Krik aan boord
Re: Krik aan boord
Ondanks dat mijn krik rommel is en ook nog van pisbakkenstaal gemaakt, kan ik het krikje nog steeds goed gebruiken voor mijn lichtgewicht Kipje.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Re: Krik aan boord
Daar denkt Knaus dus anders over.Hobby Linka schreef: ↑zo 12 sep 2021 19:461600 kg is toch ruim voldoende? Bij een lekke band hoef je toch maar de helft van het gewicht te heffen. Of wegen nieuwe Knaus caravans 3200 kg.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
En... om eerlijk te zijn...
Heb jij die Alko krik wel eens in je handen gehad??
Geen gekke gedachte van Knaus denk ik... alleen dat gewicht he.
Want die krik is geschikt om caravans met een MTM tot 1600 Kg op te krikken.
De krik zelf lift dat niet... zo dacht Alko niet tijdens dit ontwerp.
Het ding kan dus max 800 Kg liften.
@ Kasper.
Wat weegt jou Kip Kasper??
Daar de helft van is toch wat anders dan de helft van mijn 1700Kg Knaus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Krik aan boord
Ik heb het onding van Alko ook gehad. Enige beweging van de caravan maakte dat het nylonblok uit elkaar lag. Dat viel wel weer in elkaar te drukken maar het veertje dat er bij hoort nooit meer gevonden. Antwoord op de vraag aan Alko om een paar veertjes in een envelop te stoppen en op te sturen kreeg als antwoord: moet u voor bij de dealer zijn. Ik denk dat die veertjes een cent per stuk kostten. Ik wil geen beweging bij het krikken en dus ging hij in de bak.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Krik aan boord
Mijn Kip weegt 750 kg, das niks. Je tilt hem bijna zo op....
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
- dieseltijger
- Berichten: 11140
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Krik aan boord
Ik heb zo'n rode HBM chinese geragekrik met een gele handgreep in m'n achterbak. Ruimte zat sinds de kinderen niet meer meegaan. De alko krik is mij te instabiel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Krik aan boord
De mijne is zwart.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Krik aan boord
Wij hebben bij aflevering van de Knaussen met 1700 kg as Kinzo Tūv 2000kg hydraulische krikken er bij gehad.8-9 kilo Kleur grijs/beige , handvat geel en en zwarte accenten. Meen minimaal 13 tot 33 cm hoogte te krikken.
Trouwens ook nog van die mooie aluminium koffers met van alles voor eventuele vervangende zaken bij de caravan erbij.
Ook nog een 12 volt luchtpomp en reparatie set.( soms hebben ze ergens nog wat liggen).
Ik weet niet of dat tegenwoordig nog is want er moet steeds meer beknibbeld worden.
Trouwens diverse keren " plezier " van gehad. Toch wel handig bij het krikken. Goede Schaarkrik er bij ook.
Tip laat wel je Caravan gekoppeld aan de haak als het enigszins kan zitten.
En die Alko krik het is al gezegd; veel te instabiel. Misschien leuk tot 1000 kg as.
Trouwens ook nog van die mooie aluminium koffers met van alles voor eventuele vervangende zaken bij de caravan erbij.
Ook nog een 12 volt luchtpomp en reparatie set.( soms hebben ze ergens nog wat liggen).
Ik weet niet of dat tegenwoordig nog is want er moet steeds meer beknibbeld worden.
Trouwens diverse keren " plezier " van gehad. Toch wel handig bij het krikken. Goede Schaarkrik er bij ook.
Tip laat wel je Caravan gekoppeld aan de haak als het enigszins kan zitten.
En die Alko krik het is al gezegd; veel te instabiel. Misschien leuk tot 1000 kg as.
Re: Krik aan boord
Ik heb een mechanisch potkrik model in de auto zitten en zit erover de denken om de kriksteunen die bedoelt zijn voor een tandemasser op de caravan te schroeven zodat ik deze krik kan gebruiken voor de caravan.
Re: Krik aan boord
Past ie er zo niet onder dan ?
Ik weet niet of je een mover hebt. Die zit meestal in de weg voor kriksteunen als de mover achter de wielen zit.
