Condens op ramen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
André-811
Berichten: 13
Lid geworden op: do 25 nov 2021 19:53
Locatie: Ossendrecht
Contacteer:

Condens op ramen

Bericht door André-811 » za 27 nov 2021 08:42

Ik ben nieuw op dit forum en ik kan niet goed vinden waar ik dit onderwerp onder moet plaatsen,
Maar mijn vraag is in al mijn eriba caravans heb ik hetzelfde probleem gehad namelijk veel condens op de ramen!!! Dit begint zodra het buiten iets kouder wordt, en ook al heb ik de blinderingen open dan nog gaat het onderste randje van het raam beslaan, en zodra het licht aan gaat doe ik die blindering dicht maar dan smorgens loopt het condens er gewoon vanaf, ik vind dit erg vervelend, ieder morgen moet ik alle blinderingen open maken, om dan savonds terug te komen en hetzelfde ritueel te doen! (Ik werk vanuit caravan ben overdag dus niet bij caravan,ga smorgens weg en savonds terug),
Mijn collega’s hebben ook allemaal een caravan (ander merk) en die hebben nooit last van condens! Hoeven ook nooit blinderingen open te doen omdat de ramen gewoon droog zijn, nu ben ik wel (gisteren ) bij een collega in zijn nieuwe fendt geweest en hij zij daar nooit last van te hebben, tot dat ik bij hem het keuken raampje zag wat dezelfde blindering heeft als mijn caravan, en wat bleek, dit was het enige raam wat beslagen was !! (Is fendt collega is 1 raam voorzien van zelfde blindering Ano wat ik in heel caravan heb!) zou dit nu het probleem zijn??? Dat mijn blinderingen te dicht zijn!!! (Komt geen warmte doorheen) maar dit zou toch vreemd zijn, caravan is toch juist zo ontworpen om dit soort zaken niet te krijgen! Het is een heel verhaal maar probeer het duidelijk te omschrijven en ja ventileren doe ik met dakluiken op kier te zetten maar niks helpt!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Condens op ramen

Bericht door PD » za 27 nov 2021 08:55

[re.gif]
Wij hebben in de Brillant ook zeer dichte (plissé)verduisteringen en hebben de hele dag en nacht de ramen bij het queensbed op de ventilatiestand staan, ook nu dit weekend.

Wanneer we de ramen niet op de ventilatiestand zetten, beslaan ze in de nacht en worden de raamrubbers zelfs vochtig.

Volgens mij een heel gewoon fenomeen in najaar en winter, bij ons zo’n beetje van november tot maart.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Condens op ramen

Bericht door petronella » za 27 nov 2021 11:14

Wij hebben overdag het keukenraam op de ventilatiestand en ‘s nachts een raampje bij de rondzit en het toilet ook op de ventilatiestand.
Geen condens ‘s morgens.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Condens op ramen

Bericht door Chris » za 27 nov 2021 11:23

Tja... en toch is ventileren DE oplossing tegen condens.
Misschien eens op een andere manier ventileren, andere raampjes oid op een mini-kier.

Nu weet ik dat de blindering wel heel "dicht" afsluit, maar een kierstand is er niet.
Zelf wil ik in het profiel van mijn eigen caravan daar een klein extra hoekje uit gaan frezen ( dremel) om idd ook een kleine kierstand te maken.
Ik wil het voor de frisse lucht s'nachts doen als we in het warme zuiden staan.
Maar ik denk dat het ook perfect voor jou issue zal werken.

Dus zowel links als rechts in het profiel aan de binnenkant, waar de haakjes van de blindering invallen, een extra hapje eruit halen.
Glurend in dat profiel zie je halverwege ook zo'n hapje er uit.... dat kopieeren maar dan onderaan zodat je een gleuf onder het screen krijgt.

t'Is maar een idee....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Condens op ramen

Bericht door Daphne » za 27 nov 2021 12:50

Een paar ramen op een kier zetten en goed gebruik maken van de verwarming. Alleen dakluiken op een kier is in het najaar en de winter niet voldoende.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Condens op ramen

Bericht door Wie-niets » za 27 nov 2021 15:23

Inderdaad het is toch de kwestie van goed ventileren in combinatie met verwarmen.

Veel mensen vinden het echter vaak zonde van de warmte die je juist toevoegd om het aangenaam warm te maken.
:oops: even terug naar vroeger, we zagen toen veel permanente ventilatie terug in wanden en meestal zat er ook een rooster in het onderste gedeelte van de deur..maar ja, vroeger hè, waren ze nog niet zo gek.... knipoog.gif
Tsja, dat dan wel , toen konden er meestal maar een paar ramen open.... mrgreen.gif

Reizigers

Re: Condens op ramen

Bericht door Reizigers » za 27 nov 2021 15:44

Sorry hoor, maar men slaapt toch niet met de ramen dicht.
Een mens heeft toch zuurstof nodig.
Zeker in zo’n klein hokje. scratch.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Condens op ramen

