Oriëntatie wintercaravan

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Oriëntatie wintercaravan

Bericht door Mariette » za 20 nov 2021 08:21

dieseltijger schreef:
do 18 nov 2021 22:30
Hoe zijn de banken en de bedden mrgreen.gif ?
In één van de vorige Kabe caravans had ik een bed wat snel inzakte en toen ik daar mee naar de dealer kreeg ik prompt een nieuwe matras. Het schijnt dat Kabe in de afgelopen jaren van leverancier is gewisseld en dat het probleem niet meer voorkomt. De bedden in een Kabe zijn geweldig, ik slaap liever in de caravan dan thuis blij.gif

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Oriëntatie wintercaravan

Bericht door Bob Diesel » za 20 nov 2021 09:01

quote=Ab post_id=865367 time=1637364500 user_id=2451]
Bob Diesel schreef:
vr 19 nov 2021 14:32
[re.gif]
Xtra schakelaar voor de pomp
Deze s,nachts uitschakelen

Ook handig bij het overdag langer verlaten vd hut
Kan de pomp bij een eventuele leiding lekkage niet de inhoud vd tank
De hut inpompen scratch.gif
De vorstbeveiliging werkt zonder pomp.
Het zijn temperatuur gestuurde kleppen.
Bij 4-5 graden ongeveer, klappen die open.
Het water verdwijnt door uitlopen onder de vloer.


Aha
Weer een ander systeem
En weer iets bij geleerd thumbup.gif
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Oriëntatie wintercaravan

Bericht door PD » za 20 nov 2021 10:47

Pakkie schreef:
vr 19 nov 2021 08:36
Mijn ervaring is dat er nogal een verschil is tussen de standaard-verwarming met de kachelunit op een centrale plaats in de caravan + ringverwarming en een Truma 4/6 met ringverwarming. Bij deze laatste is het een kwestie van de temperatuur instellen en verder regelt hij alles vanzelf. De ventilatorsnelheid wordt traploos geregeld en op de laagste stand (die veel lager is dan stand 1 van een standaard-verwarming) hoor je hem totaal niet maar toch wordt er heel zachtjes warme lucht de caravan ingeblazen. De unit zit ook nog eens in een kast ingebouwd wat het geluidsniveau ook ten goede komt. Hier is dus totaal geen sprake van alles-of-niets en blijft alles netjes op een rustige manier op temperatuur.
Mee eens 👍

In de vergelijking met het comfort van een Alde wordt vrijwel altijd het oude Truma systeem (met een 3004 of 5004 kachel) vergeleken zonder orientatie op de moderne caravans die een Truma Combi 4 of 6, evt. incl. E-funktie en iNet box hebben…

Op Duitse fora lees ik vooral dat de verschillen tussen een Alde en een Truma Combi niet zo groot zijn en ook niet altijd in het voordeel van een Alde uitvallen.

Wij kamperen veelvuldig in periodes dat de kachel permanent aan staat en vinden de Combi 6E zeer comfortabel, zeker in vergelijking met de oude 5004 kachel. De temperatuur is accuraat instelbaar en het systeem is zeer stil. Hooguit in de eerste opstart hoor je de ventilator en kachel eventjes, daarna helemaal niet meer.

Het enige “storende” is wellicht dat je de thermostaat soms hoort aan of uit tikken knipoog.gif Die zit in het dressoir onder de TV (sensor vanzelfsprekend elders in de caravan).

Ik ben overigens met Micky eens dat er zeker (grote) verschillen zijn in het (winter)comfort van verschillende merken caravans. Onze Premium was al een heel behoorlijke caravan maar de huidige Brillant is echt op alle punten veel comfortabeler.

