Maximaal aanhangergewicht

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik!
Berichten: 317
Lid geworden op: vr 28 dec 2007 21:59

Maximaal aanhangergewicht

Bericht door Erik! » do 10 jul 2008 22:22

Ik was het topic aan het lezen over de verschillende combinaties auto met caravan. Daarbij viel mij op dat een Ford Mondeo een behoorlijk gewicht mag trekken: 1800 kg. Gigantisch veel dus binnen zijn klasse. Een Peugeot 407 of een Toyota Avensis mag bijvoorbeeld maar 1300 kg. Een pak minder dus.

Wat bepaald nu het maximale aanhangergewicht van een auto? Het is niet de motor in ieder geval. Een Mondeo met 115 pk mag ook 1800 kg trekken.

Hoe bepaald de fabrikant dat?
DISCLAIMER
1) Mijn stellingen en meningen kunnen met overdrijving gedeponeerd worden
2) Enige gelijkenis/overeenkomst met enig persoon is louter en alleen gebaseerd op toeval
3) Aan de getoonde informatie kunnen geen rechten ontleend worden

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » do 10 jul 2008 22:42

Ik weet niet welke avensis jij hebt, maar die van mij en ook de vorige avensis wagon mag 1500 kg trekken :D

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » do 10 jul 2008 22:46

Pas op Gerhard u hebt de verso die mag dat, maar neem je de sedan of station die mogen idd maar 1300 KG hebben, kan best zo zijn dat bv een duitse avensis sedan/station wel 1500 KG mag hebben.

Het is zo dat niet de autofabrikant maar de rdw of diegene die een type goedkeuring afgeeft bepaalt wat het trekgewicht is Of zit ik er nu naast ?????

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » do 10 jul 2008 22:50

Walter, mijn vorige avensis was een stationwagen zoals ik hier eerder vermsldde, en die mocht echt 1500 kg trekken!

Bert

mijn vorige auto een avensis diesel station niet

Bericht door Bert » do 10 jul 2008 23:04

Mijn vorige auto een Avensis diesel station mocht echt maar 1300kg trekken hoewel op de trekhaak 1500 kg stond. Op het kentekenbewijs stond echt maar 1300 kg. Ik heb er wel een een kar van 2000 kg achter gehad en daar had hij echt geen enkel probleem mee dus wat de reden is dat er maar 1300 kg. op kenteken stond is ook mij een raadsel.

Gebruikersavatar
Erik!
Berichten: 317
Lid geworden op: vr 28 dec 2007 21:59

Bericht door Erik! » do 10 jul 2008 23:08

Ik heb deze: http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... 2&cache=no

En dat is echt maar 1300 kg. Maar daar ging mijn vraag eigenlijk niet over, het was maar een voorbeeld. Door wie en hoe wordt zoiets bepaald?
DISCLAIMER
1) Mijn stellingen en meningen kunnen met overdrijving gedeponeerd worden
2) Enige gelijkenis/overeenkomst met enig persoon is louter en alleen gebaseerd op toeval
3) Aan de getoonde informatie kunnen geen rechten ontleend worden

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » do 10 jul 2008 23:10

Gerhard, ik ga met u daar echt geen gevecht over aan :wink: , ik heb 2 jaar terug naar de avensis d4d 177 pk gekeken en die heb ik niet genomen vanwege het trekgewicht wat echt maar 1300 kg was (ik wou m'n previa inruilen vanwege het hoge brandstof verbruik)

zie hier uit de brochure,
Maximaal aanhanggewicht (kg)
Geremd 1.300 1.300 1.300 1.400 1.400 1.400 1.300 1.300
Ongeremd 500 500 500 500 500 500 500 500

zie www.toyota.nl

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » do 10 jul 2008 23:21

Walter, Sorry ik had de 2.0 sol uitvoering en die mocht 1400 kg trekken, ik zat er dus 100 naast, excuses!

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » do 10 jul 2008 23:24

Absoluut niet nodig gerhard, want ik zie nu ook dat de benzine uitvoering 1400 KG mag hebben, en ook daar was ik van overtuigd dat die maar 1300 mocht hebben.... :lol: (maar we blijven wel vrienden hé) :wink:

Gebruikersavatar
Erik!
Berichten: 317
Lid geworden op: vr 28 dec 2007 21:59

Bericht door Erik! » do 10 jul 2008 23:27

Zo, nu zijn jullie weer vriendjes....................