Bericht door Ab » za 27 nov 2021 15:58

Condens kan je voorkomen door te zorgen voor een luchtstroom langs de ramen.
Een dochter van mij heeft een bloemenzaak.
Een jaar of zes geleden zat ze in een oud pand, met etalageruiten van enkel glas.
Die werden echt ondoorzichtbaar doordat ze volledig beslagen waren in deze periode met de verwarming iets aan.
Ik heb destijds een paar blowertjes op de ramen gericht.
De condens verdween als sneeuw voor de zon.
In caravans werkt dat hetzelfde.
Bij de ramen moet een luchtspleet zitten, vanaf de vloer waar de slang ( met kleine gaatjes) van de ringverwarming loopt tot onderkant raam. Achter rugleuningen, of keukenblok e.d.
Hierdoor ontstaat een lichte luchtstroom langs het raam, dat zal dan niet beslaan.
Kan dit niet, dan kan je bijv. een heel klein blowertje langs het raam laten blazen.
Hoe maakt niet uit, als er maar een klein beetje luchtverplaatsing langs het raam is.
Vaak met wat eenvoudige ingrepen te realiseren.
In het geval van afsluitende verduistering wat gaatjes onder ( en boven ! ) in het kader boren kan mogelijk al volstaan.

Een beetje zorgen voor wat ventilatie mag als vanzelfsprekend beschouwd worden in een kleine ruimte als een caravan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Condens op ramen

Bericht door Herr » za 27 nov 2021 17:40

Verwarmen met de airco. Luchtverplaatsing en ontvochtiger in 1.
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Condens op ramen

Bericht door Ikkeeindhoven » za 27 nov 2021 18:28

Wie-niets schreef:
za 27 nov 2021 15:23

Veel mensen vinden het echter vaak zonde van de warmte die je juist toevoegd om het aangenaam warm te maken
De vochtige lucht is ook moeilijker warm te krijgen..

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Condens op ramen

Bericht door mrbullmastiff » za 27 nov 2021 18:46

Wij hebben altijd de ramen op de ventilatiestand staan, als we dat niet doen wordt de binnenkant vochtig als de verduistering gesloten is.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Condens op ramen

Bericht door iemand » za 27 nov 2021 19:58

Of een Airmix aan de TrumaVent inbouwen en zo instellen dat ie iets verse lucht van onder de caravan aantrekt.

Zie mn knutselpagina punt 17.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Condens op ramen

Bericht door Hobby Linka » za 27 nov 2021 21:11

Lees hier mijn eerste ervaring met kamperen in de sneeuw.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Condens op ramen

Bericht door Ab » zo 28 nov 2021 01:00

Herr schreef:
za 27 nov 2021 17:40
Verwarmen met de airco. Luchtverplaatsing en ontvochtiger in 1.
De meeste airco's werken bij verwarmen niet als ontvochtiging.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

André-811
Berichten: 13
Lid geworden op: do 25 nov 2021 19:53
Locatie: Ossendrecht
Contacteer:

Re: Condens op ramen

Bericht door André-811 » ma 29 nov 2021 20:26

Goedenavond iedereen

Het probleem met mijn ramen is niet te verhelpen met goed ventileren!!! al zou ik alle ramen, dakluik en deur open zetten en 1 raam niet en daar de blindering dicht dan beslaat dat raam!!!
Het probleem is volgens mij dat je met de blindering dicht het raam isoleert van de warmte in de caravan, en het raam koud wordt met condens als gevolg.
Ik vermoed ook dat de dichte blinderingen ook te maken hebben met het winterhard zijn van de caravan!
Mijn caravan dealer zegt: dat kan kloppen u heeft ook een erg goed geïsoleerde caravan, maar dat vind ik eigenlijk onzin.
Ik sta momenteel in Denemarken op een camping, en er staan hier veel kabe,cabby,polar caravans, en deze caravans zijn morgens ook beslagen, (voor zover ik dat kan zien morgens met het voorbij lopen)
Maar goed ik zal er mee moeten leren leven (het is ook niet altijd enkel met een hoge luchtvochtigheid)
Iedereen bedankt voor de reactie
mvg André danku.gif

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Condens op ramen

Bericht door iemand » ma 29 nov 2021 20:30

Andre, je hebt dus (nog) geen AirMix ?

Misschien kom je die nog tegen op de camping.
Je hebt in ieder geval een gespreksonderwerp met mede-gasten.

Een airmix kun je prima zelf inbouwen en lijkt me de oplossing icm je ringverwarming om te zorgen voor (externe) luchtventilatie.
Het uitmeten van de geschikte plek voor het gat in de vloerplaat was het meeste werk.
Maar dmv de flexbuis zijn er allerlei mogelijkheden.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Condens op ramen

Bericht door dieseltijger » ma 29 nov 2021 20:47

Onze caravan heeft ook airmix. Feitelijk gezien kan je ook een alternatief mechanisme gebruiken: zet een raam op een kier. Treedt er eveneens
buitenlucht naar binnen. Het idee van armix was onder meer dat er koele buitenlucht naar binnen wordt gezogen van onder de caravan. De koele lucht was de meerwaarde boven het gewoon open zetten van een deur, luik of raam.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Condens op ramen

Bericht door iemand » ma 29 nov 2021 20:49

Klopt, maar je creëert er ook een "overdruk" mee.

