Bereik-stress PHEV?

RDDR
Berichten: 2085
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door RDDR » do 13 jan 2022 10:32

Morgoth schreef:
do 13 jan 2022 10:18
Met de Chevy haalde ik hooguit 33l op 100km. Ik weet dus wat een hoog brandstofverbruik is.
awhoea.gif awhoea.gif
Wat en bizar verbruik. Maar je Merc is inderdaad wel HEEL zuinig. Met mijn diesels zat ik met caravan gemiddeld 1:12 (8l / 100km). Benzine 1:6 (Subaru Forester) tot 1:10 (BMW 120i)

thundercat
Berichten: 117
Lid geworden op: za 24 sep 2016 21:56

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door thundercat » do 13 jan 2022 10:35

Rij zelf ook met een outlander phev met daarachter een vrij zware (averso plus 510tk) en hoge caravan. Vaak ook nog met een dakkoffer. De tank heeft een inhoud van 45 liter maar de meter zelf is aardig gestresst. Vaak als ie aangeeft dat ie nu echt leeg is tank ik max 38 liter. ooit heb ik er na lang doorrijden 43 liter in gekregen.
Verbruikservaring heb ik alleen in nederland en niet in het buitenland maar de ervaring is dat een paar km harder of langzamer al een enorm verschil kan maken in het verbruik. 102 op de teller geeft bij mij een verbruik van 1 op 6. 96 op de teller is 1 op 7,5.
200 kilometer tussen de tankbeurten is zeker te doen en dan zou ik voor de gemoedsrust een 5 liter jerrycan in de disselbak zetten.
Super auto die een caravan prima kan trekken maar gezien het concept zeker niet ontworpen is als caravantrekker. Voor ons voor die paar keer per jaar geen probleem.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 5338
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door dieseltijger » do 13 jan 2022 12:08

RDDR schreef:
do 13 jan 2022 10:32
Morgoth schreef:
do 13 jan 2022 10:18
Met de Chevy haalde ik hooguit 33l op 100km. Ik weet dus wat een hoog brandstofverbruik is.
<knip> Benzine 1:6 (Subaru Forester) tot 1:10 (BMW 120i)
1:6 met een Forrester? Holy moly - ik ga mijn voorkeur voor een Subaru heroverwegen. Met mijn Avensis 1.8 benzine zit ik tussen de 1:8..1:9,5. met een caravan erachter.

Jeemig
Pluimvee op wielen met vele onnodige, ontzettend jaloersmakende toeters en bellen

RDDR
Berichten: 2085
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door RDDR » do 13 jan 2022 12:28

RE.gif

Dat was een Forester Turbo en een stevig tempo. De niet turbo versies zijn lang niet zo onzuinig. De turbo deed 1:9,5 solo.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 5338
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door dieseltijger » do 13 jan 2022 15:30

RDDR schreef:
do 13 jan 2022 12:28
RE.gif

Dat was een Forester Turbo en een stevig tempo. De niet turbo versies zijn lang niet zo onzuinig. De turbo deed 1:9,5 solo.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Ja, de turbo is berucht op dat vlak. Gelukkig. Ik ga voor 2.5 Atmosferisch. Niks te PHEV of EV.
Pluimvee op wielen met vele onnodige, ontzettend jaloersmakende toeters en bellen

AndreO
Berichten: 7
Lid geworden op: do 3 sep 2020 09:57

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door AndreO » do 13 jan 2022 17:00

Metsubsidie Outlander is van april 2015, dus het eerste model PHEV met een 2.0 liter motor en 35 liter tank. In het verleden ging ik ook op de motor (Aprilia Shiver) wel naar Duitsland en ook toen was het met een bereik van +/- 180km vaak billenknijpen: A31 heeft bv weinig tankstations en ook vaak na een afrit naar een aansluitende snelweg bleek de eerstvolgende tankstelle toch weer verder weg dan dat goed is voor de gemoedsrust.
Met de caravan rij ik normaal 80-90 km/uur, dus geen race om op tijd op het strand te liggen (dat strand loopt niet zo snel weg), dan doen we er wel een dag langer over. Ik heb er alleen geen zin in om continu op de meter te moeten kijken of ik al weer moet gaan stoppen, ik kijk dan liever wat er om mij heen gebeurt. Voorheen ook wel eens met de camper op pad geweest en de eerste stop was soms na bijna een complete tank diesel te hebben verstookt (70 liter tank, 1 op 9).
Misschien ben ik de laatste jaren dan ook wel een beetje verwend met een grote actieradius, maar de Outlander diesel en ook weer een BMW 3 of 5 serie begint toch wel een serieuze optie te worden, misschien zelfs een Ford Mondeo.
LMC Munsterland 530 P - Mitsubishi Outlander PHEV

