3 Fase werkt 2 Fase niet

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36130
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » do 13 jan 2022 19:23

Dan zullen we ook nog effe een cursus : "Hoe gebruik ik een Multimeter" uitschrijven.

Want....

Zit er nu wel of nog geen omvormer in jou caravan.
In mijn 1e Knaus zat nog geen omvormer, dus alles was 230 volt .
Op de pomp na... die werkte op 2 blokbatterijen van 6 volt in serie..
Later heb ik daar wel een 12 volt voeding in gemaakt, voor die pomp en een radio.

Die omvormer ( als die gemonteerd is) zou wel eens in de kleding / hangkast kunnen zitten.

Uit een omvormer uit die tijd kan 12 volt voor verlichting komen.
Dat was toen altijd wisselspanning.
En er is een klein stukje afgetakt wat gelijk gericht is... dus gelijkspanning... en dat was voor de pomp.
Gloeilampjes 12 volt werken op zowel wisselspanning als op gelijkspanning.
Maar pompjes werken alleen maar op gelijkspanning.

Op een digitale multimeter is dat aangegeven met het symbool ~ voor wisselspanning.
En met het symbool = voor gelijkspanning..... of het staat er bij..

Gebruik NOOIT de ampere schaal... die werkt heel anders.. voorkom rook uit de meter..
Ampere meet je n.l. in in serie met een schakeling... spanning kan je gewoon over de schakeling meten.
( de batterij.... op beide punten een meetpen...met de meter op VDC)

( Ampere leggen we later dan wel uit... eerst maar een foto van een aangekochte digitale meter...
Bij de Action voor een habbekrats... paar euro te koop en voldoende voor jou werk
https://www.action.com/nl-nl/p/multimeter/ )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36130
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » do 13 jan 2022 19:36

Morgoth schreef:
do 13 jan 2022 16:11
Tsja, ik ben installateur van origine. Maar van deze hoeveelheid foto's met een stuk draad wat eindigt in een kroonsteen kan ik ook geen chocolade maken. Je kunt niet eens zien in welk deel van de caravan de kabel zit.

Kroonstenen voor de 230V is prutswerk. Ze zijn niet geïsoleerd en met het aandraaien draai de de koperen litze draden kapot. Adereindhulsjes maakt het beter maar zet ze tenminste in een lasdoosje. Meestal worden de wandcontactdozen in een caravan overigens gewoon doorgelust. Dus van de ene naar de andere. Dan heb je geen tot weinig lasdozen nodig.

Tip:
Volg de kabels. Je begint bij de automaat en je volgt ze waar ze heen gaan. Verder en verder. tot je bij de defecte WCD komt. Die haal je los en kijk je of je spanning hebt op de kabel. Voor het zelfde geld is de WCD zelf kapot. geen spanning? Dan ga je terug naar de vorige aansluiting. Daar wel spanning of de afgaande kabel? Dan is er onderweg iets mis. Volg systematisch de kabels en kijk wat aan wat is aangesloten en of dit spanning heeft. Als een kip zonder kop van alles lostrekken heeft geen enkele zin.

Als je een meetinstrument hebt kun je ook vooraan beginnen en steeds verder de installatie in.
De installatie van een caravan is super simpel maar met foto's van losse kabels kan niemand hier iets. Maar dat wil nog niet zeggen dat het een ingewikkeld probleem is.

Ik vraag met trouwens af of deze caravan wel een gelijkstroomtrafo heeft. Ik denk alleen een kleine beltrafo voor de pomp en verder niks. De 12V verlichting zit alleen op de aansluiting van de auto. Denk ik tenminste. Bij mijn oude Hobby is dit ook zo. De 12V installatie komt overigens NIET uit het kastje waar ook je automaat in zit.

