Bereik-stress PHEV?
Re: Bereik-stress PHEV?
Ah dus dat is de reden.
Ik was er al bang voor dat de CO2 tax in Nederland de spelbreker zou zijn.
Ik was er al bang voor dat de CO2 tax in Nederland de spelbreker zou zijn.
Re: Bereik-stress PHEV?
Die CO2 tax is echt belachelijk in Nederland.
Ik heb voor de aardigheid eens een Ford Mustang V8 automaat geconfigureerd op de NL en op de D Website. Zelfde uitvoering, zelfde opties. Vadertje staat zou blij met je zijn. Moet je kijken wat een verschil:
Nederland:
Duitsland:
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Bereik-stress PHEV?
En de 4 cilinder ?
Tussen de 4 en 8 cilinder zit in Nederland een belachelijk verschil.
Tussen de 4 en 8 cilinder zit in Nederland een belachelijk verschil.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Bereik-stress PHEV?
Datzelfde geldt ook al voor een Kia Picanto.
Als je die met een automaat wilt hebben kost je dat 10 K meer.
Dan valt ie net in een hogere klasse.
Normaal gesproken kost het maar iets meer, handgeschakeld of automaat.
Mijn RAM zou ook iets van 50K meer gekost hebben als ik die niet op grijs kenteken zou rijden.
Vergelijkbaar met de Mustang. Alleen kan die niet op grijs.
Het scheelt, dat die BPM/Co2 tax er na 5 jaar al af is bij een grijs kenteken.
Als je die met een automaat wilt hebben kost je dat 10 K meer.
Dan valt ie net in een hogere klasse.
Normaal gesproken kost het maar iets meer, handgeschakeld of automaat.
Mijn RAM zou ook iets van 50K meer gekost hebben als ik die niet op grijs kenteken zou rijden.
Vergelijkbaar met de Mustang. Alleen kan die niet op grijs.
Het scheelt, dat die BPM/Co2 tax er na 5 jaar al af is bij een grijs kenteken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Bereik-stress PHEV?
Dat is niet helemaal waar. Een handgeschakelde kost in NL € 15.395 en een automaat €16.995. In Duitsland kost hetzelfde autootje in automaat €14.550. Scheelt dus zo'n €2500.Ab schreef: ↑ma 17 jan 2022 10:22Datzelfde geldt ook al voor een Kia Picanto.
Als je die met een automaat wilt hebben kost je dat 10 K meer.
Dan valt ie net in een hogere klasse.
Normaal gesproken kost het maar iets meer, handgeschakeld of automaat.
Mijn RAM zou ook iets van 50K meer gekost hebben als ik die niet op grijs kenteken zou rijden.
Vergelijkbaar met de Mustang. Alleen kan die niet op grijs.
Het scheelt, dat die BPM/Co2 tax er na 5 jaar al af is bij een grijs kenteken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Bereik-stress PHEV?
Dat zie je laatst ook al ergens, maar toevallig stond deze ook op het lijstje voor mijn schoonmoeder.
Volgens de website van Kia (https://www.kia.com/nl/kies-je-kia/onli ... to/engines) zit er toch echt 'maar' 1600 Euro prijsverchil in. Het NL BPM stelsel kent namelijk ook geen klasses, maar per gram CO2 betaal je. Verschil in verbruik (en dus CO2) is ook niet zo heel groot. 4.8 l / 100km voor de handbak en 5,2 l / 100km voor de automaat. Ook staat er een ex-demo GT-line te koop voor minder dan 20k. Wel lijkt de automaat maar op enkele uitvoeringen leverbaar.
Ander punt is..... moet je deze willen? Dit is een enkele koppeling gerobotiseerde handbak en mijn ervaringen daarmee zijn nogal slecht.
EDIT: zie dat Morgoth me voor was met een soortgelijke bevinding. Dat waren ook de prijzen die ik had gevonden.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Bereik-stress PHEV?
Daar kom ik ook net achter.
Toen die er nog wel was , was het prijsverschil gigantisch.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Bereik-stress PHEV?
Mogelijk is het veranderd dan..bij die Picanto.
Een tijdje geleden was dat wel zo.
Het kan mogelijk ook aan het model en de motor liggen.
Mijn schoonzus heeft wel een hele dikke..zover je daar over kunt spreken bij een Picanto.
Maar we dwalen wel wat af..
Ik zou helemaal niet stressen over het bereik van die Mitsubishi..
Het is simpel op te lossen toch..
En veel eenvoudiger dan met een elektrisch aangedreven auto..
