Met de veerboot naar Noorwegen

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door Morgoth » za 6 nov 2021 09:21

yarrah schreef:
vr 5 nov 2021 17:52
Wij vinden nachtboten heerlijk. Naar engeland hebben we al een paar gedaan. Om 14.30 vertrek uit Groningen en te volgende morgen kom je om 8.00 aan in Hull.
Toen ik mijn eigen bedrijf nog had deed ik veel zaken met Engeland. Ik ging ook met de nachtboot naar Harwich, dan naar mijn leverancier in Leicestershire en met de snelle Stena Discovery catamaran 's avonds weer terug naar Hoek van Holland. Helaas vaart dat ding niet meer.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door Gemineye » za 6 nov 2021 09:34

De boot naar harwich hebben wij ook eens gedaan! Dat was prima, en ik heb geen idee meer wat we toen betaald hebben maar er staat me bij dat dat best meeviel. We waren toen met een knots van een bestelbus. Ik vond die overtocht perfect!

Wij hebben ook nog steeds wel een keer in gedachten om Scandinavië te bezoeken en zo’n nachtboot lijkt me perfect! Echter, ik vind die prijs wel een drempel hoor.. jemig wat een geld. Noorwegen lijkt mij persoonlijk de mooiste bestemming in Scandinavië om eens een mooie rondtocht te maken, maar als het zó duur is, wordt de eerste keer waarschijnlijk Zweden wat iets makkelijker rijdend te bereiken is.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door dieseltijger » za 6 nov 2021 10:37

Even zonder de caravan....is dit een echte aanrader:

https://global.hurtigruten.com/destinat ... y/?_hrgb=2. Oorspronkelijk een (post/personen) dienst die in de vorige eeuw in een behoefte voorzag toen de wegen naar het Noorden niet zo goed waren als nu. Er kunnen wel auto's mee, maar caravans niet.

Duur? Zeker! Grote caravans en grote trekkers zijn ook duur.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door Wie-niets » za 6 nov 2021 11:34

Heeft er Iemand recente ervaringen in Noorwegen voor mogelijkheden o.a. met gebruik maken van airbnb , huisjes of stuga's om zo'n 10-14 dagen te gaan hoppen ? Dit voor ons in aansluiting om alleen als aanvulling te geven bij gebruik maken van de nieuwe veerpont volgend jaar bij welzijn , met 2 personen en auto op retour basis?

Useless
Berichten: 439
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door Useless » di 25 jan 2022 12:24

Heb deze overtocht inmiddels geboekt (enkele reis). Wij reizen normaliter altijd over de bruggen maar uit een snelle berekening blijkt dat we goedkoper uit zijn met deze overtocht dan over de weg. De benzinekosten (zeker tegenwoordig) + de extra overnachtingen en de tolbruggen kosten bij elkaar iets meer dan de boot. En dan heb ik het nog niet eens over het gemak. Afgelopen jaar was de grote weg afgesloten en werden we dwars door Hamburg omgeleid wat een oponthoud van ruim 4 uur kostte. Moet er wel eerlijkheidshalve bij vermelden dat we in het voorseizoen reizen. Twee weken later gaat de prijs met zo'n €250,- omhoog.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16288
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door Jan van Vijven » di 25 jan 2022 12:43

Ben benieuwd, enkele weken geleden wisten ze nog niet hoe het in de Beatrix haven geregeld ging worden.
De drijvende ramp zou uit Oostende moeten komen maar ook dat was nog niet zeker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door jessedew » vr 28 jan 2022 09:25

Ooit, als de kinderen groter zijn, gaan we denk ik wel een keer met de caravan naar Scandinavië (al eens geweest en erg mooi daar)

de boot vanuit NL is wel iets duurder, maar als je puur kijkt naar deur tot deur, is de boot vanuit Denemarken (incl daar naar toe rijden en overtocht naar Kristianssand in het hoogseizoen ook zeker meer dan 1000 euro (gezin met caravan)

Vanuit NL is het 1700 euro. Dat scheelt wel zeker 600 euro, maar je moet ook nog overnachten ergens ( en je bent langer onderweg) dus dan wordt het verschil al wat minder. Voor mij zou het denk ik wel de moeite waard zijn. In het laagseizoen is het helemaal een nobrainer. Je bent aan benzine zeker 400 euro kwijt voor het extra stuk rijden (en in het laagseizoen is de benzine even duur;)