Ik weet niet of je een mover hebt. Die zit meestal in de weg voor kriksteunen als de mover achter de wielen zit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Krik aan boord
Zo er onder zou kunnen, maar dan is de kans groter dat hij er onder vandaan schiet en ik weet eerlijk gezegd niet of die chassisbaken dat wel helemaal prettig vinden. Die steunen die Alko voor de potkrik maakt lijken ook zo gemaakt te zijn dat ze bang zijn dat de boel vervormd? (ik doel op die stukjes hoeklijn).
Re: Krik aan boord
Vervorming van het Alko chassis heb ik nooit iets van kunnen ontdekken.
Van wegschieten van mijn autokrik ook niet.
Terwijl ik relatief gezien best veel banden heb moeten wisselen..
2 x in 12 jaar bij mijn laatste caravan. Dat is veel meer dan gemiddeld denk ik..
En een keer opkrikken om de krik te proberen.
Van wegschieten van mijn autokrik ook niet.
Terwijl ik relatief gezien best veel banden heb moeten wisselen..
2 x in 12 jaar bij mijn laatste caravan. Dat is veel meer dan gemiddeld denk ik..
En een keer opkrikken om de krik te proberen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Krik aan boord
Waar ik de standaard kriksteuntjes er maar blikkerig uit vind zien, zien deze er haast overdreven stevig uit.
En volgens alko niet geschikt voor een enkel asser, maar dan vraag ik me af waarom dan, want de gaten passen.
uit de FAQ van https://www.alko-tech.com/nl/krik
En volgens alko niet geschikt voor een enkel asser, maar dan vraag ik me af waarom dan, want de gaten passen.
uit de FAQ van https://www.alko-tech.com/nl/krik
Kan het bouwpakket voor hydraulische krik ook op een 1-assige caravan gemonteerd worden?
Nee. Door het afwijkend aangrijpen van krachten en verschillend chassisdesign kan deze versie alleen op een 2-assige caravan (tandem) gemonteerd worden.
Re: Krik aan boord
Inderdaad raadselachtig..
Mogelijk was het niet de moeite om de bedrijfsingenieurs voor de diverse verschillende chassis allemaal een uitgebreide ( dure) sterkteberekening te laten maken, waar een te verwaarlozen omzet tegenover staat.
Mogelijk was het niet de moeite om de bedrijfsingenieurs voor de diverse verschillende chassis allemaal een uitgebreide ( dure) sterkteberekening te laten maken, waar een te verwaarlozen omzet tegenover staat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Krik aan boord
Nadeel van veel potkrik ken is dat ze niet onder het chassis passen, zeker net een lekke and lijkt me dat lastig.
Wij hebben een ruitvormige krik en dat werkt prima
Wij hebben een ruitvormige krik en dat werkt prima
Re: Krik aan boord
Trek je voor je gaat krikken je lekke wiel toch eerst op het volle reservewiel met de auto of mover, heb je genoeg hoogte gewonnen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Krik aan boord
Of je koopt gewoon een passende, goedkopere en lichtere krik waar je niet je reserwiel voor hoeft te slopen. Enige nadeel van een ruitkrik is dat hij langzamer omhoog gaat, dat zou een serieus probleem kunnen zijn als je het 5 keer in de week moet doen.
Re: Krik aan boord
Hoe vaak krijg je een lekke band? Ik denk niet vaak, maar kan morgen zo maar gebeuren, dan rijd ik naar Lyon....
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Re: Krik aan boord
Slopen?
Vertel
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Krik aan boord
Het enige probleem is natuurlijk dat een potkrik mogelijk bij een lekke band niet onder het chassis te krijgen is. Zoals gezegd is dat wel op te lossen door het getroffen wiel op een banaan te rijden. en vervolgens met een kleine, goedkope, potkrik op te krikken. Veilig is dan om op de krik een krikadapter te zetten. https://www.vrijbuiter.nl/pro-plus-potk ... s-cbil0077 Als er dan ook nog een tweede krik+adapter is, wordt het weer laten zakken ook een fluitje van een cent.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Krik aan boord
En daar heb ik in 2013 langs de Peage dus een wiel met een lekkend ventiel gehad. Potkrik was geen probleem en binnen 10 minuten weer onderweg.Kasper schreef:Hoe vaak krijg je een lekke band? Ik denk niet vaak, maar kan morgen zo maar gebeuren, dan rijd ik naar Lyon....