2 uur rijden..en effe rust is ook niks mis mee.
Het is alleen met caravan erachter een issue. Dan heb je geen haast toch? Vakantie is ontstressen heb ik me laten vertellen.
Een volle neef van me heeft dezelfde auto.
Gemiddeld genomen rijdt ie best heel voordelig.
De stekker zit er thuis wel bijna altijd in.
Een tijdje geleden was dat wel zo.
Het kan mogelijk ook aan het model en de motor liggen.
Mijn schoonzus heeft wel een hele dikke..zover je daar over kunt spreken bij een Picanto.
Maar we dwalen wel wat af..
Ik zou helemaal niet stressen over het bereik van die Mitsubishi..
Het is simpel op te lossen toch..
En veel eenvoudiger dan met een elektrisch aangedreven auto..
2 uur rijden..en effe rust is ook niks mis mee.
Het is alleen met caravan erachter een issue. Dan heb je geen haast toch? Vakantie is ontstressen heb ik me laten vertellen.
Een volle neef van me heeft dezelfde auto.
Gemiddeld genomen rijdt ie best heel voordelig.
De stekker zit er thuis wel bijna altijd in.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Bereik-stress PHEV?
Terug on topic inderdaad: ben helemaal eens (had ik ook al eerder geschreven) over de Mitsu. Als TS verder tevreden is, gewoon mee gaan. Is echt geen probleem en om de 2 uur stoppen is voor iedereen een goed idee.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Bereik-stress PHEV?
Tsja, kom nog wel eens in Duitse showrooms of kijk naar Belgische prijzen. Begin dan qua prijsverschil vaak spontaan te huilen. Goed we hebben dan ook nog 2% btw met Duitsland verschil op zo'n b.v. € 50k of meer is dat ook al een "klein" verschil.
Ga het vergelijk ook maar niet trekken in de MRB van b.v. dieselauto's wat je maar in Duitsland per jaar betaald of Nederland.
En op een b.v. genoemde Toyota Rav 4 eerder genoemd terug te komen zowel de Hybride of Plug-in uitvoering daar betaal je hier ook de "hoofdprijs " voor. Denk in deze modellen en typen maar snel aan € 54000- 60000- . Je komt dan toch al redelijk in de richting of gelijk aan een EV die 1500kg mag trekken.
Heb je de AWD Hybride die mag dan nog 1650 kg trekken. Heeft wel een "beroerde" kogel druk van wettelijk 70 kg. Ik weet het, vele rijden met 20 kg meer zonder problemen wat ook beter zou passen voor de verhouding met het trekvermogen van max 1650 kg.
De Plug-in mag maar 1500 kg trekken maar goed daar kan je dan nog even profiteren van half tarief MRB.
Co2 uitstoot voor de Plug-in 22gr en de ander 103 gr.Dus als je een beetje aan het milieu denk en ook nog eens met een Plug-in zo' n +/- 50km elektrisch kan rijden.....
Even ter ondersteuning maar even voorbeeld bijgevoegd met specificaties( zie alle specificaties)
Link
https://www.autoweek.nl/auto/96007/toyo ... awd-style/#
Ach, wat billen knijpen betreft dat heb ik ook wel eens gehad zowel bij een diesel of benzine. Oorzakelijk verband.... lag aan mij zelf of een keer aan de benzine schaarste want mocht je maar voor bepaalde bedrag of bonnen tanken.
Ga het vergelijk ook maar niet trekken in de MRB van b.v. dieselauto's wat je maar in Duitsland per jaar betaald of Nederland.
En op een b.v. genoemde Toyota Rav 4 eerder genoemd terug te komen zowel de Hybride of Plug-in uitvoering daar betaal je hier ook de "hoofdprijs " voor. Denk in deze modellen en typen maar snel aan € 54000- 60000- . Je komt dan toch al redelijk in de richting of gelijk aan een EV die 1500kg mag trekken.
Heb je de AWD Hybride die mag dan nog 1650 kg trekken. Heeft wel een "beroerde" kogel druk van wettelijk 70 kg. Ik weet het, vele rijden met 20 kg meer zonder problemen wat ook beter zou passen voor de verhouding met het trekvermogen van max 1650 kg.
De Plug-in mag maar 1500 kg trekken maar goed daar kan je dan nog even profiteren van half tarief MRB.
Co2 uitstoot voor de Plug-in 22gr en de ander 103 gr.Dus als je een beetje aan het milieu denk en ook nog eens met een Plug-in zo' n +/- 50km elektrisch kan rijden.....
