Omdat importeren met de huidige schaarste op de Nederlandse markt wellicht interessant is - hier hoe wij het aanpakten.
Nog even vooraf: onze vorige caravan crashte zomer 2021 in een gigantische aanrijding met een tegenligger. Gelukkig geen persoonlijk leed, maar wat een ravage. Betrof een Bürstner 440tk uit 2011. Zo'n caravan wilden we weer. Diverse andere caravanbouwers bieden diezelfde indeling tegenwoordig ook aan. Gaat om een caravan met een hefbed én een stapelbed. Compact en toch veel slimme slaap- en zitplaats. Dethleffs (465KR) en ook LMC bouwt m. In Nederland echter schaars, zeker als occasion.
Hoofdlijn: Zoeken, dealsluiten/kopen, papieren > kenteken, importeren via keuring RDW, problemen oplossen
- Waar zoeken? In Duitsland vonden we via mobile.de diverse aanbiedingen. Andere sites boden of deels hetzelfde, maar in ieder geval véél minder. Ons oog viel op een recente Dethleffs uit 2020 (zonder mover, airco, fietsenrek of voortent).
We hebben zo'n 3 maanden rondgekeken, zodat we goed aanbod en prijzen hadden leren kennen.
- Handelaar of Particulier? De verkopende partij betrof hier een handelaar in Bremen, zo'n 300km van ons woonadres. Voordeel van zo'n partij is dat je reviews vindt en openbare profielen. Bij een particuliere verkoper is dat meestal niet zo. Daarom hebben we hierbij ongezien (!) gekocht en ongeveer 90% aanbetaald, gewoon via bankoverschrijving.
- Onderhandelbaar? We hebben uiteraard eerst onderhandeld, via mail. Dat leverde echter geen enkele winst op. Ook niet door 'tijd te rekken' of te proberen extra's in de deal mee te krijgen. Het lijkt zelfs wel of Duitsers daar niet van gediend zijn: verkoper in Nederland stelt zich meestal dienstbaar op, klant is koning. Die verhouding lijkt in Duitsland subtiel anders te liggen. Ter nuancering: de markt is in deze periode oververhit en prijzen stijgen. Verkopers kunnen dan ook meer hard-to-get spelen. En de ene verkoper is de andere niet. Wij hadden misschien pech.
- Kopen zonder kijken? We hebben de handelaar op punten goed doorgevraagd over de staat en over de opties. Toch zagen we over het hoofd dat de optie van een buitenstopcontact aan de voorzijde niet aanwezig was. Dat is een nadeel van kopen via foto's. We realiseerden ons die kleine beperking pas toen we de caravan de eerste dag in gebruik namen. Inmiddels heb ik zelf iets geknutseld.
- Deal sluiten? De deal is overigens gesloten op basis van een koopcontract met precieze beschrijving van de caravan en de opties. Verkopende partij bood die via de mail aan. Ook garanties staan erin. Door het contract te ondertekenen en terug te mailen legden we de boel vast.
- Garanties en keuringen? Onderdeel van de deal was een nieuwe TüV, soort Bovag-keuring. Volgens mij is een verkopende handelaar dat verplicht. Fijn dat er een onafhankelijke partij er in ieder geval ook naar keek. De caravan had nog een jaar fabrieksgarantie, die overigens via de verkopende Duitse partij bij Dethleffs geclaimd moet worden. Als er dus iets met de caravan mis is, moet je dat via die handelaar regelen. In de praktijk overlegden wij met de handelaar als er problemen waren: we spraken dan af dat we eerst een offerte zouden vragen, gewoon in Nederland. En ook reparatie kon dan hier bij de dealer gebeuren, in theorie.