Hebben jullie ook nog een onderbouwd antwoord op de oorspronkelijke vraag?
DISCLAIMER
1) Mijn stellingen en meningen kunnen met overdrijving gedeponeerd worden
2) Enige gelijkenis/overeenkomst met enig persoon is louter en alleen gebaseerd op toeval
3) Aan de getoonde informatie kunnen geen rechten ontleend worden

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » do 10 jul 2008 23:36

:oops: :oops: Sorry Erik :oops: :oops:

De Europese wetgeving schrijft voor, dat een trein van auto en aanhanger 5 keer binnen een beperkte tijd vanuit stilstand een helling van 12% moet kunnen bedwingen. (bron caravantrekker.nl)

Schijnbaar heeft het met bovenstaand te maken, blijft nu ook voor mij de vraag of die mondeo van 110 PK ook werkelijk 1800 KG kan hebben

Gebruikersavatar
Erik!
Berichten: 317
Lid geworden op: vr 28 dec 2007 21:59

Bericht door Erik! » do 10 jul 2008 23:47

Dank je wel, Signmaker. Daar kan ik wel wat mee. Ik zal hier eens verder mee googlen.
DISCLAIMER
1) Mijn stellingen en meningen kunnen met overdrijving gedeponeerd worden
2) Enige gelijkenis/overeenkomst met enig persoon is louter en alleen gebaseerd op toeval
3) Aan de getoonde informatie kunnen geen rechten ontleend worden

Citrorob

Bericht door Citrorob » vr 11 jul 2008 08:38

Daarnaast bepaald de fabrikant waarop deze hem getest wil hebben.
Als een auto met glans met 2000kg er achter door de test zou kunnen komen en de fabrikant biedt hem aan voor 1500kg, dan krijgt hij alleen een goedkeuring voor 1500kg.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Bericht door JPGeetje » vr 11 jul 2008 08:52

@Erik
Mij is het eens zo uitgelegd;
De autoinporteur of fabrikant vraagt een typegoedkeuring aan bij de RDW. Hij geeft op onderdelen ook aan op welke specificaties de auto gekeurd moet worden. Een van deze door de fabrikant/importeur zelf te bepalen specificaties is het max. aanhangergewicht. Er wordt dan ook gekeurd met dat gewicht. Het beroerde is, als hij op dat specifieke onderdeel niet door de keuring komt, er ook geen typegoedkeuring voor het voertuig wordt afgegeven. Er wordt door de RDW niet gekeken wat de auto dan wel zou mogen trekken. De aanvrager kan dan een nieuw verzoek indienen met lagere specificaties. Je begrijpt dat veel aanvragers het zekere voor het onzekere kiezen en niet met het aanhangergewicht tot het randje gaan. Mat name de Aziatische merken zijn hierin nogal terughoudend. Dat je niet meer mag trekken wil dus nog lang niet zeggen dat de auto niet meer kan trekken. Daar is hij echter niet op gekeurd dus wettelijk mag het niet.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Swagmanneke

Maximaal aanhangergewicht

Bericht door Swagmanneke » vr 11 jul 2008 10:06

Hallo

ik rijd met een Mazda MPV 2.0 liter diesel 136pk 310newtonmeter.
mag me 2 personen an boord 2000kg trekken.
gelijk oude Mazda 6 zelfde moter 1600kg.

nieuwe Mazda 6 diesel mag hier 1800kg trekken( 2 personen)

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » vr 11 jul 2008 10:45

Het is zoals JPGeetje en Signmaker reeds verwoordden: een combinatie van de Europese regelgeving èn het beleid van de autofabrikant.

De laatstgenoemde categorie heeft natuurlijk het heft in handen: zìj bieden een bepaald autotype ter keuring aan met daarbij de goedkeuringswensen. En dan blijven ze doorgaans aan de voorzichtige kant....

Idem dito geldt dat overigens voor de maximale kogeldrukken (...zijn we weer, Toyota-Avensis-adepten!) alsook maximale treingewichten (met name van belang voor de rijders van Franse voitures -o.a. Scénics- onder ons...).

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Vasco

Bericht door Vasco » wo 16 jul 2008 10:15

Speelt de uitstoot van roet e.d. ook een rol bij vaststellen van het maximale trekgewicht? Ik ben namelijk nog steeds op zoek naar de vraag waarom de oude Opel Zafira diesel maar 1050 mag trekken. Een opel-dealer vertelde me dat dit komt omdat de Zafira bij grotere trekgewichten te veel troep gaat uitbraken, maar ik heb dit verhaal verder door niemand bevestigd gezien.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » wo 16 jul 2008 10:22

Wil je alsjeblieft afblijven van de 2.0 benzine en 2.0 diesel van Opel die ze in de Astra, Zafira en Vectra hebben gelepeld.
De meest waardeloze caravantrekkers die ooit door dit merk gemaakt zijn. Waardeloze motoren en Opel durfde het, mede vanwege de uitstoot maar ook vanwege de "onbetrouwbaarheid", niet aan deze een hoger trekgewicht mee te geven.
Ik heb hier toevallig afgelopen vakantie een hele discussie over gehad met een Belg die hetzelfde probleem had met zijn Zafira.

