Koelkast op gas bij stroomonderbreking

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
-Jens-
Berichten: 4
Lid geworden op: za 17 jul 2021 23:52

Koelkast op gas bij stroomonderbreking

Bericht door -Jens- » ma 19 jul 2021 21:44

Hoi iedereen
Ik heb een vraagje over een thetford koelkast n3000 serie,

Ik zit nu zelf op camping en hier is al enkele keren stroom uitgevallen
Ik heb al en geluk batterijen bij om in het display scherm te steken zo kon ik de gas opzetten zodat de koelkast op gas kon draaien.
Nu heb ik onder vonden van zodra de stroom terug uitvalt van de camping terwijl de koelkast op gas draaid dat de koelkast zelf ook terug uitvalt ik moet dus telkens naar binnen gaan om het displayscherm manueel terug op te zetten zodat de ontsteking terug werkt zodat de koelkast terug op gas werkt.
Is dit eigenlijk normaal van zodra de stroom uitvalt op de camping dat ik ook telkens terug naar binnen moet om het display scherm manueel terug op te zetten? Hoord dit eigenlijk niet automatisch te gebeuren als de stroom uitvalt en er batterijen in het display scherm zit?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.
Alvast bedank hiervoor.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Koelkast op gas bij stroomonderbreking

Bericht door dieseltijger » ma 19 jul 2021 21:52

Je moet niets. Als de spanning na twee uur weer beschikbaar is wordt het koelproces gewoon hervat. En de temperatuur van de inhoud van de koelkast stijgt tijdens stroomuitval maar langzaam. Dus hou het simpel - hoe complexer het systeem, des te meer ellende je op jouw hals haalt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Koelkast op gas bij stroomonderbreking

Bericht door mark m » ma 19 jul 2021 22:11

Wij hebben dezelfde koelkast en de werking van de koelkast is kritischer op een lage netspanning dan de koelkast in onze vorige caravan, wellicht omdat de koelkast een stuk groter is.

Onze koelkast staat op de automatische stand. Op één camping (in het voorjaar) hebben we gemerkt dat de koelkast over schakelt op gas, zodra s'avonds de kacheltjes overal op de camping aan werden gezet en de netspanning schijnbaar flink daalt. Later op de avond schakelde de koelkast weer automatisch terug op 230V.

Als de netspanning voldoende is kiest de koelkast op de automatische stand altijd 230V, dus schakelt ook automatisch terug.

Wel moet je uiteraard volle batterijen hebben voor ontsteking op gas.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Koelkast op gas bij stroomonderbreking

Bericht door janvijn » ma 19 jul 2021 23:20

Jens schrijft:
Hoi iedereen
Ik heb een vraagje over een thetford koelkast n3000 serie,

Ik zit nu zelf op camping en hier is al enkele keren stroom uitgevallen
Ik heb al en geluk batterijen bij om in het display scherm te steken zo kon ik de gas opzetten zodat de koelkast op gas kon draaien.
Nu heb ik onder vonden van zodra de stroom terug uitvalt van de camping terwijl de koelkast op gas draaid dat de koelkast zelf ook terug uitvalt ik moet dus telkens naar binnen gaan om het displayscherm manueel terug op te zetten zodat de ontsteking terug werkt zodat de koelkast terug op gas werkt.
Is dit eigenlijk normaal van zodra de stroom uitvalt op de camping dat ik ook telkens terug naar binnen moet om het display scherm manueel terug op te zetten? Hoord dit eigenlijk niet automatisch te gebeuren als de stroom uitvalt en er batterijen in het display scherm zit?
Eerst een vraag over uw tekst;
U schrijft zodra de stroom terug uitvalt van de camping, / maar bedoelt waarschijnlijk zodra de stroom terugkeert op de camping.
U schrijft; telkens naar binnen gaan enz. enz. zodat de koelkast terug op gas werkt, / maar die staat dan toch al op gas.
Wij hebben ook een koelkast Thetford n3000 serie. Onze koelkast heeft geen regeling waardoor deze automatisch schakelt naar een andere energiebron.
Wij moeten wanneer de stroom van de camping uitvalt handmatig de koelkast op gas zetten.
Als de stroom terugkeert op de camping blijft onze koelkast gewoon op gas draaien, wij moeten deze dus op dat moment zelf weer terug schakelen op 220 v.
Als de stroom op de camping uitvalt houdt de koelkast op met functioneren, als daarna de stroom terugkeert gaat onze koelkast niet (altijd) uit zichzelf weer functioneren. Ik heb over dit laatste contact gehad via de dealer met Thetfotd maar nooit een bevredigend antwoord gehad, als de stroom terukeerd zou de koelkast in mijn beleving gewoon weer moeten gaan functioneren.
Zonder automaat zal u dus altijd zelf via het display de koelkast moeten schakelen.
Mvg.
Jan Vijn