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door Scout15 » vr 28 jan 2022 10:27

[re.gif] Ooit...., dat is wat mijn ouders ook zeiden maar ivm herseninfarct is het er nooit meer van gekomen. Dit is de reden geweest dat wij niet gewacht hebben en twee jaar geleden zijn gegaan. Kids waren toen 11 en 8 jaar oud en hebben er net zoveel van genoten als wij zelf. thumbup.gif
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door yarrah » vr 28 jan 2022 16:03

Wie-niets schreef:
za 6 nov 2021 11:34
Heeft er Iemand recente ervaringen in Noorwegen voor mogelijkheden o.a. met gebruik maken van airbnb , huisjes of stuga's om zo'n 10-14 dagen te gaan hoppen ? Dit voor ons in aansluiting om alleen als aanvulling te geven bij gebruik maken van de nieuwe veerpont volgend jaar bij welzijn , met 2 personen en auto op retour basis?
Noorwegen zit vol met huisjes en hutjes. Je hoeft niet eens te reserveren. Elke camping heeft zeker wel 5 hutjes. Zo kun je een mooie hutten tocht maken.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door jessedew » vr 28 jan 2022 22:22

Scout15 schreef:
vr 28 jan 2022 10:27
[re.gif] Ooit...., dat is wat mijn ouders ook zeiden maar ivm herseninfarct is het er nooit meer van gekomen. Dit is de reden geweest dat wij niet gewacht hebben en twee jaar geleden zijn gegaan. Kids waren toen 11 en 8 jaar oud en hebben er net zoveel van genoten als wij zelf. thumbup.gif
Helemaal eens, ik ben ook hard aan het realiseren om eerder te kunnen stoppen met werken, (ja nu 34 en hoop over tussen de 5 en 10 jaar zover te zijn) en ga in elk geval niet tot langer dan tot mijn 60e werken, of in elk geval zorgen dat ik nog wat leuke dingen kan ondernemen voordat ik met pensioen ga. Als ik het red binnen 10 jaar, zal dat natuurlijk niet volledig stoppen zijn, maar in elk geval financieel onafhankelijk genoeg om minder te hoeven werken.

Want idd gezondheid is het belangrijkste en heb je vaak niet al teveel invloed op, bij een normale levensstijl. Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans, dus idd, zorgen dat je in elk geval als dat kan, ook leuke dingen gedaan heb toen je gezond was.

Maar mijn kinderen zijn nu 3 en 6, dat vind ik persoonlijk nog te vroeg, al zou 2023 wellicht wel kans maken voor Noorwagen (en dan is een dag (en nacht) varen, beter dan een dag rijden met de caravan.

Overigens vinden wij NL ook prachtig voor vakanties, geen haast om weer naar het buitenland te gaan, dat kan nog wel paar jaartjes wachten.

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door jessedew » vr 28 jan 2022 22:32

yarrah schreef:
vr 28 jan 2022 16:03
Wie-niets schreef:
za 6 nov 2021 11:34
Heeft er Iemand recente ervaringen in Noorwegen voor mogelijkheden o.a. met gebruik maken van airbnb , huisjes of stuga's om zo'n 10-14 dagen te gaan hoppen ? Dit voor ons in aansluiting om alleen als aanvulling te geven bij gebruik maken van de nieuwe veerpont volgend jaar bij welzijn , met 2 personen en auto op retour basis?
Noorwegen zit vol met huisjes en hutjes. Je hoeft niet eens te reserveren. Elke camping heeft zeker wel 5 hutjes. Zo kun je een mooie hutten tocht maken.
Bijgevoegd een ronde die ik (10 jaar geleden alweer) gereden heb (globaal) gebruik gemaakt van (vooraf geboekt)

https://www.norgereiser.nl/kampeerhutten-noorwegen

Weet niet meer welke site, maar deze heeft best wat keus.

