welke fietsendrager heb je?
Nog meer perikelen van fietsdragers
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Heel late reactie - Ja inderdaad, mijn wieg stond in Mechelen, niet jullie Mechelen, maar het onze , die waar ook Kiezer Karel nog zijn jeugdjaren doorgemaakt heeft aan het hof van tante Margareta van Oosterijk. Een mooie oude stad dus met veel geschiedenis voor de Zuidelijke Nederlanden.
Die bol voor het fietsrek staat trouwens niet echt op het chassis gevezen, maar eerder geklemd want in een chassis boren mag niet (tenzij met veel kunde en toelating). Het zou hier moeilijk door de 2-jaarlijkse technische automobielkeuring komen.
Hier een foto van die bol - het fietsrek weegt wel wat (16 Kg? Plus 2 e-bikes, zonder batterijen, dat is redelijk veel gewicht):
Die bol voor het fietsrek staat trouwens niet echt op het chassis gevezen, maar eerder geklemd want in een chassis boren mag niet (tenzij met veel kunde en toelating). Het zou hier moeilijk door de 2-jaarlijkse technische automobielkeuring komen.
Hier een foto van die bol - het fietsrek weegt wel wat (16 Kg? Plus 2 e-bikes, zonder batterijen, dat is redelijk veel gewicht):
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Ik ben ook ah puzzelen hoe ik de fietsen meeneem naar zweden , sowieso 2 mtb's op het dak vd auto , heb thule freeride's waar het voorwiel uit de fiets gaat.
Maar dan de kinderfietsen..
net zonder fietsen even de kogeldruk gemeten en die kwam nu al op 80 kg.. caravan is nu niet geladen maar heeft wel eea aan vaste inventaris erin zitten waaronder een 120 ah accu onder de bank en gasfles in de dissel ,de watertanks waren leeg en zitten ook voor de wielen..
Ook de montageplaat en kogel om een thule drager op de dissel te monteren zitten er al op , maar als ik nu de 5kg zware drager en 2 kindermtb's erop ga hangen lijkt het mij dat die kogeldruk veel te hoog word..advies is 75 en zit zonder fiets gemonteerd al op 85kg..
Zal nu wel heel veel moeten gaan laden in de bank onder het bed om tegendruk te gaan bieden.. of zie ik iets over het hoofd? (afgezien van een drager op de kont)
[image]https://www.pinkbike.com/photo/20743216/[/image]
Maar dan de kinderfietsen..
net zonder fietsen even de kogeldruk gemeten en die kwam nu al op 80 kg.. caravan is nu niet geladen maar heeft wel eea aan vaste inventaris erin zitten waaronder een 120 ah accu onder de bank en gasfles in de dissel ,de watertanks waren leeg en zitten ook voor de wielen..
Ook de montageplaat en kogel om een thule drager op de dissel te monteren zitten er al op , maar als ik nu de 5kg zware drager en 2 kindermtb's erop ga hangen lijkt het mij dat die kogeldruk veel te hoog word..advies is 75 en zit zonder fiets gemonteerd al op 85kg..
Zal nu wel heel veel moeten gaan laden in de bank onder het bed om tegendruk te gaan bieden.. of zie ik iets over het hoofd? (afgezien van een drager op de kont)
[image]https://www.pinkbike.com/photo/20743216/[/image]
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Kunnen die kinderfietsen niet in de caravan?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Tegengewicht achter de as laden is niet de mooiste oplossing.
Het kan eventueel het slingeren "als het voorkomt" versterken.
Liever gewicht in de auto laden als dat kan.
Haringen, hamer etc onder de kindervoetjes in een koffer etc.
Het kan eventueel het slingeren "als het voorkomt" versterken.
Liever gewicht in de auto laden als dat kan.
Haringen, hamer etc onder de kindervoetjes in een koffer etc.
Groet Arnold
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Het lijkt me dat je nog minimaal1, misschien zelfs beide fietsen op het dak kunt meenemen. Of 1 op je kofferbakdeksel? Ik rijdt zelf al jaren met 3 fietsen op het dak en dat gaat soepel. Wel om en om bevestigen i.v.m. de sturen die elkaar anders in de weg zitten. En je dak en je dragers moeten uiteraard het gewicht kunnen dragen. Alle fietsen op de auto hebben als bijkomend voordeel dat je de fietsen op de auto mee kunt nemen als je ergens met de caravan gesettled bent.
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
-
- Berichten: 530
- Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Geeft dat niet heel veel windgeruis?
