EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Fransosowitz » zo 23 jan 2022 17:19

Conradi schreef:
zo 23 jan 2022 15:30
JanPunne schreef:
zo 23 jan 2022 13:44
Ja dat klopt.
[link]
Bedankt voor de link Jan! Deze test kende we al.

Wat ik tegen dit soort tests heb, de ANWB heeft zoiets gedaan en sommige YouTubers ook, dat ze een caravan achter een EV hangen een stuk rijden en vervolgens een artikel typen. Nog even op twee (Duitse) laadstations wat fotootjes maken en klaar. Alleen al die foto's spreken boekdelen. Geen enkel informatie over hoe en waar ze gereden hebben, hoelang ze geladen hebben en dus hoelang de tocht geduurd heeft. Wel heel veel (negatieve) zaken over EV's die je ook vanachter een bureau bedacht kunt hebben. Onder de streep willen we allemaal weten hoe lang je onderweg bent naar de Riviera of zo, zodat we dat kunnen vergelijken met onze ICE ervaringen. Daarom vind het artikel vaan CCC veel interessanter.

Ook de tijdsgeest speelt hier een rol: dit artikel is uit 2020 en toen dacht AMS nog steeds dat EV's iets voor alternatievelingen was. Gelukkig weten Alexander Bloch c.s. dat ondertussen wel beter :wink:
Mee eens! Daarom kijk ik halsreikend uit naar de verslagen die hopelijk op oa dit forum gaan verschijnen. En natuurlijk naar mijn eigen ervaringen tzt.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » ma 24 jan 2022 17:55

Ik ga even ingrijpen: dit draadje is bedoeld voor ervaringen en informatie over het trekken van caravans door EV's.
De discussie gaat nu richting algemene EV zaken, en daarvoor hebben het andere draadje.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » ma 24 jan 2022 19:56

Belangrijk
Dit draadje is bedoeld om een overzicht van beschikbare EV’s bij te houden. Reacties hierop dienen beperkt te blijven tot het melden van fouten, aanvullingen of toevoegingen op de lijst.
Voor discussies over EV’s enzovoort hebben we een draadje in de babbelbox
Laatst gewijzigd door Daphne op di 25 jan 2022 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link verwijderd
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Daphne » ma 24 jan 2022 21:38

Berichten verplaatst naar het andere topic in de babbelbox. Mogelijk zijn er berichten verplaatst die hier wel horen, maar dat is dan maar zo. Hier graag alleen EV’s waarmee je een caravan kunt trekken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door JanPunne » ma 24 jan 2022 22:16

Conradi schreef:
ma 24 jan 2022 19:56
Belangrijk
Dit draadje is bedoeld om een overzicht van beschikbare EV’s bij te houden. Reacties hierop dienen beperkt te blijven tot het melden van fouten, aanvullingen of toevoegingen op de lijst.
Voor discussies over EV’s enzovoort hebben we dit draadje in de babbelbox: Met een elektrische auto en caravan op vakantie
Aks ik op de link tik dan krijg ik het bericht dat het gevraagde onderwerp niet bestaat.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Daphne » ma 24 jan 2022 22:24

"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door JanPunne » di 25 jan 2022 07:36

[re.gif]
Die kende ik wel.
Maar ook dat topic is niet expliciet voor het rijden met de caravan.
Daar werd iemand juist weer naar dit topic verwezen omdat zijn bijdrage ging over het rijden met EV met caravan.
Dus waar moeten we dan wel zijn?
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Daphne » di 25 jan 2022 08:19

[re.gif]

Dat topic mag je gebruiken voor discussie, ook over rijden met caravan. Staat in de babbelbox. Dit draadje is door TS bedoeld om een overzicht te krijgen over EV’s die een caravan trekken met eventueel (eigen) ervaringen en niet voor discussies over wel of geen EV (willen of kunnen kopen) om een caravan te trekken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

TFJ

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door TFJ » di 25 jan 2022 08:44

Ik zie de Link&Co 01 niet in het lijstje staan (is onderhuids een Volvo XC40), deze mag volgens autoweek 1800kg trekken.
https://www.lynkco.com/nl-nl
https://www.autoweek.nl/auto/102909/lynk-co-01/

Citrorob

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Citrorob » di 25 jan 2022 08:47

[re.gif]
Volgens mij is dat een PHEV en dus geen EV.

