Niet groter maar kleiner

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Niet groter maar kleiner

Bericht door Daphne » ma 19 apr 2021 15:28

In de laatste aanschaf heb ik onze nieuwste aanwinst al aangekondigd, voor de geïntereseerden nu ook het verhaal over het waarom.

We willen om toekomstbestendiger te zijn een lichtere caravan. Zo hoeven we minder na te denken over de trekkende auto en is de keuze groter, zelfs wanneer er over een EV wordt nagedacht. Ook wil ik compacter rondtrekken. Dutchdrummer vindt dat minder belangrijk, die vindt het wel leuk om ook met de huidige combi door kleine dorpjes en smalle straatjes te rijden.

Eerste reden om toch nu afscheid van de Knaus te nemen is dat de Knaus meer weegt dan we dachten. We hebben ‘m vakantie klaar laten wegen maar zonder kleding en boodschappen. We kwamen uit op 1600 kg. Dan hebben we met de huidige trekker, die we net hebben, geen marge meer. En polderen met kogeldruk en rekenen met marges in weegresultaten om onder de bekeuringsgrens te blijven willen we sowieso niet. Een andere mogelijkheid is om een trekker te kopen die meer mag trekken, maar MTM van de caravan is 1700 kg en dat blijft heel krap.

Tweede reden om van de Knaus afscheid te nemen, is dat we nooit helemaal tevreden zijn geweest over de rij-eigenschappen. Er moeten altijd fietsen mee om aan een beetje fatsoenlijke kogeldruk te komen.

Derde reden: We hebben, tijdens de bouw van ons huis, een jaartje in de caravan gewoond en toen was de ruimte wel fijn. Maar voor de vakantie hebben we nu toch meer het gevoel ons huis mee te slepen en is er minder Yeah-gevoel als we een weekend weg of een vakantie plannen.

Ten vierde: door de overspannen caravan- en campermarkt is inruil nu heel gunstig. De dealers smeken bijna om gebruikte caravans, want ze hebben niks staan. Mogelijk is dat over 1 à 2 jaar anders, als de nieuwe caravan- en camperbezitters weer zorgeloos naar verre bestemmingen kunnen vliegen en hun kampeermiddel van de hand doen en er weer een overschot is aan kampeermiddelen.

Onze wensen:
• Frans bed (liefst aan de voortentzijde van de caravan), in z’n geheel te openen en een matras uit één deel.
• Comfortabel zitten voor minimaal 2 personen, waarbij languit hangend televisie te kunnen kijken, zonder de nek te verdraaien een must is.
• Toilet (het liefst Thetford) en een volwaardige wastafel die niet opklapbaar is.
• Aanrechtblad met plaats voor een Nespresso apparaat. Koelkast hoeft niet groot te zijn, in de zomer gaat er een koelbox mee en koken doen we weinig. Bij de caravan is het meestal Cobben/barbecueën en voor de rest eten we buiten de deur. Kookplaat in de caravan is voornamelijk voor eitjes koken of een blik soep opwarmen. Oven hebben we niet nodig, we kopen liever vers van de bakker en anders hebben we crackers of beschuit.
• Voor en achterzijde van de caravan voorzien van een raam.
• Goede kachel met ringverwarming, vloerverwarming en airco
• Vaste luifel, mover, fietsendrager, duo control + CS en noodstroom
• Leeggewicht rond 1000 kg. Rijklaar inclusief alle opties max. 1250, MTM 1500 kg.
• Gladde beplating



Nadat we erachter kwamen dat we voor lichte caravans toch telkens bij de instapmodellen terecht kwamen, kregen we het gevoel niet te kunnen slagen. De Eriba Nova light had ik al een tijdje in gedachten maar dutchdrummer was ‘m wel telkens voorbijgelopen en er ontbreken toch wel zaken die standaard in andere caravans zitten, die er bij Eriba los bij komen. Zo moet er nog een boiler en ringverwarming worden ingebouwd en met alle andere opties die we weer nieuw moeten aanschaffen loopt de prijs alsmaar op, want alleen de satellietschotel kan worden overgebouwd. Hoewel we de boiler eigenlijk niet gebruiken, vind ik dat deze er wel in moet zitten. Maar kwalitatief is deze Nova light in vergelijking met andere caravanmerken geen instapmodel te noemen.