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Krik aan boord
Wij hebben de kojack krik.
Bevalt tot op heden goed, nog niet gebruikt bij een lekker band, wel een keer getest in de bijgeleverde houder en werkt goed.
Past ook als de band lek is gewoon in de houder.
Bevalt tot op heden goed, nog niet gebruikt bij een lekker band, wel een keer getest in de bijgeleverde houder en werkt goed.
Past ook als de band lek is gewoon in de houder.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Krik aan boord
De standaard Alko krik mag maar tot 800 kg tillen. En gezien de positie van die krik, ver onder de caravan, tilt deze meer dan de helft van het gewicht van de caravan. Vandaar dat ik met klem zou afraden om deze krik voor caravans boven de 1400 kg te gebruiken.
Vooral het kriksteuntje wat je op het chassis schroeft is veel te licht uitgevoerd. Bij een collega is die steun al eens tijdens het opkrikken compleet weggebogen. Niet leuk als net je wiel er af ligt...
Gelukkig heeft Al-Ko daarvoor ook een oplossing, namelijk de verzwaarde uitvoering (AlKo artikelnummer 1.222.530). Daarvan zijn vooral de kriksteunen veel zwaarder (en vooral dubbel) uitgevoerd. Deze heb ik gemonteerd, en hiermee durf ik zonder problemen onze 1700 kg caravan op te krikken (voor stabiliteit wel aangekoppeld aan de auto uiteraard!)
Re: Krik aan boord
Hoi allen,
Deze topic lezend besloot ik eens in de disselbak te kijken wat voor krik wij eigenlijk hebben.
Wij hebben er dus géén! Wél een splinternieuw reservewiel, maar die is alleen om naar te kijken.
Ik ga dus zelf een krik regelen. Zojuist even naast het wiel op de natte grond gehurkt om te zien wat de mogelijkheden zijn, maar zie alleen de AlKo chassisbalk lopen.
Mijn inzicht zegt dat ik hier beter nooit van onderaf kracht op moet gaan zetten omdat hij dan zal vervormen.
Er zal mogelijk een speciale steun aan te pas moeten komen met een schaarkrik oid met een lange slinger eraan.
En die twee zullen goed op elkaar moeten passen om wegglijden te voorkomen.
Opkrikken zou ik sowieso doen terwijl ik aangekoppeld ben vwb stabiliteit.
Maar ik denk ook breder, https://www.conrad.nl/p/berger-schroter ... max-828852
Ik weet dat mijn vader een kleine hydraulische potkrik heeft, die je ook een stukje kunt uitschroeven, maar komt die hoog genoeg?
En hoe doen anderen met een Fendt dit?
Deze topic lezend besloot ik eens in de disselbak te kijken wat voor krik wij eigenlijk hebben.
Wij hebben er dus géén! Wél een splinternieuw reservewiel, maar die is alleen om naar te kijken.
Ik ga dus zelf een krik regelen. Zojuist even naast het wiel op de natte grond gehurkt om te zien wat de mogelijkheden zijn, maar zie alleen de AlKo chassisbalk lopen.
Mijn inzicht zegt dat ik hier beter nooit van onderaf kracht op moet gaan zetten omdat hij dan zal vervormen.
Er zal mogelijk een speciale steun aan te pas moeten komen met een schaarkrik oid met een lange slinger eraan.
En die twee zullen goed op elkaar moeten passen om wegglijden te voorkomen.
Opkrikken zou ik sowieso doen terwijl ik aangekoppeld ben vwb stabiliteit.
Maar ik denk ook breder, https://www.conrad.nl/p/berger-schroter ... max-828852
Ik weet dat mijn vader een kleine hydraulische potkrik heeft, die je ook een stukje kunt uitschroeven, maar komt die hoog genoeg?
En hoe doen anderen met een Fendt dit?
Laatst gewijzigd door ECPC op vr 22 okt 2021 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- dieseltijger
- Berichten: 11140
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Krik aan boord
Deze:
Past in de disselbak zelfs, en is laag genoeg om 'm onder de chassisbalk te schuiven.
Past in de disselbak zelfs, en is laag genoeg om 'm onder de chassisbalk te schuiven.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Krik aan boord
Wat weegt deze krik?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino