Weer-/vochtplekjes op kastranden langs en op plafond

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arja75
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 10 aug 2018 18:16

Weer-/vochtplekjes op kastranden langs en op plafond

Bericht door Arja75 » di 27 apr 2021 12:36

Met grote vreugde onze caravan weer uit onze winterstalling gehaald. Helaas tot onze grote schrik veel weerplekken in de lijsten boven de kastjes langs het plafond en op het plafond zelf.
Voor de winterslaap en na het hele seizoen buiten te zijn geweest is er een vochtmeting gedaan en deze was prima, maar bij het brengen naar de stalling zijn we vergeten de ramen en dakluiken op de ventilatiestand te zetten stom.gif De oorzaak is dus wel duidelijk.
Mijn grote vraag is: kunnen we deze plekken nog wegkrijgen en zo ja, waarmee? Hoop dat jullie raad hebben voor ons scratch.gif
Bijlagen
IMG_20210427_125327.jpg
IMG_20210427_125251.jpg

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Weer-/vochtplekjes op kastranden langs en op plafond

Bericht door BertJan » di 27 apr 2021 14:10

krijg je er helaas niet uit, het beste is de kachel even stoken voordat je de caravan in de stalling zet, dan zet je de caravan droger (omgevingsvocht) weg.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Weer-/vochtplekjes op kastranden langs en op plafond

Bericht door Wally » di 27 apr 2021 14:36

Al geprobeerd met een sopje?
Als het erin getrokken is zal het niet meevallen.
Als het erop zit moet het toch te verwijderen zijn.
Frans

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Weer-/vochtplekjes op kastranden langs en op plafond

Bericht door janvijn » di 27 apr 2021 15:44

Ik zou het eens proberen met een vinger in een vochtig doekje en daar op het puntje wat “jif” aanbrengen. Op een klein stukje proberen.
Als dat lukt dan kun je het wat groter aanpakken, maar niet overmatig gebruiken, anders krijg je misschien doffe plekken.
Hoop dat het succes brengt
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Gebruikersavatar
Arja75
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 10 aug 2018 18:16

Re: Weer-/vochtplekjes op kastranden langs en op plafond

Bericht door Arja75 » di 27 apr 2021 16:00

Ben ook bang dat het niet weggaat 😢. Het plafond is schoon te maken met een sopje, maar op de kastjes is het hardnekkig.
De tip van de kachel lijkt me een goede, alleen is het voor nu mosterd na de maaltijd.
Met een beetje schuurmiddel schuur ik de print van het fineer af, maar helaas de weerplekken niet.
Heb nu met bleek wat proefstukjes opgezet, fingers crossed 🤞
Donderdag gaat de caravan naar het onderhoudscentrum om een mover te plaatsen, ga daar ook maar eens vragen of ze er eens naar willen kijken.
Bedankt voor jullie meedenken alvast.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Weer-/vochtplekjes op kastranden langs en op plafond

Bericht door Paul » di 27 apr 2021 16:12

Wellicht ook een andere stalling zoeken.
Uiteindelijk komt het vocht ergens vandaan.
Bij een goede droge stalling zou je hier geen last van moeten hebben.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Weer-/vochtplekjes op kastranden langs en op plafond

Bericht door RichTrip » di 27 apr 2021 16:52

Ik heb overigens echt nog nooit de ramen of luiken op de tocht stand gezet. Altijd alles dicht, ook nu bij inmiddels de derde stalling. Dus dan zal de stalling wellicht toch een rol hebben gespeeld.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Weer-/vochtplekjes op kastranden langs en op plafond

Bericht door Daphne » di 27 apr 2021 17:03

Wij zetten ook geen ramen en dakluiken op een kier. Een caravan heeft sowieso ventilatiegaten en roosters waar je niets aan hoeft te doen. Je moet alleen zorgen dat de caravan droog is. Tijdens kamperen altijd ventileren zodat vocht geen kans krijgt, ook wanneer je de kachel aan hebt. Vooral kussens kunnen veel vocht opnemen als je niet ventileert tijdens koken en slapen.

Als de plekjes die er al zitten niet weggaan met schoonmaken, dan is het jammer maar helaas.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Weer-/vochtplekjes op kastranden langs en op plafond

Bericht door Chris » di 27 apr 2021 17:48

DE reden waarom ik van stalling ben gewisseld..
Een stalling in een vochtige regio gewisseld voor een op duinzand
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Weer-/vochtplekjes op kastranden langs en op plafond

Bericht door Ron » di 27 apr 2021 18:47

BertJan schreef:
di 27 apr 2021 14:10
krijg je er helaas niet uit, het beste is de kachel even stoken voordat je de caravan in de stalling zet, dan zet je de caravan droger (omgevingsvocht) weg.
Juist nooit de kachel van te voren aanzetten.
Warme lucht bevat meer vocht in grammen per m3.
Als hij dan afkoelt stijgt de relatieve vochtigheid.