TFJ

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door TFJ » di 25 jan 2022 08:55

[re.gif]
Je hebt gelijk, inderdaad hybride.

Overigens voor de volledigheid:
1500kg voor de Volvo XC40 Recharge Pure electric
1800kg voor de Volvo XC40 Recharge Twin Pure electric

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » di 25 jan 2022 09:04

Wie-niets schreef:
wo 27 okt 2021 13:14
Van morgen nog eens deze topic doorgenomen.

Met name de doelstelling van deze topic waar niets mis mee is nog eens extra bekeken.pagina 1
Maar de tijd schrijd voort en komen er steeds meer EV's die wel iets mogen trekken. Overigens is in deze topic wel aangegeven als ondergrens 750 kg.
In de eerste opzet van het geheel zag ik nog een verwijzings link ( bij belangrijk) om andere informatie te gebruiken van: Met een Elektrische auto en Caravan op vakantie.

Als je deze link wilt activeren krijg je ; Het opgevraagde onderwerp bestaat niet of te wel is niet aanwezig. Maar dat is niet vreemd omdat inmiddels een andere topic in de Babbelbox hiervoor al een tijd gebruikt wordt gericht op de toekomst.

Ik vroeg mij af, zijn we inmiddels niet zover om b.v. die niet werkende topic link te gaan opnemen bij een vaste rubriek ( voorstel) Maar dan genaamd: Ervaringen met een elektrische Auto en Caravan op vakantie. En dat kunnen dan ervaringen van leden zijn of andere input die je ergens tegenkomt.

En vinden jullie het niets geen probleem hoor. Probeer alleen een beetje mee te denken in het hoe of wat we met het Forum aan kennis kunnen bieden.

En voor alle duidelijkheid deze topic EV's waarmee je een caravan kunt trekken kan dan gewoon blijven doorlopen.
Dit nog maar eens even in herinnering gebracht.
Ik weet niet of omdat nu voor de 2e keer naar een niet bestaande link wordt verwezen, dit aangepast kan worden.
Oh, en om misverstanden te voorkomen..... dit is bedoeld als een opbouwende "kritische " opmerking. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » di 25 jan 2022 09:42

TFJ schreef:
di 25 jan 2022 08:55
Overigens voor de volledigheid:
1500kg voor de Volvo XC40 Recharge Pure electric
1800kg voor de Volvo XC40 Recharge Twin Pure electric
Klopt, was al gemeld. Heb ik hier al aangepast maar nog niet opgeladen...
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Daphne » di 25 jan 2022 10:31

Wie-niets schreef:
di 25 jan 2022 09:04
Wie-niets schreef:
wo 27 okt 2021 13:14
Van morgen nog eens deze topic doorgenomen.

Met name de doelstelling van deze topic waar niets mis mee is nog eens extra bekeken.pagina 1
Maar de tijd schrijd voort en komen er steeds meer EV's die wel iets mogen trekken. Overigens is in deze topic wel aangegeven als ondergrens 750 kg.
In de eerste opzet van het geheel zag ik nog een verwijzings link ( bij belangrijk) om andere informatie te gebruiken van: Met een Elektrische auto en Caravan op vakantie.

Als je deze link wilt activeren krijg je ; Het opgevraagde onderwerp bestaat niet of te wel is niet aanwezig. Maar dat is niet vreemd omdat inmiddels een andere topic in de Babbelbox hiervoor al een tijd gebruikt wordt gericht op de toekomst.

Ik vroeg mij af, zijn we inmiddels niet zover om b.v. die niet werkende topic link te gaan opnemen bij een vaste rubriek ( voorstel) Maar dan genaamd: Ervaringen met een elektrische Auto en Caravan op vakantie. En dat kunnen dan ervaringen van leden zijn of andere input die je ergens tegenkomt.

