Polypropyleen lijm

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Polypropyleen lijm

Bericht door dieseltijger » wo 7 apr 2021 22:44

De Kip heeft een afvoerbuizenstelsel bestaande uit zwarte polypropyleen (PP) buizen. Voor PVC gebruik ik een goede lijm in de bekende blauwe potjes met een kwastje aan het deksel bevestigd. Is er ook een soortgelijke lijm voor PP-buis, en zo ja: welke? (De afvoerslang was onder spanning gemonteerd aan de buis en is met een luide plop losgeschoten)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Polypropyleen lijm

Bericht door PD » wo 7 apr 2021 22:48

Polyprop lijmen ligt niet voor de hand; het kan heel moeizaam met gebruik van een speciale primer.
Lassen is verreweg de beste methode, dan blijft het ook heel.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Polypropyleen lijm

Bericht door Ab » wo 7 apr 2021 23:00

Je kunt PP uitstekend lijmen met Acralock . ( P1 )
Voorbehandelen niet nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Polypropyleen lijm

Bericht door dieseltijger » wo 7 apr 2021 23:00

@PD: k......!!!! mijn hemel...... thx
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Polypropyleen lijm

Bericht door WillyL » do 8 apr 2021 09:25

Ik heb gemerkt dat bij mijn caravan onder de bodem die buizen niet gelijmd zijn maar gewoon in mekaar geschoven. Lekken doen die niet. Daar waar ik er zelf aan pruts heb ik wat van die witte dichttingsrekplastiekband (voor bv kranen op waterleiding te schroeven) rond gedaan en dan ineen geschoven. De zo gemaakte koppelingen lekken ook niet.
Ofwel was dat gedaan uit kostenbesparing, ofwel om het ganse ding wat flexiebel te houden. Ik ga er goedgelovig van uit dat het dat laatste was.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Polypropyleen lijm

Bericht door dieseltijger » do 8 apr 2021 10:28

Bij ons lopen die buizen volledig aan de binnenzijde van de caravan (op de uitlooptuit na dan). Wat was het geval: vanuit de gootsteen loopt een geribbelde kunststof slang naar de zwarte PP buis en met een insteek sok (of-hoe-het-ook-moge heten) gaat dit over in de pp-buis. De slang zit onder spanning. Nou ja...PLOP....Lek....lekker.

Dus ik ga de slang iets meer ruimte geven en met behulp van Acralock verlijmen (en dan 10 wees-gegroetjes bidden gedurende 180 minuten uithard tijd). Want lassen zoals PD terecht heeft aangegeven gaat mijn vaardigheden en gereedschappen ver te boven.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Polypropyleen lijm

Bericht door iemand » do 8 apr 2021 11:20

En anders wat vaseline/kraanvet er tussen
Misschien voorkomt dat het lekken en blijft het toch beweegbaar.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Polypropyleen lijm

Bericht door Witte yeti » do 8 apr 2021 11:33

Zou een slangklem een oplossing zijn?
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Polypropyleen lijm

Bericht door cadance » do 8 apr 2021 13:11

Polypropyleen lijm daar is niet zo eenvoudig aan te komen.
Met een speciaal smeld staafje dicht smelten?
Daar is ook niet iedereen erg handig mee.
Voor mezelf zou ik de buisjes op de las ruim tapen met zelf vulcaniserend tape.
Die zooi plakt bijna overal goed aan en is behoorlijk weerbestendig.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Polypropyleen lijm

Bericht door dieseltijger » do 8 apr 2021 20:49

Ik heb 50 ml Acralock PP1 besteld bij Errex lijmtechniek, inclusief een mixtip om de 2 componenten homogeen te mengen tijdens het aanbrengen en een adapter voor de kitspuit. Kost wel wat, maar goedkoper dan het door een bedrijf te laten lassen. Ik ga het eerst ontvetten met alcohol, opruwen, opnieuw ontvetten en dan aanbrengen nadat de spanning van de afvoerslang is weggehaald.