In najaar en winter is voorts ook zeker de ruimte in een grotere caravan erg fijn.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Oriëntatie wintercaravan

Bericht door Ab » za 20 nov 2021 13:58

Natuurlijk is de ene caravan de andere niet.
Je kunt ook een Skoda niet vergelijken met een Rolls Royce.
(Slecht voorbeeld, knipoog.gif )
Merken caravans eigenlijk ook niet.
Het topmodel van een minder goed bekend staand goedkoop merk zou best comfortabeler kunnen zijn dan het instapmodel van een duurder merk.
Alles telt door. Een caravan in het topsegment kost dan ook 3 tot 4 x zoveel dan een caravan van dezelfde afmetingen in het goedkoopste segment.
Topkwaliteit kussens en matrassen kosten meer dan een simpel stuk schuimrubber, dat moge duidelijk zijn.
Het verschil in comfort is logischerwijze ook groot.
Hetzelfde geldt voor alle comfortverhogende zaken.
Het is maar net de vraag, hoeveel geld je wilt ( en kunt ) uitgeven
aan een caravan.
Voor 2 weken wintersport veel extra geld uitgeven voor een specifieke wintercaravan is iets wat ieder voor zich zelf mag bepalen.
Daar moet je het dan ook samen over eens zijn.
Mijn vrouw keurde een specifieke wintercaravan direct af, toen wij in de markt waren voor een nieuwe caravan.
Zij voelde zich teveel opgesloten door de veel kleinere,
(en minder ramen.
Dan kan je lang en breed lullen over betere isolatie, en minder warmteverlies, maar dat had geen enkel effect. mrgreen.gif
Dan zet je de kachel maar iets hoger was haar antwoord.
Achteraf moest ik haar nog gelijk geven ook.
We zijn in Oostenrijk ook diehards tegen gekomen met een tent..
Met een houtkachel erin..
Die kregen het ook prima warm zeiden ze.. knipoog.gif
Over de voor en nadelen van soorten verwarming gesproken.. mrgreen.gif

En..de prijs van comfort.
Nu wel een goed voorbeeld. awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 414
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Oriëntatie wintercaravan

Bericht door Cdebruin » di 28 dec 2021 22:13

Na de wintersport vakantie in Januari en Maart kom ik hier op terug . Na 25 jaren Duitse caravans te hebben gehad , nu een Zweed .
Maar door de Corona beperkingen nog niet op wintersport met de Kabe geweest .
Zal er kritisch naar kijken , vergelijkings materiaal genoeg
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 892
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Oriëntatie wintercaravan

Bericht door 4Motion » za 15 jan 2022 10:10

Een update: wij bekeken vorige week de Kabe ESTATE 600 GDL 2022 bij de dealer.
Mooie caravan maar we knappen wel wat af op de "ronde" deur. Retro maar past volgens ons niet echt meer bij de rest van de moderne exterieur styling. Interieur wel aangenaam verrast en meer "ons ding" dan andere kabe's. Veel lichtinval mede dankzij het aantal dakluiken en de voorruit.

Je merkt wel echt dat er goed over Kabe nagedacht is met betrekking tot 4 seizoen kamperen.

Volgende positieve punten kwamen naar boven in vergelijking met andere caravans:
- Droogkast met opvangbak en ventilatie via dak
- Handdoek warmer badkamer
- Waterdichte schoenenbakken onder de bank
- De afwerking op de wand en plafond is wel top voor mensen die de 4 seizoenen kamperen. Soft touch plafond met akoustische demping. Wel in een vuilgevoelige kleur.

Prijs? Stevig: inclusief mover / airco / luifel gaan we vlot richting 57k.

https://www.youtube.com/watch?v=k5BL_TSb3bg


Beslist om voorlopig niets te kopen en het weekend van de beurs in Dusseldorf vrij te houden. Altijd gezegd dat ik daar absoluut eens naartoe wil! Hopelijk zijn daar een aantal mooie MY2013 ontwikkelingen te bekijken. Het sentiment (en portomonnee) zegt voor nu : een standaard caravan met wat extra "winter" opties. Een truma combi of Alde is wel een must.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Oriëntatie wintercaravan