Dit vond ik een fantastische route, je pakt de atlantische kust mee met alle fjorden, je kan nog uitwijken naar het binnenland (trollstigen etc) en bij Trondheim (of iets eerder al) is het mooi geweest. (noordkaap is wel erg ver) Hutjes zijn wel (wat klein) dus misschien een tentje meenemen. Erg basic, maar wel leuk.
Bijlagen
Schermafbeelding 2022-01-28 om 22.25.50.png

Peutje
Berichten: 643
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door Peutje » vr 1 apr 2022 14:32

Al 60.000 boekingen op de boot vanuit Eemshaven.
https://dvhn.nl/economie/Ik-ben-Braband ... 30441.html

Bootje is net geland in Eemshaven deze ochtend.
IMG-20220401-WA0009.jpg
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12816
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door Trina » do 7 apr 2022 10:24


Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16288
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door Jan van Vijven » do 7 apr 2022 10:40

Das ff lekker, ligt aan de zware lading kade, is eigenlijk ons plekkie!
Een ouwe schoolmaat mocht hem helpen "parkeren" alleen kon die dat blijkbaar niet. mrgreen.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

sjjo
Berichten: 32
Lid geworden op: do 17 aug 2017 23:03

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door sjjo » zo 10 apr 2022 09:51

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/912692/m ... -noorwegen

Ben benieuwd. De 23ste gaan wij.
Hopelijk zijn dan alle kinderziektes verholpen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk


Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16288
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door Jan van Vijven » zo 10 apr 2022 11:58

Westenwind is geen kinderziekte, die gebroken tros had voorkomen kunnen worden maar heeft geen verlet veroorzaakt.
In Eemshaven is er een drijvende ramp dus geen probleem, in Noorwegen kregen ze foute info betreffende de hoogte van de kade.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door Wie-niets » ma 30 jan 2023 15:04

Even draadje afgestoft en zijn we een tijdje verder. Er borrelt weer iets op.

We zijn nog steeds aan het kijken afgelopen jaar is er niets door omstandigheden van Noorwegen gekomen.
Het gaat om zijn er al Forumleden die gebruik hebben gemaakt van deze verbinding naar Noorwegen en hoe is dat bevallen.
Alle informatie is welkom ( en misschien doen we meer mensen een plezier mee) Ik heb al even wat terug gelezen in de topic. over de verblijven/ routes etc. daar.( voor ons zou het om " solo hoppen "gaan.)
Btw.
Dit kwam ik nog recent tegen. Hopelijk heel incidenteel en wordt dit komend jaar met de eigen terminal verbeterd.
Link
https://www.nos.nl/artikel/2461624-veer ... ngse-haven

Trouwens blijkt dat de verbinding een schot in de roos is gezien de boekingen over afgelopen tijd.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door Henny » ma 30 jan 2023 15:21

Tja, het een en ander moet nog aangepast worden.
Wij willen óók dit jaar ( juni ) weer naar Noorwegen, vorige keer in 2018 bij Hirtshals overgestoken. Nu dus gekeken om vanaf de Eemshaven te gaan ( enkele reis, willen via Zweden terug) Echter ruim 1500 euro betalen, enkele reis, voor auto + caravan is toch wél heel erg veel......Daar komt bij dat we het door Denemarken rijden ook wel mooi vinden !! Dus.......voor óns gaat het niét door .

Het leek ons wel leuk, ( als oud koopvaardij officier , wél 50 jr geleden knipoog.gif ) om weer even een flink eind te varen ...nu doen we het weer met die 3 uurtjes overtocht, óók leuk !!)
Avento 420 / XC70....

Robertb
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 15 nov 2020 10:55
Locatie: Karmøy, Noorwegen

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door Robertb » ma 30 jan 2023 15:43

De laatste weken is het schering en inslag dat de veerboot geannuleerd wordt op het laatste moment. Oorzaak de kade in de Eemshaven of de kade in Kristiansand is bezet door een ander schip dat daar moet laden of lossen. De kades zijn namelijk openbaar. Fjord Line en Color Line hebben eigen kades. Als je geannuleerd wordt heb je zomaar geen nieuwe plek bij de HNL en ook niet bij andere maatschappijen. Ook komt het geregeld voor dat er vertragingen zijn tot wel 5 uur. Verder is de prijs in 2023 bijna verdubbeld tov vorig jaar. Nee wij blijven bij Kristiansand-Hilrtshals en dat alleen met de Color Line. Evt. Langesund-Hirtshals met de Fjord Line.
Eriba Triton 420 2021, Dacia Duster diesel 4x4 2021.