Het spul is na openen kort houdbaar, ik plaats het in de koelkast. Mocht iemand het restant nodig hebben dan kan je het voor nop van mij krijgen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Deirdre Johnston
Berichten: 12
Lid geworden op: di 15 dec 2020 14:53

Re: Polypropyleen lijm

Bericht door Deirdre Johnston » wo 11 okt 2023 08:46

Voorbehandeling niet nodig? Je moet het in ieder geval altijd eerst even schoonmaken en ontvetten toch? Ik dacht dat dat voor alle soorten lijmen het geval was. Ik gebruik zelf vaak contactlijmen en daarvoor moet je het te verlijmen oppervlak altijd eerst even ontvetten en schoonmaken zodat er geen vuil of stof in de lijm terecht komt. Het lijkt me in ieder geval altijd verstandig om er minimaal een doekje over heen te halen, je wilt immers dat het zo lang mogelijk blijft plakken en verontreinigen kunnen ervoor zorgen dat de lijm eerder loslaat.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Polypropyleen lijm

Bericht door dieseltijger » wo 11 okt 2023 08:59

Nou ....heel verhaal: Polypropyleen is in de praktijk nauwelijks lijmbaar. Verbindingen moet je lassen. Die lijm die ik besteld had...die bestelling was gelukkig niet gelukt en was reteduur.

En wat blijkt: Kip past een polypropyleen buizensysteem toegepast dat op basis van klemming werkt. Huh wat? Ja echt. Ik heb dus een afdekplaatje losgehaald, en kon bij de losgeschoten verbinding komen. Wat bleek: de monteur had het onder spanning gemonteerd. Dus ik heb het zadel een paar centimeter opgeschoven en de slang met konisch eindstuk gewoon over het buiseinde geschoven. Het zit vast!

En nou het mooie: die afvoer van de spoelbak hebben ze keurig aan de binnenzijde omgeleid naar de andere zijde, waar de afvoer is en waar ook de afvoer van de wastafel op uitkomt. Dure oplossing, maar tijdens het winterkamperen kwam ik erachter dat caravans waar de buis aan de onderzijde een oversteek maakte, last hadden van bevriezing. Dat was minder.

Dus dat zijn van die aangename verassingen die onzichtbaar zijn, totdat je in onvoorziene omstandigheden komt. "Buy quality - cry once"
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ducati 900
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17

Re: Polypropyleen lijm

Bericht door Ducati 900 » wo 11 okt 2023 12:44

Alleen jammer dat dat kuiken van een monteur de boel onder spanning heeft gemonteerd.

Ben.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Polypropyleen lijm

Bericht door dieseltijger » wo 11 okt 2023 13:50

Welnee, peanuts voor deze haan. Het heeft iets van 18 jaar gehouden - totdat we een vreemd kazig luchtje begonnen te ruiken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Polypropyleen lijm

Bericht door koos » wo 11 okt 2023 13:58

Kip gebruikt afvoerbuizen van het merk Reich. En die zijn inderdaad gemaakt met klempassingen. Dus lijmen niet nodig. Ik heb (na dik 20 jaar) wel twee 90 graden bochten waarbij een scheurtje in de flens ontstond. Maar voor enkele euro's koopje nieuwe bochtjes. En omdat ze niet gelijmd zijn is vervangen extra simpel.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Polypropyleen lijm

Bericht door dieseltijger » wo 11 okt 2023 14:15

Klopt helemaal. Het was spul van Reich. Echt een doordacht concept. En alles (nou ja...bijna alles) blijft vastzitten, er is materiaal gebruikt wat - op enkele uitzonderingen na - er nog "zgan" uit ziet. Laat ik het zo zeggen: ik wordt wel eens geconfronteerd met verrassingen - maar dat zijn doorgaans positieve verrassingen. Dus de Kip is een blijvertje
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ducati 900
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17

Re: Polypropyleen lijm

Bericht door Ducati 900 » wo 11 okt 2023 14:57

We gaan het meemaken, ik zal binnenkort bij de onze ook aan het pijpfitten.

Ben.

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Polypropyleen lijm

Bericht door Kipke98 » wo 11 okt 2023 19:28

Stukje binnenband doet bij mij al jaren een goede dienst in de Kip als extra mof over de afvoer verbinding.

Plaats reactie

Terug naar “Water”