testen)
Het kan zijn dat je de kap er af moet halen om bij de reset button te komen (maar dat zal dan ook wel in de handleiding staan)
Misschien ook een handige test om je mover aan te zetten als de accu aan het laden is, de lader moet de mover (zonder dat je de mover bedient) echt wel aan de gang moeten houden.
Maar lijkt me idd handig om eerst de accu uit te sluiten.
Hobby 440 sf uit 1998 getrokken door een Audi A6 4.2 V8 350pk/440Nm
Re: Truma Euro Mover M1 werkt niet meer
Het zou fijn zijn als hij de spanning kan meten op de aansluitingen van de regelmaat van de mover.
Dan heb je heel de keten te pakken.
Dan heb je heel de keten te pakken.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750