Weinsberg
Berichten: 526
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door Weinsberg » ma 30 jan 2023 15:57

Wij gaan deze zomer weer vanuit Copenhagen naar Oslo met DFDS. 4 personen + auto retour € 300,- in de aanbieding.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door doubleyou » ma 30 jan 2023 17:21

Ik ben afgelopen zomer gaan rekenen en kwam erop uit dat rijden (en ook de verschillende routes bekeken) en varen vaak niet heel veel schelen. Wellicht als je heel vroeg boekt wel.

Voor mij was de goedkoopste optie uiteindelijk: Kiel -Gothenburg. Van Gothenburg naar Noorwegen is niet zo ver en dan begin je meteen al aan je vakantie want er zijn genoeg mooie plekken onderweg. Ik heb een klein rondje Zuid- Noorwegen/Zweden gedaan:

Kiel ——>ferry Göteborg
Saltö
Trolhättan
Moss ——> ferry Horten
Stavern
Mandal
Forsand
Røldal
Seljord
Langnas
Stockholm
Åland ( van daaruit een trip met de camper naar Helsinki)
Trelleborg——->ferry Rostock
Bijlagen
A6B0D7ED-F553-41FE-BB51-D40F9B05B6AA.jpeg
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Peutje
Berichten: 643
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door Peutje » wo 1 feb 2023 17:26

Afgelopen jaar die boot gedaan. Fantastische verbinding, maar nu 1.5x zo duur, dat gaat hem dus niet meer worden als we toch dit jaar naar het noorden afzakken. Misschien dat ik kiel Gothenburg pak maar dfds Kopenhagen Oslo lijkt me eigenlijk ook wel wat. Rond wat Doubleyou gedaan heeft komt in de buurt van ons rondje (waar ik Doubleyou in Mandal tegenkwam). Wij zijn via Stavanger , bergen, Olden in andalsnes als hoogste punt geweest, toen via Hamar naar Zweden via helsigborg en putgarden terug gereden.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door Henny » do 2 feb 2023 11:50

1 februari......en nu ,voorlopig, geen afvaarten, de boot is door windkracht 11 losgeslagen van de kade, trossen zijn gebroken en het schip heeft schade...... :(

Waren het tóch al van plan om in juni via Hirtshals over te steken.... whistle.gif weten dat nu zeker... knipoog.gif

https://www.ad.nl/binnenland/veerboot-l ... ~acca6ba4/
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16288
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door Jan van Vijven » vr 3 feb 2023 08:01

Waarom? In juni vaart dat ding gewoon weer.
De alternatieve ferries zijn net zo risicovol.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Weinsberg
Berichten: 526
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Met de veerboot naar Noorwegen

Bericht door Weinsberg » vr 3 feb 2023 12:06

doubleyou schreef:
ma 30 jan 2023 17:21
Ik ben afgelopen zomer gaan rekenen en kwam erop uit dat rijden (en ook de verschillende routes bekeken) en varen vaak niet heel veel schelen. Wellicht als je heel vroeg boekt wel.

Voor mij was de goedkoopste optie uiteindelijk: Kiel -Gothenburg. Van Gothenburg naar Noorwegen is niet zo ver en dan begin je meteen al aan je vakantie want er zijn genoeg mooie plekken onderweg. Ik heb een klein rondje Zuid- Noorwegen/Zweden gedaan:

Kiel ——>ferry Göteborg
Saltö
Trolhättan
Moss ——> ferry Horten
Stavern
Mandal
Forsand
Røldal
Seljord
Langnas
Stockholm
Åland ( van daaruit een trip met de camper naar Helsinki)
Trelleborg——->ferry Rostock
Wij zijn in 2020 en 2021 in het hoogseizoen met auto en caravan ook met Stena van Kiel - Gothenburg vv gevaren. Toen in de aanbieding rond €600,-. Dit ga je niet meer vinden. Nu voor tweede maal dus naar Noorwegen zoals gezegd. Dit is duidelijk de goedkoopste optie wanneer je vanuit Oslo noordelijker in Noorwegen wilt zijn, zoals wij. Het rijden en hotel overnachting in Denemarken op de heenreis is beduidend goedkoper dan varen via NL naar Kristiansand vv en dan nog rijden. Het is gewoon een goede balans vinden tussen waar je jezelf prettig bij voelt ( rijden vs varen ) en de prijs die je wilt betalen. Zodra je Hamburg voorbij bent wordt de omgeving alleen maar mooier, dus rijden wij liever.

Plaats reactie

Terug naar “Noorwegen”