Wij reden nog wel eens met een Thule dakkoffer, maar dat gaf toch wel veel windgeruis moet ik zeggen.
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Dat windgeruis zullen je dragers zijn, de dakkoffer kan zelfs in het voordeel werken heb ik wel eens begrepen, soort van spoiler voor de caravan?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Alles wat je op en aan je auto hangt kan geluid produceren met een fietsendrager op het dak ga je extra geluid krijgen daar ontkom je niet aan en of er dan 1 of 4 fietsen op staan zal niet veel meer uitmaken.
Een dakkoffer als spoiler plaatsen heeft weinig tot geen effect zit te ver van de caravan af om als lucht geleider te dienen.
(Een grote bestelbus voor je caravan met een korte dissel zal nog het beste effect hebben al moet die bus dan al ong net zo hoog of hoger zijn dan je caravan )
Een dakkoffer als spoiler plaatsen heeft weinig tot geen effect zit te ver van de caravan af om als lucht geleider te dienen.
(Een grote bestelbus voor je caravan met een korte dissel zal nog het beste effect hebben al moet die bus dan al ong net zo hoog of hoger zijn dan je caravan )
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Dus schoonmoeders heeft geen positief effect als ze mee gaat?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Ja, fietsen op het dak geven bij ons geruis en wat instabiliteit in bochten. Met de caravan rijdt je echter sowieso al langzamer en ook rustiger in bochten. Daardoor valt dat extra effect wel mee. Maar thuis wel altijd de fietsendrager op de trekhaak in gebruik.
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Ligt eraan of ze een hele dikke portemonnee mee neemt of een goed gevulde betaalpas
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18941
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Dit onderwerp staat niet in de babbelbox.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Fietsen in de caravan doe ik wel in nl , dan 2 op t dak en de kinderfietsen plat op de bedden,1 voor en 1 achter en dat rijd super.
Idd wel windgeruis ja vd dragers maar je moet wat , wil de fietsen toch wel mee.
As we straks naar zweden gaan zullen er toch wel veel stops gemaakt worden en dan wil je de tafel en het bed vrij hebben,heb besloten een fractie tegen te laden achter het wiel om het gewicht van 1 (De kleinste) fiets te compenseren die dan op de dissel zit. Ik ga dan de fiets van mijn dochter ook op t dak monteren , auto is dan nog een fractie zwaarder wat het rijgedrag weer ten goed komt.
moet zeggen dat mijn pa vroeger wel eens heeft gemerkt dat hij op een 4 wkn durende trip door scandinavie wel merkte dat zijn brandstof verbruik lager was met 2 grote kayaks op t dak.. doet dus toch iets ? ging toen wel om een grote combinatie van een volvo 240 en een polar van 5,5 mtr erachter..
meer weerstand nu door de fietsen is te verwaarlozen denk ik als je het afzet tegen de sleurhut ansich , zal er wellicht alleen in duitsland iets van merken want in zweden rij ik helemaal erg rustig
Idd wel windgeruis ja vd dragers maar je moet wat , wil de fietsen toch wel mee.
As we straks naar zweden gaan zullen er toch wel veel stops gemaakt worden en dan wil je de tafel en het bed vrij hebben,heb besloten een fractie tegen te laden achter het wiel om het gewicht van 1 (De kleinste) fiets te compenseren die dan op de dissel zit. Ik ga dan de fiets van mijn dochter ook op t dak monteren , auto is dan nog een fractie zwaarder wat het rijgedrag weer ten goed komt.
moet zeggen dat mijn pa vroeger wel eens heeft gemerkt dat hij op een 4 wkn durende trip door scandinavie wel merkte dat zijn brandstof verbruik lager was met 2 grote kayaks op t dak.. doet dus toch iets ? ging toen wel om een grote combinatie van een volvo 240 en een polar van 5,5 mtr erachter..
meer weerstand nu door de fietsen is te verwaarlozen denk ik als je het afzet tegen de sleurhut ansich , zal er wellicht alleen in duitsland iets van merken want in zweden rij ik helemaal erg rustig
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
2 dakdragers erbij moet toch lukken?
https://www.bol.com/nl/p/proplus-fietse ... oductTitle
Als de sturen in de weg zitten kun je die een kwartslag draaien.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Achterop?
Een auto kun je ook niet ongelimiteerd volladen.