Dit is dus puur een actie vanuit GM omdat ze zelf ook geen vertrouwen in die motoren hadden. En terecht kan ik vanuit eigen ondervinding zeggen vanwege gebruik van een 2.0D in een Vectra van 2000. Ik was blij dat ik over kon gaan naar de Volvo V40 115pk diesel.

Vasco

Bericht door Vasco » wo 16 jul 2008 10:27

Ik heb toch een andere ervaring. De afgelopen maand met Zafira 2.0 Dti en caravan (1100 kg) naar het zuiden gereden. Alle heuvels in de Ardennen en Frankrijk in zijn 5 naar boven. Het verbruik lag in Frankrijk rond de 1 op 10 en in Nederland rond 1 op 11 , wat me meeviel. (Ik rij overigens niet harder dan 90, dat scheelt). Ik heb geen ervaring met andere trekauto's, maar de Zafira stelde me niet teleur. En is de Zafira ook geen trekauto van het jaar geweest?

De nieuwe Zafira mag trouwens 1300 trekken. Zit hier een andere motor in zover jij weet?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » wo 16 jul 2008 10:27

Ik weet niet of het waar is, maar van een buurman en goede vriend hoorde ik niet zo lang geleden een verhaal, dat zijn nieuwe auto in Duitsland meer mocht trekken dan in Nederland !

Het was voor hem nogal belangrijk, hij heeft een boot van ca 2000 kg.

Het valt me trouwens al jaren op, dat Duitsers met een in mijn ogen vrij lichte auto, soms met enorm grote en zware boten rondrijden in met name Kroatie. (En onderweg er naar toe)

Het lijkt erop, dat regelgeving nog niet echt Europees geregeld is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » wo 16 jul 2008 11:25

Vasco schreef:Ik heb toch een andere ervaring. De afgelopen maand met Zafira 2.0 Dti en caravan (1100 kg) naar het zuiden gereden. Alle heuvels in de Ardennen en Frankrijk in zijn 5 naar boven. Het verbruik lag in Frankrijk rond de 1 op 10 en in Nederland rond 1 op 11 , wat me meeviel. (Ik rij overigens niet harder dan 90, dat scheelt). Ik heb geen ervaring met andere trekauto's, maar de Zafira stelde me niet teleur. En is de Zafira ook geen trekauto van het jaar geweest?

De nieuwe Zafira mag trouwens 1300 trekken. Zit hier een andere motor in zover jij weet?
Jep in de nieuwe Zafira zit de 1.9 JTD van Fiat. En dat is een heeeeeel wat lekkerder en betere motor dan de 2.0 van Isuzu.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » wo 16 jul 2008 11:27

Ab schreef:Ik weet niet of het waar is, maar van een buurman en goede vriend hoorde ik niet zo lang geleden een verhaal, dat zijn nieuwe auto in Duitsland meer mocht trekken dan in Nederland !


Het lijkt erop, dat regelgeving nog niet echt Europees geregeld is.
Klopt ook. Is inderdaad regelmatig per land verschillend. Ondanks de Europeese typegoedkeuring.
België is daarmee trouwens regelmatig strenger dan Nederland.

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » wo 16 jul 2008 11:41

Vasco schreef: (....)
De nieuwe Zafira mag trouwens 1300 trekken.
Zit hier een andere motor in zover jij weet?
Inderdaad, en wel één van de superblokken van één van de dieselspecialisten van de laatste decennia....
Het betreft een variant van het méér dan voortreffelijke common-rail dieselaggregaat van Fiat.

(...is overigens nog een -héérlijk!- erfstuk van het kortstondige huwelijk tussen Opel-eigenaar General Motors en de Fiat-Groep, maar dat terzijde.)

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » wo 16 jul 2008 15:18

Ik weet niet of het waar is, maar van een buurman en goede vriend hoorde ik niet zo lang geleden een verhaal, dat zijn nieuwe auto in Duitsland meer mocht trekken dan in Nederland !
Het lijkt erop, dat regelgeving nog niet echt Europees geregeld is.


Klopt ook. Is inderdaad regelmatig per land verschillend. Ondanks de Europeese typegoedkeuring.
België is daarmee trouwens regelmatig strenger dan Nederland.
Een voorbeeld hiervan : onze Skoda Roomster 1.6 benzine mag (in België ingeschreven) maximum 1000 kg geremd trekken.
In het instructieboekje staat echter ook dat de auto 1300 kg geremd mag trekken indien er geen hellingen sterker dan 5 % worden gereden.
Dit mag dus blijkbaar met een in Duitsland ingeschreven Roomster.

Koen

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”