Karawanken tunnel tol

Plaats reactie
Pensioenopreis
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48

Karawanken tunnel tol

Bericht door Pensioenopreis » wo 6 apr 2022 19:43

Vraagje, weet iemand hoe je de tol moet betalen voor de tunnel tussen Oostenrijk en Slovenië? Moet je daar vooraf een vignet voor kopen, of gaat dat gewoon ter plekke met een betaalpas?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Karawanken tunnel tol

Bericht door Chris » wo 6 apr 2022 19:52

Ik hoorde dat je ter plekke kunt betalen.
Ik denk met Via of Maestro....( hoop dat wel, ik moet er ook door.)

Ergens heb ik een verhaal over hoe te reizen in Oostenrijk... effe zoeken.
Een handige app was dat.

Zoek de ASFiNAG app eens op...
Lekker informatief over van alles in Oostenrijk..
Laatst gewijzigd door Chris op wo 6 apr 2022 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1266
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Karawanken tunnel tol

Bericht door cortrans » wo 6 apr 2022 19:54

Ik heb Het toen allemaal vooraf geregeld, ik dacht via de anwb
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Karawanken tunnel tol

Bericht door blefke » wo 6 apr 2022 19:56

Ik betaalde altijd met CC
En niet vergeten om in Slovenië een Vignet te kopen.

blefke

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Karawanken tunnel tol

Bericht door henry12 » wo 6 apr 2022 19:57

Ik ben hier vorig jaar nog doorgekomen en heb gewoon met me pin pas betaald
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

workel

Re: Karawanken tunnel tol

Bericht door workel » wo 6 apr 2022 21:14

[re.gif]
Om de boel ff helder te krijgen heb je het volgende nodig:

- Vignet voor Oostenrijk, onderweg kopen bij tankstation, ANWB of digitaal via ASFiNAG app en dan als zakelijke klant, heb je geen bedenktijd van 8 dagen
- Karawankentunnel betaal je tol, € 7,60 cash of met Creditkaart
- Vignet Slovenië heb je nodig als je de snelweg gebruikt, bij B wegen niet, koop je voor 1 week, 1 maand, 1 halfjaar of jaar. Onderweg te koop bij tankstation word wel aangegeven.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Karawanken tunnel tol

Bericht door Chris » wo 6 apr 2022 21:38

[re.gif]

Wat ik wel meen te weten is dat de vignetten die bij de ANWB gekocht (kunnen) worden wel duurder zijn dan ter plekke.

De ASFiNAG geeft aan waar .... of ook.... die dingen ook te koop zijn voor Oostenrijk, of idd digitaal bij ASFiNAG... en als zakelijke klant ( anti bedenktijd)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Karawanken tunnel tol

Bericht door Ron » do 7 apr 2022 05:37

Oostenrijk vignet altijd digitaal via ASFiNAG aanschaffen.
Wel 2 weken van te voren doen. (ivb met bedenktijd)
Maar dan hoef je in ieder geval geen stikker op je raam te plakken
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Karawanken tunnel tol

Bericht door moyzo » do 7 apr 2022 07:34

Wij gebruiken de Asfignac site en app al jaren met volle tevredenheid.
https://shop.asfinag.at/nl/
Registreren is echt makkeljk, werkt gewoon in de Nederlandse taal.
https://youtu.be/tMVXJWMDRZ8
Ik koop een aantal dagen van te voren de vignetten via de app of via mijn account op de computer als zakelijk account zodat deze gelijk te gebruiken zijn ipv de paar weken wachttijd.
( je hoeft geen KvK nummer te overleggen dus iedereen kan zakelijke klant zijn)
Deze print ik ook altijd uit en bewaar ze in de auto - voor het geval dat er een storing in het systeem zou zijn als bewijs.

Via je account (app of computer) kun je ook al de digitale tol voor de tunnels op je route kopen. Dit is bijzonder handig : je komt aanrijden en de slagboom gaat gelijk open dmv je kentekenregistratie.
asfinac.jpg
asfinac.jpg (37.19 KiB) 4118 keer bekeken
Let wel op:
Volg nooit met caravan de linkse groen geverfde (streckenmout) baan, die is te smal voor een aanhanger, maar ga naar rechts waar ook het groene vignet boven de baan staat met afbeelding van een caravan. Ook daar gaat de slagboom direct open.
Naamloosasf.jpg
Voor de Karawankentunnel in zuidelijke richting kun je de tol ook al digitaal kopen via de app.