Effe inhaken...
Een caravan installatie is tegenwoordig echt niet meer supersimpel... de digitale technieken spatten er vanaf.... de berg bedrading in een moderne caravan is duizelingwekkend gewoon... kilometers kabel.
En dan de gelijkstroomtrafo.... die is wel voor wat toelichting vatbaar.
Nog nooit een gelijkstroom of gecorrigeerd, een gelijkspannings transformator gezien... die moeten nog uitgevonden worden.
En een beltrafo zal nooit een pompje aansturen... Trafo = wisselspanning... pomp = gelijkspanning.
Knaus gebruikte destijds veelvuldig MIKO omvormers... ik heb er vele gerepareerd... maar zit die ook al in de caravan van TS?? of is zijn caravan van daarvoor??
Miko's is een dikke AC omvormer met een aftakking die gelijkgericht wordt voor de pomp en event. de kachelventilator.
Even een foto van zo'n Miko... nog voor reparatie..( die steker kan zo niet he)
.
20190605_200312_resized_1.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2415
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Paul Vingerhoets » do 13 jan 2022 19:46

Ach voor dergelijke klussen zou zelfs een spanningzoeker voor 220 ook voldoende kunnen zijn
Niet echt professioneel maar soms toch handig voor het snelle testen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door thmeyer » do 13 jan 2022 19:55

[re.gif]
Paul je heb helemaal gelijk, maar er zijn mensen die alleen een schroefje mee los- of vast kan draaien.
Maar als er mee moeten meten, dan wordt het alweer lastig !!
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36130
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » do 13 jan 2022 19:58

Paul Vingerhoets schreef:
do 13 jan 2022 19:46
Ach voor dergelijke klussen zou zelfs een spanningzoeker voor 220 ook voldoende kunnen zijn
Niet echt professioneel maar soms toch handig voor het snelle testen
Half half mee eens.... maar die dingen kosten tegenwoordig net zoveel als die meter van de Action... awhoea.gif
Da's natuurlijk ook weggooizooi... maar toch... het werkt wel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

TFJ

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door TFJ » do 13 jan 2022 20:40

Paul Vingerhoets schreef:
do 13 jan 2022 19:46
Ach voor dergelijke klussen zou zelfs een spanningzoeker voor 220 ook voldoende kunnen zijn
Niet echt professioneel maar soms toch handig voor het snelle testen
Als die caravan ook nog plastic bigfoots o.i.d. heeft is de aarde ver weg met die rubberen banden.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Morgoth » do 13 jan 2022 22:37

Chris schreef:
do 13 jan 2022 19:36


Effe inhaken...
Een caravan installatie is tegenwoordig echt niet meer supersimpel... de digitale technieken spatten er vanaf.... de berg bedrading in een moderne caravan is duizelingwekkend gewoon... kilometers kabel.
En dan de gelijkstroomtrafo.... die is wel voor wat toelichting vatbaar.
Nog nooit een gelijkstroom of gecorrigeerd, een gelijkspannings transformator gezien... die moeten nog uitgevonden worden.
En een beltrafo zal nooit een pompje aansturen... Trafo = wisselspanning... pomp = gelijkspanning.
Knaus gebruikte destijds veelvuldig MIKO omvormers... ik heb er vele gerepareerd... maar zit die ook al in de caravan van TS?? of is zijn caravan van daarvoor??
Miko's is een dikke AC omvormer met een aftakking die gelijkgericht wordt voor de pomp en event. de kachelventilator.
Even een foto van zo'n Miko... nog voor reparatie..( die steker kan zo niet he)
Ik probeerde het een beetje in jip en janneke taal uit te leggen. Maar je hebt gelijk natuurlijk. Ik ben er overigens zeker van dat deze 30 jaar oude caravan niet vol zit met digitale technieken, of je moet de aan/uit schakelaars van de verlichting bedoelen.
In mijn eveneens ruim 30 jaar oude caravan zit gewoon een beltrafo met gelijkrichter
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36130
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » vr 14 jan 2022 09:35

[re.gif]
thumbup.gif mrgreen.gif

tja...ik weet eigenlijk ook niet zeker wat er aan omvormer in deze Knaus uit 1994 zit.
Het is in iedergeval een serie na mijn 1 Knaus, die had nog geen omvormer.
Omdat hier toch ook een pompje inzit vermoed ik wel een omvormer.
Maar.... of die solo voor de pomp is of ook nog 12 volt verlichting stuurt.... ik denk alleen de 1e... de pomp.
Anders had de verlichting boven de keuken en de grote lamp ook wel 12 volt geweest....en op de constante plus uit de auto mee kunnen werken.
In mijn 1e Knaus waren een paar 12 volt lampjes die alleen op de constante plus werkten, op de camping was alle verlichting 230 volt.
Dus hoe het hier bij TS zit???
Moeilijk te zien uit de foto's, er lijkt in de loop der jaren ook wel wat geknutseld te zijn, dan is het helemaal koffiedik kijken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Knaus440 » vr 14 jan 2022 10:07