Ab
Moderator
Berichten: 22222
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door Ab » do 13 jan 2022 19:05

Heb je wel eens gekeken naar de mogelijkheid om er eer grotere tank onder te prutsen ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Hendrik S
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door Hendrik S » do 13 jan 2022 19:29

[re.gif]
Of een grote batterij scratch.gif

thundercat
Berichten: 117
Lid geworden op: za 24 sep 2016 21:56

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door thundercat » do 13 jan 2022 22:40

Tankinhoud van de eerste modellen is ook 45 liter. Er zijn dealers die er een tweede tank onder kunnen bouwen. Ook lpg zou kunnen. Zeker met het gunstige wegenbelasting tarief.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 24898
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door Chris » vr 14 jan 2022 10:07

Blijft links of rechtsom dat aan het elektrische deel van de PHEV je als caravantrekker niet veel hebt.
Juist als je een beetje doorrijd is er geen power over om de accu's weer te laden, je tuft dus constant op benzine.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

AndreO
Berichten: 7
Lid geworden op: do 3 sep 2020 09:57

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door AndreO » vr 14 jan 2022 11:00

45 liter zal wel theoretisch zijn, want voor 35 liter beginnen de alarmbellen al te rinkelen en na heel veel uitknijpen heb ik er ooit maximaal 38 liter in gekregen, maar dan rij je volgens mij op het randje. Gepruts met een grotere tank ga ik niet aan beginnen (ook nog geen succesverhalen over kunnen vinden) en kannetjes peut meenemen in de disselbak komt de nu al hoge kogeldruk niet ten goede (als het al toegestaan zou zijn).
Een andere optie is om onze boodschappenbus (Peugeot 307 SW) in te wisselen voor bv een Kia Sportage 2.7 V6.
Hetzelfde verbruik of zelfs beter dan de Metsubsidie, maar dan met een grotere tank (65 liter) en voor die paar km's per week die we er verder mee rijden is dat prima te doen.
LMC Munsterland 530 P - Mitsubishi Outlander PHEV

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 24898
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door Chris » vr 14 jan 2022 11:54

Denk over die KIA Sportage ook nog eens even na.
Mijn broer had hem nieuw gekocht en snel weggedaan ivm het enorme verbruik.
Zelfs solo nooit beter geworden dan 1 op 7.
Trekkend was het helemaal bizar.
Dat was wel het voorgaande model trouwens.... is het nu beter??....dat weet ik niet.
Of dit exemplarisch was weet ik ook niet...
Hij rijd nu Prius... daar wil ik niet eens in meerijden....doorgeschoten de andere kant van verbruik op.. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 4096
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door Morgoth » vr 14 jan 2022 14:09

Ik ken mensen met een Tucson 2.7 V6. Die heeft dezelfde motor. Zij hebben ook een gigantisch verbruik. Daarbij vind die motor het helemaal niet fijn om steeds kleine stukjes te rijden. Dat zou ik dus niet doen.
Overigens heb ik dezelfde overweging gemaakt door als tweede auto een goede trekker te kiezen. Ook deze houdt niet echt van korte afstandjes maar mijn vrouw doet haar wijkje voornamelijk met mijn EV omdat ik vanwege corona grotendeels thuis werk. We hebben de Peugeot 306 inmiddels aan een van de kinderen gegeven dus als het weer vol los gaat met werken, dan koop ik er iets elektrische bij zoals een Renault Zoe of Berlingo
Hobby 420 De Luxe uit 1988 als rijdende slaapkamer

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 14664
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door deusjevo » vr 14 jan 2022 14:34

[re.gif]

M’n zwager heeft een Hyundai Tucson V6 gehad, daarbij vergeleken was m’n ex V70 2.5T icm met m’n zware rechtervoet nog een koopje.