En vinden jullie het niets geen probleem hoor. Probeer alleen een beetje mee te denken in het hoe of wat we met het Forum aan kennis kunnen bieden.

En voor alle duidelijkheid deze topic EV's waarmee je een caravan kunt trekken kan dan gewoon blijven doorlopen.
Dit nog maar eens even in herinnering gebracht.
Ik weet niet of omdat nu voor de 2e keer naar een niet bestaande link wordt verwezen, dit aangepast kan worden.
Oh, en om misverstanden te voorkomen..... dit is bedoeld als een opbouwende "kritische " opmerking. knipoog.gif
Als je iets aangepast wil hebben, dan kun je een bericht melden en aangeven wat er moet gebeuren. Ik heb nu geen idee wat je bedoelt en uitzoeken kost teveel tijd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » di 25 jan 2022 11:26

Ik zal proberen het heel kort te houden.

Kijk in pagina of blokje 1 in de opstart en doelstelling van Conradi bij het Rood gemaakte Belangrijk
Daar vind je een link met de verwijzing als het om andere zaken gaat aangaande de EV etc.

Ga nu maar een stuk overslaan waar de fout ook soms in terug komt.
Kijk nu weer blokje of bij pagina 20 maandag 24 jan door Conradi verwezen weer bij Rood Belangrijk en verwijzing naar de gewraakte link.

Terecht merkt JanPunne op 24 Jan 22.16 uur dat de verwijzing van het onderwerp niet bestaat.( echter heb ik het al eerder aangekaart.)
Hierop komt dan door jou ( Daphne) terecht weer de verwijzing dat de link moet zijn...........en reageert JanPunne terecht met.... Die kende ik wel.

Zie nu mijn eerdere verhaal inzake dit gegeven misschien is het dan duidelijk.

Eigenlijk zit min of meer de fout dat de link met de verkeerde aanwijzing naar een rubriek die niet bestaat aangepast dient te worden om weer mocht deze situatie zich opnieuw voordoen en Conradi daar op wijst weer niet mis gaat. Of misschien het simpels dat Conradi daar even op let. ( opbouwend bedoeld hoor)

Maar door wie dat kan en of dit aangepast kan worden weet ik niet.
Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Daphne » di 25 jan 2022 11:31

[re.gif]

Rechtsboven elk bericht zitten een aantal iconen waar je op kunt klikken. Het uitroepteken is om een bericht te melden. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om meteen duidelijk te maken waar de fout zit. Nu blijft het een zoekplaatje.

Ik zal m'n best doen om het nu op te lossen, maar maak voor een volgende keer aub gebruik van de meldfunctie. Dat scheelt jou een lang bericht typen ondanks jouw poging om het kort te houden mrgreen.gif en maakt het voor ons eenvoudiger een aanpassing te doen.

Edit: links verwijderd, ieder mag zelf in de babbelbox naar het draadje zoeken knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » di 25 jan 2022 12:24

Wie-niets schreef:
di 25 jan 2022 11:26
Eigenlijk zit min of meer de fout dat de link met de verkeerde aanwijzing naar een rubriek die niet bestaat aangepast dient te worden om weer mocht deze situatie zich opnieuw voordoen en Conradi daar op wijst weer niet mis gaat. Of misschien het simpels dat Conradi daar even op let. ( opbouwend bedoeld hoor)
Dank voor de opbouwende kritiek thumbup.gif

Ik modereer dit topic een beetje om het niet in een babbelbox te laten verzanden, daarvoor hebben we het andere draadje. Gisteren ging het die kant ik en heb ik even snel copy-paste gedaan, met daarin een link die niet meer bestaat. Weer wat geleerd zogezegd :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

TFJ

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door TFJ » di 25 jan 2022 17:51

Conradi schreef:
di 25 jan 2022 09:42
Klopt, was al gemeld. Heb ik hier al aangepast maar nog niet opgeladen...
Tijd voor een update dus knipoog.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23433
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door PD » wo 26 jan 2022 20:17