Mag ik even een compliment geven voor de begrijpbare informatie en uitleg in dit item.
Ik heb enige kennis van elektro, een Fluke multimeter van inmiddels een 15 jaar oud, en een knaus uit 1997.
Heerlijk simpel en te behappen voor mij.
Maar de uitleg , vragen, tips, in dit item, dank daarvoor.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36130
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » vr 14 jan 2022 10:10

Die Fluke ...da's een goeie... zuinig op zijn..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Dbo
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 20:23
Locatie: Moorslede, België

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Dbo » vr 14 jan 2022 10:13

[re.gif]
Heb al veel bijgeleerd door de antwoorden van iedereen!
Bedankt aan alle behulpzame mensen hier.
Voor de geïnreresseerden onder jullie, ik neem straks enkele foto's zodat jullie zien of ik een omvormer heb of niet.
Skoda Octavia combi Clever 7-speed automaat en een Knaus Sudwind 450 TU uit 1994

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36130
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » vr 14 jan 2022 10:43

Doen !!!

Het is vaak makkelijk om de installatie te vinden..
Kijk aan de buitenkant van de caravan waar de aansluiting voor 230 Volt zit.
In die omgeving binnen zal ook de verdere aansluitingen zitten.

Je kan iets van zekeringen ( automaten) verwachten en die genoemde omvormer.
Maak dan ook foto's van het typeplaatje van doe omvormer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

1 stopcontact (WCD) werkt niet meer

Bericht door thmeyer » vr 14 jan 2022 11:18

Paul Vingerhoets schreef:
do 13 jan 2022 19:46
Ach voor dergelijke klussen zou zelfs een spanningzoeker voor 220 ook voldoende kunnen zijn
Niet echt professioneel maar soms toch handig voor het snelle testen
Toch wil ik een schroevendraaier laten zien, die ik bij het Repaire Cafe bij ons in het dorp veelvuldig gebruik.

link: Brennenstuhl MT6 S/2 Multitester
Bijlagen
Brennenstuhl MT6S-2 Multitester.JPG
Brennenstuhl MT6 S/2 Multitester
Brennenstuhl MT6S-2 Multitester.JPG (13.91 KiB) 596 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36130
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » vr 14 jan 2022 11:48

Theo...

Die spanningzoeker kost € 12,50 en is niet bij de bouwmarkt te koop maar moet je bestellen.... komen nog meer kosten bij.
Dan kan TS toch beter een simpel digiaal metertje kopen voor 4 euro bij de Action?
Is waarschijnlijk veel duidelijker voor TS ook nog..
En als die meter het niet overleeft is er nog geen man overboord.

Ooit, ik denk 50 jaar geleden van mijn pa ook een spanningzoeker gekregen.
Heb ik nog steeds, maar ik denk 3x gebruikt om spanning te zoeken....wel veelvuldig om iets vast te schroeven.
Mn Fluke is veel handiger.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

1 stopcontact (WCD) werkt niet meer

Bericht door thmeyer » vr 14 jan 2022 12:08

[re.gif]
Deze speciale spanningzoeker is ook niet voor TS bedoelt, maar voor andere handige Harry's zoals jij
en kan spanningen opsporen die de beste Fluke niet kan !! knipoog.gif

Je kan bv een onderbreking contactloos in een elektrische deken lokaliseren en vele andere dingen.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door eurotrotter » vr 14 jan 2022 12:29

TFJ schreef:
do 13 jan 2022 20:40

Als die caravan ook nog plastic bigfoots o.i.d. heeft is de aarde ver weg met die rubberen banden.
Nu heb ik minder dan basale kennis van electro,en in het bijzonder van meet een regeltechniek,maar wat plastic bigfoots en rubber banden daar mee te maken hebben begrijp ik niet.
Spanning meet je toch tussen de fase en de nuldraad.
Dus of die caravan nu op rubberbanden en plastic bigfoods staat is van nul of generlei waarde,of vergis ik me nu ?
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

