Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door 4Motion » wo 13 okt 2021 09:33

Succes en hou ons op de hoogte!
Natuurlijk leuk om dit eens te kunnen proberen met een leasing. thumbup.gif
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

workel

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door workel » wo 13 okt 2021 10:22

Eric gefeliciteerd met je wel overwogen keuze, tja je zal er een keer aan moeten geloven als de werkgever dergelijke keuzes maakt.

Blijft lastig een betaalbare EV die ook nog fatsoenlijk een caravan kan trekken.

Ben het model een keer tegen gekomen waarvan ik dacht dat is niet gek, zeker niet gezien het trekgewicht. Zal kwestie van plannen worden voor de zomervakantie maar dat is wat het is.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door Nimma » wo 13 okt 2021 13:43

Durven?? Betalen is het probleem hier mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Kasper

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door Kasper » wo 13 okt 2021 14:05

Veel plezier met je nieuwe elektrische auto. thumbup.gif Ben benieuwd hoe het je bevalt met de caravan naar Frankrijk. Zelf ben ik nog niet zover om mijn auto in te ruilen voor een elektrische, denk dat het toch weer benzine auto wordt. knipoog.gif

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door RDDR » wo 13 okt 2021 16:59

Super mooie auto!!
Een van de mooiste EV's op de markt.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door Leentje » wo 13 okt 2021 17:11

Serieus mooie auto! De actieradius klinkt prima. Het aantal minuten laden is geen probleem, ik ben eerder bang voor files bij de laadstations. Leuk on jouw ervaringen te gaan volgen!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door Rembrandt » wo 13 okt 2021 17:58

Mooi.
En drie weken levertijd….wauw….als dat lukt mag je je gelukkig prijzen. Collega wacht al paar maanden op zijn Enyaq en moet maar hopen dat het dit jaar nog lukt.
Ik zou ook voor de Kia gekozen hebben….als ik wat minder kinderen had. mrgreen.gif

Natuurlijk zeer nieuwsgierig wat dit gaat opleveren met de caravan.
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door Eefje » wo 13 okt 2021 18:14

gefeliciteerd met de gave KIA! thumbup.gif
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door de reiziger » wo 13 okt 2021 20:19

Spannend !!
We verwachten gedetailleerde verslagjes, van range en waar opladen, met en zonder caravan.
Nu al dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door Aviva » wo 13 okt 2021 20:44

Gaaf! Een hele mooie wagen de EV6 ik ben heel erg benieuwd hoe hij je straks in de dagelijkse praktijk bevalt en natuurlijk helemaal met de caravan erachter.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door deemster07 » wo 13 okt 2021 21:33

Wow spannend vol electric. Veel plezier met de nieuwe wagen.

Reed jij rond 13:00 Marsdijk uit toevallig ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 402
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door Bart-P » wo 13 okt 2021 21:37

Gefeliciteerd Eric! Goede keus.

@Micky: ook vw maakt auto's op maandag en soms gaat bij één van deze mis. Je hoeft dit niet te verdedigen. Is kennelijk heel normaal, komt bij alle merken wel eens voor.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door PD » wo 13 okt 2021 21:43

Fraaie auto, deze KIA, en zeker voor het trekken van de wat lichtere caravan lijkt ie me erg geschikt thumbup.gif

Het begin van de evolutie wellicht knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door erichendri » wo 13 okt 2021 21:55

Veel rij plezier met deze kia.
De specs zijn veel belovend.
Houdt ons op de hoogte.
En ja, elektrisch rijdt fantastisch en altijd trekkracht.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door daniel1975 » wo 13 okt 2021 22:19

Een van de mooiste EV’s van dit moment.
Ik ben er compleet nog NIET aan toe en zie het al helemaal niet zitten om met een EV naar de Alpen te caravannen, maar anders zou ik hem langzaam overwegen.