Genem
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 9 okt 2019 16:51

Re: Koelkast op gas bij stroomonderbreking

Bericht door Genem » di 20 jul 2021 09:21

Persoonlijk denk ik dat de stroomuitval niet voldoende lang duurt om de koelkast aanmerkelijk op te warmen. Dus veel moeite doen om een niet bestaand probleem op te lossen.?? Ik zou me er niet zo druk om maken.
Zelfs als de stroom uitvalt is na 10-12 uur de koelkast nog voldoende koud. Je moet alleen niet constant de deur op en dicht doen.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Koelkast op gas bij stroomonderbreking

Bericht door Daphne » di 20 jul 2021 09:46

-Jens- schreef:
ma 19 jul 2021 21:44
Nu heb ik onder vonden van zodra de stroom terug uitvalt van de camping terwijl de koelkast op gas draaid dat de koelkast zelf ook terug uitvalt ik moet dus telkens naar binnen gaan om het displayscherm manueel terug op te zetten zodat de ontsteking terug werkt zodat de koelkast terug op gas werkt.

Even uit een ander topic een bericht geciteerd:


<Gilbert-DC> schreef:
vr 23 apr 2021 11:06
Voor de zekerheid toch nog even opnieuw getest: N3000-E+ serie
Backup batterij aanwezig:
* Koelkast op A (aut) bij spanning daling : schakelt over op gas.
* Koelkast op A : bij spannings uitval: stopt, na indrukken vierkant knopje : draait op gas.
* Koelkast op gas: bij spannings uitval : koelkast stopt, na indriukken vierkant knopje : koelkast werkt verder op gas
* Koelkast op 220V: bij spannings uitval: koelkast stopt, bij terug opkomen netspanning: koelkast draait verder op 220V

Blijkbaar hoort dat zo.
Lees hier het hele topic viewtopic.php?f=123&t=43297&hilit=thetf ... y&start=25
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Koelkast op gas bij stroomonderbreking

Bericht door janvijn » di 20 jul 2021 14:20

Genem schrijft:
Persoonlijk denk ik dat de stroomuitval niet voldoende lang duurt om de koelkast aanmerkelijk op te warmen. Dus veel moeite doen om een niet bestaand probleem op te lossen.?? Ik zou me er niet zo druk om maken.
Zelfs als de stroom uitvalt is na 10-12 uur de koelkast nog voldoende koud. Je moet alleen niet constant de deur op en dicht doen.
Waarschijnlijk is het u nog nooit overkomen, maar een Thetford 3000 serie blijft echt geen 10 tot12 uur voldoende koel bij uitval.
Nu is het koelgedeelte voor ons ook niet het grootste probleem maar wel het vriesvak gedeelte van de koelkast. Als je s’morgens wakker wordt en merkt dat je ingevroren spullen in het dooiwater in het vriesvak staan is dat voor 1 keer niet zo erg, maar als je dat meerdere keren op je vakantie meemaakt denk je daar toch iets anders over.
Dan vind ik dat iets anders dan veel moeite doen voor een niet bestaand probleem, en zou ook ik dat net als de topicstarter dit op willen lossen.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

-Jens-
Berichten: 4
Lid geworden op: za 17 jul 2021 23:52

Re: Koelkast op gas bij stroomonderbreking

Bericht door -Jens- » di 20 jul 2021 21:19

janvijn schreef:
ma 19 jul 2021 23:20
Jens schrijft:
Hoi iedereen
Ik heb een vraagje over een thetford koelkast n3000 serie,