Even ter ondersteuning maar even voorbeeld bijgevoegd met specificaties( zie alle specificaties)
Link
https://www.autoweek.nl/auto/96007/toyo ... awd-style/#
Ach, wat billen knijpen betreft dat heb ik ook wel eens gehad zowel bij een diesel of benzine. Oorzakelijk verband.... lag aan mij zelf of een keer aan de benzine schaarste want mocht je maar voor bepaalde bedrag of bonnen tanken.
Re: Bereik-stress PHEV?
Gelukkig hoef ik niet na te denken over het aanschaffen van een nieuwe, als ik geld wil weggooien geef ik het wel aan een goed doel ipv een nieuwe auto. Mijn ervaringen met mijn laatste auto's: hoe jonger de auto, hoe meer (dure) akkefietjes.
Voor de zekerheid de rammelende Peug ingeruild voor een Kia Sportage (uit 2006 met 140k op de teller) en die bevalt tot nu toe fantastisch! Mijn dieseltje is door de overheid al weggepest, dus dan nog maar even een zespittertje, zolang het nog mag...
Voor de zekerheid de rammelende Peug ingeruild voor een Kia Sportage (uit 2006 met 140k op de teller) en die bevalt tot nu toe fantastisch! Mijn dieseltje is door de overheid al weggepest, dus dan nog maar even een zespittertje, zolang het nog mag...
LMC Munsterland 530 P - BMW 520D
Re: Bereik-stress PHEV?
Ik kwam nu net bij toeval dit topic tegen en ook je vraag. Vergeef me mijn late reactie, maar ik denk dat ik je wel wat ervaring uit eerste hand kan geven Voor zover ik dat kon zien heb je in dit topic nog geen antwoord gehad op deze vraag.dieseltijger schreef: ↑vr 14 jan 2022 14:49Hoe doet de Octavia- en Superb PHEV's het als trekker? Ik vind het uitermate aantrekkelijke auto's qua prijsstelling en verbruik op benzine.
Ik heb sinds augustus vorig jaar een Superb IV en ik heb daar ook al wel wat caravan kilometers mee gemaakt ondertussen. In september nog met de eigen caravan in nederland gereden; Ik weet het, dat is natuurlijk niet representatief voor steile klimmen. Maar ik vond de combinatie opvallend stabiel en de motor heeft zeker in de sport stand meer dan voldoende koppel om vlot te kunnen rijden.
In februari moest ik door omstandigheden de caravan van mijn vader (Kip 44TDB, 1500KG) naar zuid Belgie brengen en begin maart ook weer ophalen. Daarbij ook de befaamde "klim bij Luik" gepasseerd. Dat ging verrassend soepel. Geen enkel probleem voor deze auto.
Het (zeer) hoge eigen gewicht van deze auto maakt hem erg geschikt als caravantrekker. Een IV heeft bovendien standaard een adaptief onderstel. Met caravan vind ik het zelf het prettigst om hem in de "sport" stand te zetten. Dat betekent dat hij veel stugger is (geen noodzaak tot hulpveren) en bovendien beschikt hij alleen dan over het maximale koppel van 400NM omdat de benzinemotor en elektromotor alleen in die stand samenwerken. De accu wordt dan tijdens het rijden op peil gehouden, en wanneer nodig springt de elektromotor bij voor extra vermogen.
Maximaal trekvermogen is 1650kg geloof ik. Dat doet deze auto met 2 vingers in de neus.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
- dieseltijger
- Berichten: 11147
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Bereik-stress PHEV?
Dank. Ik zat te loeren (zonder te willen kopen) naar een Rav4 phev. Godsgruwelijk duur, ramvol techniek minder bagageruimte dan m'n Avensis.
Het verbruik is volgens honest John real mpg te vergelijken met een superb met een 1.4 tsi motor, die groter en betaalbaarder is bovendien.
Hm.
Het verbruik is volgens honest John real mpg te vergelijken met een superb met een 1.4 tsi motor, die groter en betaalbaarder is bovendien.
Hm.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Bereik-stress PHEV?
Belangrijk inderdaad naast een goede trek auto is ook het dagelijks gebruik. Afhankelijk van persoonlijke keuzes natuurlijk, maar dat krijgt in mijn geval zelfs voorrang.
