Caravan naar stalling brengen strooizout

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Jstevens
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 12:04

Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door Jstevens » vr 3 dec 2021 08:08

Hallo,

Vandaag kan ik mijn caravan ophalen bij de caravandealer. Hij stond daar voor onderhoud. Nu is er vannacht gestrooid met zout. Is het wel verstandig om dan met de caravan te rijden en deze naar de stalling te brengen of kan ik dit beter uitstellen?
Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door Jaap van Duijn » vr 3 dec 2021 08:54

@TS,

Geen zout of pekel is altijd beter.
Wij moesten en op de wintersport plaats en weer terug thuis bijvb. de mover goed schoonmaken, nadat we eens een kapotte opzet motor hadden - spul van aluminium en weggeroest.
Dus als je kan voor komen zou het doen laat hem effe staan na paar regen buien is zout weer weg.

Onder tussen hebben we ook een camper en ook die gebruiken in de winter, en na thuis komst word die goed van onder met zoet water afgespoeld en niet alleen van onder:)

Groeten Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door dieseltijger » vr 3 dec 2021 09:37

Het allerverstandigst is om de caravan achter plastic te sealen en met de wielen van de grond op te slaan.

Het allerverstandigst is om gewoon te genieten van dat ding. Ik was dat ding nauwelijks en heb er vast in de winter een paar keer mee naar Belgie en Winterberg gereden. Ik zie na 20 jaar nog geen oxidatie. Nu ja het chassis glimt niet meer.

Aan jou de keuze.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door Hans 555 » vr 3 dec 2021 10:01

Ik spoot het onderstel, en ook de mover, in met WD 40 voordat wij in de winter naar Oostenrijk reden. Bij terugkomst het onderstel afspuiten met water. Succes thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door Jaap van Duijn » vr 3 dec 2021 10:20

@Dieseltijger,

Geen aluminium mover?
Kostte on 575,= Euro niet schoonmaken na winter reisje(s), kamen daar later achter.
En ja nu de KIP heeft geen mover die is zo oud kunnen we met de hand wel verzetten :)

groet Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door Daphne » vr 3 dec 2021 11:29

Jstevens schreef:
vr 3 dec 2021 08:08
of kan ik dit beter uitstellen?
Uitstellen tot wanneer? Voorjaar? Ik weet niet of de dealer hier blij van wordt.

Niet teveel over nadenken en gewoon ophalen. Het glimmende van het onderstel gaat er een beetje van af, maar volgens mij is dat bij jouw Kip al lang het geval.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door Ferdi » vr 3 dec 2021 12:20

Na de rit schoon spoelen met ruim water, eventueel een zak om je mover steken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door dieseltijger » vr 3 dec 2021 12:35

Jaap van Duijn schreef:
vr 3 dec 2021 10:20
@Dieseltijger,

Geen aluminium mover?
Kostte on 575,= Euro niet schoonmaken na winter reisje(s), kamen daar later achter.
En ja nu de KIP heeft geen mover die is zo oud kunnen we met de hand wel verzetten :)

groet Jaap van Duijn.
Nope. Enduro is RVS. Ik heb een paar jaar geleden een kwak lithiumvet op de draadspindels gedaan - en that's it. Ik ben geloof ik maar drie keer weggeweest in de Sneeuw: Beringen, Winterberg, en nog wat. Ongetwijfeld zal er gestrooid zijn.

En ik ben te lui om mijn caravan in de was te zetten (al 20 jaar lang).Het ding boft als ik er twee keer per jaar een gardena borstel over heen haal. De Alu beplating houdt zich prima. De - helaas - lichtmetalen velgen eveneens.

Geniet nou gewoon van dat ding in plaats van constant handenwringend jezelf af te vragen wat de onmogelijkheden zijn. Echt nergens voor nodig. De grootste bedreigingen zijn lekkages en dus vocht danwel ergens tegen aan dreunen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door Ferdi » vr 3 dec 2021 12:46

Iedereen is verschillend, de een geeft er geen moer om, dat zie er dan ook vaak wel aan af.

De ander wil gewoon heel zuinig zijn op zijn spullen en daar ben ik er ook een van.

Respecteer als iemand het graag netjes wil houden en probeer niet te overtuigen dat het niet nodig is, want dat is niet wat men wil.

