Kabeldikte voor mover

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door Chris » zo 29 jan 2017 18:39

Had te laat geweest Karel.
Zaterdag a.s. zal ik samen met Jaap de zaak overzetten van de "ouwe"naar de "nieuwe"...
De mechanische montage dan.
In de week daarna ga ik de zaak thuis aansluiten.
Dan neem ik er m'n gemakkie van...
Vrije dag... ik heb er nu als ouwe l.l toch zat, en dan lekker alles inbouwen zoals ik het wil.
Ik kan er een dag aan besteden, of zelfs twee als ik ga zitten luieren..
Een caravanboer doet het tegenwoordig in een uur..... zegt ie..
En hoe het dan zit... zeg het maar.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door Chris » ma 30 jan 2017 16:43

Zo..

Even gekeken naar 6mm2.
Stukje meegenomen en dikte gemeten.
Valt alles mee... net 3mm dik.
En een slijtvaste isolatie eromheen die sterk en toch dun is, totaal 4 mm dik.
Maar.. kost wel € 2,70 de meter...
Ik zal maar even goed meten dus. mrgreen.gif

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

kipecu
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 00:26

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door kipecu » ma 6 feb 2017 10:23

Het gaat er een beetje om hoeveel spanning je kwijt raakt over zo'n ader, dat telt aardig aan bij hoge stromen en lage spanningen. De invloed van overgangs en leidingweerstand neemt behoorlijk toe bij lage spanningen en hoge stromen. Stel de verbruiker is 200 W, dan loopt er bij 220V een stroom van 0,9 Ampere. Een verbruiker van 200 W heeft bij 12 V een stroom nodig van 16,6 Ampere. Nemen we even aan dat de leidingweerstand van het 220 V circuit en ook het 12 V circuit maar 0,1 Ohm is. Lijkt niet veel toch? Dat betekent dat je spanning aan de verbruikerszijde met 0,9x 0,1= 0,09 Volt zakt bij het 220 V circuit en 16,6x 0,1= 1,66 V. Dus bij een verbruiker van 200W in een 12 Volt circuit zal de spanning bij een goed gevulde accu zakken van 13,2 naar 11,5 Volt, dat is aanzienlijk. Nu hebben we het over slechts 0,1 Ohm weerstand, dat is dan alles inclusief, de leidingweerstanden en overgangsweerstanden van connectors en klemmen. Dat loopt snel op en voor mij geen enkele reden om hier op de kabeldikte te bezuinigen. Een beetje overdrijven mag hier gerust. En als je toch bezig bent denk dan ook eens aan aan de kabelogen want daar is door het gebruik van de juiste krimptangen veel winst te behalen.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door Ab » ma 6 feb 2017 18:52

Het is nog veel extremer.
Een mover motor kan maar zo 50 of 60 Ampère gaan trekken.
Dat maal 2 motoren..en je zit aan 100 Amps..
750 watt elektromotoren is niks bijzonders in movers.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door Chris » ma 6 feb 2017 22:34

Vandaag de "dikke" kabel geregeld.
Origineel levert Powrmover 16mm2 tussen de accu/zekering/schakelaar en electronica kast.
Nu had ik eerst mijn hoofdschakelaar op 2,5 meter afstand zitten, en daarom de zaak compleet met 35mm2 uitgevoerd.
Nu komt alles dicht bij elkaar, alle kabel samen nog geen meter schat ik.
Dus ik ben terug naar 25mm2, dat is goed voor 100-125 Amp...
Zover komt het niet want de zaak is met 120A gezekerd.
( Ik heb gelukkig professioneel krimpmateriaal ter beschikking, daar zit idd een hoop winst...)
Dus... de moverklus kan verder... nog effe een caravan afgeleverd krijgen....
Lekker bezig zo.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door RogerS » ma 6 feb 2017 22:48

Hier twee video's van mijn post (viewtopic.php?f=63&t=22356) op dit forum toen ik problemen had met mijn mover.

