Fendt 2022

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fendt 2022

Bericht door Chris » do 20 jan 2022 21:55

[re.gif]
Je slaat maanden en maanden over SBerend..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

TFJ

Re: Fendt 2022

Bericht door TFJ » vr 21 jan 2022 07:39

Twiks schreef:
do 20 jan 2022 10:35
ik overweeg de 515 SKM aan te schaffen.
Had je al op mobile.de gekeken? knipoog.gif

AlexvK
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 2 jan 2022 23:32

Re: Fendt 2022

Bericht door AlexvK » vr 21 jan 2022 09:28

Ik ben ook geslaagd in Duitsland. Scheelt toch een behoorlijk bedrag en tot nu toe erg netjes geholpen.
Nu uiteraard ervaren hoe het leveringsproces gaat geschieden.

Twiks
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 jan 2022 15:34

Re: Fendt 2022

Bericht door Twiks » vr 21 jan 2022 09:46

TFJ schreef:
vr 21 jan 2022 07:39
Twiks schreef:
do 20 jan 2022 10:35
ik overweeg de 515 SKM aan te schaffen.
Had je al op mobile.de gekeken? knipoog.gif
Ja, goed punt. Al zijdelings naar gekeken. Kwam op de duitse website wel een configurator tegen met veel meer opties dan op de nederlandse prijslijst. Klopt het dat de Fendts standaard in Duitsland minder opties erop hebben dan zoals ze in NL geleverd worden, wat misschien het prijs verschil kan verklaren? Heeft misschien iets met importeurs te maken

TFJ

Re: Fendt 2022

Bericht door TFJ » vr 21 jan 2022 11:39

[re.gif]
Van dat Nederlandse foldertje heb ik de indruk dat ze je graag naar de dealer verwijzen voor de configuratie. Om lekker thuis de optielijst eens door te spitten, met wat er allemaal mogelijk is, moet je doen op basis van de Duitse optielijst.
Verschil in caravans tussen Duitsland en Nederland? Volgens mij is dat 1 op 1 exact hetzelfde, is ook veel eenvoudiger produceren lijkt mij.

Duitsland kent 19% BTW waar wij 21% BTW kennen en daarnaast betaal je de papieren en het transport in Duitsland apart, terwijl dat bij ons in de verkoopprijzen zit.

workel

Re: Fendt 2022

Bericht door workel » vr 21 jan 2022 11:57

Twiks schreef:
vr 21 jan 2022 09:46
TFJ schreef:
vr 21 jan 2022 07:39
Twiks schreef:
do 20 jan 2022 10:35
ik overweeg de 515 SKM aan te schaffen.
Had je al op mobile.de gekeken? knipoog.gif
Ja, goed punt. Al zijdelings naar gekeken. Kwam op de duitse website wel een configurator tegen met veel meer opties dan op de nederlandse prijslijst. Klopt het dat de Fendts standaard in Duitsland minder opties erop hebben dan zoals ze in NL geleverd worden, wat misschien het prijs verschil kan verklaren? Heeft misschien iets met importeurs te maken
Ik heb dit uitgezocht toe wij op het punt stonden een Fendt in Dld te kopen. De hordeur en vervoer vanaf fabriek zit standaard in de NL prijs verwerkt en niet in de Duitse prijs. Nl prijs is hierdoor (voor ons type) ruim € 1.500 hoger, hordeur niet mee besteld en vrachtkosten zit verwerkt in totaalprijs (Dld). Neemt niet weg dat wij in Dld meer korting hebben gekregen dan bij de NL-dealers, wetende dat men ons graag een 2021 model wilde verkopen. Daar was voor ons de korting niet interessant (laag) genoeg.

AlexvK
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 2 jan 2022 23:32

Re: Fendt 2022

Bericht door AlexvK » vr 21 jan 2022 13:46

Ik heb dezelfde ervaring als Workul. Je krijgt een beter aanbod vanuit Duitsland, ook in de wetenschap dat de NL dealers in een zetel zitten.
Heb dat gemerkt met de houding.