Die superb i mij tot nu toe best goed bevallen! Echt een heerlijke comfortabele allemansvriend. Géén sportieve auto. Heerlijk ruim, prima kwaliteit. Het is weliswaar een lease auto dus om verbruik maak ik me niet druk, maar de auto is echt best zuinig in gebruik. Laat je niet verwarren door sommige verbruikscijfers, want ook de Skoda heeft niet echt een handig gecombineerd verbruik overzicht. Je bent niet geïnteresseerd in km/l of km/kWh maar een optelsom van die twee. Ik laad dagelijks op en tank bij relatief normaal woonwerk en privé gebruik hooguit eens per maand
Die superb i mij tot nu toe best goed bevallen! Echt een heerlijke comfortabele allemansvriend. Géén sportieve auto. Heerlijk ruim, prima kwaliteit. Het is weliswaar een lease auto dus om verbruik maak ik me niet druk, maar de auto is echt best zuinig in gebruik. Laat je niet verwarren door sommige verbruikscijfers, want ook de Skoda heeft niet echt een handig gecombineerd verbruik overzicht. Je bent niet geïnteresseerd in km/l of km/kWh maar een optelsom van die twee. Ik laad dagelijks op en tank bij relatief normaal woonwerk en privé gebruik hooguit eens per maand
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
- dieseltijger
- Berichten: 11147
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Bereik-stress PHEV?
Dankjewel. Voor "sportief" heb ik een motor, en een auto moet ruim, comfortabel, betrouwbaar en economisch zijn - naast het kunnen trekken van een caravan.
Een phev lijkt mij bijna ideaal: full electric in de stad of op afstanden < 50 km, daarboven en bij het caravan trekken de voordelen van een brandstof auto.
De superb phev lijkt in alle boxes een kruisje te scoren. Beter dan de Avensis en zeker beter dan de rav4 phev. Sterker: voor meer geld krijg ik bij een Rav4 phev minder auto dan ik nu heb, en zeker minder ruimte dan de Superb. Ik ben niet gek.
We doen het kalm aan, totdat ik op een mooie dag plots een fraai aanbod aantref. Dan ben ik voorbereid, maar het kan zomaar zijn dat ik binnen een dag een andere auto heb.
Een phev lijkt mij bijna ideaal: full electric in de stad of op afstanden < 50 km, daarboven en bij het caravan trekken de voordelen van een brandstof auto.
De superb phev lijkt in alle boxes een kruisje te scoren. Beter dan de Avensis en zeker beter dan de rav4 phev. Sterker: voor meer geld krijg ik bij een Rav4 phev minder auto dan ik nu heb, en zeker minder ruimte dan de Superb. Ik ben niet gek.
We doen het kalm aan, totdat ik op een mooie dag plots een fraai aanbod aantref. Dan ben ik voorbereid, maar het kan zomaar zijn dat ik binnen een dag een andere auto heb.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Bereik-stress PHEV?
Wie weet loop je "morgen" zomaar tegen iets passend aan. Maar.... dan komt het vaak aan op even doorbijten.
En een bekend gezegde is van uitstel komt afstel.
Ach, het komt vast allemaal wel goed.
Je hebt je er in ieder geval in verdiept..... maar kijk even soms wat breder....Er is n.l. vaak veel mooi's, goedkoper, te koop.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Bereik-stress PHEV?
Ook met een (volgens de meter) lege accu blijft de electromotor assisteren bij het optrekken of accelereren.
Eric
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Bereik-stress PHEV?
Zo maar... zie o.a. Reizen met een Plug-in Hybride voor de geïnteresseerden.
Link
https://www.autofans.be/reportages/vari ... n-te-laten
Link
https://www.autofans.be/reportages/vari ... n-te-laten
Re: Bereik-stress PHEV?
Vandaag een ritje naar huis met de link en caravan. Eigenlijk wel tevreden met het verbruik.
Eriba Moving 540B of Adria Adora 563PK getrokken door een link en co 01
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: zo 31 mar 2019 21:40
Re: Bereik-stress PHEV?
Morgoth schreef: ↑wo 12 jan 2022 15:51
Juist in Italië is dit niet toegestaan! In Duitsland wel maar maximaal 20l. Frankrijk maximaal 10 liter.
Tip: ga iets langzamer rijden. Dat scheelt niet veel in tijd maar wel fors in de tank. Ik rij met 80 kmh tussen 1 op 18 en 1 op 20 met de caravan. Bij 110kmh zakt dit terug naar 1 op 12 a 1 op 13.
Volgens een vrijstelling op de ADR (Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route) mag je als particulier liefst 240 liter brandstof vervoeren, verdeeld over geschikte jerrycans van maximaal 60 liter. Zie ook hier. Wel moeten er maatregelen worden getroffen om elke vorm van lekkage onder normale vervoersomstandigheden te voorkomen.
