Ervaringen Renault Mégane als trekauto

Plaats reactie
Bakker4
Berichten: 3
Lid geworden op: di 24 aug 2021 11:15

Ervaringen Renault Mégane als trekauto

Bericht door Bakker4 » wo 25 aug 2021 10:13

Goedemorgen,

Wij rijden sinds vorig jaar een Renault Mégane Estate benzine 1.2 tce motor (130 PK) uit 2018. Daarvoor reden wij een Renault Clio Estate 1.2 tce motor met 120 PK uit 2016. Toen wij de Mégane kochten is er een trekhaak onder gekomen. Al na onze eerste rit met de caravan erachter constateerden wij dat de auto niet prettig reed met de caravan erachter. Weinig snelheid (om in te voegen), vermogen verlies en een wisselend heel hoog verbruik. Wij zijn terug gegaan naar onze garage (dealer) en daar hebben ze van alles onderzocht en gedaan. Onder andere chiptunen, waardoor de auto nu 140 PK heeft. De exacte oorzaak / het probleem weten ze echter niet, omdat ze van alles gedaan hebben en niet stap voor stap bijgehouden hebben wat ze gedaan hebben. Het probleem leek echter wel opgelost, alhoewel wij nog steeds vinden dat de Clio de caravan beter trok (had een iets pittigere motor).
Nu zijn wij ook dit jaar weer een aantal keren met de combinatie op pad geweest en wij vinden het zeker nu we sinds kort een andere caravan hebben niet prettig rijden.

Ter informatie: wij hadden eerst (4 jaar) een Kip KL40t van leeg 716 kg en max. 1100 kg en sinds kort een Kip Shuttle van leeg 850 kg en max. 1200 kg.
Qua snelheid haalt hij (makkelijk) 100 km per uur en op zich is de combinatie stabiel. Alleen het verbruik is amper 1 op 8.
Afgelopen zomer vanuit Friesland naar Zuid-Limburg twee keer moeten tanken en afgelopen weekend Drenthe heen en weer driekwart tank erdoor. Dat vinden wij erg veel. Daarnaast voelt het niet of de auto met gemak de caravan trekt, terwijl dat met de Clio wel hadden.
Als wij onder een aquaduct door rijden, moeten wij al terugschakelen. Met deze combinatie zouden wij nu niet de bergen in willen / durven rijden.
Wij hebben het idee dat er nog steeds (of alweer) iets mis is met de auto waardoor o.a. het verbruik zo hoog is (zowel met bijvoorbeeld 90 als 96 km per uur).

Wij zijn benieuwd of er ook anderen zijn met een vergelijkbare combinatie of de Mégane Estate met 1.2 tce motor als trekauto hebben. Wat zijn jullie ervaringen?
Laatst gewijzigd door Bakker4 op wo 25 aug 2021 10:31, 4 keer totaal gewijzigd.

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Ervaringen Renault Mégane als trekauto

Bericht door Vadervan3 » wo 25 aug 2021 10:19

[re.gif]

Ik had de 1.4 tce uitvoering. Geen idee hoeveel verschil dat maakt, qua pk in elk geval weinig. En dan wel de station uitvoering.

Ik moet zeggen dat ik je problemen niet herken, behalve het verbruik. Al vraag ik me wel af of 1 op 8 niet gewoon vrij normaal is met caravan. Je hebt immers een tce motor, dus vanaf die 2000 toeren gaat die wel verbruiken ja. Maar het verbruik met mijn kamiq lag dit jaar niet veel beter.

Maar zoals gezegd: mijn Megane trok de caravan met geen enkel probleem. 6% hellingen kon ik gewoon in de 4 omhoog rijden en de acceleratie was prima. Rijd met een caravan van 1100kg.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Ervaringen Renault Mégane als trekauto

Bericht door RichTrip » wo 25 aug 2021 10:34

Als je normaal rijdt met de Megane + caravan, in welke versnelling rij je dan? Met mijn Octavia 1.0 TSI rij ik voornamelijk in zijn 5 en alleen bij heel vlakke stukken of licht naar beneden gebruik in de 6e versnelling. Bijvoorbeeld bij Luik rij ik dan fluitend in zijn 3 omhoog met ongeveer 80 km/u.
Het nieuwe rijden moet je echt loslaten. Je moet de motor echt wel wat meer in de toeren houden, zeker minimaal boven de 2500 toeren. Ik ben ook een stevige doorrijder en 1 op 8 klinkt mij helemaal niet slecht in de oren met caravan. Bedenk ook dat een Megane IV geen grote brandstoftank heeft, dus dat geeft ook nog eens een psygologisch nadeel......
En qua pit, de caravan is nu zwaarder en de auto ook, dus dat de Clio gevoelsmatig wat pittiger aanvoelde, dat zou ook kunnen kloppen.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Ervaringen Renault Mégane als trekauto