Je kan beter juist de airco aanzetten.
En dan vooral op de stand ontvochtigen.
Maar dat is mosterd na de maaltijd.
Wij zetten nooit ramen of dakluik op een kier.
Onze stalling heeft hier en daar wat gaten in de muren.
Daardoor is het kurkdroog.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

koerier
Berichten: 165
Lid geworden op: za 31 okt 2009 20:45

Re: Weer-/vochtplekjes op kastranden langs en op plafond

Bericht door koerier » di 27 apr 2021 22:54

Het weer in voortenten wordt ook wel eens schoongemaakt met een oplossing chloor en water.
Ik dacht 1op 10. Maar weet dat niet zeker.
Misschien dat het bij de kastjes ook kan.
Lmc Luxus 540 D 1999 met mover Truma SR als werkpaard Mercedes Sprinter 208 CDI dubbele cabine 2004.

Alieben1961
Berichten: 164
Lid geworden op: za 30 sep 2017 18:54

Re: Weer-/vochtplekjes op kastranden langs en op plafond

Bericht door Alieben1961 » wo 28 apr 2021 19:29

Probeer Dasty eens wellicht helpt dat maakt veel dingen schoon
BMW X 6 30D met M pakket en remaping 420pk en 720nm aan de haak Eriba Nova 545 GL 1900 kg ITBS/mover/airco /E&P/lithium Victron 200AH/multiplus 12/2000 van Victron en 175 watt zonnepaneel.

Gebruikersavatar
Arja75
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 10 aug 2018 18:16

Re: Weer-/vochtplekjes op kastranden langs en op plafond

Bericht door Arja75 » do 29 apr 2021 18:33

Bedankt voor alle reacties.
Ventileren doen we altijd als we er zijn. Als we bij de caravan zijn, zitten de ramen nooit dicht en beter nog, staat alles wagenwijd open vanwege het prachtweer 😉

Vandaag is de caravan naar het onderhoudscentrum gebracht en die gaan er naar kijken. De eerste visuele check vond de beste man vreemd dat de weerplekken alleen in het leefdeel van de caravan zitten. Binnenzijde kasten en toilet is niets te zien. Nergens lekkage plekken zichtbaar. Caravan ruikt ook niet muf. Morgen wordt wederom vochtmeting gedaan en controle van alle afdichtpunten.

Of het de stalling is? Ik heb geen flauw idee en ik hoop het niet. Het is een keurig bedrijf, zorgvuldig geregeld, alles open en bloot en transparant, geen stiekem gedoe (vorige stalling had dat wel) We hebben ook niet eerder deze problemen gehad... Ach. Laten we de bevindingen van het onderhoudscentrum maar afwachten. Zij waren in ieder geval wel vol lof over onze stalling en zij zullen het wel weten toch? Hoop ik.... Een andere stalling bij ons in de buurt is niet te vinden of het is een buitenstalling of een louche spul...

Ben met bleek in de weer geweest, maar dat doet op de fineerdelen helemaal niets. Kreeg de tip van ontweringswater wat schilders gebruiken op hout...

Ik hou jullie op de hoogte van uitkomsten/vorderingen. Duim maar even mee dat het geen grote ellende is die boven komt drijven...

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Weer-/vochtplekjes op kastranden langs en op plafond

Bericht door Micky » do 29 apr 2021 18:44

[re.gif]

Had je een vochtvreter in de caravan staan?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Arja75
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 10 aug 2018 18:16

Re: Weer-/vochtplekjes op kastranden langs en op plafond

Bericht door Arja75 » do 29 apr 2021 23:20

[re.gif] nee, maar nu wil mijn man dat er de volgende keer wel zo'n ding in komt. Ben daar zelf niet zo blij mee na alles wat ik erover heb gelezen...

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Weer-/vochtplekjes op kastranden langs en op plafond

Bericht door Micky » do 29 apr 2021 23:25

[re.gif]

Nee juist NIET plaatsen, daarom vroeg ik het, dit trekt juist vocht aan van buiten [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Arja75
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 10 aug 2018 18:16

Re: Weer-/vochtplekjes op kastranden langs en op plafond

Bericht door Arja75 » vr 30 apr 2021 19:57

[re.gif] Dat hoef je mij niet te vertellen. Mijn wederhelft denkt er toch anders over 🙈
1 geluk, ik ben degene die met de hut rijdt, dus breng en haal ik hem naar en van de stalling. Vergeet ik niet de ramen op de ventilatiestand te zetten, maar dan vergeet ik de vochtvreter toch gewoon 🤣

Gebruikersavatar
Arja75
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 10 aug 2018 18:16

Re: Weer-/vochtplekjes op kastranden langs en op plafond

Bericht door Arja75 » di 4 mei 2021 08:18

Caravan is terug van onderhoud. Uitgebreid gezocht naar lekkage, maar gelukkig niets kunnen vinden. Ook de vochtmeting was wederom prima en gaf totaal geen indicatie. Nu dus nog het raadsel waar de weerplekken dan wel vandaan komen scratch.gif
Volgens de onderhoudsman is het dan het meest waarschijnlijke dat de caravan te nat is weg gezet. De stalling waar onze caravan staat kent hij en dat leek hem geen reden tot deze problemen. Aan de ene kant dus wel blij met de uitkomst, aan de andere kant nog wel balen van al die plekken :(
Helaas nog geen oplossing gevonden om het weg te krijgen.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”