1 stopcontact (WCD) werkt niet meer

Bericht door thmeyer » vr 14 jan 2022 12:52

[re.gif]
Je heb gelijk,
Die opmerking met die plastic Bigfoots en die rubberen banden, snapte ik even ook niet.
Maar dit soort opmerkingen worden op dit forum vaker gemaakt en daarom reageer ik normaal gesproken er niet op !!
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Jaap van Duijn » vr 14 jan 2022 12:58

@Eurotrotter.

Als je aarding hebt via de stekker - van de paal dus - dan heb je een normale 230V aansluiting.
Je zou dus geen problemen moeten hebben want alle 230V in de caravan hangt aan de paal normaal inclusief de aarding. Bruin en Blauw = Life en Neutraal, daarbij Groen/Geel is de aarding.
Als de die Geel/Groene draad NIET aansloten hebt aan de caravan en paal dan kan het zijn dat je met aanraken van de metalen delen en op de natte grond staande jij voor aarding zorgt en een oplazer krijgt, die natuurlijk als er iets verkeerd in de caravan aangesloten is.
Vandaar dat de meeste caravans een aardlek schakelaar hebben zoals thuis.

groeten Jaap van Duijn.

TFJ

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door TFJ » vr 14 jan 2022 13:12

eurotrotter schreef:
vr 14 jan 2022 12:29
Nu heb ik minder dan basale kennis van electro,en in het bijzonder van meet een regeltechniek,maar wat plastic bigfoots en rubber banden daar mee te maken hebben begrijp ik niet.
Spanning meet je toch tussen de fase en de nuldraad.
Dus of die caravan nu op rubberbanden en plastic bigfoods staat is van nul of generlei waarde,of vergis ik me nu ?
Zo'n ouderwetse spanningzoeker werkt alleen als je je vinger op de achterkant houdt, de stroom loopt dan door jouw lichaam naar de grond.
Dat betekent dus ook dat zo'n ding niet werkt als je dikke rubber laarzen aan hebt, want die isoleren. Eenzelfde geldt voor isolatie van de caravan middels banden/bigfoots.

Afbeelding

Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningz ... ningzoeker
Dit type spanningzoeker is een eenvoudig en goedkoop hulpmiddel om de aanwezigheid van een wisselspanning tussen 110 en 240 V vast te stellen. Hij wordt vaak toegepast als fasetester bij werkzaamheden aan lichtnetinstallaties. De spanningzoeker is in de regel uitgevoerd als een (kleine) schroevendraaier voorzien van een doorzichtig heft, waarin zich een neonlampje en een hoogohmige weerstand bevinden. Wordt de punt van de spanningzoeker in contact gebracht met een spanningvoerend deel terwijl men een vinger op het metalen contactplaatje op het uiteinde van het heft houdt, dan zal het lampje gaan branden. Om veiligheidsredenen loopt de isolatie van het heft door tot aan de punt van de schroevendraaier.
De stroom loopt, behalve door het lampje en de weerstand, ook door het lichaam van de gebruiker. Het lichaam fungeert hierbij als een geleider naar de voeten, die een condensatorplaat vormt met de vloer, die op nul niveau is, mits geen houten vloer of houten trap, die een zwakker of bijna niet oplichtend neonlampje tot gevolg heeft. De weerstand begrenst de grootst mogelijke stroom tot circa 0,1 mA. Deze geringe stroomsterkte is, zelfs met blote voeten op een natte metalen vloer, onvoelbaar en ongevaarlijk. Deze stroom kan wel gevoeld worden indien het metalen schroevedraaierplaatje met de bovenkant van de hand aangeraakt wordt.
Laatst gewijzigd door TFJ op vr 14 jan 2022 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

TFJ

Re: 1 stopcontact (WCD) werkt niet meer

Bericht door TFJ » vr 14 jan 2022 13:12

thmeyer schreef:
vr 14 jan 2022 12:52
Maar dit soort opmerkingen worden op dit forum vaker gemaakt en daarom reageer ik normaal gesproken er niet op !!
Wat bedoel je hiermee te zeggen?