Bericht door Hermanus » wo 25 aug 2021 13:11

Kijk anders eens op caravantrekker.nl . Als je daar de gegevens invult krijg je een advies, en ook reviews van andere gebruikers met deze auto. Ook staan daar regelmatig het verbruik bij, zodat je een indruk krijgt of jouw combi ongunstiger uitvalt. Ik denk dat dit wel meevalt, in de meeste gevallen zal het verbruik met een caravan rond 1:9 liggen.

koning

Re: Ervaringen Renault Mégane als trekauto

Bericht door koning » wo 25 aug 2021 17:11

1:8 is voor een benzinemotor heel gewoon. Qua trekkracht zal een 1.2 met een turbo wat minder kunnen dan een 1.4.
Daarom ben ik nog erg blij met mijn 1.5 dCi dieseltje.....geweldige trekker.

Gebruikersavatar
princeman
Berichten: 46
Lid geworden op: di 18 aug 2020 09:12

Re: Ervaringen Renault Mégane als trekauto

Bericht door princeman » do 26 aug 2021 09:25

Geen ervaring met deze auto maar ik zie bij een volgens mij vergelijkbare Megane Estate 1.2 tce van 2018 een maximaal trekgewicht van 1700kg (wauw dat lijkt me erg enthousiast).
Maar met de standaard 130pk en 205Nm zou deze auto makkelijk 1200kg moeten kunnen trekken, ook bergop.
Na chiptuning zijn er nog wat pk`s en Nm`s bijgekomen en zou het m.i. helemaal een eitje moeten zijn.
Inderdaad het "nieuwe rijden" los laten en de motor lekker in z`n toeren houden (in 3 of 4 omhoog).
Een gemiddeld verbruik van 1 op 8 is helemaal niet gek, dat rijden wij ook met onze combinatie (benzine).
Burstner Premio 495 TK 2019, Seat Leon ST 1.5 TSI DSG7 stage1 2019

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Ervaringen Renault Mégane als trekauto

Bericht door El1989 » do 26 aug 2021 09:34

Ik heb zelf de Clio estate 0.9 Tce met een caravan van Max 1200 kg , het blokje is gechipt naar 115 pk met 180 koppel. Ben dit jaar naar de annecy geweest dus gelijk goed kunnen uittesten. Heb vanaf vertrek uit Drenthe tot annecy eigenlijk de auto niet uit zijn 4 gehaald en reed dan met cc op 94 km. Bij Luik ging die soms even terug naar 86 km om vervolgens de top van de berg te bereiken awhoea.gif Met inhalen zonder problemen naar de 100-110 km enige wat spannend was dat ik in de stad annecy stil moest staan op een 12/14 % helling dus dat vergt wat meer rij ervaring om goed weg te komen. Moet wel zeggen dat de auto hold functie dan echt super is! Dus herken je problemen totaal niet . Verbruik ligt dan rond de 1:9 . Wel is het 45 liter tankinhoud wat aan de krappe kant nu stond ik elke 400 km ongeveer weer te tanken dat zorgt ervoor dat het lijkt alsof de auto extreem gebruikt.
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Ervaringen Renault Mégane als trekauto

Bericht door blazoen » do 26 aug 2021 10:09

Onze laatste auto is een Renault Megane IV TCe 1.2 Hatchback 130 PK. Wel dezelfde motor dus. Wij hebben nu een Eriba Feeling 425, beladen ongeveer 1200 kg.
Beide nog vorig jaar augustus gekocht. Tot nu toe alleen met de combinatie in Nederland gereden. Ging prima. Wel leek de auto misschien wat aan de lichte kant voor de caravan. Wij hopen volgende week onze eerste rit naar Frankrijk te maken en zijn zelf ook benieuwd hoe de combi dat doet. Ik zal daarna hier berichten.