Praktijktest met een BMW iX3 door Camping, Cars & Caravans: https://www.camping-cars-caravans.de/zu ... e6yBvX18BM
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

burstnerpremio435ts
Berichten: 63
Lid geworden op: di 15 jan 2019 12:55

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door burstnerpremio435ts » wo 26 jan 2022 20:35

echt jammer dat er maar 750kg achter de iX3 mag. Dan kom je zoals in de test beschreven staat niet ver qua caravans. De takeoff van easy caravanning, is eigenlijk wat meer een vouwwagen/klapcaravan.

de test die ze met de vw ID4 gedaan hebben is wel met een 'echte caravan' dat geeft toch een water beter beeld wat ons te wachten staat.
https://www.camping-cars-caravans.de/zu ... agen-id-4/

Wel echt leuk dat het aantal trekauto testen met elektrische auto's snel toeneemt. Ik ben benieuwd hoeveel we er van de zomer gaan zien. caravan.gif

ook vakantie met een EV gerelateerd:
het Noorse auto blad/site Motor. heeft vandaag een grote test gedaan met een heel scala aan elektrische auto's wat betrefd de range. Interessant was dat ze van de Polestar 2, 3 versies getest hebben waarvan eentje met dakkoffer en belading om te zien wat dit met de range deed. Helaas zonder caravan. Wel deed ook de in Noorwegen verkooptopper de BYD Tang mee. Een suv met een trekgewicht van 1500 kilo. Langzaam aan worden normale trekgewichten bij EV's gemeengoed. Al valt wel op dat de gevestigde orde (Vag, Stelantis, BMW, Mercedes) nog wel voorzichtig zijn. Daar waar merken van buiten Europa een stuk vrijgeviger zijn wat betreft de trekgewichten
https://motor-no.translate.goog/aktuelt ... r_pto=wapp

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door erichendri » wo 26 jan 2022 20:59

Ben benieuwd wat de nieuwe niro ev mag trekken.
Was wel een verkooptopper in 2021.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

burstnerpremio435ts
Berichten: 63
Lid geworden op: di 15 jan 2019 12:55

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door burstnerpremio435ts » wo 26 jan 2022 21:15

ja hopelijk trekken ze het gelijk met de hybride en de plug in hybride varianten. de huidige niro EV mag nu 300kg trekken, de jaren er voor 0kg dus er zit al in toename in. ook de nieuwe MG ZS mag nu 500kg trekken. Helaas geen caravan cijfers maar toch voor veel mensen genoeg voor met de aanhanger.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18302
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door deusjevo » wo 26 jan 2022 21:28

burstnerpremio435ts schreef:
wo 26 jan 2022 20:35

de test die ze met de vw ID4 gedaan hebben is wel met een 'echte caravan' dat geeft toch een water beter beeld wat ons te wachten staat.
https://www.camping-cars-caravans.de/zu ... agen-id-4/
Ik zie geen test of kijk ik erover heen?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

burstnerpremio435ts
Berichten: 63
Lid geworden op: di 15 jan 2019 12:55

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door burstnerpremio435ts » za 29 jan 2022 12:31

Ik zie geen test of kijk ik erover heen?
Je hebt helemaal gelijk. https://www.youtube.com/watch?v=LMDVs5hLguA
Volgens mij is dit wel het bijbehorende filmpje. Maar de echte test zal waarschijnlijk alleen in het blad staan.
Toch blijft het interessant dat binnen europa zoveel regels verschillen, in duitsland de trekgewichten berekend op basis van een 8% hellingspercentage daar waar nederland rekent met 12% hellingspercentage. Wat resulteerd in trekgewichten van 1200 voor de rwd en 1400 voor de awd.
Zou dit nou betekenen dat een Duitser met zijn ID4 en caravan van 1200/1400 kilo, naar zeeland mag rijden. Daar waar zijn nederlandse buurman op de camping met de identieke ID4 maar 1000 kilo mag trekken. Ja toch? caravan.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Jan van Vijven » za 29 jan 2022 12:50

En als je die auto zelf importeert wat mag die dan sleuren?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”