Heb nu een aanbod inclusief vervoer naar dealer en 15 dagen export kenteken.
Ze regelen dat verder.

Ik heb separaat een hordeur en een safety pakket besteld. Safety pakket was wel interessant, maar stond niet op de NL optielijst.

Jekihero

Re: Fendt 2022

Bericht door Jekihero » vr 21 jan 2022 17:13

TFJ schreef:
vr 21 jan 2022 11:39
[re.gif]
Van dat Nederlandse foldertje heb ik de indruk dat ze je graag naar de dealer verwijzen voor de configuratie. Om lekker thuis de optielijst eens door te spitten, met wat er allemaal mogelijk is, moet je doen op basis van de Duitse optielijst.
Verschil in caravans tussen Duitsland en Nederland? Volgens mij is dat 1 op 1 exact hetzelfde, is ook veel eenvoudiger produceren lijkt mij.

Duitsland kent 19% BTW waar wij 21% BTW kennen en daarnaast betaal je de papieren en het transport in Duitsland apart, terwijl dat bij ons in de verkoopprijzen zit.
Wat ik me meen te herinnernen:
Voor een aantal modllen geldt dat de hordeur in Duitsland niet standaard is.
Voor een aantal modellen geldt dat de standaard as in NL 100 Kg meer laadvermogen heeft.

Twiks
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 jan 2022 15:34

Re: Fendt 2022

Bericht door Twiks » vr 21 jan 2022 21:14

Dank jullie wel allemaal! Ik ben eens informeel gaan kijken in Duitsland. Ook even met de Nederlandse importeur gesproken, maar volgens mij staan er nog niet echt veel 515 SKM op de rol voor Nederland.

TFJ

Re: Fendt 2022

Bericht door TFJ » za 22 jan 2022 08:56

[re.gif]
Ik zou er maar vanuit gaan dat alles wat er dit jaar geproduceerd gaat worden al vergeven is aan de dealers, van de importeur hoef je wat dat betreft niets te verwachten. Dan zou je van de forecast van een dealer gebruik kunnen maken om daar nog wat te configureren aan de bestelling.
Maar gezien de enorme prijsstijging voor 2022, zou ik toch nog eens goed tussen de 2021 modellen kijken of er niet wat bijzit. knipoog.gif

workel

Re: Fendt 2022

Bericht door workel » za 22 jan 2022 11:23

[re.gif]
Als ik kijk naar de caravan waar je interesse in hebt zijn dit de grootste dealers in de grensstreek: Caravan Center Bocholt, Camping Krings, Hexel.
Denk dat zij ruime ervaring hebben in verkopen aan NL-ers, zijn ook voldoende groot om veel Fendt caravans in bestelling te hebben staan, die je wellicht nog kunt aanpassen met je/jullie wensen.

Ik zou per e-mail of telefonisch een voorstel laten maken met de extra's die je wil, de juiste korting bedingen, wellicht rondje bij de 3 dealers en aan tafel de zaak rond maken.

Invoeren stelt niets voor, 1 dagkenteken, na aflevering bij de RDW langs (€115)en 3/4 dagen later heb je het kenteken, nummerplaats (€20) laten maken en klaar.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Fendt 2022

Bericht door Wie-niets » zo 23 jan 2022 09:32

Bocholt of te wel het Caravan Center hiervoor genoemd is voor mij heel dicht bij. Obelink en nog een ander adres ook trouwens. We fietsen er wel eens heen.

