Gesloten overkapping

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Jacobu
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 26 nov 2021 00:07

Re: Gesloten overkapping

Bericht door Jacobu » di 30 nov 2021 19:07

Fam de Winter schreef:
di 30 nov 2021 16:15
Hier in Rotterdam Oost hebben we redelijk slappe kleigrond. Als jouw chalet op zandgrond staat heb je de perfecte ondergrond.
Wij hebben een plekje op de Veluwe. Geen flauw idee hoe de grond daar is :-).

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Gesloten overkapping

Bericht door Morgoth » di 30 nov 2021 21:19

Jacobu schreef:
di 30 nov 2021 19:05
Morgoth schreef:
di 30 nov 2021 16:03
Onder glas wordt je nauwelijks bruin, onder polycarbonaat wel.
Bedankt voor je diepzinnige inbreng haphop.gif
Voor sommige mensen belangrijk.

Maareh, mag een vaste overkapping van de camping eigenaar? Er zijn nogal wat wisselende regels. Die regels zouden ook bepalend kunnen zijn voor de fundering die je maakt.
Mijn buurman heeft ook een veld met stacaravans. Daar mag zo ongeveer alles. Er staat er zelfs eentje met een dakterras. Maar om te zien is het allemaal een ratjetoe. Ik zou als camping eigenaar daar toch wel enige regelgeving voor opstellen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Gesloten overkapping

Bericht door Erwin1987 » di 30 nov 2021 21:49

Wij hebben een veranda gekocht met een glazen dan en glazen schuifpui aan de voorkant, zit een heel andere prijs categorie als de gene die ronk hierboven noemde, en deze woord door het gewicht van het glas ipv polycarbonaat( dit hadden we hiervoor) op een fundering gezet van schroefpalen van 160cm zowel onder de poten van de veranda als onder de finderingskoker van de schuifpui.

Ik denk dat je je dan geen zorgen meer hoeft te maken over het verzakken.

Word overigens in januari geplaatst zal wat foto’s proberen te maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Fam de Winter
Berichten: 73
Lid geworden op: di 17 nov 2020 11:24

Re: Gesloten overkapping

Bericht door Fam de Winter » wo 1 dec 2021 09:26

Jacobu schreef:
di 30 nov 2021 19:07
Fam de Winter schreef:
di 30 nov 2021 16:15
Hier in Rotterdam Oost hebben we redelijk slappe kleigrond. Als jouw chalet op zandgrond staat heb je de perfecte ondergrond.
Wij hebben een plekje op de Veluwe. Geen flauw idee hoe de grond daar is :-).
Dat zal zand grond zijn lijkt me.
Je kunt evengoed je poeren en opsluitbanden op oude 40x60 (grind)tegels zetten.
Toffe Fendt :-)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gesloten overkapping

Bericht door Ab » wo 1 dec 2021 10:01

Ik woon daar tegenaan.
Het meeste Veluwe is zand.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jacobu
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 26 nov 2021 00:07

Re: Gesloten overkapping

Bericht door Jacobu » vr 3 dec 2021 16:39

Goedemiddag allemaal,

Ik heb even onderzoek gedaan en de beheerder navraag laten doen bij de gemeente.
Wat is nu het geval? In de gemeente waar ik een overkapping hoop te plaatsen, mag dit officieel niet.
Officieel mag er maar een bijgebouw van maximaal 9 vierkante meter. Dit is inclusief schuur.

2 opties:
1. Een schuur bouwen, met daaraan vast een overkapping (bij elkaar van max. slechts 9 vierkante meter, wel met glazen schuifdeuren erin).
2. (Net als anderen) gewoon een overkapping tegen de chalet plaatsen. Wel maximaal 9 vierkante meter. Met glazen schuifdeuren erin, die je er eventueel ook uit kan klikken, mocht de gemeente dit verplichten...

Hebben jullie ervaring met optie 1, of er gedachten over?