- Kenteken? Dit hoef je na deze post niet meer uit te zoeken, lees maar even mee: na aanbetaling kregen we foto's van de papieren van de caravan. Met die papieren kun je een tijdelijk Duits kenteken, Kurzzeitkenzeichen, aanvragen. Voor 130 euro via transit-plate.eu (zeer aanbevolen). Op deze website staat precies welke papieren je nodig hebt en die de verkoper je dus seels (in kopie/digitaal) moet aanleveren. Spreekt echt vanzelf, geen punt, makkelijk. Het bedrijf achter de website van transit-plate schakelde zelfs uit eigen beweging met de handelaar om nog e.e.a. af te stemmen. Ze reageerden ook heel vlot op vragen en dachten hardop mee. NB: het Duitse kenteken is maar 5 dagen geldig en gaat al in op het moment dat de leverancier van het kenteken de boel op de post gooit. Daarom hebben wij het kenteken bij de Duitse caravanhandelaar laten bezorgen. Dan hoefde de post geen landsgrenzen over te steken en verloren we daar geen tijd mee. Dit komt dus best precies, maar is ook goed te doen
- Aflevering? De aflevering van de caravan zou in Nederland klantvriendelijker gebeuren. Wij konden alleen in een weekend plannen. De handelaar ging daarmee akkoord, mits we zaterdags om 9u zouden arriveren, dat voor ons betekende dat we om 6u in de auto zaten. Bij aankomst bleken de openingstijden echter veel ruimer. De man met wie we steeds in gesprek geweest waren liet zich even zien, want - de jongste bediende leverde de caravan plichtmatig af en die sprak ook echt alleen Duits. Er zat geen opstapje en ook geen reservewiel bij de caravan.
- En? Wat viel tegen: er zat onverwacht een heel klein deukje aan de zijkant in de beplating. Ook een kleine beschadiging aan dak-afloop / achterzijde. Binnen was er een kleine beschadiging in een afwerklatje. Ik vind dat de handelaar dit vooraf had mogen melden. Toch is het totaalbeeld: de caravan voldeed aan de foto's en was wat we zochten. Modern, fris, degelijk, ruim, licht. Prachtig. Nieuwe TuV. Veel reserve sleutels. Alles werkte. Gordijnen waren deels zelfs ongebruikt. De hele rimram aan papieren en gebruiksaanwijzingen zat erbij.
- Duits naar Nederlands kenteken? De caravan reden we daarna naar huis. Duits Kurzzeitkenzeichen op de caravan. Ook in Nederland gewoon geldig. Caravan direct gestald bij onze stalling op privéterrein, want het kenteken zou de dag erna verlopen. Met RDW in de dagen erna afgesproken voor keuring in Nederland. Dat kan wel een poos duren: het is soms druk, reken op een week of 2. Afspraak moet je dus beter eerder al regelen en plannen gaat heel makkelijk via de website van RDW.nl. Kosten 102,- euro. Op de dag van de keuring in Nederland doe je op de caravan een Nederlands eendagskenteken, eveneens heel makkelijk via RDW.nl te regelen en gratis. Het kenteken schrijf je op een kartonnetje en je rijdt de hele combinatie naar het RDWkeuringsstation in jouw buurt. Na de keuring bij het RDWstation zet je de caravan weer van de openbareweg af, want het duurt een paar dagen voordat je het Nederlandse kenteken binnenkrijgt. Eenmaal ontvangen kun je een gele plaat laten maken en klaar ben je. Reken op in totaal een dag of 5.
- Problemen? Bij het eerste echte gebruik bleek opeens de verlichting niet goed te werken. De diminstallatie werkte verkeerd en schoot steeds na een paar seconden in de felste stand. Heel vervelend als je wilt slapen etc. We kregen het niet opgelost. Uiteindelijk de Nederlandse importeur van Dethleffs gebeld. Volgens hem was er niets stuk, maar stond de regelunit in de zogenaamde showroomstand. Op dit caravan forum vond ik daar ook posts over. Die gingen over caravans met tiptoets schermen. Deze Dethleffs 465 KR is echter uitgevoerd met een multi-dim-schakelaar voor 4 lampen: 3 binnen verlichtingspunten en de buitenverlichting. Maar hoe krijg je die showroomstand er weer uit? Bij deze Dethleffs is dat kennelijk heel simpel: 5x de buitenlamp schakelen. Je moet het net even weten. In de gebruiksaanwijzing en online hebben we er precies niets over gevonden. Ook bij deskundigen is dit niet of nauwelijks bekend. Diversen gesproken, waaronder de verkopende partij en niemand die dit wist, behalve De Jong Caravans in Hattem.
- Rerservewiel? Verder moeten we nog aan een reservewiel komen. Ik begrijp nog niet helemaal welke wiel- en steekmaat we nodig hebben. Of dat we kunnen volstaan met een reparatieset. Tips welkom.