Met een gunstige inruil en het aanbod van een proefrit met de caravan en een weging nadat alle opties zijn gemonteerd, hebben we de knoop doorgehakt. Het wordt onze tweede Eriba caravan en we voelen nu al de kampeerkriebels en hebben er zin in.


De trend van telkens een stapje groter doorbreken we bij deze, wij gaan kleiner blij.gif mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door sailor wim » ma 19 apr 2021 15:32

[re.gif] Een prima omschrijving van jullie motivatie, en de gedachte tot toekomst bestendiger maken kan ik mij helemaal in vinden. thumbup.gif
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door PD » ma 19 apr 2021 15:46

Jullie roepen inderdaad al een poosje dat de volgende caravan kleiner en vooral lichter moest worden... ik had eerlijk gezegd verwacht dat het een T@B zou worden, maar de Eriba Light is ook een prima alternatief, zeker t.o.v. de instappers van de volumemerken.

Toekomstbestendig... ach ik verwacht dat we nog minstens 10 jaar auto's kunnen kopen die ook zware caravans kunnen trekken, maar ook dat is een keuze. Wij ervaren geen beperkingen voor het rondtrekken met onze caravan, noch qua gewicht noch qua formaat en we bezoek toch veelal mini- en boerencampings.

Verbazingwekkend eigenlijk dat zaken als ringverwarming en boiler als accessoires worden aangeboden en niet gewoon standaard zijn in de Eriba, vandaar mogelijk de toevoeging "Light"... die je vanzelfsprekend wat minder light maakt op basis van jullie wensen.

Heel veel plezier ermee; hopelijk hebben ze bij Witoma tijd om jullie nieuwe aanwinst snel in orde te maken thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door JanPunne » ma 19 apr 2021 15:48

Inderdaad mooi omschreven.
Wij gaan in principe niet groter omdat we in de loop der jaren gemerkt hebben dat wij met onze caravan vaak op mooiere maar wel iets kleinere plaatsen kunnen staan. En dat is voor ons weer prioriteit.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door Aviva » ma 19 apr 2021 16:03

Nogmaals van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe caravan thumbup.gif
Leuk Daphne dit verslag waarom jullie wilden overstappen naar een kleinere caravan en welke overwegingen jullie daarin hebben meegenomen thumbup.gif

Heb net nog even rustig de foto's van het model bekeken wat jullie hebben gekocht, vind het echt een leuke caravan.
Moet je eerlijk zeggen ik loop er op een beurs ook vaak aan voorbij, ik wordt nog wel getrokken door de Touring door de vorm van het model, maar bij andere kleinere Eriba modellen heb ik vooral het 'kleine caravan gevoel waar ik met 1,93 niet inpas". Ik zie nu dat deze caravan ook een stahoogte heeft van 1,98 cm dan maakt volgens mij niks met onze eigen caravan.

Voor wat betreft de keuze voor een Mover was je hierin nog beperkt tot bepaalde modellen? Ik meen mij uit het verleden te herinneren dat door het lage chassis niet alles paste?
En de fietsen? Komen die weer voor op de dissel?
Hebben jullie een 1.300, 1.400 of 1.500 kg as?

