Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Alexkoel
Berichten: 7
Lid geworden op: di 19 okt 2021 10:49

Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's

Bericht door Alexkoel » zo 24 okt 2021 10:57

Zijn er forumleden die ervaringen hebben met LiFePo4 accu's die op AliExpress worden aangeboden.
Ik zie daar merken als Kepworth en Scremower. Optisch lijken ze uit dezelfde fabriek te komen. Als je ze uit Polen laat komen dan heb je geen last van de douane. Best interessant dus.

Ik hoop dat we niet meteen gaan zeuren over Chinese troep e.d. Veel mensen beseffen niet dat een zeer groot deel van onze artikelen daar vandaan komen. Ik weet niet of het waar is, maar een electronica reperateur wist mij te vertellen dat diverse apparatuur van Mastervolt en Victron ook daar worden gemaakt.

Graag serieuze reacties.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's

Bericht door dieseltijger » zo 24 okt 2021 11:16

Ja, ik. De specs zijn niet eenduidig. Ik heb er zelf eentje gekocht: 64Ah voor iets van 170 Euri geloof ik. Doel: lichtgewicht energie voor mijn andere hobby, en tegelijk iets hebben voor de caravan om een weekje in scandinavie in de vrije natuur te kunnen staan. Specs waren: Lithium ion fosfaat accu, 64 Ah.

Kijk naar dit draadje: viewtopic.php?f=76&t=39403&p=708981&hil ... um#p708981. Daar zie je ook het binnenwerk (dat heet een "teardown" in goed Nederlands geloof ik). De verpakking en de gebruiksaanwijzing ( de "unboxing experience", he....): een bruine kartonnen doos met een opdruk waarin de juiste capaciteit is aangekruist met een viltstift. De gebruiksaanwijzing is in China achtergelaten

Conclusie: Kijk goed naar de specs, want de chinese vrienden tellen de Ampere uren bij elkaar op, vermenigvuldigen ze met elkaar, en zodra er "Lithium" in staat, dan is het ineens een "ion" variant, een tegelijk een "Ijzerfosfaat" variant (onzin natuurlijk), en je kan het ook nog oraal gebruiken tegen depressies.

Bevalt 'ie? Jazeker. Voor een gering bedrag heb ik een enorme hoeveelheid energie, en de capaciteit klopt met de specs. Zelfontlading nagenoeg nihil. Spanningsval onder continue belasting: Zie bijgeleverde grafiek. Value for money: Absoluut! De kwaliteit: "hobby kwaliteit" qua bouw zoals je ziet. Dus als je er een mover mee wil aandrijven of een vitaal apparaat mee wil voeden: Goed lezen, nadenken, afwegen: Dit spul is "not for pussies". En als je een alles-vrezer bent: Buy quality cry once.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's

Bericht door Ab » zo 24 okt 2021 11:35

Dat laatste klopt.
Er zit wel verschil in de diverse accu's.
Sommigen zitten heel erg goed in elkaar, er zijn er ook die wat knulliger in elkaar gezet zijn.
Er zijn accu's die ruim meer capaciteit leveren dan opgegeven in hun specificaties, maar ook die dat lang niet halen.
In Amerika zit iemand, die al enkele jaren allerlei accu's test, en ook uit elkaar haalt en inwendig alles beoordeelt.
Ook losse cellen koppelt en voorziet van een BMS en vervolgens die accu's zware testen laat ondergaan.
Al deze testen publiceert hij, filmt het, en plaatst het op internet.
Zijn naam is Will Prowse.
Google maar even, en je hebt avonden tijd nodig om heel veel te kunnen leren hoe een Lithium accu werkt en wat de onderlinge kwaliteitsverschillen zijn.
Elke accu, heel groot, of heel klein bestaat uit een aantal cellen.
Dat verschilt niet veel. Dat kunnen er 4 zijn, maar ook een veelvoud daarvan.
Uit een accu van bijv. een Tesla, met heel veel kleine celletjes, zou je heel veel kleinere 12 volt accu's kunnen bouwen.
Van elke gewenste capaciteit, van 2Ah tot 1000 Ah of meer.
Wat dan weer helemaal niets zegt over de kwaliteit en betrouwbaarheid van die accu's.
Dat staat of valt met het BMS wat je er aan toevoegt.
Met of zonder temperatuurbewaking bijv. Hoog, en laag.
Hetzelfde geldt voor elke andere accu. Waar die geproduceerd wordt doet niets ter zake.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's

Bericht door dieseltijger » zo 24 okt 2021 12:03

En mijn toepassingsgebieden kenmerken zich door een lage belasting.

In het vrije veld gebruik ik constant zo'n 3..5 Ampere - genoeg om de nacht van 20:30- 5:00 uur mee door te komen. In de caravan is de enige constante stroomverbruiker mijn TB silence 14 cm koelkastfan die een kwart ampere vraagt. Dus ik kan dan wel een weekje staan voordat de accu leeg is, en als het echt spannend wordt kan ik het het roostertje loswippen, het stekkertje van de fan losgooien en dan kan ik (gok ik) wel een maand of meer stroomloos aan dat meertje staan.

