Chassisnummer doorgeven bij verkoop

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop

Bericht door VIP » wo 13 okt 2021 12:04

Een tip voor iedereen die een voertuig verkoopt:

Ga altijd mee met overschrijven en geef je papieren en code niet zo aan een vreemde mee.

Je bent volkomen afhankelijk van die persoon, je kan dan wel zeggen van de caravan staat nog hier op de oprit, maar stel de koper komt niet meer terug, dan ben je je papieren kwijt en heb je een hoop rompslomp en kosten om weer nieuwe papieren te krijgen.
Porsche + Tabbert

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop

Bericht door henry12 » wo 13 okt 2021 12:09

@morgoth

Geen idee dan hoe dat is gegaan .
Ik heb hem gehaald met alle papieren en kentenplaat (duits).
Ben naar de rdw gegaan en heb een nederlands kenteken gekregen .
Volgens mij heeft de oude eigenaar kreeg automatisch bericht dat hij was uitgeschreven , hoe geen idee .
Toen ik voor de keuring was bij de rdw zeiden hun dat er een bericht naar de duitse instantie ging voor uitschrijving .
Maar als ik jou begrijp werkt dit totaal anders .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

TFJ

Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop

Bericht door TFJ » wo 13 okt 2021 12:41

Morgoth schreef:
wo 13 okt 2021 09:23
Ik maak een afspraak bij de TüV voor een kentekenkeuring. Op de vraag wat ik mee moest nemen was het antwoord: De caravan en de Nederlandse papieren. Ik hoefde hem niet eerst voor export bij de RDW af te melden. De caravan werd gekeurd en ik kreeg zonder enig schrijven van de RDW gewoon een Duitse toelating. Er zijn geen delen van het Nederlandse kenteken of de kentekenplaat ingenomen. Mijn caravan heeft nu dus twee kentekens. Een Duitse op mijn naam en een Nederlandse op naam van mijn zoon. Heel vreemd.
Morgoth schreef:
wo 13 okt 2021 11:34
Dan ben je verkeerd door de RDW geïnformeerd of je hebt het niet helemaal juist begrepen.
De TüV meldt helemaal niks. De TüV een keuringsinstantie. Zij regelen niet de kentekens. Dat doe je bij de Zulassungsstelle. Dat is de Duitse versie van de RDW.
Je maakt een afspraak bij de TüV voor een kentekenkeuring, krijgt een duits? kenteken van de RDW en bent niet bij de Zulassungsstelle geweest? scratch.gif

Hoe e.e.a. verder in Duitsland geregeld is, geen idee.
Maar volgens mij is het Europees zo geregeld dat die kenteken uitgevende instanties (de RDW's zeg maar) elkaar op de hoogte stellen. Zie dat verhaaltje over het klonen waarbij de Spaanse RDW een auto bij de Nederlandse RDW afmeldt.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop

Bericht door deusjevo » wo 13 okt 2021 12:48

[re.gif]

Denk dat je in de tweede rode quote “Zulassungsstelle” moet lezen en niet RDW
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

TFJ

Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop

Bericht door TFJ » wo 13 okt 2021 12:50

[re.gif]
Dat zal het zijn thumbup.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop

Bericht door Morgoth » wo 13 okt 2021 13:14

[re.gif] en [re.gif] [re.gif]
Nee hoor. De TüV keurt de caravan en geeft het een Duitse toelating. Dan ga je met die papieren (en een bewijs van verzekering) naar de Zulassungsstele en daar krijg je je kenteken. De Nederlandse RDW bemoeit zich niet met dit proces. Dus zonder dat de RDW contact heeft met welke instantie in Duitsland dan ook krijg je een Duits kenteken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop

Bericht door Morgoth » wo 13 okt 2021 13:18

henry12 schreef:
wo 13 okt 2021 12:09
@morgoth

Geen idee dan hoe dat is gegaan .
Ik heb hem gehaald met alle papieren en kentenplaat (duits).
Ben naar de rdw gegaan en heb een nederlands kenteken gekregen .
Volgens mij heeft de oude eigenaar kreeg automatisch bericht dat hij was uitgeschreven , hoe geen idee .
Toen ik voor de keuring was bij de rdw zeiden hun dat er een bericht naar de duitse instantie ging voor uitschrijving .
Maar als ik jou begrijp werkt dit totaal anders .
De oude eigenaar heeft bij het afmelden de kentekenplaat nodig. Die vernietigen ze bij de Zulassungsstelle (of ze krabben de stickers er af)
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Pat911
Berichten: 2
Lid geworden op: di 15 mei 2018 13:41
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop

Bericht door Pat911 » zo 31 okt 2021 15:16

Mooie discussie n.a.v. mijn vraag. In communicatie niet meer gesproken over het vin en koper haakte af vanwege vraagprijs.

Caravan uiteindelijk wel verkocht en bij overschrijven was ik erbij (wilde ik ook bij zijn) en kreeg ik het vrijwaring bewijs mee.

Onze caravanhobby is nu dus voorbij. Ik wens alle caravan-en campervakantieganers veel veilige kilometers.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”