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Ervaringen Renault Mégane als trekauto

Bericht door sander_knaus » do 26 aug 2021 19:25

Ik heb ook een 1.2 maar dan de opel (peugeot) variant. Maar het blok is redelijk identiek. 1 op 8 , netjes hoor.. ik doe 1 op 6,5 met 100/105. En noooit, maar dan noooit in de 6e versnelling. Veel te weinig toeren. Bjj het invoegen gewoon gas erop, 4000 toeren of meer maken en niet te vlot opschakelen. Dan gaat het meer dan vlotjes hoor

Kan je niet een leen auto aan de garage vragen met hetzelfde blok? Of bij een hertz ofzo dezelfde auto huren voor een dag. Dan kan je het beste vergelijken
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Ervaringen Renault Mégane als trekauto

Bericht door erichendri » do 26 aug 2021 22:24

Ook bij turbo motoren moet je het nieuwe rijden vergeten als de caravan erachter hangt, vooral de kleine motoren.
Het is mischien leuk dat je bij 1500 toeren 200 nm heb.
Maar bij 2500 toeren levert hij die 200 nm ook en trekt hij beter omdat de motor bij dat toerental meer pk's levert.
Vaak loopt de motor ook veel lekkerder rond de 2500 toeren.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Bakker4
Berichten: 3
Lid geworden op: di 24 aug 2021 11:15

Re: Ervaringen Renault Mégane als trekauto

Bericht door Bakker4 » vr 27 aug 2021 09:32

Bedankt voor jullie reacties! Omdat er na aanschaf echt wat mis was met de auto (heel hoog wisselend verbruik en invoegen met behoorlijke snelheid lukte niet), zit dat nog steeds in ons achterhoofd. Wij rijden afwisselend in de 6e en 5e versnelling en 4e indien nodig. Tot nu toe hebben wij alleen in Nederland gereden.
Het toerental hebben wij tot nu toe niet heel goed in de gaten gehouden. Wij zullen voordat de caravan naar de stalling gaat nog even een ritje maken en kijken wat het toerental doet.
Desondanks vinden wij het verbruik behoorlijk fors. +/- 300 km rijden en twee keer tanken voelt voor ons als 'niet normaal'. Wij hadden meer verwacht van de Renault Mégane Estate 1.2 tce motor met 130 (nu 140 PK) als trekauto. Misschien hebben wij ons daar op verkeken, misschien is er toch nog wel iets mis met de auto.
In ieder geval overwegen wij voor volgend kampeerseizoen een andere, betere (en iets zuinigere) trekauto aan te schaffen. Ook omdat wij best wel vaak een weekend weg gaan met de caravan.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Ervaringen Renault Mégane als trekauto

Bericht door Ron » vr 27 aug 2021 10:02

Wij rijden met een Peugeot 2008 1.2 3 cilinder met 110 pk en een Knaus van bijna 1300 kg
En vanaf Friesland naar Limburg ook +/- 300km niet hoeven tanken.
Pas een paar dagen later in Luik getankt.
Wij rijden ruim 1:10 .
Snelheid ligt wel rond de 90 a 95 km/h op de teller.
Iedere auto gaat zuipen naar mate de snelheid hoger is.
Als ik boven 100 km/h ga rijden schiet het verbruik ook omhoog.

Mijn collega had een Captur 0.9 tce met de kleine T@B.
Ook gechipt want hij kreeg de snelheid er niet in zeker niet met klimmetjes.
En ook hij klaagde over een heel hoog gebruik.
En je leest het hier vaker dat de benzine motoren van Renault met de caravan een slokje lusten.
Ik vermoed dat het komt door de versnellingsbak verhoudingen.
Wellicht dat je eens moet kijken naar de toerentallen bij 90 km/h in de verschillende versnellingen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ervaringen Renault Mégane als trekauto

Bericht door hoboken » vr 27 aug 2021 10:12

[re.gif] [re.gif] Ik lees wij rijden afwissend in 6 of 5 soms in 4 daar zit je probleem vergeet de 6 helemaal probeer eens een rit in z'n 4 niet bang zijn voor hogere toeren je zal zien dat het verbruik omlaag gaat.
Dit is ook veel beter voor de motorsmering en de koeling
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Ervaringen Renault Mégane als trekauto