Veel plezier met de voorpret en hopelijk kunnen ze hem snel voor jullie klaarmaken!
Laatst gewijzigd door Aviva op ma 19 apr 2021 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door Dutchdrummer » ma 19 apr 2021 16:05

[re.gif]

De moverkeuze is beperkt tot de ALKO Mammut mover, vanwege het lage chassis.
En er komt een fietsdrager op de dissel voor 2 electrische fietsen.
De as die eronder zit is een 1500 kg as.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door dieseltijger » ma 19 apr 2021 16:28

(Enigszins) herkenbaar de gedachtengang: Ik wil niet dat de keuze van mijn auto (te zeer) bepaald wordt door de massa van de caravan. Dus een joekel van een auto - prima - maar het moet geen "moetje" zijn. Goede zaak dat jullie een kwaliteitscaravan kopen - ik geniet er altijd van als een product of dienst de verwachtingen overtreft.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door Daphne » ma 19 apr 2021 16:30

PD schreef:
ma 19 apr 2021 15:46
Verbazingwekkend eigenlijk dat zaken als ringverwarming en boiler als accessoires worden aangeboden en niet gewoon standaard zijn in de Eriba, vandaar mogelijk de toevoeging "Light"... die je vanzelfsprekend wat minder light maakt op basis van jullie wensen.
Wij waren ook verbaasd, maar goed, zo kun je zelf bepalen hoe "light" je het wil hebben. Op de Eriba site kun je de caravan configureren. Hierbij telt niet alleen de prijs op maar ook het gewicht van de accessoires en kun je niets meer aanvinken als je geen laadvermogen meer over hebt. Hoe zwaarder de caravan wordt, hoe lichter de portemonnee mrgreen.gif

En tja die T@b, leuk maar je gaat niet door voor de koelkast awhoea.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door mrbullmastiff » ma 19 apr 2021 16:34

Veel plezier met jullie nieuwe caravan.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door deusjevo » ma 19 apr 2021 16:36

Goed doordacht, gefeliciteerd! thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

workel

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door workel » ma 19 apr 2021 16:42

[re.gif]
Ik snap je/jullie beweeg redenen wel, wij zijn naar een grotere gegaan maar dat heeft met de gezinssituatie te maken. Als junior echt besluit niet meer mee te gaan dan gaan wij ook kleiner en wellicht lichter. Moet eerlijk zeggen, kijk nog wel eens in een Eriba met hefdak de rest niet nav jullie aanschaf de site eens bekeken en de versie 442 met vast bed spreekt mij wel aan.

Geen idee of de volgende auto, weer benzine word of elektrisch dan is lichter zeker aan te bevelen, maar dat zal voor ons nog wel een jaar of 2, 3 duren.

Dat van de inruil snap ik wel, onze dealer heeft er ook 10 ipv normaal 50 stuks, die verkopen ze zo tegen een hoge prijs.

Nu ff wachten tot hij word geleverd en dan genieten van je/jullie Eriba.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door PD » ma 19 apr 2021 16:42

Daphne schreef:
ma 19 apr 2021 16:30
En tja die T@b, leuk maar je gaat niet door voor de koelkast awhoea.gif
Misschien wel voor de T@B 😂
Bijlagen
E53B5979-AB61-4236-BDC1-9EEC8D3DF64D.jpeg
Laatst gewijzigd door PD op ma 19 apr 2021 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door ArnoM » ma 19 apr 2021 16:44

Dutchdrummer schreef:
ma 19 apr 2021 16:05
[re.gif]
De moverkeuze is beperkt tot de ALKO Mammut mover, vanwege het lage chassis.
Gefeliciteerd!
De ALKO Mammut beviel mij prima, het joystickje om mee te sturen en gas geven tegelijk werkt prima!
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door Trina » ma 19 apr 2021 16:47

Wat een leuke ontwikkeling.
Eriba's zijn geweldige caravans.
Heel veel vakantieplezier er mee.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door AadB » ma 19 apr 2021 16:56