Een werkgever die je verplicht EV te rijden zo trouwens niet de mijne zijn.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door Aviva » do 14 okt 2021 07:19

PD schreef:
wo 13 okt 2021 21:43
Fraaie auto, deze KIA, en zeker voor het trekken van de wat lichtere caravan lijkt ie me erg geschikt thumbup.gif
Laat EricS nu net geen ‘lichtere’ caravan hebben… zijn Fendt is een fatsoenlijke jongen dus ik kijk erg uit naar zijn praktijkervaring(en).
daniel1975 schreef:
wo 13 okt 2021 22:19
Een werkgever die je verplicht EV te rijden zo trouwens niet de mijne zijn.
Ook als werkgever heb je soms niet de keuze dit te verplichten. Je ziet steeds meer in aanbestedingen van werk dat hier eisen aan worden gesteld om de klus nog te krijgen. Voorbeeld hier in Groningen herstarten binnenstad moest volledig elektrisch.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door PD » do 14 okt 2021 07:53

[re.gif]
Hij schrijft in zijn openingspost 1.400 kg, dat is wat mij betreft een wat lichtere caravan 😉 al is het wellicht een grensgeval.

Tegenwoordig weegt een nieuwe 450-460 al snel meer… en dat is volgens mij een “modale” caravan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door PD » do 14 okt 2021 08:10

daniel1975 schreef:
wo 13 okt 2021 22:19
Een werkgever die je verplicht EV te rijden zo trouwens niet de mijne zijn.
Dan wens ik jou de komende jaren veel sterkte knipoog.gif
Volgens mij wordt de (zakelijke) EV al snel onvermijdelijk en waarom ook niet… de ontwikkelingen gaan snel 👍
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door EricS » do 14 okt 2021 09:00

Leuk om alle reactie te lezen thumbup.gif

Onbewust dus pionier, alhoewel ik weet dat er al meer EV-combi's rijden.
Ook ik was best wel sceptisch en de allergrootste vraag was hoe het zal gaan met de caravan.... Maar ga je alles afpellen zal het, zoals ik al schreef, eigenlijk alleen maar spannend worden bij de butenlandse vakantie(s). De laadpalen worden vrijwel overal met prio uit de grond getrokken, de dichtheid neem alleen maar toe.
Het praktische zit hem in het plannen, maar ook dat doen de EV's zelf al. En ach, wellicht af en toe de caravan even loskoppelen...ik zie het als een extra kop koffie.

Heb gister voor de grap een route gepland zonder caravan van huis naar zuid Frankrijk, netto reis-tijd verschil tussen zonder EV of met EV (in dit geval de snelle laad EV6) was nog geen 2 uur over 1450 km. Dit kwam volledig ten laste van de laadtijd. Natuurlijk zal praktijk heel anders zijn....en juist dit gaan we beleven !

Vwb de caravan, wij hebben een Fendt 510TFB. De 510 is geen heel kleine jongen, zit precies tussen een huidige 465 en 495 in qua maatvoering, maar we hebben het geluk dat het een MTM van 1400kg heeft. Voor de vergelijking met de tandemassers als die PD, VIP, etc is het daarmee een 'lichte' caravan. De genoemde 465 en 495 zitten natuurlijk met 1500 tot 1700 kg in het midden, meest (?) gebruikte segment. Ongetwijfeld zal over paar jaar ook daar geschikte en betaalbare EV's voor zijn. Nog een paar jaar later kunnen de tandems electrisch getrokken worden... scratch.gif

En dan kort over de werkgever, ik sta volledig achter de doelen die zij nastreeft, inmiddels wereldwijd toonaangevend op dit gebied. En dat dit mij prive raakt door de beperking in de lease auto keuze...was in eerste reactie even balen. Maar de keuze is aan mij, ik moet geen lease auto maar mag ook kiezen. Het is nu een bewuste keuze om hierin mee te gaan. Maar dat hij een caravan moest kunnen trekken was wel een must natuurlijk mrgreen.gif
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door EricS » do 14 okt 2021 09:12

deemster07 schreef:
wo 13 okt 2021 21:33
Wow spannend vol electric. Veel plezier met de nieuwe wagen.