Bericht door Hans 555 » vr 27 aug 2021 10:59

[re.gif]
Misschien niet helemaal een vergelijk maar ook mijn diesel rijdt solo ongeveer 1:16/17 maar met de hut erachter 1:8. En ja ook de 5e en 6e versnelling laat ik voor wat het is en al helemaal in het (heuvel-/bergachtige) buitenland. Ik denk dat dit voor de benzine gestookte modellen zeker geldt. Volgens mij is het rijden met lage toerentallen ook niet zo goed voor de motor. Idd gewoon wat meer op toeren rijden. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Ervaringen Renault Mégane als trekauto

Bericht door willianv » vr 27 aug 2021 11:07

Mijn bmw 530d 3.0 6 cylinder deed met de caravan 1:8,5

De huidige 540i benzine 3.0 6 cylinder doet met de caravan 1:7

Beide auto's maakten vaak gebruik van versnelling 7 en 8.

Toename extra brandstof bij het trekken van een caravan is niet meer dan logisch.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Ervaringen Renault Mégane als trekauto

Bericht door Hermanus » vr 27 aug 2021 11:42

Wij rijden met een Opel 140 pk met een caravan van 1300 kg. De 6e versnelling gebruik ik (bijna) niet. Ook op een vlakke weg in de 5, iets hogere toeren, maar wel meer trekkracht. Gebruik gemiddeld 1:9,5.

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Ervaringen Renault Mégane als trekauto

Bericht door El1989 » vr 27 aug 2021 12:25

300 km rijden en 2x tanken is idd extreem. Ik heb zelf ook een 45 liter tank en doe er ong 400 km mee . Dan zou jou verbruik rond de 1:4/1:5 liggen dat hoort niet . Ik rijd altijd een versnelling lager en zit dan rond de 3000 toeren daardoor heb in genoeg power om de bergen op te komen en in te halen . Nogmaals dit gaat om de gechipte 0.9 Tce dus weetniet als de chip mischien het gehele blokje gunstiger heeft gemaakt kwa verbruik
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
Raymond1985
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 28 dec 2018 17:09

Re: Ervaringen Renault Mégane als trekauto

Bericht door Raymond1985 » vr 27 aug 2021 16:20

Hoi,

Bij ons een Megane 1.4 Tce uit 2012. Het verbruik ligt eigenlijk ook zoiets rond de 1.8-1.9. Mijn auto trekt een knaus uit 1996 die maximaal 1200 mag wegen. Ik heb eigenlijk geen rare dingen. Ook trekt ie best goed. Ook heuvel op. Ik blijf wel in Nederland dus daar zijn de heuvels dus niet zo spectaculair als elders.

Ik kan op de snelweg best in de 6 rijden maar zodra ik wat klim mag ik wel snel terug naar de 4/5.

Bij ons was de combinatie ook eerst iets onrustig maar dat kwam deels door mezelf. Ik had de banden spanning van de caravan echt te laag dus dat reed beroerd. Ook nadat ik hulpveren heb laten monteren voelde ik echt een groot verschil. Ik rij nu “zorgeloos” rond met een veel beter te sturen combinatie. Hoop dat je er iets aan hebt.

Groeten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zeg altijd maar zoo...dat is korter dan dierentuin! Renault Megane 1.4 TCE bouwjaar 2013 met 131pk met op ‘t haakkie een Knaus Sudwind 6404.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Ervaringen Renault Mégane als trekauto

Bericht door erichendri » vr 27 aug 2021 22:48

2x tanken, hoeveel tank je dan en hoeveel kilometers heb je dan gereden.
Ken mensen die al bij een halve tank gaan tanken.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Ervaringen Renault Mégane als trekauto

Bericht door blazoen » di 14 sep 2021 02:43

Wij hebben inmiddels onze eerste echte rit met de Renault Megane 130 TCe en onze Eriba Feeling 425 (1200 kg beladen) gemaakt.
Zijn via België en Luxemburg naar Frankrijk gereden. De auto trok de caravan werkelijk heel goed. De caravan lag heel stabiel achter de auto.
Wij rijden 90 km/h en vrijwel overal waar het kon in de 5e versnelling ook bergop. Heb voor slechts een enkele keer teruggeschakeld naar 4e of 3e versnelling.
Gemiddeld verbruik over de hele afstand met caravan 1:10. Tanken bij 300-400 km
Een perfecte combinatie dus.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”