Bericht door Ab » za 15 jan 2022 14:34

Toevallig heb ik goed vergelijkings materiaal..
Vrienden/familie van ons hebben dezelfde camper als wij.
Allebei een Adria Coral.
Die van ons is echter een Supreme uitvoering.
Alde, vlakke ramen, elektrisch verstelbaar bed, en nog veel ander klein geneuzel
Geheel toevallig, ik liep tegen het ding aan, de kop was er goed af, en alle extra dingen kostten practisch niks. Ook niet geheel onbelangrijk..of er nu 10 km op de teller staat of 12000 boeit me niet zo heel veel.
We trekken vaak samen op, ook in de winterperiode.
Bij hun zit een Truma combi, in beide campers geen verschil merkbaar qua verwarming in deze periode.
Behalve dan de vloeistofvloerverwarming.
Dat lossen zij op met warme sloffen aan, waar wij op de sokken lopen.
Ik weet best, dat een Alde behoorlijk veel meer kost.
Maar omdat ik dat toevallig zelf nu ook heb, ga ik niet roepen dat het nu zo heel veel beter en comfortabeler is. Dat dacht ik altijd wel..
Na ruime ervaring met beide systemen kan ik eerlijk gezegd weinig verschil constateren.
Beiden hebben wat voor en nadelen.
Dat hoeft niet, je kunt het dat best ondervangen.
Een Alde is trager. Kan je eerder aanzetten. Een Alde heeft meer onderhoud nodig.
Een Truma blaast. Ook eerder aanzetten, en eenmaal door en door warm merk je daar ook niks meer van.
Een Alde heeft overal radiatoren. Daar kan je meestal niks aan regelen.
De uitstroom openingen van een Truma ringverwarmingkan je dichter of verder open zetten.
Kortom..het werkt allebei prima.
Met de Alde heb ik nog geen 25 graden onder nul gehad, met Truma wel.
Daar kan ik dus niks over zeggen, behalve dat de Truma het prima aankon.
Dat zal de Alde ook wel kunnen ga ik vanuit.
We gaan het beleven hoop ik..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Oriëntatie wintercaravan

Bericht door Micky » za 15 jan 2022 18:25

[re.gif]

Onze 33 jaar oude Primus is gegarandeerd tot -43 volgens de handleiding, -30 bleek geen probleem uit eigen ervaring, dus ik vertrouw erop dat de Alde dit nog veel beter kan mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 892
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Oriëntatie wintercaravan

Bericht door 4Motion » do 26 mei 2022 16:02

Cdebruin schreef:
di 28 dec 2021 22:13
Na de wintersport vakantie in Januari en Maart kom ik hier op terug . Na 25 jaren Duitse caravans te hebben gehad , nu een Zweed .
Maar door de Corona beperkingen nog niet op wintersport met de Kabe geweest .
Zal er kritisch naar kijken , vergelijkings materiaal genoeg
En Cdebruin? Hoe is het bevallen met de Kabe?
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Oriëntatie wintercaravan

Bericht door dieseltijger » do 26 mei 2022 16:33

Leuk informatief draadje. Vooral de vergelijking ring-en vloeistofverwarming is verhelderend.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Oriëntatie wintercaravan

Bericht door refram » do 26 mei 2022 17:43

Ben het eens met de bevindingen van Ab, Pakkie en PD.
In onze vorige camper hadden we Alde Compact 3010 verwarming met convectoren en vloerverwarming. De huidige Fendt caravan heeft Truma Combi 6E verwarming met INet box en elektrische vloerverwarming.
Deze twee systemen ontlopen op comfort mekaar niet veel. De Truma Combi 6E is totaal niet te vergelijken met vb een Truma S5004.
Zoals al in vorige antwoorden geschreven is in tegenstelling met een Truma S5004 met ringverwarming een Truma Combi 6E veel stiller in gebruik. Eenmaal op temperatuur haast niet meer hoorbaar.

De pluspunten van de Truma Combi 6E versus Alde zijn een snellere opwarming, goedkoper, minder gewicht, minder complex, lees geen vloeistofkoppelingen die allemaal kunnen lekken, enz. Met de INet Box is de Truma even goed in te stellen met verschillende programma's als de Alde.