Ik zit nu zelf op camping en hier is al enkele keren stroom uitgevallen
Ik heb al en geluk batterijen bij om in het display scherm te steken zo kon ik de gas opzetten zodat de koelkast op gas kon draaien.
Nu heb ik onder vonden van zodra de stroom terug uitvalt van de camping terwijl de koelkast op gas draaid dat de koelkast zelf ook terug uitvalt ik moet dus telkens naar binnen gaan om het displayscherm manueel terug op te zetten zodat de ontsteking terug werkt zodat de koelkast terug op gas werkt.
Is dit eigenlijk normaal van zodra de stroom uitvalt op de camping dat ik ook telkens terug naar binnen moet om het display scherm manueel terug op te zetten? Hoord dit eigenlijk niet automatisch te gebeuren als de stroom uitvalt en er batterijen in het display scherm zit?
Eerst een vraag over uw tekst;
U schrijft zodra de stroom terug uitvalt van de camping, / maar bedoelt waarschijnlijk zodra de stroom terugkeert op de camping.
U schrijft; telkens naar binnen gaan enz. enz. zodat de koelkast terug op gas werkt, / maar die staat dan toch al op gas.
Wij hebben ook een koelkast Thetford n3000 serie. Onze koelkast heeft geen regeling waardoor deze automatisch schakelt naar een andere energiebron.
Wij moeten wanneer de stroom van de camping uitvalt handmatig de koelkast op gas zetten.
Als de stroom terugkeert op de camping blijft onze koelkast gewoon op gas draaien, wij moeten deze dus op dat moment zelf weer terug schakelen op 220 v.
Als de stroom op de camping uitvalt houdt de koelkast op met functioneren, als daarna de stroom terugkeert gaat onze koelkast niet (altijd) uit zichzelf weer functioneren. Ik heb over dit laatste contact gehad via de dealer met Thetfotd maar nooit een bevredigend antwoord gehad, als de stroom terukeerd zou de koelkast in mijn beleving gewoon weer moeten gaan functioneren.
Zonder automaat zal u dus altijd zelf via het display de koelkast moeten schakelen.
Mvg.
Jan Vijn
Dag jan
Ja als de stroom terug komt is er geen probleem maar de stroom valt dan uit terwijl we dan slapen. De uitbater is met het probleem bezig daarmee we in de avond de koelkast op het moment op gas laten draaien maar de stroom valt dan uit terwijl we al slapen wordt ik rond 5 u wakker merk je dat er geen stroom is en merk je ook da de koelkast ook niet meer werkt ookal steken er batterijen in het display van zodra ik handmatig het display aan zet als er nog geen stroom is staat de koelkast zoizo nog op gas en spring hij terug op.

-Jens-
Berichten: 4
Lid geworden op: za 17 jul 2021 23:52

Re: Koelkast op gas bij stroomonderbreking

Bericht door -Jens- » di 20 jul 2021 21:28

Genem schreef:
di 20 jul 2021 09:21
Persoonlijk denk ik dat de stroomuitval niet voldoende lang duurt om de koelkast aanmerkelijk op te warmen. Dus veel moeite doen om een niet bestaand probleem op te lossen.?? Ik zou me er niet zo druk om maken.
Zelfs als de stroom uitvalt is na 10-12 uur de koelkast nog voldoende koud. Je moet alleen niet constant de deur op en dicht doen.
De stroom valt uit terwijl we al slapen merk je hetrond 5 u dus ongeveer 6uur tussen van wanneer we gaan slapen dan was ern nog geen stroom koelkast stond die avond voor de zekerheid al te draaien op gas daarmee ik het raar vind als de stroom uitvalt van de camping na 6 u nog geen stroom te hebben dat het display niet verder werkt op de batterijen.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Koelkast op gas bij stroomonderbreking

Bericht door Wally » di 20 jul 2021 22:57

Mijn Thetford N3000 moet altijd stroom hebben.
Bij stroomuitval van zowel 230 en 12V moet het display voorzien zijn van stroom om ook op gas te kunnen werken.
Hiervoor dient er een module geplaatst te worden waar batterijen in geplaatst kunnen worden om het display van stroom te voorzien, zodat de koelkast ook op gas werkt, bij stroomuitval van 230 en 12 V.

Staat de koelkast eenmaal op gas, dan moet ik hem handmatig om zetten om hem op 230 of 12 V te laten werken.

Frans

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Koelkast op gas bij stroomonderbreking

Bericht door mark m » wo 21 jul 2021 09:41

Die batterijhouder zat er bij ons standaard in.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Koelkast op gas bij stroomonderbreking

Bericht door Wally » wo 21 jul 2021 10:13

[re.gif]

Ook de daarbij behorende printplaat?

Frams

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Koelkast op gas bij stroomonderbreking

Bericht door Morgoth » wo 21 jul 2021 14:16

Waarom laat je hem niet op gas staan? Dan heb je sowieso geen problemen meer.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast op gas bij stroomonderbreking

Bericht door Ab » wo 21 jul 2021 14:59

Een andere camping nemen is ook een optie.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Koelkast op gas bij stroomonderbreking

Bericht door mark m » wo 21 jul 2021 17:09

Wally schreef:
wo 21 jul 2021 10:13
[re.gif]

Ook de daarbij behorende printplaat?

Frams
Het werkt vooralsnog prima!
Als ik mij niet vergis is volgens het boekje ook alleen de batterijenhouder optioneel.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

-Jens-
Berichten: 4
Lid geworden op: za 17 jul 2021 23:52

Re: Koelkast op gas bij stroomonderbreking

Bericht door -Jens- » vr 23 jul 2021 23:07

Morgoth schreef:
wo 21 jul 2021 14:16
Waarom laat je hem niet op gas staan? Dan heb je sowieso geen problemen meer.
Dan blijf ik nog altijd let het probleem zitten hij draaid op gas maar zodra de strool uitvalt van de koelkast ook uit ookal zitten een batterijen in het display scherm zou je normaal denken dat deze blijft draaien.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”