Reed jij rond 13:00 Marsdijk uit toevallig ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nee, ik was niet thuis maar in zkh..... huisarts liet mij per ambu daar naar toe brengen na klachten over pijn in de borst...gaat weer stuk beter thumbup.gif
Er rijdt hier een copy Passat in de wijk...
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door Pakkie » do 14 okt 2021 09:21

Mooie wagen en ben heel benieuwd naar je praktijkervaringen qua actieradius met de caravan erachter. Afhankelijk van waar je laadt lijkt me dat soms ook nog wel eens een uitdaging. Wij tanken in Duitsland bijvoorbeeld altijd op een Autohof. Er is daar meer ruimte op onze reisdagen (zondag en dus tankstation en parkeerplaats aan de snelweg stampvol met vrachtwagens) en de dieselprijs ligt er zo'n 30 ct/liter lager dan op de snelweg. Als ik zie hoe de laadstations daar over het algemeen zijn vormgegeven dan gaat laden zeker niet aangekoppeld lukken. Maar overal is natuurlijk een oplossing voor te vinden thumbup.gif
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door PD » do 14 okt 2021 09:28

EricS schreef:
do 14 okt 2021 09:00
Vwb de caravan, wij hebben een Fendt 510TFB. De 510 is geen heel kleine jongen, zit precies tussen een huidige 465 en 495 in qua maatvoering, maar we hebben het geluk dat het een MTM van 1400kg heeft.

<knip>

De genoemde 465 en 495 zitten natuurlijk met 1500 tot 1700 kg in het midden, meest (?) gebruikte segment. Ongetwijfeld zal over paar jaar ook daar geschikte en betaalbare EV's voor zijn. Nog een paar jaar later kunnen de tandems electrisch getrokken worden... scratch.gif



En dan kort over de werkgever, ik sta volledig achter de doelen die zij nastreeft, inmiddels wereldwijd toonaangevend op dit gebied. En dat dit mij prive raakt door de beperking in de lease auto keuze...was in eerste reactie even balen. Maar de keuze is aan mij, ik moet geen lease auto maar mag ook kiezen. Het is nu een bewuste keuze om hierin mee te gaan. Maar dat hij een caravan moest kunnen trekken was wel een must natuurlijk mrgreen.gif
Qua caravan:
Helemaal mee eens, de wat oudere caravans hebben het voordeel dat ze duidelijk lichter zijn dan de recente(re) caravans, daar kun je dan ook prima van profiteren in dit geval thumbup.gif Dat ik een caravan van 1.400 kg classificeer als "een wat lichtere caravan" is geen waarde-oordeel maar simpelweg een constatering zonder iemand voor het hoofd te willen stoten knipoog.gif Nieuwe "gemiddelde" caravans wegen tegenwoordig al snel 1500/1600/1700 kg en dat is vooralsnog wel een uitdaging voor een betaalbare EV.


Qua werkgever:
Wanneer je de keuze voor een werkgever af laat hangen van de auto die hij beschikbaar stelt, krijg je het zoals ik eerder schreef, de komende periode vast moeilijk (daniel1975) maar gezien de ontwikkelingen zal het trekken van een caravan met een lease-auto geen uitdaging blijven.
Desnoods voorzie je privé in een eigen trekker, dat doen er wel meer knipoog.gif

Ik juich dit pionierschap van Erics alleen maar toe thumbup.gif het zal voor velen hier de ogen van mogelijkheden ipv beperkingen openen, zo verwacht ik.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door Daphne » do 14 okt 2021 09:46

EricS schreef:
do 14 okt 2021 09:00
Vwb de caravan, wij hebben een Fendt 510TFB. De 510 is geen heel kleine jongen, zit precies tussen een huidige 465 en 495 in qua maatvoering, maar we hebben het geluk dat het een MTM van 1400kg heeft.
Dat de caravan een MTM van 1400 kg op kenteken heeft, wil natuurlijk niet zeggen dat de caravan ook werkelijk is beladen tot 1400 kg. Kan ook meer zijn (of minder) weenie.gif Gelukkig mag de auto wel meer trekken dan die 1400 kg.