De originele voedingskabel van 10mm2 van de accu naar de controlbox:
https://www.youtube.com/watch?v=zyC4WW40_Xc

En dezelfde mover het trottoir omhoog waarbij ik alleen deze kabel had vervangen door een exemplaar van 25mm2
http://youtu.be/aBVWM-4BnRc

De kabels naar de motor 6mm2 heb ik laten zitten, deze heb ik wel zoveel mogelijk ingekort.
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door Chris » ma 6 feb 2017 22:55

RE.gif
Hoi Roger..
Ik heb nu alle originele bekabeling vervangen.
Dus ook van de motoren, dat was 4mm2 en is nu 6mm2
De accubekabeling was 16mm2 en is nu 25mm2
Dus overal een inhaalslagje gedaan. ( ook met minimale lengte's)
Ook prima krimpogen en AMP materiaal, inc. echte krimptangen hiervoor gebruikt.
Heel duidelijk is mij wel dat er zo echt iets te verbeteren valt.
Maar... overdrijven is denk ik ook niet nodig.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door Xander83 » zo 18 apr 2021 15:28

Even een oud draadje van stal halen!
Voor onze hobby wil ik een combinatie van een Purple Line en een Victron PPP aanschaffen.
De meest logische plaats voor de accu is onder de rondzit in het midden, boven de as, of onder het franse bed, zo dicht mogelijk bij de as.
Echter is dit geen logische plaats voor de hoofdschakelaar.
Als ik die op een bereikbare plaats in de buitenwand wil plaatsen, moet ik een afstand van 1,5 a 2 meter overbruggen, en dan nog eens naar de control unit.
Daarnaast heeft de Victron schroefklemmen, met een maxime kabeldikte van 16mm2.
Is het haalbaar om de hoofdschakelaar 2 meter verderop te plaatsen?
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door atmosphere2 » zo 18 apr 2021 17:52

Waarom een licht gewicht accu boven de as plaatsen?

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door Xander83 » zo 18 apr 2021 18:20

[re.gif]
Wellicht macht der gewoonte mrgreen.gif
Maar anderzijds is het ook de enige plaats waar ik direct ruimte heb.
Maar denk dat ik hem dan toch onder het bed ga plaatsen, zo dicht mogelijk bij de plek in de rechter wand waar de hoofdschakelaar komt.
Nadeel aan de indeling van onze caravan dat alle bergruimtes aan de linkerkant zitten...
Blijft nog over of ik de control unit bij de accu plaats of tegen re rechterwand naast de omvormer vanwege de lengte van de accu kabels...
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door Chris » zo 18 apr 2021 19:55

Ik heb de accu <> stuur elektronica bekabeld en daar zit ipv een hoofdschakelaar een zwaar relais tussen.
Dat relais stuur ik ook met 12 volt, maar dat kan met normale 1,5 mm2 bekabeling.
Het relais kan 200 Amp. schakelen.
De hoofdschakelaar zit 5 meter 1,5 mm2 kabel tussen naar het relais.
Die hoofdschakelaar is een sleutelschakelaar en zit achter het serviceluik waar ook de andere moverzooi ligt.

Wel heb ik een blusdiode over de spoel van het relais gehangen, dan blijft de sleutelschakelaar heel.
Op de foto zie je tegen de wand het relais zitten....tussen blauwe stuurkast en de Ctek lader... werkt heel simpel nu.
In mijn vorige hut wilde ik ook een stukje verderop die hoofdschakelaar, en heb toen 2x 2 meter 25mm2 kabel gelegd tussen accu en hoofdschakelaar.
Alles om spanningverlies te voorkomen.
.
Mover elektronisch.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door Xander83 » zo 18 apr 2021 23:49

[re.gif]
Dat is een elegante manier om het op te lossen.
Welk relais heb je daarvoor gebruikt? Ik kom ze tegen in zo’n beetje alle prijsklassen.
En als ik brutaal ben: hoe heb je e.e.a. aangesloten?
Ik neem aan dat de schakelaar op een eigen 12V circuit zit?
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door Chris » ma 19 apr 2021 07:55

[re.gif]
Zoek ik vanavond even op voor je...
Die link van dat relais.
En aansluiten....tja...techneut he...Dan fiets je dat a vue in elkaar..
Wel lastiger is om aan alle dikke kabels de goede maat kabelogen te krimpen.
Daar had ik via mijn werk de juiste keuze in kunnen maken.
Maar auto onderdelen zaken hebben dat ook.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door Xander83 » ma 19 apr 2021 08:38

[re.gif]
Cheers! Ieder zijn vak mrgreen.gif
Alhoewel ik toch altijd op onderzoek uitga!
Het relais heeft 4 contacten, 2 schroef en 2 steek.
De schakelaar monteer ik aan de steek contacten, en de blusdiode 1n4003/1n4007 in “tegengestelde richting” aan de steek contacten?
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door Chris » ma 19 apr 2021 09:17

Makkelijke tip.
Het streepje op de diode moet aan de + draad komen.

De coil v h relais zijn idd de steek AMP aansluitingen en de powerschakelaar zit aan de schroefkontakten.