Inderdaad een sappige 1 op 7 solo.
Range Rover (Epsom Green love.gif ) of de MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met een witte Knaus 450TU Südwind die zoveel leuke, hippe en vooral handige opties heeft dat het niet meer op 2 regels past.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 5338
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door dieseltijger » vr 14 jan 2022 14:49

Hoe doet de Octavia- en Superb PHEV's het als trekker? Ik vind het uitermate aantrekkelijke auto's qua prijsstelling en verbruik op benzine.
Pluimvee op wielen met vele onnodige, ontzettend jaloersmakende toeters en bellen

Gerrie
Berichten: 772
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door Gerrie » vr 14 jan 2022 18:14

??, Je was er toch al uit. Het werd een subaru. Of toch aan het twijfelen.
Renault captur bj 2020 (intens, 130 pk) met een Sprite sport 420 CT. Nieuwe captur 140 pk met automaat in bestelling.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 2300
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door Niels83 » vr 14 jan 2022 21:47

Is 1 op 6 met de elektrometer erbij? Of kun je alleen maar of elektrisch of op benzine?

Ik zou gewoon 10 of 20 liter extra meenemen. Iets minder snel rijden en wat vaker tanken. Voor de bergen nog eens opladen.

Techn
Berichten: 759
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door Techn » vr 14 jan 2022 22:02

Ppfff als ik zo 1000 km + moet rijden …

Moet wel leuk blijven hoor!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

cverhoeff
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 28 jan 2019 11:10

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door cverhoeff » zo 16 jan 2022 13:30

Waarom lees ik niks over een Toyota RAV4? Dat is een hybride alternatief dat ik overweeg ivm het hoge gebruik van een Subaru forester? Ik meen te lezen dat de RAV4 veel goedkoper rijdt.
BMW 528i met Sprite Cruzer 480SR[1737

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 2603
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door meeder » zo 16 jan 2022 13:48

RAV4 hybride is een prima trekauto maar het trekgewicht is voor het formaat auto wel wat beperkt met 1650kg.
Let wel, dat is voor de AWD versie, de 2WD versie mag slechts 800kg trekken.

Nadeel is wel dat de RAV4 nieuw een behoorlijk prijzige auto is. Voor een normale AWD hybride zit je zo aan €55k met wat opties en voor de plug-in versie ga je zo over de €60k heen.

Gebruikt brengen ze ook nog behoorlijk wat geld op.

Met de caravan er achter zal het verbruik niet direct veel beter zijn dan met een normale ICE auto maar solo kan je zonder al teveel problemen 1:17 halen. Voor een best zware SUV met een benzinemotor is dat best netjes.

Een ander alternatief zou de Ford Kuga PHEV zijn, die mag 1500kg trekken vanaf modeljaar 2021 (daarvoor 1200kg).

Hendrik S
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door Hendrik S » zo 16 jan 2022 14:05

De Ford Kuga HEV (de NIET plug in hybride) is veel interessanter als Caravan trekker, trekgewicht 1600Kg en nog zuiniger. Heb ook gekeken voor de RAV4 maar die is idd een ander budget

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 2603
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door meeder » zo 16 jan 2022 14:11

De Kuga is er alleen als PHEV en niet als HEV.
Edit: in Nederland niet. In sommige andere landen wel.

Hendrik S
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door Hendrik S » zo 16 jan 2022 15:25

België wel, prijsverschil 4500€ tov plugin

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 2603
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door meeder » zo 16 jan 2022 15:45

Dat is dan zeker een hele goede keuze.
Beetje raar dat ze die in Nederland niet voeren.
Zou denk ik best goed kunnen verkopen.

Gebruikersavatar
Volvodriver
Berichten: 4774
Lid geworden op: vr 30 jun 2006 20:07
Locatie: La Grande Verriere

Re: Bereik-stress PHEV?

Bericht door Volvodriver » zo 16 jan 2022 21:04

[re.gif]
Zou voor NL door CO2 belasting (BPM) juist veel te duur worden.
Polar 56/2008 LB (2.3) achter een Volvo XC60 3.0 T6 AWD Summum. Een Heel Stoer Zweeds Setje. cool.gif

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”