Jacobu
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 26 nov 2021 00:07

Re: Gesloten overkapping

Bericht door Jacobu » vr 3 dec 2021 17:33

Morgoth schreef:
di 30 nov 2021 21:19
Jacobu schreef:
di 30 nov 2021 19:05
Morgoth schreef:
di 30 nov 2021 16:03
Onder glas wordt je nauwelijks bruin, onder polycarbonaat wel.
Bedankt voor je diepzinnige inbreng haphop.gif
Voor sommige mensen belangrijk.

Maareh, mag een vaste overkapping van de camping eigenaar? Er zijn nogal wat wisselende regels. Die regels zouden ook bepalend kunnen zijn voor de fundering die je maakt.
Mijn buurman heeft ook een veld met stacaravans. Daar mag zo ongeveer alles. Er staat er zelfs eentje met een dakterras. Maar om te zien is het allemaal een ratjetoe. Ik zou als camping eigenaar daar toch wel enige regelgeving voor opstellen.
Ik wist niet dat je het meende! Nooit van gehoord dat je van polycarbon bruiner kon worden. Ook misschien dan gevaarlijker qua straling? ;-)

Is een goede vraag. Ik kom erachter dat de campingeigenaar minder moeilijk erover wil doen, dan de gemeente doet.....
Dus bedankt voor het meedenken; daardoor extra onderzoek gedaan, en word ik natuurlijk niet vrolijker van..
Want wil je een overkapping bouwen, en dan het gevaar lopen dat de gemeente je 'wettelijk corrigeert'?
Daar pas ik liever voor....

Jacobu
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 26 nov 2021 00:07

Re: Gesloten overkapping

Bericht door Jacobu » vr 3 dec 2021 17:34

Erwin1987 schreef:
di 30 nov 2021 21:49
Wij hebben een veranda gekocht met een glazen dan en glazen schuifpui aan de voorkant, zit een heel andere prijs categorie als de gene die ronk hierboven noemde, en deze woord door het gewicht van het glas ipv polycarbonaat( dit hadden we hiervoor) op een fundering gezet van schroefpalen van 160cm zowel onder de poten van de veranda als onder de finderingskoker van de schuifpui.

Ik denk dat je je dan geen zorgen meer hoeft te maken over het verzakken.

Word overigens in januari geplaatst zal wat foto’s proberen te maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ben benieuwd! Is dat in de achtertuin of bij een chalet aangebouwd?

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Gesloten overkapping

Bericht door Erwin1987 » vr 3 dec 2021 18:07

In de achtertuin.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Gesloten overkapping

Bericht door Morgoth » vr 3 dec 2021 20:31

Jacobu schreef:
vr 3 dec 2021 17:33
Ik wist niet dat je het meende! Nooit van gehoord dat je van polycarbon bruiner kon worden. Ook misschien dan gevaarlijker qua straling? ;-)
Nouja, wel een beetje serieus. Glas filtert vrijwel alle UV straling waar je bruin van wordt uit het licht. Als je vanwege een aandoening niet in de zon mag, en daarvoor een overkapping kiest, dan kun je beter kiezen voor een glazen dak.
Jacobu schreef:
vr 3 dec 2021 17:33
Is een goede vraag. Ik kom erachter dat de campingeigenaar minder moeilijk erover wil doen, dan de gemeente doet.....
Dus bedankt voor het meedenken; daardoor extra onderzoek gedaan, en word ik natuurlijk niet vrolijker van..
Want wil je een overkapping bouwen, en dan het gevaar lopen dat de gemeente je 'wettelijk corrigeert'?
Daar pas ik liever voor....
Ja dat kan. Mijn buurman-met-camping heeft een vergunning voor alles wat geen fundering heeft en dus niet IN de grond vast staat. Maar blijkbaar hebben de bewoners er iets op gevonden want op het veld met vaste plaatsen is het een ratjetoe
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gesloten overkapping