De accu koppel ik daarom ook met de hand aan het boordnet, en alleen als er geen 220V beschikbaar is, om te voorkomen dat de boel in de hens vliegt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's

Bericht door iemand » zo 24 okt 2021 17:09

Alexkoel schreef:
zo 24 okt 2021 10:57
Als je ze uit Polen laat komen dan heb je geen last van de douane. Best interessant dus.
Dat maakt niet meer uit. Regelgeving is veranderd.
Je moet altijd BTW betalen. Let daar even op bij afrekenen whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's

Bericht door Kipke98 » ma 25 okt 2021 08:13

Bij de Kepworth staat een foto van een ooengemaakte accu. Lijken platte lipo cellen ipv LiFePo4.

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's

Bericht door Chris » ma 25 okt 2021 08:32

De powerxtreme heeft dacht ik ook platte cellen. Zegt niks denk ik
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

TFJ

Re: Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's

Bericht door TFJ » ma 25 okt 2021 10:11

iemand schreef:
zo 24 okt 2021 17:09
Alexkoel schreef:
zo 24 okt 2021 10:57
Als je ze uit Polen laat komen dan heb je geen last van de douane. Best interessant dus.
Dat maakt niet meer uit. Regelgeving is veranderd.
Je moet altijd BTW betalen. Let daar even op bij afrekenen whistle.gif
Verrek, ik zie het inderdaad staan.
Kies je als aflever land bijvoorbeeld Monaco, dan krijg je een prijs zonder BTW.

Alexkoel
Berichten: 7
Lid geworden op: di 19 okt 2021 10:49

Re: Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's

Bericht door Alexkoel » ma 25 okt 2021 12:09

Gaat niet om de BTW, maar de invoerrechten. Ik bestel wel vaker iets uit Polen via Ali. Nog nooit BTW betaald.

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's

Bericht door Kipke98 » ma 25 okt 2021 13:18

Kipke98 schreef:Bij de Kepworth staat een foto van een ooengemaakte accu. Lijken platte lipo cellen ipv LiFePo4.

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
De foto van een koper van een 100AH.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk



Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's

Bericht door Chris » ma 25 okt 2021 15:10

mmmmm

4 in serie met 2 parallel??... is dat 100Ah.... scratch.gif ik moet dan gaan zoeken..
( 1 cel is 3,2 V dus 4 in serie is 12,8 Volt)
En leeeeeeeg.....het ding zal rammelen.
Ik zie wel wat elektronica zitten maar wat dat is??

M.a.w. ik ga mij er niet aan tegoed doen... koop dan liever een PowerExtreme of Victron.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

TFJ

Re: Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's

Bericht door TFJ » ma 25 okt 2021 17:26

Alexkoel schreef:
ma 25 okt 2021 12:09
Gaat niet om de BTW, maar de invoerrechten. Ik bestel wel vaker iets uit Polen via Ali. Nog nooit BTW betaald.
Invoerrechten betaal je als je aanschaf boven de €150 ligt.

Hier staat e.e.a. beschreven https://chinafans.nl/btw-invoerrechten-gids/

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's

Bericht door nonblond » di 26 okt 2021 00:24

TFJ schreef:
ma 25 okt 2021 10:11
iemand schreef:
zo 24 okt 2021 17:09
Alexkoel schreef:
zo 24 okt 2021 10:57
Als je ze uit Polen laat komen dan heb je geen last van de douane. Best interessant dus.
Dat maakt niet meer uit. Regelgeving is veranderd.
Je moet altijd BTW betalen. Let daar even op bij afrekenen whistle.gif
Verrek, ik zie het inderdaad staan.
Kies je als aflever land bijvoorbeeld Monaco, dan krijg je een prijs zonder BTW.
Als je bij Ali besteld opletten of er bij staat dat de belastingen in de prijs zijn begrepen. Dat kan een flinke naheffing schelen. Invoerrechten is vanaf een bepaald bedrag.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's

Bericht door Ab » di 26 okt 2021 09:55

Kipke98 schreef:
ma 25 okt 2021 13:18
Kipke98 schreef:Bij de Kepworth staat een foto van een ooengemaakte accu. Lijken platte lipo cellen ipv LiFePo4.

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
De foto van een koper van een 100AH.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
Dat zijn zgn Pouch cellen.
Dichtgesealde zakjes met inhoud.
Zou niet mijn voorkeur zijn..
Binnenkort ga ik een nieuwe accu samenstellen voor mijn camper.
Uit 4 prismatische cellen, en een Daly BMS.
120 Ah heb ik genoeg aan.
Screenshot_20211026-095804_Google.jpg
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's

Bericht door Kipke98 » di 26 okt 2021 18:31

Als de door Atmosphere2 weer tot leven gewekte li1220 niet meer voldoet gaan we dat ook doen. Nog geen verkopers in de EU gevonden voor (bijna) Chinese prijzen.

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk



Plaats reactie

Terug naar “Elektra”