Tsja, wil je zo'n 1500 tot 2500 euri's in je zak houden en heb je er een beetje moeite en tijd voor over ? knipoog.gif
Kan me voorstellen als je helemaal van de andere kant in Nederland het moet regelen misschien wat moeilijker ligt. En natuurlijk ook als er iets onder garantie of service valt en je moet weer de lange weg heen en weer moeten maken. Houd daar ook rekening mee. Je winst kan dan zomaar een stuk "verdampen"
Tevens hier aan de grensstreek zowel in Duitsland/Nederland zitten voldoende bedrijven voor wie dit dagelijkse kost is.( geldt ook voor auto's)
Noot: vergelijk wel goed of je dezelfde caravan in aankleding/ uitvoering krijgt.... of te wel dezelfde "appel"

Over prijzen met de import van b.v. Campers van een paar jaar oud als je daar geïnteresseerd in bent valt vaak heel wat te halen. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Fendt 2022

Bericht door Paul » zo 23 jan 2022 10:10

TFJ schreef:
vr 21 jan 2022 11:39
[re.gif]
Van dat Nederlandse foldertje heb ik de indruk dat ze je graag naar de dealer verwijzen voor de configuratie. Om lekker thuis de optielijst eens door te spitten, met wat er allemaal mogelijk is, moet je doen op basis van de Duitse optielijst.
Verschil in caravans tussen Duitsland en Nederland? Volgens mij is dat 1 op 1 exact hetzelfde, is ook veel eenvoudiger produceren lijkt mij.

Duitsland kent 19% BTW waar wij 21% BTW kennen en daarnaast betaal je de papieren en het transport in Duitsland apart, terwijl dat bij ons in de verkoopprijzen zit.
Dat gevoel heb ik ook, de info van Fendt in Nederland is echt belabberd.
Geen configurator, een folder waar heel summier opties instaan.
Daarnaast zijn er tegenstrijdigheden in wat er standaard op geleverd wordt.
Wij zijn ons aan het oriënteren voor een diamant 560SF maar de optie vloerverwarming staat er niet bij en het is afhankelijk van waar je op de website kijkt of die er standaard al wel of niet bij zit.
Ik wil graag een Combi 6E hebben in plaats van de Combi 6, staat niet op de optie lijst maar als ik zoek vind ik een dealer die er een verwacht in februari waar dat als optie is mee besteld, net als een city wateraansluiting die ook niet op de optielijst staat.

Je bent dus haast gedwongen om naar een dealer te gaan om te achterhalen welke opties er zijn.
Begrijp me niet verkeerd, daar zijn dealers voor maar ik vind het persoonlijk altijd wel lekker om eerst wat desk research te doen alvorens ik naar een dealer stap.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Twiks
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 jan 2022 15:34

Re: Fendt 2022

Bericht door Twiks » zo 23 jan 2022 10:55

Herkenbaar! Ik heb nu wat aanbiedingen liggen van Duitse dealers voor een nieuwe, waarbij zonder enige onderhandeling ze inclusief opties al onder de Nederlandse vanaf prijs zitten. Nog wel zonder de 'grote' zaken als Thule luifel en Mover.

Gisteren wezen kijken naar de 515SKM en ben wel erg gecharmeerd van het model. Even met de verkoper gesproken en dit was de laatste die ze hadden en zouden krijgen dit seizoen. Helaas zonder vloerverwarming, wat ik toch wel jammer vind. Voor de rest zat de 'basis' er wel op. Blijft wel echt een hele mooie caravan!

Echter, op de weg naar huis nog even een stop gemaakt bij een dealer die ook Dethleffs had staan en daar een paar caravans bekeken (een hele onderneming met een peuter van 2.5 jaar en een baby van 9weken). Wat zeer positief opviel bij de Dethleffs is dat de binnenhoogte net wat hoger is dan bij Fendt en andere merken. Met 198 kan ik hier net wel rechtop in staan, terwijl ik bij een Fendt net vast sta. Ik had me er eigenlijk al bij neergelegd dat ik daar mee moest dealen, maar nu hoeft dat dus niet perse.

Nu dus de afweging, Gaan we voor een caravan waar ik in rechtop kan staan, maar kwa uitrusting en uitstraling toch 'iets' minder is (Aero 500 QSK) of doe ik en concessie aan de hoogte en gaan we gewoon voor de Fendt.

TFJ

Re: Fendt 2022

Bericht door TFJ » zo 23 jan 2022 11:54

pvaken schreef:
zo 23 jan 2022 10:10
Wij zijn ons aan het oriënteren voor een diamant 560SF maar de optie vloerverwarming staat er niet bij en het is afhankelijk van waar je op de website kijkt of die er standaard al wel of niet bij zit.
Ik wil graag een Combi 6E hebben in plaats van de Combi 6, staat niet op de optie lijst maar als ik zoek vind ik een dealer die er een verwacht in februari waar dat als optie is mee besteld, net als een city wateraansluiting die ook niet op de optielijst staat.
Ik zou haast geneigd zijn om te zeggen dat als het niet te bestellen is als optie op een diamant, het er standaard op zit scratch.gif
Op de Duitse lijst ontbreekt de optie vloerverwarming, maar "Elektrobetrieb für Truma C6" en "City-Wasseranschluss für 45 l Frischwassertank" staan beide wel op de optielijst.

Overigens viel mij vorig jaar op dat vele voorraad caravans in Nederland voorzien waren van de E optie op de combiboiler en in Duitsland juist niet, zelfs niet op caravans die bomvol opties zaten. Ook bij het configureren van een nieuwe caravan bij een NL dealer werd gezegd dat de E een "must have" optie was....
Die elektra van de boiler is 900 of 1800 watt, dat is 4A of 8A en een enorme aanslag op de walstroom aansluiting, dan wordt het toch oppassen als je daarnaast ook je vloerverwarming en/of airco bijvoorbeeld aan hebt staan. Laat staan als je ook de nespresso nog een schop geeft mrgreen.gif
Ik heb de combi 4 alleen op gas en dat bevalt mij prima, geen extra verborgen stroomverbruiker knipoog.gif

Citywateraansluiting had ik op mijn vorige caravan, mijn ervaring was dat ik eerst de citywater aansluiting losmaakte, dan door liet stromen voor fris water en daarna pas weer aansloot, omdat die waterslang in de zon heel warm was geworden (wellicht kans op legionella), dus ook die optie zou ik niet meer op een caravan willen hebben. Ik pak de gieter er wel bij of hang gewoon een waterslang in de vulopening.

AlexvK
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 2 jan 2022 23:32

Re: Fendt 2022

Bericht door AlexvK » zo 23 jan 2022 11:59

Twiks schreef:
zo 23 jan 2022 10:55
Herkenbaar! Ik heb nu wat aanbiedingen liggen van Duitse dealers voor een nieuwe, waarbij zonder enige onderhandeling ze inclusief opties al onder de Nederlandse vanaf prijs zitten. Nog wel zonder de 'grote' zaken als Thule luifel en Mover.

Gisteren wezen kijken naar de 515SKM en ben wel erg gecharmeerd van het model. Even met de verkoper gesproken en dit was de laatste die ze hadden en zouden krijgen dit seizoen. Helaas zonder vloerverwarming, wat ik toch wel jammer vind. Voor de rest zat de 'basis' er wel op. Blijft wel echt een hele mooie caravan!

Mijn caravan wordt in maart gebouwd (als het goed is) en hier kon ik nog wijzigingen aan doorvoeren. Wat ik in detail ook heb gedaan. Dat was dan wel in Duitsland.
Vloerverwarming kon ik nog aankruisen.

Keuze tussen merken kan ik je niet aan helpen. Wederhelft werd verliefd op Fendt en ik ben zelf 188. Dus geen issue met stahoogte.

workel

Re: Fendt 2022

Bericht door workel » zo 23 jan 2022 12:41

@pvaken, Fendt dealer zit in Hattem (dichtbij), die heeft een prijslijst, denk van Fendt zelf waar de vaste wateraansluiting en optie Combi 6E op staan.

Heb hem maar ff bijgesloten, wie weet heb je er wat aan.
Bijlagen
DeJongHattem-Fendt-Prijslijst-2022.pdf
(273.01 KiB) 74 keer gedownload

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Fendt 2022

Bericht door Paul » zo 23 jan 2022 15:16

[re.gif]

Tnx, dit geeft al iets meer informatie.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: Fendt 2022

Bericht door rambocus » zo 23 jan 2022 22:16

4Motion schreef:
do 20 jan 2022 14:06
[re.gif]

Ik heb daar recent een gesprek over gehad met een Dethleffs dealer: wanneer zij een verkoopovereenkomst sluiten moeten ze een kopie hiervan asap doorsturen naar de fabrikant om de prijs "vast te prikken". Enkel zo is de klant (en dealer) zeker van zijn prijs.

Ik verwacht soortgelijk systeem bij andere merken.
dan hoop ik dat bij onze bestelde Hobby hetzelfde is, wij hebben hem begin oktober besteld en was de "kale "prijs voor de Hobby 495 UL Excellent Edition € 26.250 ik zie nu bij de dealers een prijs staan van € 27.850. Hij komt als het goed is eind van deze maand in de productie en zou dan eind februari worden afgeleverd.

AlexvK
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 2 jan 2022 23:32

Re: Fendt 2022

Bericht door AlexvK » do 27 jan 2022 19:53

Het is misschien al honderd keer gevraagd, maar met zoekfunctie kom ik er niet uit!

Heeft Fendt 2022 een hagelbestendig dak of niet? Er is geen optie om ervoor te kiezen.
Bij een advertentie van een andere Fendt caravan staat dat er een gfk dak op zit?

Eigenlijk wil ik het alleen weten wat ik kan aangeven bij de verzekering.
Laatst gewijzigd door AlexvK op do 27 jan 2022 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Fendt 2022

Bericht door Jan van Vijven » do 27 jan 2022 19:55

Bij de 560 diamant die wij besteld hadden kon je daar voor kiezen, was een onderdeel van een pakket.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

workel

Re: Fendt 2022

Bericht door workel » do 27 jan 2022 20:17

AlexvK schreef:
do 27 jan 2022 19:53
Het is misschien al honderd keer gevraagd, maar met zoekfunctie kom ik er niet uit!

Heeft Fendt 2022 een hagelbestendig dak of niet? Er is geen optie om ervoor te kiezen.
Bij een advertentie van een andere Fendt caravan staat dat er een gfk dak op zit?

Eigenlijk wil ik het alleen weten wat ik kan aangeven bij de verzekering.
@AlexvK, standaard heeft de Fendt dat niet, kun je apart als optie bestellen, check de duitse folder maar eens, Alufiber Dach staat als optie vermeld.

Fendt Diamant heeft het wel standaard, rest niet.

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Fendt 2022

Bericht door princewv » do 27 jan 2022 20:22

Klopt en alufiber is weer wat anders dan GFK….

AlexvK
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 2 jan 2022 23:32

Re: Fendt 2022

Bericht door AlexvK » do 27 jan 2022 20:41

workel schreef:
do 27 jan 2022 20:17
AlexvK schreef:
do 27 jan 2022 19:53
@AlexvK, standaard heeft de Fendt dat niet, kun je apart als optie bestellen, check de duitse folder maar eens, Alufiber Dach staat als optie vermeld.

Fendt Diamant heeft het wel standaard, rest niet.
Ik zie het nu ook. Heb ik niet besteld. Dus hogere premie voor hagelschade. Ik denk dat ik het toch maar meeverzeker.

workel

Re: Fendt 2022

Bericht door workel » do 27 jan 2022 21:22

AlexvK schreef:
do 27 jan 2022 20:41
workel schreef:
do 27 jan 2022 20:17
AlexvK schreef:
do 27 jan 2022 19:53
@AlexvK, standaard heeft de Fendt dat niet, kun je apart als optie bestellen, check de duitse folder maar eens, Alufiber Dach staat als optie vermeld.

Fendt Diamant heeft het wel standaard, rest niet.
Ik zie het nu ook. Heb ik niet besteld. Dus hogere premie voor hagelschade. Ik denk dat ik het toch maar meeverzeker.
Verstandige keuze, doen wij ook, mee verzekeren.

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”