Techn

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Techn » vr 14 jan 2022 14:25

eurotrotter schreef:
TFJ schreef:
do 13 jan 2022 20:40

Als die caravan ook nog plastic bigfoots o.i.d. heeft is de aarde ver weg met die rubberen banden.
Nu heb ik minder dan basale kennis van electro,en in het bijzonder van meet een regeltechniek,maar wat plastic bigfoots en rubber banden daar mee te maken hebben begrijp ik niet.
Spanning meet je toch tussen de fase en de nuldraad.
Dus of die caravan nu op rubberbanden en plastic bigfoods staat is van nul of generlei waarde,of vergis ik me nu ?
Buiten dat om haal je aarde (PE) uit de paal


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Morgoth » vr 14 jan 2022 14:33

Jaap van Duijn schreef:
vr 14 jan 2022 12:58
Als de die Geel/Groene draad NIET aansloten hebt aan de caravan en paal dan kan het zijn dat je met aanraken van de metalen delen en op de natte grond staande jij voor aarding zorgt en een oplazer krijgt, die natuurlijk als er iets verkeerd in de caravan aangesloten is.
Vandaar dat de meeste caravans een aardlek schakelaar hebben zoals thuis.
hmm. Ook met de aarde aangesloten kun je een flinke optater krijgen hoor!
Een in de volksmond genoemde aardlekschakelaar heet eigenlijk een differentiaalschakelaar. Hij meet de stroom op de fase en de stroom op de 0. (Eerste wet van Kirchhoff).Zit daar verschil in, dan schakelt hij af. Standaard in huis en caravan tolereert hij maximaal een verschil van 30mA. Als je met blote voeten op de grond staat en je pakt een fase vast, dan loopt er dus maximaal 30mA door je lichaam. Vervelend maar niet dodelijk. Als je met je linkerhand een fase pakt en met je rechter de 0 dan loopt de volle 16A langs je hart en overleef je het hoogstwaarschijnlijk niet. De "aardlekschakelaar" ziet dan geen verschil en schakelt niet af. Je mag hopen dat je spieren dermate samentrekken dat je jezelf lostrekt.

Overigens is spanning niet gevaarlijk. Stroom is gevaarlijk. Mijn schrikdraadapparaat werkt met 10.000V. Het is niet dodelijk omdat de puls dermate kort is, dat de stroom niet kan oplopen. Je krijgt dus een gigantische oplazer maar dodelijk is het niet. Ik heb eens de fout gemaakt om met de ene hand op de stalen motorkap van mijn tractor te steunen en met de andere hand de draad vast te pakken, in de veronderstelling dat deze was uitgezet. Ik heb drie dagen pijn in mijn borst gehad.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36130
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door Chris » vr 14 jan 2022 15:05

En ik maar denken... hoe heette die vent ook al weer... schrijf jij het zo voor mn neus op.. Kirchhoff...
Ik was het effe kwijt... thumbup.gif
Thanx..

Enne schrikdraad.....
Ik heb er eens ( onwetend tijdens de start) tegen staan te piesen...
Allemmemachies... dat doe je echt noooooooit meer....
Gelukkig al heel erg lang geleden... toen moest de term : "Wildplassen" nog uitgevonden worden.
Maar dat weet ik nog wel steeds... awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door eurotrotter » vr 14 jan 2022 15:15

TFJ schreef:
vr 14 jan 2022 13:12

Dat betekent dus ook dat zo'n ding niet werkt als je dikke rubber laarzen aan hebt, want die isoleren. Eenzelfde geldt voor isolatie van de caravan middels banden/bigfoots.

Het betekent dus ook dat je in de caravan ook nooit zo een "ding "moet gebruiken.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: 3 Fase werkt 2 Fase niet

Bericht door eurotrotter » vr 14 jan 2022 15:17

Jaap van Duijn schreef:
vr 14 jan 2022 12:58
Bruin en Blauw = Life en Neutraal,
Laten we t bij fase en nul houden Jaap,dan begrijp ik t ook nog. mrgreen.gif mrgreen.gif
Laatst gewijzigd door eurotrotter op vr 14 jan 2022 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”