Een auto kun je ook niet ongelimiteerd volladen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 165
- Lid geworden op: za 30 sep 2017 18:54
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Zo staan ze bij ons tijdens de uitstapjes met de caravan
BMW X 6 30D met M pakket en remaping 420pk en 720nm aan de haak Eriba Nova 545 GL 1900 kg ITBS/mover/airco /E&P/lithium Victron 200AH/multiplus 12/2000 van Victron en 175 watt zonnepaneel.
-
- Berichten: 165
- Lid geworden op: za 30 sep 2017 18:54
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Zo staan ze bij ons tijdens de uitstapjes met de caravan
BMW X 6 30D met M pakket en remaping 420pk en 720nm aan de haak Eriba Nova 545 GL 1900 kg ITBS/mover/airco /E&P/lithium Victron 200AH/multiplus 12/2000 van Victron en 175 watt zonnepaneel.
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
wij hebben een kleine caravan en korte dissel. voorheen hadden we 4 fietsen in de auto (renault espace), 2 volw voorin, 2 kids achterin achter elkaar en de fietsen ernaast in de lengte van de auto.
auto was op en nieuwe espaces zijn lang zo groot niet meer, dus totaal andere auto gekocht: kia optima, ruime stationwagen. geen ruimte meer voor fietsen in de auto... nu hebben we 3 fietsen op het dak zonder voorwiel (inmiddels zijn alle 4 de fietsen volw maat mountainbikes), meer past echt niet naast elkaar tenzij je de fietsen wat meer gaat veranderen (stuur scheef, trappers eraf) en ik denk dat het dak ook wel vold belast is zo.
de lichtste fiets zonder voorwiel (ivm de draai naar binnen) en en losse voorwielen gaan bij ons de caravan in, op het grote bed zover mogelijk richting de as of in het gangpad...
kogeldruk is meestal 70-80 kg (max 75)
voortent etc gaat allemaal in de auto achterin. maar ik ken ook wel mensen die voortent in de caravan doen en dan 2 fietsen (zonder voor- en achterwiel) in de achterbak (samen met losse wielen) van de auto doen....
auto was op en nieuwe espaces zijn lang zo groot niet meer, dus totaal andere auto gekocht: kia optima, ruime stationwagen. geen ruimte meer voor fietsen in de auto... nu hebben we 3 fietsen op het dak zonder voorwiel (inmiddels zijn alle 4 de fietsen volw maat mountainbikes), meer past echt niet naast elkaar tenzij je de fietsen wat meer gaat veranderen (stuur scheef, trappers eraf) en ik denk dat het dak ook wel vold belast is zo.
de lichtste fiets zonder voorwiel (ivm de draai naar binnen) en en losse voorwielen gaan bij ons de caravan in, op het grote bed zover mogelijk richting de as of in het gangpad...
kogeldruk is meestal 70-80 kg (max 75)
voortent etc gaat allemaal in de auto achterin. maar ik ken ook wel mensen die voortent in de caravan doen en dan 2 fietsen (zonder voor- en achterwiel) in de achterbak (samen met losse wielen) van de auto doen....
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Waarom wil je de voorwielen demonteren op het dak? Extra werk en je moet de wielen weer elders opslaan.
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Hier de fietsen nu plat op het dak. Sturen moeten wel een kwartslag gedraaid worden. Ze liggen stevig en geen gerammel of gefluit.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Ik had wel graag een fietsdrager gehad voor op de achterklep zodat ik deze ook kon gebruiken met in combinatie met de caravan. Helaas kunnen deze (begrijpelijk) het gewicht van 2 electrische fietsen niet aan.
Nu een Uebler i21 voor de momenten zonder caravan gekocht
Nu een Uebler i21 voor de momenten zonder caravan gekocht
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Ze staan daardoor lager op het dak en omdat ze met de vooras op een as van de drager staan, staan ze vooral veel steviger vast dan op het verende rubber van de voorwielen... (en we vinden het een iets mooier gezicht ) Als we het dak opendoen zie ik ze echt niet bewegen.
En met snelkoppelingen op de as van de voorwielen is het weinig werk
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Steviger en lager, daar heb je wel gelijk in denk ik. Maar al met al plaats ik ze toch liever volledig en bij deze snelheid kan dat prima. Ieder zijn eigen afweging blijkt maar weer
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
-
- Berichten: 530
- Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08
Re: Nog meer perikelen van fietsdragers
Ik zou ook kiezen voor vork-montage. Die losse voorwielen wegen echt geen drol, die gooi ik wel op bed ofzo.
Vast met de vork voelt fijner aan moet ik zeggen.
Vast met de vork voelt fijner aan moet ik zeggen.