En dat lijkt me in de winter ook ideaal. Duw je de vochtige lucht naar buiten.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Condens op ramen

Bericht door Gerrie » ma 29 nov 2021 21:23

Met de ramen op een kier en nog overdruk ? Hoeveel lucht blaas je er dan wel niet in.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

André-811
Berichten: 13
Lid geworden op: do 25 nov 2021 19:53
Locatie: Ossendrecht
Contacteer:

Re: Condens op ramen

Bericht door André-811 » ma 29 nov 2021 22:12

Goedenavond Erik

Een Airmix? ik heb er nog nooit van gehoord, Hoort dit bij een type kachel? of kan je dat naderhand in (laten) bouwen?
Ik heb mijn huidige caravan net 1,5 week en er zit een Truma 6e in, ik ben totaal niet op de hoogte van deze verwarming,
in mijn vorige eriba's zaten gewone kachels
ik vind ook dat verwarming veeeeeel te laat terug aanslaat, temp sensor zit bovenin de caravan bij de deur, en slaat pas terug aan als er 5-6gr verschil is, en dat is echt veel te laat,

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Condens op ramen

Bericht door PD » ma 29 nov 2021 22:20

[re.gif]
Dat laatste is inderdaad zeker niet goed; in onze Brillant zit ook een Truma Combi 6E en die houdt de temperatuur constant binnen ca. 1 C van de ingestelde waarde, zowel in de nacht (ingesteld op 14 C) als 's avonds (ingesteld op 22 C). Het enige is dat de 1e keer dat de caravan in de avond wordt opgestookt, de temperatuur ca. 2 C "doorschiet" maar dat is dus slechts 1x aan het begin van de avond en dat is eigenlijk niet eens verkeerd; het meubilair wordt dan wat extra doorgewarmd.

Bij jouw caravan een kwestie van de temperatuursensor een betere (representatievere) plek geven, schat ik zo in. Bovenin de caravan is vanzelfsprekend geen goede plek; onze sensor zit op ca. 70 cm hoogte, schat ik zo in, de hoogte van je bovenlichaam in zithouding, en in de buurt van de rondzit waar de ruimtetemperatuur ook het meest kritisch is.

Afgelopen weekend was erg vochtig (elke nacht regen, dus vrijwel maximale RV) en dan beslaan de ramen alsnog licht achter de gesloten plisséverduistering ondanks dat ze op de ventilatiestand staan, maar het voordeel is dat door de kierstand de raamrubbers droog blijven.

Winterkamperen blijft een geweldig avontuur mrgreen.gif Wanneer het eenmaal vriest (vriesdroogt) ben je van de condens af, is onze ervaring...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Condens op ramen

Bericht door Micky » ma 29 nov 2021 23:16

Er is al veel geschreven, ventileren is de basis en de rest kun je hier en daar aanpassen, verdiep je in het ontstaan van condens


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Condens op ramen

Bericht door nonblond » di 30 nov 2021 00:07

Airmix heeft niets met een type kachel van doen. Het is een ventilatiesysteem om lucht van onder de caravan te gebruiken in de caravan. Dit systeem kent twee standen. Bij mij werkt het met een schuif. De ene stand is voor in de zomer om koelere lucht de caravan in te blazen. De andere stand is bedoeld om in voor- najaar en winter de warme lucht in de caravan beter te verdelen. Even op zijn Jan Boerenfluitjes uitgelegd.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Condens op ramen

Bericht door Jaap van Duijn » di 30 nov 2021 08:22

@TS,

En bij de onze TRUMA 6E kunnen we niet eens keuze maken waar de lucht vandaan gehaald word.
Vroeger bij de kachel zat een air mix achter in - stond vast op een stand.
Nu nog in de KIP hebben we een air mix en jawel die heeft een schuifje aan de voorkant om dit handmatig te regelen.
Maar altijd 2 ramen op "kruipstand" en 2 dakluiken op eerste stand.
Word er gekookt dan gaat dakluik meer open en raampje bij de keuken.
Het is wat het is, maar dat de ramen achter de horren beslaan zal incidenteel wel gebeuren maar absoluut geen standaard.
Wat alle schrijvers hiervoor al zegden - ventileren en je niet gek laten maken.

groeten Jaap van Duijn

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Condens op ramen

Bericht door sailor wim » di 30 nov 2021 09:00

[re.gif] [re.gif]
Oo en ik dacht dat je het woord Airmix letterlijk kan nemen stom.gif
Dus een keuze kan maken om te mengen met de aangezogen buitenlucht en de circulerende binnenlucht.
En dus een gedeelte binnenlucht kan vervangen door de overdruk van de ventilator. scratch.gif
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”