De Alde heeft dan wel het voordeel om in complete stilte zijn warmte te verspreiden en de vloer mee te verwarmen, indien dit mee is voorzien.(niet standaard)
Onze Alde had drie elektrische standen, 1000W, 2000W en 3000W, afzonderlijk of in combinatie met gas, maar dat is bij de Truma Combi 6E ook, al zijn er hier maar twee standen 900W en 1800W, eveneens te combineren met gas.
Toch had de Alde hier een streepje voor. We hadden een geïntegreerde stroombegrenzer die instelbaar was van 4,5,6,10 en 16A. Instelbaar via het Alde controlepaneel. Dit is zeer handig op plaatsen met een vast elektriciteitstarief. Heeft de camping een zekering van 6A, stel dit in op het controlepaneel met de verwarming op 1E, met of zonder combinatie gas en de Alde zorgt zelf dat de eerste stand van 1000W verminderd wordt bij gebruik van andere verbruikers.
Dit is echter GEEN algemene stroombegrenzer, de Alde zorgt er enkel voor dat de elektrische Alde verwarming verminderd wordt tot het ingestelde stroomsterkte.

Een groot nadeel van Alde vonden we dat er geen individuele verwarming mogelijk is, zoals Ab al aangaf. Alde verwarming is één circuit. Het is dus niet mogelijk het slaapgedeelte met een deur af te sluiten en daar de verwarming minder of af te zetten. Wij zitten 's avonds graag warm maar slapen graag koeler. Dit was niet volledig mogelijk omdat de convectoren niet apart te sluiten zijn. Enige mogelijkheid afdekken met een doek, maar dit is geen afdoende oplossing.

Ook even stilstaan bij het risico op lekken. Elke convector zijn twee koppelingen, elke hoek zijn koppelingen ( rubber naar alu buis) Als je al deze koppelingen bij mekaar optelt is dit een behoorlijk aantal. Toch geen verwaarloosbaar risico.
In een >3500kg camper is een Alde een zeer comfortabele verwarming. Voor een caravan heb ik mijn twijfels, omdat het totale verschil in gewicht met een Truma Combi 6E toch behoorlijk is.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

LeReve
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jul 2015 23:49

Re: Oriëntatie wintercaravan

Bericht door LeReve » do 26 mei 2022 21:38

Wij hebben een Adria Adora 613PK, 8,22m, 2000kg Max en Alde verwarming. (We tikken altijd de 1950/2000kg aan) We rijden met gemak 100/110 km/u de berg op als we dat willen/moeten.. We zijn er heerlijk mee op wintersport geweest. Vooral de vloerverwarming is super in de winter. Met de app de verwarming aanzetten is wel lekkere luxe.. vanaf de piste weten dat het straks lekker warm is. (Maar dat kan met Truma iNet ook)

Indeling vinden we qua leefbaarheid fijn. Qua gewichtsindeling is het even zoeken met links/rechts. Maar meten is weten.

Is er al wat gekocht?
BMW X5 45e + Adria Adora 673 PK

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 414
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Oriëntatie wintercaravan

Bericht door Cdebruin » vr 27 mei 2022 22:31

Zou nog reageren hoe de KABE bevalt in de wintersport
Sta nu toevallig in Zweden , de bakermat van KABE
En dat is te zien op de camping sta tussen 6 KABE s nog nooit meegemaakt👍
Maar even terug koment op mijn ervaring , na 25 jaar truma nu 1 jaar alde
Het is geweldig in , je kan het niet met elkaar vergelijken nog niet in de verste verte , temperatuur is niet als thuis , stil overal warm perfect te regelen op de graad nauwkeurig
Je kan er pas iets van zeggen als je het kan vergelijken , met een truma , dat zit hem niet alleen in een paar gasflessen meer verbruik
En ik vind KABE grote klasse . Kost wat maar dan heb je ook wat
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 892
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Oriëntatie wintercaravan

Bericht door 4Motion » do 24 nov 2022 08:54

De uiteindelijke keuze werd een compromis :
viewtopic.php?p=926436&hilit=adria+adora+573+PT#p922062

Hier mag een slotje op.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Oriëntatie wintercaravan

Bericht door Ron » do 24 nov 2022 09:49

Slotje.jpg
Slotje.jpg (3.84 KiB) 2573 keer bekeken
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gesloten

Terug naar “Algemene caravan informatie”