Geef advies wat in het gewenste plaatje valt of schrijf niks.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door eurotrotter » vr 3 dec 2021 13:41

[re.gif]

T.S. twijfeld,en stelt daarom hier de vraag wat verstandig is.
Dat je daarbij uiteenlopende antwoorden krijgt is vanzelfsprekend.
Dat er misschien niet het antwoord tussenzit wat u tevreden stelt kan zijn,maar niet iedereen kan uw standpunt innemen.
T.S. heeft verschillende antwoorden gekregen,daar moet hij zelf een antwoord uit zoeken wat hem verstandig lijkt

(P.S.mijn caravan heb ik vorig jaar de mover ,een Reich half automaat, er onderuit gehaald (na dat die er 16 jaar onder gehangen had) gecontroleerd en opnieuw in de verf gezet.
Deze had,ondanks ik er nooit iets aangedaan had ,w.b. schoonmaken,geen enkel slijtage of corrosie verschijnsel)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door Ferdi » vr 3 dec 2021 13:50

Re, als je de vraag stelt, kan je ervan uit gaan dat ze zuinig op de spulletjes zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door Daphne » vr 3 dec 2021 13:55

[re.gif]

Zuinig en bezorgd. Wellicht ongegronde angst, wie zal het zeggen. De vraag moet eigenlijk zijn “waar ben je bang voor als je het doet?” Dan kun je pas een goed antwoord te geven. De reacties komen nu van leden die met de caravan op wintersport gaan. Een caravan ophalen bij de dealer komt nog niet in de buurt van hoe een caravan eruit ziet na een rit van en naar een wintersportgebied.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door Ferdi » vr 3 dec 2021 14:05

Het zal ook inderdaad wel meevallen, maar je kan eenvoudig voor je gemoedsrust na thuiskomst spoelen en of je mover preventief in plastic verpakken.
Laten staan en wachten tot het zout verdwenen is, is geen optie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door Techn » vr 3 dec 2021 14:21

Nou dat ben ik niet met je eens

Ts zit niet op iemands mening te wachten als hij advies vraagt

Is trouwens wel vaak het geval hier
Als iemand een vraag stelt over een bijvoorbeeld een kieperend van een raam
Beginnen hier meteen mensen te zaniken over een BE rijbewijs.

OT

WD 40 verdrijft vuil en maakt dus het oppervlak vrij voor zout.
(Is mijn mening)
Nu mijn advies
Een plastic zak om de mover en na de rit afspoelen met zoet water


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door dieseltijger » vr 3 dec 2021 14:53

Ferdi schreef:
vr 3 dec 2021 12:46
Iedereen is verschillend, de een geeft er geen moer om, dat zie er dan ook vaak wel aan af.

De ander wil gewoon heel zuinig zijn op zijn spullen en daar ben ik er ook een van.

Respecteer als iemand het graag netjes wil houden en probeer niet te overtuigen dat het niet nodig is, want dat is niet wat men wil.

Geef advies wat in het gewenste plaatje valt of schrijf niks.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik wou alleen maar aangeven dat caravans best wel bestand zijn tegen het één en ander, en dat TS zich echt geen zorgen hoeft te maken. Maar goed: At your service:

"Ik zou er maar niet mee rijden als er gestrooid zou kunnen worden. Want je weet maar nooit. Hoe kòòòm je er op! Ik zou gewoon niet durven." (gewoon sociaal wenselijk antwoorden: iedereen blij)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door Frank Volvo » vr 3 dec 2021 15:31

Ik denk dat als het droog weer is, er alleen sprake is van wat los zout, dus niet in water oplossing. Dat zal niet erg hechten aan de caravan lijkt me.

Groet Frank
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door Niels83 » za 4 dec 2021 03:01

Mensen halen hier voorbeelden van naar wintersport op en neer. Ik weet niet waar de stalling van ts is maar vermoedelijk heel wat dichterbij. Daarbij is er voor het eerst gestrooid en is de helft door de regen wel weggespoeld. In Oostenrijk ligt in februari heel wat meer zout dan na de eerste vorst hier. We wordt er vanaf nu regelmatig gestrooid dus wachten zal de dealer niet heel leuk vinden.

Ik zou gewoon gaan rijden en evt bij de stalling je mover schoon spuiten, of met een flink natte spons afnemen. En de volgende keer je onderhoud vroeger in plannen.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door PD » za 4 dec 2021 05:54

Uit de vraagstelling van ts blijkt dat hij zuinig is op zijn caravan, daar is niets mis mee !