Normaal gaan wij altijd over Graz en Zagreb dus kocht ik de A9 Phyrn Autobahn (Gleinalm en Bosrucktunnel) ook gelijk met de vignetten thuis. Deze tolpassen zijn een jaar geldig na aanschaf.

Maar dat kan ook te voorbarig zijn: Omdat wij onderweg richting Munchen al hoorden dat de route naar Passau hopeloos dicht zat wegens een enorm ongeval moesten we toch door de Karawankentunnel. De vooraf gekochte tolpassen voor A9 zowel heen als terugweg kon ik toen niet beiden gebruiken. Normaal geen ramp, we gaan toch 2 x per jaar die kant uit en maak je de volgende reis wel op maar door Corona is hij ongeldig geworden.
Tegenwoordig koop ik dus die tolpassen gewoon via de app vlak voor de Oostenrijk binnen rijden, ruim op tijd voor we de tunnels in gaan.

Overigens krijg je netjes per mail een herrinnering dat de geldigheid van een vignet in gaat of verlopen is.

Verder is de app onderweg heel handig voor de actuele verkeers situatie.

Slovenie vignetten kopen we meestal halfverwege in Oostenrijk bij een bezinestation tijdens de koffie- en plas- tank- pauze. Niet bij het laatste bezine station want daar is het altijd stukken drukker. en heb je kans aan te moeten sluiten in de rij. Het staat overal aangegeven dat ze de SLO vignetten verkopen.
Caravans en aanhangwagens die door een motorvoertuig met een toegestane maximummassa van 3500 kg worden getrokken, hebben geen eigen vignet nodig. Een geldig vignet voor het trekkende voertuig is voldoende.

Ik las overigens dat Slovenie vanaf dec 21 ook een E-vignet heeft: : https://evinjeta.dars.si/selfcare/en.
Ik ga daar even een nieuw draadje over maken. Wij gaan het uiteraard proberen eind mei.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Karawanken tunnel tol

Bericht door Avontuur » do 7 apr 2022 07:38

[re.gif]
He mooi dat Slovenie ook een digitaal vignet heeft, gaan we ook proberen in juni.
Thanks!!
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Karawanken tunnel tol

Bericht door Daphne » do 7 apr 2022 08:53

Tolvignet voor Slovenië kochten wij altijd bij het betalen van Karawankentunnel. Geen extra moeite om naar een benzinepomp of iets dergelijks te gaan.

Wij kopen vooraf geen enkel tolvignet omdat we flexibel reizen. Ter plaatse kopen is geen enkele moeite. Het zou meer tijd kosten om naar een ANWB punt te gaan dan het even onderweg te regelen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Karawanken tunnel tol

Bericht door moyzo » do 7 apr 2022 09:14

[re.gif] maar dat flexibele kan dus nu ook vanaf je telefoon app onderweg, vooral de tunnels doen we nu zo. Slovenië vignet gaan we nu ook zo kopen en dat scheelt weer in die vieze stickers op de voorruit
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Karawanken tunnel tol

Bericht door Daphne » do 7 apr 2022 09:16

[re.gif]

thumbup.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Karawanken tunnel tol

Bericht door eurotrotter » do 7 apr 2022 10:59

moyzo schreef:
do 7 apr 2022 09:14
vieze stickers op de voorruit
Dat is dan in uw beleving,ons maakt t niet uit.
Na de geldigheidsduur is deze er in een oogwenk af.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Karawanken tunnel tol

Bericht door moyzo » di 10 mei 2022 07:16

Ik hoorde/ las laatst van iemand, weet niet meer waar, dat de vignetten voor Oostenrijk goedkoper waren bij de ANWB , kon het nauwelijks geloven dus nog eens nagegaan:
Bij de ANWB betaal je €12,55 voor een vignet van 10 dagen
https://www.anwbvignetten.nl/?_ga=2.455 ... n=10-dagen

( 2 x een 10 dagen vignet is gunstiger dan een maand vignet als je zo rond de 3 weken gaat).

Koop je ze rechtstreeks via de asfignac website- dus met kentekenregistratie dan betaal je slechts €9,60 per vignet.
( deze hoef je dus niet te plakken) https://www.asfinag.at/en/toll/vignette/

Een vignet Oostenrijk is verplicht voor alle motorvoertuigen tot 3500kg. In Oostenrijk heb je geen extra vignet nodig voor een aanhanger of caravan.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Plaats reactie

Terug naar “Slovenië”