Bericht door Ab » vr 3 dec 2021 22:45

Ik heb best heel wat polycarbonaat kanaalplaten gebruikt in mijn werkzame leven...
Vorig jaar thuis ook nog een overkapping mee gemaakt.
Wat ik ervan weet, is dat je die platen altijd met de UV werende kant naar boven moet monteren.
Dat staat ook duidelijk vermeld op de beschermfolie en de montage instructie.
Leg je ze verkeerd om, dan verkleuren ze vrij snel, en worden minder lichtdoorlatend.
Dat bruin worden onder polycarbonaat geloof ik dus niet zo in.. knipoog.gif
De zonnepanelen van mijn camper die eronder staat werken trouwens ook vrij slecht vind ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jacobu
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 26 nov 2021 00:07

Re: Gesloten overkapping

Bericht door Jacobu » di 7 dec 2021 10:59

Goedemorgen,

Daar ben ik weer.
Ik heb begrepen dat een overkapping met palen in de grond wordt gezien als een 'aanbouw', dus officieel niet mogelijk is op het park waar ik een overkapping wil laten plaatsen. Wel zou een overkapping los met palen op het terras/vlonder kunnen worden geplaatst. Zelf leek het me dan ook mooi om van de buitenkant de overkapping te kunnen laten afsluiten met terraszeilen, zie: https://www.verandazeilen.nl/nl/fotos/gondula-deluxe-10

Eventueel wilden we een overkapping met vier poten dan tegen de caravan aanzetten en dichtkitten tegen de caravan aan, zodat er geen vocht tussen kan komen.

Mijn vraag is echter: hoe houdt je dit alles stormproof, zonder de overkapping aan de stacaravan te schroeven, of de palen in de grond te rammen?

Zijn er ook andere manieren waarop je dit stormproof kan plaatsen?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Gesloten overkapping

Bericht door buddo » di 7 dec 2021 14:47

Onze veranda staat "los" op de grond en heeft nu bijna 2 jaar alle stormen overleefd en geen krimp gegeven.
Basis = stapels 40x60 grinttegels
Daarbovenop balken constructie (2 lagen). Daar weer bovenop planken steigerhout.
En tot slot palen met een houten dakframe met dakpanplaten dak er op geschroefd.
Alles zit uiteraard wel aan elkaar, maar staat gewoon los op de grond en staat muurvast, gewoon door voldoende eigen gewicht.
En de zijkanten zijn open, dus er komt ook nog wind onder ;)

Jacobu
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 26 nov 2021 00:07

Re: Gesloten overkapping

Bericht door Jacobu » di 7 dec 2021 16:25

buddo schreef:
di 7 dec 2021 14:47
Onze veranda staat "los" op de grond en heeft nu bijna 2 jaar alle stormen overleefd en geen krimp gegeven.
Basis = stapels 40x60 grinttegels
Daarbovenop balken constructie (2 lagen). Daar weer bovenop planken steigerhout.
En tot slot palen met een houten dakframe met dakpanplaten dak er op geschroefd.
Alles zit uiteraard wel aan elkaar, maar staat gewoon los op de grond en staat muurvast, gewoon door voldoende eigen gewicht.
Klinkt goed. Enig idee wat het eigen gewicht is? Zelf waren we van plan het bij Solundo te kopen. (Ons eerste plan was inclusief glazen schuifdeuren. Later vonden we de mogelijkheid om elektrisch bedienbare terraszeilen aan te brengen. Dat lijkt ons een leuk alternatief.
buddo schreef:
di 7 dec 2021 14:47
En de zijkanten zijn open, dus er komt ook nog wind onder ;)
Mooi om te lezen. Tegelijkertijd. Als wij met 'terraszeilen' zouden werken, en hem perongeluk wel dicht zouden doen, zou het dan niet net zo gevaarlijk kunnen zijn als een lege vrachtwagen met stormwinden op de snelweg? Of is die vergelijking niet terecht?

Wij willen eigenlijk sowieso de optie hebben om alle 3 de kanten dicht te kunnen doen.
Onze mogelijkheden zijn:
Terraszeilen of glazen deuren.
Bij een overkapping die 'los staat' (en alleen is dichtgekit tegen de caravan om vochtproblemen te voorkomen):
Wat zouden jullie dan aanbevelen, rekeninghoudend met de mogelijkheid van stormwinden?
Terraszeilen of glazen deuren?

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”