Persoonlijk schat ik in dat er in NL vanaf een dag nadat er gestrooid is, met een gerust hart van dealer naar stalling gereden kan worden zonder extra maatregelen. Zout wordt erg snel weggereden, juist daarom herhalen ze het strooien zo vaak wanneer het vriest.
Vergelijkingen met wintersport slaan wat mij betreft de plank volledig mis, die extreme omstandigheden zijn voor ts niet aan de orde en vragen wel om extra maatregelen voor- en/of achteraf.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

perry79
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 okt 2021 08:52

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door perry79 » za 4 dec 2021 08:44

Het hangt er vanaf hoe ver moet je van de dealer naar de stalling.
Gisteren met de vrachtwagen die toen ik weg ging nog vrij wit was.
Maar naar een dagje toeren zwart was ja dat doet de pekel en het weer zoals het nu is.
Moet je daarom je caravan laten staan nee ik vind van niet.
Evt voordat je naar de stalling gaat even afspoelen en gaan.
Ik zou er niet eens overna gedacht hebben had de caravan er achter gehangen en zo naar de stalling.
Ford Smax 1.5 200paardjes. Adria Altea 462pk haphop.gif

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door eurotrotter » za 4 dec 2021 19:45

Techn schreef:
vr 3 dec 2021 14:21


Ts zit niet op iemands mening te wachten als hij advies vraagt

Als iemand hier een vraag stelt denk ik dat hij juist wél op de mening van anderen zit te wachten. scratch.gif
Anders hoeft hij de vraag niet te stellen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door Lucas » zo 5 dec 2021 21:14

Ik kan me de vraag wel goed voorstellen, sterker nog: puur gevoelsmatig zou ik - als ik de keuze had - kiezen voor een pekelvrije dag.

Ik snap echter ook de vergelijking met wintersport wel, maar: dan spoel je de caravan neem ik aan na thuiskomst goed af en heeft het zout relatief kort de tijd gehad om in te werken. Als je de caravan echt door een bak zout (denk ook aan de voorkant die een kwak te verduren krijgt van de auto) rijdt en dan maanden wegzet, wil je toch niet dat ergens in april de deur van de stalling open gaat en je denkt: "Goh is dat mijn caravan wel? Hij ziet er zo anders uit."

Maar goed, zo'n vaart zal het wel niet lopen allemaal met dat zout. Dat er gestrooid is, is op zich nog niet zo'n drama. Ik ben een winterrijder op de motor en houd al jaren aan: als er gestrooid is en het wegdek is droog is er niks aan de hand. En als het regent en het regent al even door, is het zout ook weg. Jaren later nog geen spatje roest te zien, al moet ik er wel volledigheidshalve bijzeggen dat de motor dan maximaal binnen enkele dagen een waterstraal te zien heeft gekregen. (maar motorforums staan vol van verhalen van mensen die beweren dat hun motor door het strooizout in één nacht in een brok roest veranderde scratch.gif )

Raymond Houtman
Berichten: 35
Lid geworden op: di 27 mar 2012 09:19

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door Raymond Houtman » ma 6 dec 2021 13:20

Ik heb het een keer gedaan om de caravan op te halen en door de pekel naar huis maar dit werd goed zichtbaar op het chassis.

Ik persoonlijk zou hem laten staan en een paar dagen later ophalen.

Maar dat is een ieder zijn eigen keus.
Mazda CX5 2ltr met Hobby 460UFE Excellent 2012

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door Jan van Vijven » ma 6 dec 2021 14:43

Dat chassis kan er wel tegen, ik zou me meer zorgen maken over de doos die er op staat.

Ik heb veel van onze tuinhekjes laten galvaniseren en daar gaat het glimmende vanzelf af, daar worden ze echter niet slechter van. Goed gegalvaniseerd spul overleeft het zelfs bij ons op zout water.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door Ab » ma 6 dec 2021 18:19

De doos is ook redelijk roestvrij..
Het chassis wordt sowieso ook dof. Ook al rij je nooit door de pekel.
Zink blijft niet glimmend. Op tijd van duur komt er een oxidehuid op. Op de heel lange duur is het zink helemaal weggeoxideerd , en gaat het staal eronder roesten.
Maar dat duurt heel lang..langer dan de levensduur van de meeste caravans. Of de eigenaar daarvan. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan naar stalling brengen strooizout

Bericht door Morgoth » di 7 dec 2021 17:05

De caravan kan er best tegen. Als je bent aangekomen even af spuiten met KOUD water. Warm water lost het zout in op namelijk. Dan kun je het overal tussen spuiten. Met koud water spuit je het er af.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”