Zelf heb ik aan de + van de accupool een zekeringblokje gemaakt.
Daarmee kan je makkelijk de stuurspanning voor het relais maken.....en nog andere gewenste zaken als noodstroom etc.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door Xander83 » ma 19 apr 2021 11:14

Ik begeef mij hier op voor mij enorm onbekend terrein mrgreen.gif (geef mij maar computer netwerken, servers en data integraties...)

Als zowel de mover als de schakelaar op de schroefcontacten zitten, wat is dan het nu van het relais ertussen?

Ik ging er van uit dat de schakelaar op de steek aansluitingen zit dat deze dan de spoel "activeert" en dus het relais sluit waardoor er spanning over de schroefcontacten kan lopen? scratch.gif
Ik ga mij nog maar eens inlezen in de werking van relais...
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door Chris » ma 19 apr 2021 11:25

[re.gif]

De spoel moet wel 12 volt DC hebben....anders doet ie niks.
Dus die schakelaar (ver weg) moet in serie met de spoel en een 12 volt aansluiting....net als een lampje dus... maar ipv het lampje de spoel van het reials.
En over de spoel die blusdiode....streepje aan de + kant.

De zware kontakten in het relais schakelen de dikke accu bekabeling.... dat is een potentiaalvrij kontakt. ( als een losse schakelaar zonder draden er aan.)
Wellicht niet handig geschreven,,, powerschakelaar of powerkontakten zijn de zware kontakten in het relais.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door Wally » ma 19 apr 2021 12:28

atmosphere2 schreef:
zo 18 apr 2021 17:52
Waarom een licht gewicht accu boven de as plaatsen?
Kunnen de kabels zo kort mogelijk blijven
De mover zit ook net voor of achter de as.

Frans

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door Xander83 » ma 19 apr 2021 13:27

[re.gif]
Bij onze vorige caravan zat de accu helemaal rechts, dus de kabels van de rechter motor lagen opgerold ernaast.

[re.gif] [re.gif]
Ik ben eens even op onderzoek gegaan.
Komt dit schema een beetje in de buurt?
Bovenste 12V is de mover aansluiting, onderste 12V is de domestic aansluiting (Ik ga uit van een Victron PPP) en het relais zou een NO relais zijn.
Bijlagen
circuit (1).png
circuit (1).png (5.57 KiB) 674 keer bekeken
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door Chris » ma 19 apr 2021 13:55

Exact..klopt

Let wel even op....de 12 volt aansluitingen zijn nu getekend met de - aan de bovenkant...
Lange streepje is +.
Diode zit goed.
En idd...een NO (normal open) relais.

En...M staat hier voor de aansluiting vd stuurkast.

Enne..bij mij zitten de kabels van 1 movermotor ook opgerold.
Het is gelijkspanning, dan is er niks aan de hand.
Bij wisselspanning mag dat niet..
Belangrijk dat de movermotorkabels allemaal even lang zijn.

Laatste..
Let goed op bij gelijkspanning dat je geen + en - draad verwisselt...dat is gelijk rook...en schade..
Anders dan bij wisselspanning.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door Xander83 » ma 19 apr 2021 14:29

[re.gif]
Ah het schakelende gedeelte moet dna aan de min-kant van de schakeling zitten?
Dus van plus naar mover unit, van mover unit naar relais, en van relast naar de min van de accu?
En bij de schakelaar van de plus naar het relais, en van relais naar de schakelaar en door naar de min?
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door Chris » ma 19 apr 2021 14:42

Nee hoor...niet zo bedoeld.
Gewoon Accu+ naar relais...uit relais de geschakelde + naar moverkast.
Min accu rechtstreeks naar mover kast.
Zit er geen zekering in het circuit??
Die komt tussen accu+ en relais.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door Xander83 » ma 19 apr 2021 14:48

Ik heb er nog geen zekering bij verzonnen nee.
Ik ga er van uit dat dat een paar ampere hoeft te zijn voor de hoofdschakelaar en dat deze niet op het moverkast circuit komt?

(Dit is voor mij weer allemaal lering die ik kan documenteren en in mijn kluscaravan draadje samenvoeg mrgreen.gif )
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door Chris » ma 19 apr 2021 15:11

De zekering voor een mover is meestal richting 100 Ampere.
In mijn hutje zit 120 Ampere...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: Kabeldikte voor mover

Bericht door atmosphere2 » di 20 apr 2021 22:17

kipecu schreef:
ma 6 feb 2017 10:23
En als je toch bezig bent denk dan ook eens aan aan de kabelogen want daar is door het gebruik van de juiste krimptangen veel winst te behalen.
En het liefst van die extra zware kabelogen Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Movers”