Re: Bereik-stress PHEV?
Het stoppen om de twee uur heb ik absoluut geen problemen mee, maar meer dat ik precies moet uitpluizen wanneer te stoppen. Dat geeft mij meer stress dan proberen om zo snel mogelijk aan te komen op bestemming. Soms is het gewoon fijn om even langer te kunnen doorrijden als bv de kinderen eindelijk slapen. Op de autobahn is het soms lastig inschatten wanneer de volgende tankstelle zich aandient en het geploeter door die dorpjes is ook niet geweldig. Laat staan dat het vaak enorm druk is bij sommige tankstelles, voornamelijk vlakbij de grens, of even een dikke file voor bv de Gothardtunnel of een baustelle.
Inmiddels heeft zich een alternatief aangeboden: de Lancia Thema van mijn schoonvader meenemen, die moet het met zijn 3.0 diesel vast ook kunnen doen.
Kia Sportage kan dus weer ingeruild worden voor een Ford Fietstas ofzo, dat scheelt weer 100 eurootjes in de maand aan belasting en brandstof.
Inmiddels heeft zich een alternatief aangeboden: de Lancia Thema van mijn schoonvader meenemen, die moet het met zijn 3.0 diesel vast ook kunnen doen.
Kia Sportage kan dus weer ingeruild worden voor een Ford Fietstas ofzo, dat scheelt weer 100 eurootjes in de maand aan belasting en brandstof.
LMC Munsterland 530 P - BMW 520D
Re: Bereik-stress PHEV?
Ik krijg een SKODA SUPERB 1.4 TSI PHEV HATCHBACK met een tank van 53 liter, ben benieuwd wat het bereik zal zijn met een caravan van 1600kg.
Re: Bereik-stress PHEV?
Ik krij de SKODA SUPERB 1.4 TSI PHEV BUSINESS EDITION PLUS deze heeft geen adaptief onderstel en heb dus hulpveren besteld, ben beniewd wanneer hij dan 400 NM koppel pakt aangezien hij volgens mij geen sportstand heeft.Gemineye schreef: ↑wo 30 mar 2022 15:26Ik kwam nu net bij toeval dit topic tegen en ook je vraag. Vergeef me mijn late reactie, maar ik denk dat ik je wel wat ervaring uit eerste hand kan geven Voor zover ik dat kon zien heb je in dit topic nog geen antwoord gehad op deze vraag.dieseltijger schreef: ↑vr 14 jan 2022 14:49Hoe doet de Octavia- en Superb PHEV's het als trekker? Ik vind het uitermate aantrekkelijke auto's qua prijsstelling en verbruik op benzine.
Ik heb sinds augustus vorig jaar een Superb IV en ik heb daar ook al wel wat caravan kilometers mee gemaakt ondertussen. In september nog met de eigen caravan in nederland gereden; Ik weet het, dat is natuurlijk niet representatief voor steile klimmen. Maar ik vond de combinatie opvallend stabiel en de motor heeft zeker in de sport stand meer dan voldoende koppel om vlot te kunnen rijden.
In februari moest ik door omstandigheden de caravan van mijn vader (Kip 44TDB, 1500KG) naar zuid Belgie brengen en begin maart ook weer ophalen. Daarbij ook de befaamde "klim bij Luik" gepasseerd. Dat ging verrassend soepel. Geen enkel probleem voor deze auto.
Het (zeer) hoge eigen gewicht van deze auto maakt hem erg geschikt als caravantrekker. Een IV heeft bovendien standaard een adaptief onderstel. Met caravan vind ik het zelf het prettigst om hem in de "sport" stand te zetten. Dat betekent dat hij veel stugger is (geen noodzaak tot hulpveren) en bovendien beschikt hij alleen dan over het maximale koppel van 400NM omdat de benzinemotor en elektromotor alleen in die stand samenwerken. De accu wordt dan tijdens het rijden op peil gehouden, en wanneer nodig springt de elektromotor bij voor extra vermogen.
Maximaal trekvermogen is 1650kg geloof ik. Dat doet deze auto met 2 vingers in de neus.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Bereik-stress PHEV?
Als je wilt versnellen of bij optrekken assisteert de electromotor de turbomotor en zit je op ongeveer 400 nm.
Rijdt je constant op de vlakke weg doet hij niks.
Is dan niet nodig en scheelt brandstof.
Eric
Rijdt je constant op de vlakke weg doet hij niks.
Is dan niet nodig en scheelt brandstof.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.