Een zeer weloverwogen keuze dus dat is natuurlijk goed. Mooie caravan met alle opties die je wilt. Jullie gaan weer voor een vaste luifel. Ik weet niet hoe breed hij wordt bij jullie, die van ons is 3,5m en dat vind ik best smal. Ik denk dat ik de volgende keer voor een Unico of Fortex luifel zou kiezen. Voordeel van de vaste luifel is natuurlijk het gemak.
Ik snap het “gewichtsprobleem” wel, dat heb ik ook wel een beetje. Probleem wordt ook wel veroorzaakt door alle accessoires die wij (en jullie) hebben. Probleem met rijden (ook zonder fietsen) hebben wij niet.
Inderdaad vreemd dat er geen ringverwarming en boiler in zitten. Wij gebruiken de boiler voor de afwas en dat vinden we super.
Heel veel plezier met de nieuwe caravan thumbup.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Franswa
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 14 dec 2016 19:36

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door Franswa » ma 19 apr 2021 17:07

Ik ben van een 510 naar een 450 gegaan onder het motto van “je wordt wel ouder maar niet handiger”. En dat bevalt erg goed.
Zweedse auto, Duitse caravan.

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Niet groter maar kleiner

Bericht door Avontuur » ma 19 apr 2021 17:30

Daphne en Dutchdrummer, wat een goede overweging.
Enne nogmaals gefeliciteerd, overigens wij zijn fan van de Alko mover met de joystick!
Dus dat is een plus wat mij betreft, welkom terug bij de Eriba familie haphop.gif

Mandy en Rick

Afbeelding
Wij hebben de luifel opgezet, ook eens proberen :-)
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door Morgoth » ma 19 apr 2021 17:51

Gefeliciteerd. Mooie caravan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door Abve » ma 19 apr 2021 18:28

Daphne en Dutchdrummer, van harte gefeliciteerd met jullie keuze.
Fijn dat je op deze wijze toch de caravan vindt die bij je past.
Groot gelijk dat je niet wilt hannesen met het gewicht en de wettelijke foefjes om dit verbloemen.
Dat geeft volgens mij alleen maar onrust ( althans bij mij wel) en dat wil je nu juist niet, als je met vakantie gaat.
Het gevoel moet goed zijn.

Op deze wijze ben je op de toekomst voorbereidt waardoor je weer jaren vooruit kunt.
Heel veel plezier en veilige kilometers gewenst!
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door Aviva » ma 19 apr 2021 19:05

Dutchdrummer schreef:[re.gif]

De moverkeuze is beperkt tot de ALKO Mammut mover, vanwege het lage chassis.
Geen straf om de ALKO mover te hebben. Ik heb bij de Movershop ermee mogen spelen. We zijn voor de Truma gegaan omdat die wat gunstiger qua prijs was.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door MarcoC » ma 19 apr 2021 20:00

Grappig... de ene wil van groter en zwaarder naar kleiner en lichter.... de andere wil van kleiner en lichter naar groter en zwaarder scratch.gif awhoea.gif

Maar snap jullie argumenten heel goed thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door VIP » ma 19 apr 2021 20:08

Van harte gefeliciteerd met jullie doordachte keuze en aankoop thumbup.gif

Een mooi vooruitzicht, mss heb ik er overheen gelezen maar wanneer krijgen jullie hem.....

Enneh nu wel rustig slapen hè knipoog.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door Daphne » ma 19 apr 2021 20:42

[re.gif]

Thnx VIP. Exacte afleverdatum is nog niet bekend. Hangt een beetje af of de opties snel leverbaar zijn. Wij hopen met Hemelvaart met de nieuwe weg te kunnen. Alles wat eerder kan is meegenomen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door Rene_13 » ma 19 apr 2021 20:43

Mooie weloverwogen keuze.
Gefeliciteerd
En bedankt voor het inkijkje van de overwegingen.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Niet groter maar kleiner

Bericht door Chris » ma 19 apr 2021 20:47

Dutchdrummer schreef:
ma 19 apr 2021 16:05
[re.gif]

De moverkeuze is beperkt tot de ALKO Mammut mover, vanwege het lage chassis.
En er komt een fietsdrager op de dissel voor 2 electrische fietsen.
De as die eronder zit is een 1500 kg as.
Enne.... dimbaar licht ???
Of komt er nog een projectje aan??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”