En ik ben er van overtuigd dat het jou gaat lukken in de vakanties. Het is een kwestie van omdenken en niet vasthouden aan wat we gewend zijn dan komt alles goed. thumbup.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5739
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door Morgoth » do 14 okt 2021 10:29

PD schreef:
do 14 okt 2021 09:28
Desnoods voorzie je privé in een eigen trekker, dat doen er wel meer knipoog.gif
Precies. Ik ook.
Ik rij in een normaal jaar 55.000km in de zakelijke auto en nog geen 9.000 in de privé auto. Omdat we geen kinderen meer in huis hebben en er bij ons nooit iemand achterin zit, vind ik het absurd om voor die vele kilometers zo'n tuinhuisje te kiezen waar tegenwoordig iedereen mee rond rijdt. Ik verplaats dan alleen maar extra lucht. Ik heb in de zakenauto die ruimte helemaal niet nodig. Om die reden kies ik als zakenauto altijd wat minder grote maar wel altijd de meest luxe uitvoeringen met alle mogelijke opties.

Omdat we in de middle of nowhere wonen hebben we sowieso een tweede auto nodig. We hadden voor een ienieminie autootje kunnen kiezen als tweede auto maar dan had ik een zware zakenauto moeten kiezen. Vanwege de caravan, de paardentrailer en de tandemasser-aanhanger moet we namelijk wel een grote en sterke auto tot onze beschikking hebben. Wij hebben echter privé gekozen voor een goede trekker. Dat scheelt in de kosten, in de keuzevrijheid voor de zakenauto en uiteindelijk ook in de jaarlijkse milieubelasting.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door Wie-niets » do 14 okt 2021 11:07

Over Caravan gewichten.
Misschien had PD beter kunnen schrijven ; kunnen al gauw beladen worden tot.......
Onze caravans met max 1700 kg as werden/waren meestal maar beladen tot om en nabij de 1550 kg. En deze EV heeft een toegelaten trekvermogen van 1600 kg. Er is altijd dan nog wat ruimte mocht er een andere Caravan achter komen.

Overigens over afkoppelen.
Wij deden dat ook nog weleens met de benzine of diesel auto''s in Frankrijk. Wachte mijn echtgenote even totdat ik getankt had bij de caravan zette zij intussen een bakje koffie en smeerde een broodje, en wanneer ik terug kwam ging zij de hele grote Supermarkt in en koppelde ik de caravan in no time weer aan.
Waarom vragen en jullie je af. Wij reden nog al eens veel N of D wegen. De goedkope tankstations bij de bekende Supermarkten waren nog wel eens te krap voor 10-12 meter combinaties. En wij hielden de caravans graag onbeschadigd. mrgreen.gif

Overigens de fictieve berekening van de meer uren over naar zuid-Frankrijk rijden zou ongeveer 40 (bij b.v. 3 dagen) minuten per dag schelen. Tsja, vele vinden dat een ramp. knipoog.gif

En wat ik verder begrijp voor Frankrijk en vele landen zullen de komende jaren veel laadpalen komen dus de dichtheid wordt meer en meer verbeterd.
En laadsnelheids tijd dat wordt ook een verder te verwaarlozen punt.
En voor de particulier meen dat het gewicht van deze EV om en nabij de 1800 kg weegt op kenteken. Scheelt de komende jaren ook nog eens zo'n € 2500,-
Dit moet je ook niet wegcijferen buiten de andere voordelen ( onderhoud, verbruikskosten)

En niet vergeten waar gaat het de komende tijd en in het nieuws vooral over.......... scratch.gif

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”